גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רמזורים שנלחמים בפקקים ופחי זבל ש"מדברים" עם משאיות אשפה? עיר חכמה יכולה להיות גם רעיון מסוכן

העיר החכמה, או העיר של העתיד, תהיה מבוססת על שילוב של תכנון עירוני וטכנולוגיה ● מה יקרה למי שלא יאמץ את הטכנולוגית החדשות, האם העניים שוב יישארו מאחור, ולמה חשוב להקשיב למי שסובלים מהקורקינטים?

העיר החכמה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
העיר החכמה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

העיר החכמה, או העיר של העתיד, תהיה מבוססת על שילוב של תכנון עירוני וטכנולוגיה. פיתוחים טכנולוגיים מהשנים האחרונות, כמו הסמארטפונים, שירותי הענן, שבבים קטנים ומתוחכמים, וחיבור של תעשיות מסורתיות לאינטרנט, יאפשרו לשנות את העיר כמו שאנחנו מכירים אותה. הרמזורים יהיו חכמים ויאפשרו לצמצם את פקקי התנועה, יהיה ניתן לאתר מפגעים בטיחותיים מרחוק ובמהירות, והמידע שיגיע מאמצעי התחבורה השונים ישפיע על האופן שבו מתכננים את התשתיות ואת העיר כולה.

המודל הזה עדיין לא ממש מיושם, אבל יותר ויותר מוצרים ושירותים דיגיטליים כבר ממלאים את הערים. עיריות שונות בארץ ובעולם משיקות עוד ועוד שירותים דיגיטליים לתושבים: מוני חשמל ומים חכמים נמצאים בשימוש רחב והמדרכות בערים מוצפות בקורקינטים חשמליים. בסין ובהודו מוצבות מצלמות מעקב חכמות ברחובות וגם בישראל - חברות שונות, למשל בתחום התחבורה החכמה, אוספות מידע על נוסעים ברכבים, במוניות ובתחבורה ציבורית, ומשתפות מידע עם העיריות והרשויות במדינה.

כיום, לא מתקיים בישראל דיון ציבורי על העיר החכמה, ותושבי הערים אינם שותפים בקבלת החלטות אודות השירותים הטכנולוגיים והמוצרים שנועדו לשרת אותם. ניצני התהליך שמשפיעים כבר היום על המרחבים העירוניים, מאפשרים להבין איך תיראה העיר החכמה, ולהיערך אליה לא רק מבחינה טכנולוגית, אלא גם מבחינת אופני היישום של טכנולוגיות הללו.

האימוץ של מוצר או שירות חדש נחשב לרוב לתהליך לינארי של קידמה, במסגרתו המשתמשים יבחרו לאמץ מוצר או שירות טכנולוגי חדש ככל שהאוריינות הטכנולוגית שלהם עולה. בהתאם, הימנעות מחדשנות נתפסת כבחירה פאסיבית ובלתי מושכלת, שנובעת מחוסר באוריינות דיגיטלית.

נקודת המבט הזו אינה מספקת תמונה מלאה על תושב העיר, אשר חווה את השינוי של המרחב הציבורי סביבו והפיכתו לדיגיטלי יותר. מחקרים חדשים מפנים את הזרקור דווקא אל מי שנמנעים משימוש במוצרים ובשירותים הדיגיטליים החדשים, ומראים כי גם ההימנעות מחדשנות היא לעיתים בחירה מודעת ומושכלת, ומעלים את השאלה - האם ניתן לבחור להימנע לחלוטין ממוצר שנכנס למרחב הציבורי?

רוצים לדווח? תנו פרטים

מחקר חדש שערכו פרופ' טלי חתוקה והדס צור מהמעבדה לעיצוב עירוני באוניברסיטת תל-אביב, מבקש לספק אלטרנטיבה לנרטיב האימוץ ההדרגתי של שירותים דיגיטליים עירוניים. המחקר פורסם בחודש שעבר בכתב העת Urban Studies, והוא מבוסס על סקר של 490 נשאלים שנעשה בארבע שכונות בעלות מאפיינים סוציו-אוקנומיים, אתניים וגאוגרפים שונים בתל-אביב: בבלי, לב העיר, שכונת שפירא בדרום תל-אביב ושכונת עג'מי ביפו. הוא בוחן את דפוסי השימוש של תושבי תל-אביב בכרטיס דיגיתל, כרטיס תושב חכם שמציע לתושבים מידע, הטבות ושירותים בהתאמה אישית.

שתי החוקרות מתנגדות לחלוקה הנהוגה כיום - של "תושב חכם", המאמץ את השירותים הדיגיטליים שיש לעיר החכמה להציע, ושל יתר התושבים אשר במשתמע הם משתמשים "טיפשים". במקום החלוקה הזו, הן מציעות ארבעה פרופילים של משתמשים בעיר: משתמש אקטיבי, המשתמש בשירותים הדיגיטליים באופן תדיר ולמגוון צרכים; משתמש זהיר, שמשתמש בשירותים דיגיטליים באופן מבוקר, מתוך דאגה לפרטיות; לא-משתמש, אשר נמנע מצריכת שירותים עירונים דיגיטליים מתוך אדישות; והלא-משתמש באופן מודע, אשר נמנע משימוש בשירותים אלו באופן גורף, מתוך חשש הנוגע לסוגיות פרטיות ואבטחה.

"השאלה המרכזית היא לא מי משתמש ומי לא, אלא מה המוטיבציה של מי שמשתמש ומי לא. אם ההנחה הייתה בעבר שאלו שלא משתמשים בשירותים דיגיטליים, עושים זאת בגלל השתייכות לחתך סוציו-אקונומי נמוך וחוסר אוריינות דיגיטלית, אפשר לראות שיש הרבה שמשתמשים בצורה זהירה באופן שמודע לסכנות של העניין או שבוחרים במודע לא להשתמש", אומרת חתוקה בשיחה עם "גלובס".

המחקר הראה כי בשכונות בהן האימוץ של שירות דיגיתל הוא נמוך במיוחד - עג'מי ושפירא - התושבים מודעים לסוגיות של אבטחת מידע, ונמנעים משימוש בכרטיס התושב משום שהם מודאגים מאיסוף מידע אישי ומהעברתו לגורמי צד שלישי. ממצא נוסף שעולה מן המחקר הוא שאנשים צעירים, בני 18-34, משתמשים בשירותים עירוניים דיגיטליים במידה פחותה לעומת קבוצת הגיל של בני 35-54. זאת, למרות שניתן להניח שהקבוצה הצעירה היא בעלת אוריינות דיגיטלית גבוה, כמי שנולדו לתוך העולם הטכנולוגי.

כדי להירשם לשירות הדיגיתל יש לתת את ההסכמה למסירת המידע שנמסר לטובת השירות לצדדים שלישיים ולהצלבתו עם מידע שנמצא אצל העירייה ועם מידע ממרשם האוכלוסין. ללא הסכמה לתנאים הללו, לא ניתן לזכות בהטבות מסחריות שונות כמו מבצעים בבתי עסק ובמתקני עירייה.

המבצעים למחזיקי הכרטיס כוללים כניסה מוזלת לבריכות עירוניות, הנחה ברכישת כרטיסים להצגות, חוגים והקרנות של סרטים ופעילויות עירוניות לילדים. בעת ההרשמה לשירות, זכאים הנרשמים למתנת הצטרפות לבחירתם, לרבות כרטיסים להופעות, מוזיאונים, סיורים והצגות. בהיעדר כרטיס תושב חלופי, מי שבוחר להימנע משימוש בשירות הדיגיטלי, אינו זכאי להנחות ולמתנות.

שירות דיגיטלי נוסף של עיריית תל-אביב הוא אפליקציית 106+,המאפשרת לדווח על מפגעים למוקד העירוני בלחיצת כפתור, ללא צורך בהמתנה מתישה לנציג טלפוני במענה העירוני. עיריית תל-אביב מבקשת לחזק את האפליקציה על ידי הפנייה של אנשים המתקשרים מוקד הטלפוני אל השירות הדיגיטלי המקביל.

אך גם השימוש באפליקציה זו מותנה במתן הרשאה לשיתוף כלל המידע המוזן למערכת עם גורמי צד ג', וגם דפוסי השימוש שלה מצביעים על פערים בין אוכלוסיות שונות בעיר: האפליקציה מאפשרת לראות את כלל הדיווחים שבוצעות בעיר, על מפגעים כגון פחי אשפה שלא פונו, קורקינטים חשמליים שחוסמים את המדרכה, ספסלים שבורים, פנסי תאורה שלא עובדים וכדומה. במפת האפליקציה ניתן לראות כי כ-90% מהדיווחים התבצעו בצפון ובמרכז העיר, כאשר כמעט אף דיווח לא התבצע בדרום ובמזרח העיר וביפו - דפסים דומים לאלו של משתמשי דיגיתל.

שירות עירוני אחר אשר אינו פעיל באיזורים הללו של תל-אביב כלל הוא באבל - שירות הנסיעות השיתופיות של עיריית תל-אביב וחברת ויה, המיועד לספק מענה למחסור בתחבורה ציבורית בעיר. למרות שתחבורה ציבורית אמורה להיות זמינה לכלל התושבים, כיום השירות נמצא בהרצה וזמין לשימוש רק באזורים מסוימים בעיר, אשר לא כוללים שכונות בדרום ומזרח העיר ואת יפו. בנוסף, שימוש בשירות מחייב הרשמה לאפליקציה, תשלום בכרטיס אשראי, ואישור תנאי השימוש שכוללים שימוש במידע אישי לצרכים שיווקיים.

"אני לא חושבת שאפשר ללכת אחורה, הדיגיטציה כבר כאן", אומרת חתוקה. אך לדבריה, "השאלה היא איך אנחנו עושים את זה - מי שומר על מאגרי המידע? איך מובטח לאזרחים שלא יעשה שימוש במאגרים הללו? מה יקרה כשראש העיר מתחלף או כשהחברה שמפעילה את השירות מתחלפת? כיום אין מספיק דיון ציבורי בשיח הישראלי מה המחיר שמשלמים על כל דבר".

מלבד מחיר הפרטיות, חתוקה סבורה כי הפערים בדפוסי האימוץ הדיגיטלי כוללים גם מחיר חברתי גדול. "מעניינת אותי ההשפעה של דפוסי השימוש על הדינמיקה בתוך העיר. אם מסתכלים על תל-אביב, מי שלוקח חלק בעיר הדיגיטלית הם בעיקר צעירים במרכז העיר ואנשים מחתך סוציואקונומי גבוה, והקבוצות החברתיות שנמצאות בשוליים הן לא שם. הסכנה היא העמקה של ההפרדה שבתוך העיר. אנחנו צריכים להיזהר שאנחנו לא מייצרים עיר בתוך עיר ומדינה בתוך מדינה", היא אומרת. "ברמה המקומית אנחנו רואים עדיין בלבול מאוד גדול, והשוק הפרטי הוא מאוד אגרסיבי, הוא מגיע ישירות למקבלי ההחלטות ומפעיל עליהן לחץ נורא חזק לשלב יותר ויותר דיגיטציה. אנחנו לא בטוחים שהמנגנונים ברשויות העירוניות ערוכים להתמודד עם הלחץ הזה, ולדעתי המחשבה על הנושא צריכה להיות יותר מערכתית".

משתמשים בעל כורחם

בין אם מדובר בשירות דיגיטלי שיש להירשם אליו באופן אקטיבי, או במוצר טכנולוגי שנמצא במרחב הציבורי ומשנה את החוויה העירונית של כולם - ספקי השירותים והמוצרים הללו מסתכלים על תושבי הערים מנקודת מבט חדשה: התושבים הופכים למשתמשים וחייהם בעיר הופכים ל"חוויית משתמש".

חתוקה וצור התייחסו במחקרן לשירותים דיגיטליים עירוניים, אשר על התושב להירשם אליהם באופן אקטיבי. מוצרים ושירותים אחרים שמאפיינים את התנועה לכיוון העיר הדיגיטלית, כמו מצלמות חכמות, מדי חשמל חכמים ותאורה חכמה - כולם משפיעים על כלל הסביבה העירוניים, ואינם דורשים הצטרפות אקטיבית של התושבים לשירות. מחקר נוסף עוסק בדיוק בטכנולוגיות הללו שמשנות את החווית החיים בעיר החכמה עבור כלל התושבים.

"היום, כשאני מכניס מוצר למרחב הציבורי - יש לו השפעה על כלל המרחב. כמובן שזה לא חדש, וזה נכון גם לגבי מכוניות, כבישים ועמודי חשמל, אבל היום אנחנו נכנסים לעידן מאוד מחובר. ככל שניכנס יותר ויותר לעיר החכמה, שזה אקוסיסטם אופטימלי שאוסף עלינו מידע כדי לתת לנו פתרונות, אנחנו נהיים יותר מחוברים וכך גם המוצרים שנכנסים למרחב הציבורי", אומר גיא צ'רני, מייסד משותף בחברת הרחפנים הישראלית אטלס דיינמיקס, ובוגר תואר שני לעיצוב תעשייתי בבצלאל.

גיא צ‘רני/  צילום: עומר הכהן

צ'רני מציע כי במקום להסתכל על משתמשים ועל לא-משתמשים, בעיר החכמה כולם משתמשים במוצרים שנמצאים במרחב הציבורי, משום שהם משפיעים על כלל התושבים ומושפעים מהם. את הגישה הזו לעיצוב בערים חכמות, הוא פיתח בעקבות מחקר שערך על אימוץ של קורקינטים חשמליים בתל-אביב, אותו הציג לראשונה בכנס Tech meets Design של ארגון סטארט-אפ ניישן סנטרל.

המחקר מתבסס על סקר של שמונים תושבים וראיונות של עשרות תושבים ומומחים. ממצאי המחקר מראים שרבים בוחרים להשתמש בקורקינטים, ורבים אחרים מתנגדים אליהם נחרצות. כמעט לכולם יש כלפיהם עמדה, ומכאן נגזר שהקורקינטים בעלי השפעה על כלל התושבים, ולא רק על אלו שבוחרים להשתמש בהם באופן פעיל.

בהתבסס על ממצאי המחקר, צ'רני מחלק את המשתמשים לשני סוגים: משתמש אקטיבי ומשתמש בעל-כורחו. "במצב הקיים, אותו תושב שהטכנולוגיה במרחב הציבורי מפריעה לו, גם תורם לה בעל כורחו וגם נתרם ממנה. למשל, אדם שהקורקינט החשמלי מפריע לו, לא מבין שהוא בעצמו תורם לקיום של הקורקינט, והקורקינט תורם לו, כי המידע על דפוסי הנסיעה של הקורקינטים הולך למאגר מידע עירוני, שמאפשר לעירייה להתאים את המרחב לשימוש של כולם. כך אותו בן אדם שהיה בעבר לא-משתמש הפך למשתמש בעל כורחו", אומר צ'רני.

המשתמשים בעל-כורחם הם אלו שנמנעים משימוש בקורקינטים אך עדיין חווים את השפעתם על המרחב העירוני. מן המחקר עולה כי הם מסכימים עם החזון של תחבורה לנקודות הקצה, שמבטיחה להיות נוחה לשימוש, זולה וברת קיימא. עם זאת, הם סבורים שהיישום של החזון הזה בקורקינטים חשמליים אינו אידיאלי, ורואים בהם כעצם זר שפולש למרחב הציבורי, ואף מדיר אוכלוסיות שנמצאות מחוץ לתחומי פעילותם.

שביל אופניים על טיילת תל אביב / צילום: איל יצהר

ההשלכות של המחקר על עבודתו של המעצב, אומר צ'רני, היא ש"אנחנו המעצבים צריכים ללכת ולדבר דווקא עם אלה ששונאים קורקינטים חשמליים בתל-אביב, למשל. כחלק מתהליך העבודה שלי בתור מעצב, אני הולך לשטח ומסתכל על הצרכים של אנשים, מדבר איתם ושואל מה כואב להם ואיך לפתור את זה. בדרך כלל אני מסתכל רק על המשתמשים שלי, אבל לדעתי, אנחנו בתור מעצבים צריכים להתחיל להסתכל גם על המשתמש בעל כורחו".

המחקר של צ'רני והמחקר של חתוקה וצור אמנם עוסקים באספקטים שונים של העיר החכמה, אך משניהם עולות מסקנות דומות: רק דיון ציבורי, ותהליכי שיתוף ציבור מצד הרשויות, יאפשרו אימוץ נכון ומכליל של טכנולוגיות בעיר העתידית. אם גישה זו תאומץ על ידי הציבור ומקבלי ההחלטות, גם ספקיות השירותים והמוצרים יצטרכו לאמץ גישה עיצובית פתוחה ומכלילה, שלוקחת בחשבון לא רק את המשתמש הישיר, אלא גם את אלא שבוחרים לא להשתמש, ואת אלא שנכפה עליהם השימוש. 

עוד כתבות

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירת 2.5 חדרים להשקעה בשכונת פלורנטין בתל אביב?

בשדרות וושינגטון בתל אביב נמכרה דירה בשטח של 55 מ"ר, עם מרפסת בשטח של 4 מ"ר, תמורת 2.93 מיליון שקל ● הדירה עמדה כ־4.5 חודשים על המדף והיא מושכרת תמורת 7,400 שקל לחודש ● "ניסינו להגיע למחיר שמייצג את מחיר השוק פלוס כמה אחוזים - אך לא ברמה שתיצור אנטיגוניזם" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

סמוסות ב''טאלי'' / צילום: קאלו באבא

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

חיילי מילואים בצפון / צילום: דובר צה''ל

2 טילי נ"ט נורו למטולה, נזק נגרם לבתים

מחלקת המדינה של ארה"ב הגישה דוח ביקורתי לקונגרס שבו התייחסה לשימוש הישראלי בנשק אמריקני ולפיו "ייתכן שישראל השתמשה בו בניגוד לחוק הבין-לאומי" • שר החוץ של האמירויות על אפשרות של מעורבות בניהול האזרחי ברצועה: "לא ניגרר לתוכנית שתכסה על נוכחות ישראלית" • שרפות בכמה מוקדים בקריית שמונה בעקבות המטח מלבנון, צוותי כיבוי פועלים באזור • עדכונים בולטים

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם