גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם בבנק הפועלים למדו את לקחי העבר, ובחירת המנכ"ל הפעם לא תהיה מכורה מראש?

יו"ר בנק הפועלים עודד ערן מוביל את בחירת המחליף למנכ"ל הפורש אריק פינטו • נראה כי בעידן הנוכחי, כשלבנק כבר אין גרעין שליטה, ערן מעדיף הליך מקצועי שלא נגוע באינטרסים זרים - וכך לא להסתבך עם הרגולטורים ● פרשנות

עודד ערן, יו"ר בנק הפועלים / צילום: איל יצהר
עודד ערן, יו"ר בנק הפועלים / צילום: איל יצהר

ימים אחדים לסגירת ההרשמה ל"וועדת האיתור למנכ"ל הפועלים" - והפעם, כך נראה בינתיים, יש סימנים להליך שאיננו אך ורק הצגה צינית ומשחק מכור של העברת כתר מלכות מאב לבן, תוך שימוש ב"מועמדים", כלומר ניצבים לקישוט. לדבר אחד בכל זאת יש לשים לב: למפגשים פומביים שנעשים עם מי שיכולים להיחשב מועמדים - בעייני עצמם, בעייני אנשי העניין בבנק או האינטרסנטים הגדולים במערך היועצים החיצוניים הנהנים מהקרבה לבוס ורוצים להמשיך בה.

תמיד נהגו חברים בוועדות איתור בענף הפיננסים, וגם בשירות המדינה, לשלוח שמות לאוויר. הם גם נהגו בעיקר לקיים מפגשים בפומבי, כדי להראות שהם נפגשים וכדי לשחק את משחק השקיפות. הבעיה היא שאלה שעימם התקיימו פגישות פומביות - במסעדות ובבתי קפה - ידעו, רק לפי מיקום הפגישה, שהם לא ברשימה המכובדת, הם בסך הכול חלק מהניצבים.

את ההליך מוביל יו"ר הפועלים, עודד ערן. אותו ערן שלא התכוון לעמוד בראש הבנק הכי גדול, להוביל את ההחלטות בתקופת ההנפקה המוצלחת של ישראכרט, את המהלכים לסגירת החטיבה האמריקאית וגם את החקירות הקשות בארה"ב. בטח שלא היו לו תוכניות להיות הממנה הראשי.

ערן, היום בן 63, הגיע כדירקטור, בראשית 2016, לבקשת ומטעם בעלת השליטה, לקוחתו דאז, שרי אריסון. בסוף אותה שנה, אחרי פרישתו הדרמטית של יאיר סרוסי, ערן נענה לבקשתה של אריסון ומונה ליו"ר. אז גם היא החליטה לפרוש מהבנק, והמפקחת על הבנקים, שדאגה להמשכיות, אישרה את מיניו, למרות העובדה שבמקור היה נציג הגברות אריסון ואפרת פלד.

כל זה קרה כשהוא כבר היה, מבחירה, בחצי פנסיה, בשלבי סיום תואר שני בספרות. אבל איכשהו הוא נהיה בעל הבית בפועל של בנק ציבורי, שהציג רווח נקי של כמעט 4 מיליארד שקל, לאחר הפרשות של כמעט מיליארד בגלל החקירה האמריקאית.

ערן שומר על עצמו ומתאמץ לא לסכן את שמו, ורק שלא יקרה לו מה שקרה לקודמיו. רק שלא יסיים את תקופתו כמו קודמיו, במבוכה גדולה. שלמה נחמה, היו"ר הראשון אחרי ההפרטה, פוטר על ידי אריסון מסיבות שנותרו סודיות. דני דנקנר נשלח הביתה, אפשר לומר אפילו נזרק, על ידי הנגיד סטנלי פישר והמפקח על הבנקים דאז, רוני חזקיהו, אחרי שהתברר שדרכו בבנק הייתה בעייתית במיוחד, ובסופה הוא מצא עצמו בבית הכלא. אחריו מונה יאיר סרוסי, שגם הוא נדרש לפרוש על ידי המפקחת חדווה בר, בשל התנהלותו הבעייתית בפרשת ההטרדה המינית, שבה היה מעורב המנכ"ל הקודם ציון קינן.

במקביל, זוכה ערן לעצמאות בחירה, נדירה מאוד בבנק הזה, בשל העובדה שכבר אין בסביבה את אפרת פלד, נציגתה של שרי אריסון, שהייתה מקבלת את ההחלטות על המינויים. סיבה נוספת לעצמאותו של ערן היא הסימנים לכך שחדווה בר, המפקחת על הבנקים, שמה עין על הליכי המינוי בבנק, שנהג לא רק להתמקח אלא גם להתחכם עם המפקחים שלפניה.

תקציר מצעדי ה"איתור" בבנק

בעבר הרחוק ההסתדרות הייתה מממנה את מי שנחשב הכי נאמן לגחמות ולאינטרסים הכספים והפוליטיים שלה. אחרי משבר המניות, וועדת החקירה הממלכתית והלאמת הבנקים בשנות ה-80 - שלטו במינויים האינטרסים של השרים ובכירי האוצר.

ב-1997 רכש תד אריסון ז"ל את השליטה, שאותה ירשה בתו שרי. אבל מינוי המנכ"ל המשיך להיות עניין פנימי, אינטרסנטי, זה רק "הפמילייה" השתנתה. מועמדים ומושכי חוטים יצאו ובאו בלשכת אפרת פלד. היא הייתה בוחרת, נכנסת לחדר הבוסית ומסבירה מי הכי טוב. שלא יפתיע, שיידע בפני מי להתכופף ושהפנים את ההרמוניה הפנימית, שבעיקרה שמירה הרמטית על הסודות הפנימיים.

כך קרה שהכיסא עבר מאב שגידל לבן שיועד. אבל הייתה חריגה אחת, וממנה נלמד לקח מר: לאחר שעמירם סיוון (המנכ"ל ההסתדרותי שנשאר כמה שנים אצל אריסון) פרש, מונה לתפקיד אלי יונס, שהיה החשב הכללי באוצר ואחרי כן מנכ"ל בנק כללי (אז של משפחת רוטשילד). יונס החזיק מעמד שנה אחת, הציג תוכנית התייעלות עצמאית שהביכה את בעל השליטה, ופרש/הופרש ב-2003.

מאז לא היו הפתעות. המנכ"ל הבא שמונה על ידי היו"ר דאז שלמה נחמה היה צבי זיו, מנהל החטיבה העסקית, שגודל על ברכי עמירם סיוון המנוח. כמה שנים אחרי, ב-2009, יום לפי פרסום דוחות כספיים שנתיים, הודיע זיו על פרישה בשל חילוקי דעות עם היו"ר דאז, דני דנקנר.

תוך פחות משעתיים בחרו הדירקטורים בציון קינן, חברו הצמוד של היו"ר דנקנר ואיש אמונו של בן דודו והאיש החזק דאז בבנק, נוחי דנקנר. גם קינן גדל בבנק, הוא היה ממלא מקום המנכ"ל וממונה על החטיבה העסקית. מהלכו של דנקנר להמלכה מיידית של קינן לא עבר את נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, והמפקח על הבנקים, רוני חזקיהו. הם דרשו ועדת איתור אובייקטיבית, שתפעל לטובת הבנק - כך אמרו אז.

כבודם דרשו, ויו"ר הדירקטוריון דנקנר נענה ומינה ועדת איתור, שבראשה העמיד את הדח"צ אמרי טוב, שנחשב נוח. חודשים קיימו פגישות, פוזרו ידיעות על מועמדים בכירים ועל פניות יזומות לאלה ולאלה. הדירקטור טוב הסתובב בגאווה, כשהוא מספר שבכיסו טמון דיסק און קי עם כל הסודות. אחרי חצי שנה הכריזו: הנבחר הוא ציון קינן.

אחרי כמה שנים, כשקינן פרש, מונתה מייד ועדת איתור. שוב, באו ויצאו, נראו ונפגשו, פרסמו והדליפו. שוב פנו אנשים רציניים והציגו מועמדות, ושוב מצאו עצמם ניצבים שוליים בהצגה מתוכננת מראש. במאי 2016 נבחר אריק פינטו, המקורב מאוד לקינן, שחודשים אחדים לפני קודם לממלא מקום מנכ"ל.

הסיכון של לילך אשר טופילסקי

בסיבוב הנוכחי, מדגישים בבנק, זה שונה. לילך אשר טופילסקי, מנכ"לית דיסקונט נראית כבחירה המועדפת. היא גדלה בפועלים, מכירה את ההרמוניה הפנימית שלו, את האישים והסודות, יותר מזה: בטוח שלא תהיה כל הפתעה או הסתבכות בבדיקה האישית שלה (FIT AND PROPER) - היא כבר עברה אותה בדיסקונט. גם היותה אישה היא תוספת שתופסת בפועלים, שמעולם לא הצטיין בשוויון הזדמנויות לנשים. לצידה יש כמה שמות שגדלו בבנק. חלקם ראויים יותר חלקם פחות. חלקם נחשבים מועמדי אמת, וחלקם שמות שנזרקים על ידי אינטרסנטים בתקווה ש....

אשר טופילסקי לא אמרה כן. היא בלי ספק המנהלת הגדולה של דיסקונט. ויש עוד בעיה: היא יכולה להשתכנע ולומר כן, ואז תצטרך להתמודד בסבב הסופי מול מישהו פנימי, אפילו מישהו שהוא חבר ותיק שלה, כי שניהם גדלו יחד בפועלים. אם המועמד הפנימי ייבחר - היא עלולה להיפגע. בינתיים ממשיכים אנשי האיתור לעשות גלים של איתור וחיפוש. הם קוראים להגיש הצעות, מודיעים שהוועדה "תפנה ביוזמתה" למועמדים, מקיימים פגישות, בפומבי ובחדרים הסגורים, ושומעים הרבה לחישות, "לאוזניכם בלבד". 

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"