גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

את מי פספסה מחאת עורכי הדין הבכירים נגד חוק החסינות

טיפול המדינה בתיקי נתניהו מוכיח כי אין אצלנו באמת שוויון מלא בפני החוק

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

1. המילים שנזרקו לחלל האוויר בכנס המחאה של בכירי עורכי הדין מהשוק הפרטי שנערך השבוע במשרד עוה"ד גולדפרב-זליגמן, היו קשות ובוטות: "שלטון החוק נמצא על פי תהום", הצהיר עו"ד צבי בר-נתן, "נכנסנו לקרב על הבית", הזהיר עו"ד אלי זהר, "ה-D9 שמאיים על ביהמ"ש העליון הניע את המנועים, ואנחנו כאן כדי להבהיר שאם צריך - נשכב לפניו", אמר עו"ד גיורא ארדינסט.

ובכל זאת, מי שהגיע לאירוע לא יכול היה שלא לחוש בדיסוננס ששרר בחדר. בכך שמשהו גרם לאמירות הכה-נוקבות להחליק די בקלות במורד הגרון. אולי היו אלה החליפות המחויטות ונוף המגדלים הנוצץ שנשקף מהחלון, אולי אשכולות הענבים מלאי העסיס ופלחי האננס שהונחו כתקרובת על השולחן. ואולי השאלה הבלתי נמנעת, את מי בעצם מייצגים עורכי הדין הבכירים מלבד את עצמם?

על כל פנים, ממרומי קומה 36 במגדל אלקטרה בתל-אביב, גם בשיא המחאה, המציאות הישראלית נראתה בסה"כ יפה ומפויסת - שקיעה ורודה בין הגגות, אספלט כחול מלמטה, עיני עורכות דין נוגות, נוגות, אומרות לביבי: למה באת?

לו הייתי יועץ התקשורת של עורכי הדין מובילי המחאה, שהיא חשובה וראויה בעיניי, הייתי מייעץ להם: רדו לשדרה, שחררו מעט את העניבה ונסו לסחוף אחריכם גם הרבה יותר נשים (רק כ-10% מהנוכחים בהתכנסות היו נשים), עורכי דין מהפריפריה, עורכי דין ערבים, דרוזים, חובשי כיפה. כי מערכת המשפט שקמתם להגן עליה שייכת לכל עשרות אלפי עורכי הדין בארץ, ומחאה רחבה כזו תהיה יותר אפקטיבית ומשכנעת.

מחאת עורכי הדין השבוע הזכירה לי את המפגש הראשון שלי עם עורך הדין המושעה מהלשכה עקב הסתבכותו בפלילים, ברק כהן. היו אלה ימי המחאה החברתית של קיץ 2011. בבוקר יום ראשון, 17 ביולי, שלושה ימים אחרי שדפני ליף תקעה יתדות בשדרות רוטשילד בתל-אביב, קפץ כהן ממשרדו הפרטי שממוקם בדיזנגוף סנטר למתחם האוהלים כדי לראות על מה המהומה. מאותו בוקר הוא לא זז מהמקום.

"החלטתי לזנוח ב'צו 8 אזרחי' את המשרד, ולמעט מקרים שנקבעו מראש, אני מחויב רק למחאה וחובש פה שני כובעים: כובע של אזרח שתומך במחאה, וכובע של עורך דין וסנגור, שתורם את יכולותיו המקצועיות למען המחאה", אמר לי אז כהן בראיון ל"גלובס".

ניסיתי לברר עם כהן על מה בדיוק המחאה, והוא ענה: "המסר המזוקק של המחאה פה - גם אם הוא נראה לעתים מבולבל - הוא של מלחמה כוללת על זכויות היסוד של האדם בישראל והעלאתן לדרגה העליונה בראש הפירמידה. זה המסר של המחאה. זוהי מהפכה חוקתית אך לא באולמות בתי המשפט, אלא של הציבור".

כהן הוסיף ואמר שהוא מצפה שהמשטר בישראל יעמיד את זכויות היסוד בראש הפירמידה. "אני מצפה גם שהשדרה האינטלקטואלית בישראל, והמשפטנים הבכירים בפרט, יעזבו את המזגנים, ייצאו מהאוניברסיטאות ומהמשרדים המפוארים ויצטרפו למחאה. אני קורא להם לעשות זאת. זו חובת המשפטנים לקחת חלק בתהליך... הפתרון הוא בהגבלת כוחו של המחוקק ומתן כוח עדיף לזכויות היסוד. חובתו של בית המשפט בכל משטר דמוקרטי - וזו גם הפעילות המרכזית שלו - להגן על זכויות היסוד של האדם מול השלטון".

ברק כהן מוביל מאז מחאה כוללת והוא הלך למקומות שהם לעתים בוטים ובעייתיים. בעיקר כשבחר לערב ילדים במחאה שלו נגד ראשי המערכת הבנקאית באופן שהוא בעיניי לא לגיטימי. המדינה פתחה נגד כהן בהליכים פליליים, אבל לשבחו צריך לומר שהשבוע, שמונה שנים אחרי אותו ראיון, נבואתו של כהן התגשמה. סוף סוף הצטרפו עורכי דין בכירים ורבים לתהליך המחאתי שהתחיל בקיץ המהביל והמרגש ההוא של שנת 2011. גם אבי חימי וציון אמיר, שני המתמודדים על ראשות לשכת עוה"ד, אותה לשכה שהקיאה את ברק כהן מקירבה, צירפו את קולם לאותה מחאה.

2. אחד מעקרונות היסוד של מערכת המשפט שלנו הוא שכולם שווים בפני החוק ואנחנו נוטים לחשוב שאכן בישראל כולם שווים בפני החוק. עובדה: הרי שרים, נשיא לשעבר, ראש ממשלה לשעבר ואנשי עסקים בכירים וחזקים נחקרו כאחד האזרח במשטרה, וגם נענשו ונשלחו לבית הסוהר. ואולם טיפול המדינה בתיקי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מוכיח כי אין אצלנו באמת שוויון מלא בפני החוק.

אזרח "רגיל", להבדיל מנתניהו, לא היה זוכה לעולם ל"הנחת סלב" של הליך בדיקה מקדימה ארוך לפני שמתקבלת החלטה לפתוח נגדו בחקירה פלילית. אזרח "רגיל" לא היה יכול לשטות ביועץ המשפטי לממשלה ולסרב לקבל ממנו חומרי חקירה לקראת שימוע. אזרח "רגיל" ודאי שלא יכול היה לקדם הליכי חקיקה בכנסת שימלטו אותו מעצם ניהול ההליך הפלילי נגדו.

אבל זה עובד גם בכיוון השני, לרעת נתניהו: המדינה לא הייתה משקיעה משאבים כל כך גדולים כדי לבדוק חשדות לפלילים נגד אזרח "רגיל". היא לא הייתה מעסיקה יותר מ-20 פרקליטים במשך חודשים ארוכים כדי לגבש כתב אישום.

אחת המסקנות היא שעקרון השוויון בפני החוק אין משמעותו קיום יחס שווה כלפי מקרים שונים, אלא יחס שווה בין מקרים שווים. אלא שגם כאן אנחנו נתקלים בבעיה -שהרי המקרה של נתניהו, ראש ממשלה מכהן שנחקר בחשד לעבירות שחיתות שביצע בזמן היותו ראש ממשלה, הוא חסר תקדים. המקרה הכי קרוב אליו היה זה של רה"מ לשעבר אהוד אולמרט, שנחקר, הואשם, והורשע בשוחד ובמירמה והפרת אמונים. ואולם אולמרט התפטר מראשות הממשלה כשהחלה החקירה נגדו ובכך המקרים גם שונים מאוד.

אז איך נדע אם התנהלות מערכת אכיפת החוק כלפי נתניהו נובעת מכך שמדובר במקרה חריג ולכן היא עניינית, ומתי מדובר בהתנהלות לא עניינית שמפלה את נתניהו לטובה לעומת אחרים? כאשר מעורב שיקול זר באותה התנהלות. האם מעורבים שיקולים זרים ביחס של היועמ"ש לנתניהו? אין שום הוכחה שכך הוא הדבר.

3. השבוע נערך בביהמ"ש המחוזי בתל-אביב דיון בערעור המדינה על זיכוי ניצב בדימוס, ניסו שחם, בביהמ"ש השלום, מביצוע עבירה של הפרת אמונים. באפריל 2018 זוכה שחם ממרבית האישומים שהוגשו נגדו על רקע מערכות יחסים אינטימיות שניהל עם שש שוטרות שהיו כפופות למרותו. עם זאת, שחם, לשעבר מפקד מחוז ירושלים במשטרה, הורשע ע"י השופט בני שגיא בביצוע מעשה מגונה בשוטרת שהייתה תחת פיקודו, בכך שנישק אותה נגד רצונה.

מאז מתן הכרעת הדין, קשה להשתחרר מהתחושה שבשורה התחתונה לא נעשה כאן צדק מלא ושלם עם שחם. ואני לא מדבר על צדק כלפי השוטרות שניהלו רומנים בהסכמה עם שחם, וזכותן הייתה לעשות זאת - אלא דווקא על כך שלא נעשה צדק עם הציבור הרחב, ששחם היה השלוח שלו, ואשר מימן את משכורתו בשנותיו הארוכות במשטרה.

תחושת אי הצדק נובעת מהתמונה הכוללת של התנהגותו של שחם, שסיפרה על קצין משטרה בכיר מאוד, שקיים בזמן עבודתו מערכות יחסים אינטימיות וחשאיות עם שוטרות רבות, ולאחר מכן במספר מקרים עסק ואישר בקשות של אותן שוטרות לקידום במשטרה או למעבר לתפקידים אחרים.

שופט השלום שגיא דחה בהכרעת הדין את טענת התביעה כי הצטברות המקרים ("תזת הצבירה") צריכה להביא להרשעתו של שחם בעבירה של הפרת אמונים, זאת בין היתר בנימוק כי הדבר עלול להביא לטשטוש עד כדי העלמה מוחלטת של קו הגבול המפריד בין התחום הפלילי האסור לבין המרחב שאינו פלילי. הנימוק הזה הוא בהחלט הגיוני וחזק.

למרות זאת, לאור תחושת אי הצדק, יש לקוות ש"תזת הצבירה" שדחה השופט שגיא ושמעולם לא הועמדה קודם לכן למבחן בתי המשפט, תאומץ בידי בית המשפט המחוזי, וכי הוא ירשיע את שחם בהפרת אמונו של הציבור.

עוד כתבות

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחור צ'ט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים