גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אל תפלו לנוסטלגיה: גם למרזל ובן גביר עוד נתגעגע 

זה מביש לראות כהניסטים מתקבלים במיינסטרים, אבל אל תפלו לנוסטלגיה. גם למרזל ובן גביר עוד נתגעגע ● הטור של דרור פויר ● האזינו

איור: תמיר שפר
איור: תמיר שפר

האיחוד במפלגות הימין הדתי והכנסת תנועת כך לכנסת בדלת הראשית על-ידי ראש הממשלה, גורמים ליותר מדי אנשים להתגעגע לימים הטובים והטהורים שבהם הליכוד של פעם והמפד"ל של זבולון קמו כאיש אחד - כמו רוב חברי הכנסת מימין ומשמאל - ונטשו את המליאה בעת נאומיו של כהנא. אחח, איזה ימים של אחדות בעם!

ודאי שאני מבין את ההבדלים המהותיים בין ריצה עצמאית בשולי המחנה לשריונים והבטחות לתיקים בכירים מראש הממשלה - מדובר בחרפה. אם הצעד של נתניהו היה חנות למזון בריאות, היו קוראים לו "חרפת הכתם". אבל אם כבר מתגעגעים למשהו, תתגעגעו לכל מערכות הבחירות שבהן ניסו הכהניסטים להיבחר שוב ושוב לכנסת ובקושי הצליחו להתקרב לאחוז החסימה. לזה אני מתגעגע, לא לימים שכהנא כן נבחר לכנסת וח"כים יצאו מהמליאה.

זה קצת מצחיק, במובן הנוגה של המילה. זה שהליכוד והמפד"ל וכולם יצאו מהמליאה בעת נאומי כהנא, זה באמת יפה, אבל לא הרבה יותר מאשר דובדבן מפלסטיק על עוגה של חרא מהביל. עיקר הדברים זה שהוא היה בפנים, לא? זו הייתה תקופה גרועה ואלימה לא פחות מההווה, ולהתגעגע למחווה סמלית, יפה ככל שתהיה, זה כל-כך מעבר להסתפקות במועט, שזה כבר ממש לא הסטייל שלי.

למרות שגם את המינימום המינימלי הזה לא נקבל בכנסת הבאה. אין, הפוליטיקה הישראלית היא מכונת הנוסטלגיה המהירה והיעילה בעולם - מה שרק אמש היה נקודת שפל, הוא היום פסגה מופזת, וזה שעד לפני רגע היה קיצוני שבקיצונים, כמו סמוטריץ', נראה עכשיו כמופת של מתינות. ואורי אריאל, הוא כבר ברמת השימון פרס בכלל.

יש עוד הרבה לאן לרדת, חברים. כמו ששרה הלהקה בשירה הידוע: "בקצה המנהרה יש רק עוד מנהרה / אבל הרבה יותר צרה". לא פעם, האור היחיד שרואים בקצה המנהרה הוא זה שרואים כשמסתכלים אחורה אל הכניסה.

ב.

אולי זו אותה נוסטלגיה מתוקה שגורמת לאנשים להכתיר את המעשה של נתניהו, אדריכל האיחוד, כתועבה שכמותה לא נראתה. נתניהו "עבר כל גבול" ו"חצה כל קו". אז נכון, המעשה יטיל כתם על מורשתו, אבל בינינו, האם הוא באמת עבר כל גבול וחצה כל קו? כל גינוי וגינוי נכון, אבל תועבה שכזאת, או לפחות דומה מאוד, דווקא כן נעשתה בישראל, ויותר מפעם. זה לא הופך אותה לפחות תועבה, ברור. אם התועבה הזו הייתה פסטיבל סוכות במאחז בלתי חוקי היו קוראים לו "שמחת בית התועבה".

כל-כך הרבה קווים אדומים נחצו, דגלים שחורים הונפו וכלים נשברו במהלך השנים שהפכו את ישראל למדינה גזענית עם אזרחים סוג אלף וסוג בית (בכוח ובפועל). כהנא עצמו היה חותם בשתי ידיו הקרות והמתות על כל-כך הרבה אמירות שנאמרות היום מלב הפוליטיקה הישראלית, לא משוליה, ואני כבר לא מדבר על המעשים. אבל לפי כמות הקינות והזעזוע העמוק והגורף מהאיחוד בימין הדתי, אפשר לחשוב שעד שבוע שעבר אף אחד פה לא שמע בכלל על הימין, שלא לדבר על הימין הקיצוני. נתקעו עם הנוסטלגיה למפד"ל של זבולון. אחח, איזה חבר'ה היו אלה. ממלכתיים כל-כך.

הכהניסט מיכאל בן ארי כבר היה חבר בכנסת ה־18. גם בן גביר ומרזל מתהלכים שנים בכנסת כבני בית. בית המשפט העליון עצמו מנע ניסיונות פסילה והתיר למרזל וחבריו להתמודד לכנסת יותר מפעם אחת - אז איפה בדיוק הקו שנחצה בשבוע שעבר? נכון שמביש לראות את חברי הליכוד של היום מגינים על כהניסטים, אבל בואו: אם מותר להם להתמודד לכנסת, מותר להם גם להיבחר וגם להיות שרים. כואב, אבל מה האופציה, לעלות על בג"צ עם D9?

ג.

האופציה היחידה היא כמובן לא להצביע להם, ואני רוצה לקוות שכך יהיה. המפד"ל של זבולון אומנם מתה, אבל הרבה מפד"לניקים מהסוג הזה עוד מסתובבים בינינו. אני מכיר אותם; הם המשפחה שלי. הם אנשים כמו בני לאו ויפעת ארליך, שאמרו די. אפילו בנט אמר שהם לא ראויים לשבת בכנסת. יכול להיות שצעירים רבים גלשו לכיוון הכהניסטי, אבל רבים יותר לא.

והנה, גם אני נוסטלגי. אפשר לחשוב שהציונות הדתית שאני זוכר הייתה נקייה מהחוליים הכהניסטים. היא לא. הייתי רוצה לומר שלא ראיתי כהניזם בחיי כי זה היה רחוק, אבל זה תמיד היה די קרוב. אולי כי מה שיותר קרוב יותר שקוף.

ועדיין אני מקווה וקצת יודע שהבוחרים, מפד"לניקים מהדור של ההורים שלי, אנשי בני עקיבא, תורה ועבודה, ממלכתיים במובן העמוק של המילה, יענישו את המפלגה. זה לא יהיה להם קל. המשפחה שלי, למשל, תמיד היו נאמנים למפד"ל - בבחירות הקודמות הם הצביעו לבנט תוך כדי שהוא תבע אותי, בנם יקירם, במיליון שקלים ואני אפילו לא חשבתי לכעוס על זה. הבנתי שזו המפלגה וזה השבט והכול בסדר.

אבל הפעם הם כבר לא יעשו את זה, אני באמת מאמין. אלה אנשים מהיישוב, לא פוליטיקאים, להם עדיין יש קווים אדומים ויושרה וכל השיט הזה שנתניהו נעל באיזה לוקר ואיבד את המפתח. יש להם את הכוח לעשות את הדבר הנכון, למחוק את המפלגה ולהרחיק את הכהניסטים מהממשלה. אני נתלה באמונה הזו.

אופפפף, אני מתעסק עם הציונות הדתית הרבה יותר מדי, אבל זה חזק ממני. אני עדיין לוקח את זה אישית. נעלבתי מהכניעה של פרץ לנתניהו, כעסתי, כולי כבר: ‘זהו! אני שורף את הגשרים ביני לבין הציונות הדתית'. גשרים, אפשר לחשוב. אידיאולוגית, לא נשאר ולו חוט תפירה פרום מגשר החבלים האיתן שעמד שם פעם. רק זיכרון. אבל הגשרים האחרים עדיין שם, עומדים איתן מעל מים סוערים ואני חוצה אותם כל הזמן הלוך ושוב. בבקשה, ציונות דתית, אל תעשי לי את זה. יכול להיות שאנשים מבחוץ לא תמיד יכולים להבחין איפה נגמרת בני עקיבא ומתחילה להב"ה, אבל אתם ואני יודעים טוב מאוד. ואם לא בשבילי, תעשו את זה בשביל הערך החשוב ביותר של הציונות הדתית (ואולי של כל האנשים כולם) כפי שהבנתי אותה בשנים שלי שם: ערך ה"מה יגידו".

ד.

אני, כמו חבריי מהשמאל והמרכז והימין החמוד, זועק מרה ומזדעזע יופי-יופי: מה קרה להם?! מה קרה לליכוד, מה קרה לציונות הדתית - מה קרה להם!? אבל זו לא השאלה או הזעקה הנכונה, כי זה לא קרה "להם" - זה קרה לכולם. לכולנו. לי.

אתם ואני לא הבאנו את עוצמה יהודית אל האיחוד הלאומי, אבל היינו שם כשהכביש נסלל. זה קרה ממש מולנו. ותכלס, אני לא עשיתי (ועושה) יותר מדי. כשהייתי ילד, אנשים הבריחו את כהנא מעיר ילדותי במקלות ושרשראות או לכל הפחות הרימו את הישבן מהכיסא כשקולו נשמע, אבל אני לא עשיתי את זה וגם אתם לא, והילדים שלי כבר לא חיים בעולם כזה. הזדעזעתי והמשכתי הלאה.

האם אני קרנף? ייתכן. האם אני צבי העומד קפוא מול אורות המשאית המתקרבת? אולי. האם אני צפרדע שמתבשלת במים הרותחים ולא מרגישה? אני בהחלט מרגיש ככה לפעמים. ואני, זה כמעט כל אחד פה, כן? שיהיה ברור. בינינו, יותר משאני חש עצמי מתקרנף, אני מרגיש כאילו אנחנו נמצאים כולנו בתוך קרנף טרויאני שמי יודע מתי נצא ממנו ומה נראה שם. כי בקצב שבו הדברים מתקדמים, תודו שקצת מסקרן לדעת מי יהיו האנשים שיגרמו לנו להתגעגע למרזל, בן גביר ובן ארי. אחח, איזה חבר'ה הם היו! וזה לא כל-כך רחוק, היום הזה. מערכת בחירות או שתיים, ואנחנו שם.

כי כמו ששרה הלהקה בשירה הידוע: "בקצה המנהרה יש רק עוד מנהרה / אבל הרבה יותר צרה". 

עוד כתבות

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

פתיחה ירוקה בוול סטריט; קוואלקום ונובוקיור מזנקות לאחר הדוחות

נאסד"ק עולה ב-1% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בתל אביב; היום עדכון המדדים, אלה שיוצאות ואלה שנכנסות למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם