גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שהמים לא יעלו להם לראש: עיריית ת"א דורשת מיזמים כתב שיפוי למקרה של הצפות

האם תוכנית הרובעים תתוקן? ארבע חברות נדל"ן שמקימות פרויקטי תמ"א 38 בת"א הגישו עתירה נגד הוועדות המקומית והמחוזית, בטענה כי דרישת העירייה לכתב שיפוי למקרה של הצפה היא בלתי חוקית

 

גדות הירקון / צילום: שאטרסטוק
גדות הירקון / צילום: שאטרסטוק

האם אחרי עשור של תכנון, התנגדויות ואישור, נשאר בתוכנית הרובעים של תל-אביב סעיף שאינו חוקי? בית המשפט יצטרך בקרוב לקבוע.

תוכנית הרובעים, החלה על בנייני מגורים במרכז העיר משני עבריו של רחוב אבן גבירול, מטמיעה את המדיניות העירונית בכל הנוגע לפרויקטים של תמ"א 38.

התוכנית פורסמה להפקדה בנובמבר 2012, ובתנאים למתן היתר בנייה נכללה גם חתימה על כתב שיפוי לוועדות המקומית והמחוזית בגין הצפות העלולות להיגרם כתוצאה ממיקומו של המגרש בתחום "מישור ההצפה" של הירקון, ונקיטת האמצעים הנדרשים למיגון הבניין בפני הצפות.

מקרים שבהם הירקון עצמו עולה על גדותיו אינם שכיחים - הירקון הציף לאחרונה את סביבותיו לפני יותר מרבע מאה, אולם בעיית מי התהום היא בעיה שיזמים רבים מכירים מקרוב, וכבר עצרה בעבר עבודות בכמה פרויקטים.

בעקבות עתירה שהגישו ארבע חברות נדל"ן, יצטרך בית המשפט לקבוע האם דרישת העירייה חוקית. מדובר בהחלטה שתשפיע על כל יזמי התמ"א שפועלים ברובעים אלה, על הדיירים - ובהרבה מאוד כסף.

העותרות הן חברת אקו סיטי, שמקדמת פרויקט ברחוב בני דן 20-22 ברובע 4; חברת אשדר, המקדמת פרויקט ברחוב צירלסון 29-35 ברובע 4; חברת גליה בנורדאו, המקדמת פרויקט ברחוב נורדאו 63 ברובע 3; וחברת שלום את נתן, המקדמת פרויקט ברחוב סנהדרין 13 בשכונת בבלי - גם היא ברובע 4. העתירה הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב באמצעות עוה"ד מיטל טויסטר-רוזנטל וחן פרס ממשרד עפר טויסטר.

הבניינים ברחוב בני דן / צילום: איל יצהר

העתירה הוגשה נגד עיריית תל-אביב, נגד הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה וכן נגד הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל-אביב, בגין התניית היתרי הבנייה לפרויקטי תמ"א 38 ברובעים 3 ו-4, הסמוכים לירקון, בכתב שיפוי למקרה של הצפות.

משמעות כתב השיפוי היא כי במקרה של נזק שייגרם כתוצאה מהצפה של מי תהום, החברות יהיו אחראיות לשלם על הנזקים. במסגרת כתב השיפוי גם מתחייב מבקש ההיתר לא לתבוע את הוועדות בגין סכנות הנובעות ממיקומו של המגרש בתחום מישור הצפה.

כל אחד יכול לתבוע בגלל נעל שנרטבה

בדיון שהתקיים בהתנגדויות בפברואר 2014 ציינה היועצת המשפטית של הוועדה המחוזית, עו"ד חגית דרורי-גרנות, כי יש לבטל את הדרישה לחתימה על כתב שיפוי, ולהסתפק לכל היותר בכתב התחייבות ממבקש ההיתר שלא יתבע את הוועדות. בין היתר אמרה עו"ד דרורי-גרנות כי, "גם אם פלוני עבר ברחוב ונרטבה לו הנעל והוא זרק אותה לפח בגלל זה, הוא יכול לתבוע את הוועדה המקומית והמחוזית, ואנחנו אומרים למבקש ההיתר, 'אתה תשלם, לא אנחנו'. זה ירתיע אנשים, זה לא יעשה התחדשות עירונית, זה לא הגיוני, זה לא סביר".

לבחינת ההתנגדויות מונתה החוקרת אדריכלית שרי קראוס, שהגישה בפברואר 2014 דוח שממליץ לקבל את ההתנגדויות בחלקן, באופן שלא יידרש כתב שיפוי אלא רק כתב התחייבות להימנע מתביעות.

באפריל 2014 החליטה הוועדה המחוזית לאמץ את המלצות החוקרת בנוגע לכתב השיפוי בנוגע להצפות. במהלך 2018 קיבלו תוכנית הרובעים לרובעים 3 ו-4 תוקף, אך בעתירה טוענות החברות כי ההחלטה לא יושמה.

"הרשות המקומית אחראית לניקוז בעיר"

בעתירתן העלו החברות שורה של טענות. הטענה הראשונה היא שהעירייה היא זו שאחראית להצפות: לשיטתן, מהותית אין לדרוש ממבקש היתר בנייה לשאת באחריות לנזקי הצפה מכיוון שהרשות המקומית היא האחראית על תשתית הניקוז של העיר, והיא בעלת הידע והכלים לצורך מניעת הצפות. העברת האחריות של נזקי הצפות לגורמים פרטיים, מהווה תמריץ שלילי לרשויות מקומית לנהוג באחריות סבירה ביחס לחובתה לדאוג לתשתיות של ניקוז.

טענה נוספת של העותרות היא שהדרישה לכתב שיפוי מנוגדת להחלטת הוועדה המחוזית.

הטענה השלישית של העותרות היא שנפלה טעות בהטמעת החלטת הוועדה המחוזית בעניין תוכנית הרובעים שפורסמו למתן תוקף: התובעות טוענות כי יש הבדל בין כתב התחייבות לבין כתב שיפוי, שהוא דרישה מחמירה יותר.

בעוד שכתב התחייבות קובע כי היזם - מבקש ההיתר - לא יתבע את ועדות התכנון בשל נזקים שייגרמו כתוצאה מהצפה, הרי שכתב שיפוי מחייב את היזם לשפות את הוועדות בכל סכום שייפסק כתוצאה מתביעות שיוגשו נגדן בגין הבנייה באזור ההצפה. "דרישה בתוכנית לחתימה על כתב שיפוי מעבר להיותה בלתי סבירה ופוגעת בתמריצים להתחדשות עירונית היא גם בניגוד לדין", נכתב בעתירה.

טענה נוספת של העותרות היא להטעיה מצד הוועדה המקומית: לדברי העותרות, הוועדה המקומית טענה כי כותרת המסמך היא אומנם "כתב שיפוי" אך בפועל מדובר בכתב התחייבות, וזו טענה מטעה. "יש לצפות כי רשות מנהלית המחויבת לנהוג בחובות הגינות ותום לב מוגברות, תימנע מלנסות ולהצדיק את מחדליה בטענות שהינן נטולות כל אחיזה במציאות", נכתב בעתירה.

מאז 2017, בעקבות פס"ד של בית המשפט העליון, מותר לוועדות מקומיות לדרוש חתימה על כתב שיפוי כתנאי להוצאת היתר בנייה. אולם לטענות העותרות מדובר בשיפוי לעניין תביעות פיצויים בגין ירידה ערך כתוצאה מתוכנית פוגעת בלבד (סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה) - ולא בעניין נזקי הצפה.

עיריית ת"א: "העתירה נלמדת בימים אלה"

העותרות מבקשות מבית המשפט לקבוע כי דרישת הוועדה המקומית לחתום על כתב שיפוי היא בלתי חוקית, וכי כתבי השיפוי שנחתמו תחת מחאה - בטלים.

נוסף לכך הן מבקשות להורות לוועדה המחוזית לתקן בתוכנית הרובעים את הסעיף המדבר על מישור הצפה, כך שתבוטל הדרישה לכתבי שיפוי ויידרש רק כתב התחייבות לאי הגשת תביעות. כעת נצטרך לחכות ולראות האם תוכנית הרובעים של תל-אביב תתוקן.

מעיריית תל-אביב נמסר בתגובה כי "כתב השיפוי נדרש בהתאם להוראות התוכניות לרבעים 3 ו-4, אשר נכנסו לתוקף זה מכבר. העתירה התקבלה בעירייה והיא נלמדת בימים אלו, כאשר עמדת הוועדה המקומית והעירייה תימסר לבית המשפט בהתאם להחלטתו טרם הדיון הקבוע, ולאחר בחינת הנושא מול הוועדה המחוזית, אשר התוכניות לעיל הן בסמכותה".

עוד כתבות

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; אופקו הלת' מטפסת בכ-4%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

התוכנית שמסייעת למפונים לחזור לשוק העבודה בלי לאבד קצבאות

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר? לפי בית המשפט, התשובה היא לא

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואין ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע בצה"ל, והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע שהאישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע שפנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שניה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תחשב כ"הכנסה ראשונה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים