גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גרים בקומה העליונה? ייתכן שתחויבו בהיטל השבחה רק בגלל האפשרות לבנות חדר על הגג

לפני שנה נכנס לתוקף תיקון לחוק שמאפשר להטיל על בעלי דירות בקומה העליונה היטל השבחה בשל האפשרות לבנות חדר נוסף על הגג ● הם נאלצים לשלם גם אם אין סיכוי שיוכלו לבנות

דירות גג בראשון-לציון / צילום: shutterstock
דירות גג בראשון-לציון / צילום: shutterstock

לפני כמה חודשים החליט ג', תושב ראשון-לציון, למכור את דירתו בעיר. הדירה הייתה בקומה הרביעית בבניין ישן ללא מעלית שנבנה ב-1975. ג' היה מעוניין למכור את הדירה בהקדם ולכן הוריד את המחיר. לאחר זמן קצר הגיע לדירה קונה פוטנציאלי והשניים גיבשו חוזה למכירת הדירה. כמו אזרח טוב, לפני שחתם על החוזה, פנה ג' לעירייה כדי לשחרר את הדירה מחובות ולברר האם המכירה תהיה כרוכה מבחינתו בתשלומים נוספים.

אלא שאז התברר לו שבעקבות המכירה יהיה עליו לשלם היטל השבחה בגין האופציה לבנות חדר על הגג.

מה גובה התשלום שנדרשת לשלם?
"בסופו של דבר דרשו ממני 10,300 שקל. בהתחלה היה שם סכום של 40 אלף, ולא הבנתי איך הגיעו לסכום הסופי".

חשבת לערער?
"הערעור הוא לא כזה פשוט: צריך לנסוע לירושלים, להפסיד ימי עבודה. הערעור הוא לא על עצם העובדה שיש היטל השבחה, אלא על הסכום. הייתי חוסך 1,000 שקל, אבל מפסיד עוד יותר. בסופו של דבר מכרתי את הדירה ושילמתי את הסכום.

"בעירייה הציעו לי לגלגל את הסכום על הקונה, אבל קודם כול לא ידעתי על ההיטל כשהתחלתי לנסות למכור את הדירה. שנית, מדובר בדירה בקומה רביעית בלי מעלית, יש סיבות דווקא להוזלת הנכס ולא לייקור וקשה למצוא קונה שיסכים להוסיף כסף. מלכתחילה הייתי צריך להוריד את המחיר".

"לוקחים מס סמוי"

ג' לא לבד. לפני שנה, ביולי 2018, נכנס לתוקף תיקון 126 לחוק התכנון והבנייה, שבו נקבע בין היתר כי "חובת תשלום היטל השבחה לגבי רכוש משותף בבית משותף שלפי טיבו ניתן להצמידו לדירה מסוימת - כדוגמת הרחבת דירה ו/או חדר יציאה לגג מתוך הדירה - תחול על בעל אותה דירה ולא על כלל בעלי הדירות לפי חלקיהם היחסיים ברכוש המשותף".

איך התיקון קשור למקרה שלפנינו? ב-2012 פורסמה תוכנית המאפשרת לדיירי קומות אחרונות בבניינים הוספת חדר יציאה לגג, שהיציאה ממנו תהיה רק מתוך הדירה. אלא שבמרבית המקרים הגגות אינם מוצמדים דווקא לבעלי הדירות בקומה העליונה, ולא תמיד נמצאים בבעלותם, אלא הם מהווים רכוש משותף של כלל הדיירים.

לפיכך, בעלי דירות שמעוניינים לממש את האופציה לבנייה צריכים לבקש "רשות" מכל הדיירים האחרים או לחלופין לשלם להם תמורת זכויותיהם בגג. תיקון 126 קבע כי מתוכנית כמו זו של הוספת חדר יציאה לגג יכולים ליהנות רק דיירי הקומה העליונה ולכן הם יהיו אלה שיחויבו בהיטל השבחה - או בעת מימוש האופציה או בעת המכירה של הנכס.

ג', המיוצג באמצעות עו"ד בלה מירקוביץ, זועם. "אני מבין שצריך לשלם היטל השבחה אם בונים, אבל אם לא בונים? זה תשלום סתם. מס סמוי. לקחת פשוט כסף בלי שום התחייבות", אומר ג'. "אפילו אם הייתי רוצה לבנות משהו על הגג, הייתי צריך להחתים את כל הדיירים ואם דייר אחד היה נגדי, הלך עליי. בדרך כלל זה לא ישים כי מי שרוצה לבנות תלוי באנשים אחרים. ומי גר בקומה רביעית בלי מעלית? אלה לא אנשים עשירים שיש להם כמה מאות אלפי שקלים לבנות חדר על הגג".

ראשון-לציון אינה היחידה - גם ערים אחרות שבהן יש תוכנית להוספת חדר בגג, כמו הרצליה וחולון, גובות היטל השבחה לפי התיקון לחוק, אפילו שבניית החדר על הגג אינה ישימה במקרים רבים.

אופן החישוב לא ברור

בעיה נוספת עם תיקון 126 נוגעת לבניינים שנבנו לפני 1980 ונכללים בתמ"א 38 המאפשרת את חיזוק הבניין, שיפוצו והוספת ממ"ד לדירות. משמעות מימוש האופציה לבניית חדר על הגג היא למעשה הסכמת בעלי יתר הדירות להעברת הגג וזכויות הבנייה בו לבעל הדירה העליונה. פירוש הדבר בפועל הוא ויתור של בעלי הדירות על זכויות ברכוש המשותף בבניין, דבר שיפגע בתמורה שהם יקבלו מתמ"א 38 ומוריד את הסיכוי למימוש של פרויקט.

לדברי השמאים רונן וגנר ועינת כרובי, מכוח תמ"א 38 יכולים בעלי הדירות בבניינים הישנים ליהנות מיתרונות רבים הכוללים את חיזוק הבניין בפני רעידות אדמה, שיפוץ הבניין, הוספת מעלית, הוספת חדר ממ"ד, מרפסות שמש ושדרוגים נוספים. וגנר וכרובי מעריכים כי השווי המצטבר של התוספות מכוח תמ"א 38 מגיע לכחצי מיליון שקל לדירה אחת.

השמאי רונן וגנר / צילום: סטודיו גרופ

"לא צריך להיות איש מקצוע דגול כדי להבין כי התמורה לדיירים מכוח תמ"א 38 גבוהה משמעותית מהתמורה שהם יכולים לקבל מבעל הדירה העליונה עבור חדר יציאה לגג. לכן ברור כי כל אחד מהדיירים יעדיף שלא למכור לבעל הדירה העליונה את הזכות לבנות בגג תמורת נזיד עדשים ובכך להפסיד מאות אלפי שקלים, וחמור מכך להפקיר את ביטחון משפחתו אשר תמשיך לחיות בבית לא ממוגן בעת מלחמה ובעת רעידת אדמה", הם אומרים.

לדבריהם, אף שההיתכנות לבניית חדר יציאה לגג היא מזערית, אם בכלל קיימת, העיריות דורשות היטל השבחה בסכומים של עשרות אלפי שקלים, גם מכל מי שמוכר דירה בקומה העליונה בבניינים משותפים ותיקים העומדים בתנאי תמ"א 38 .

השמאית עינת כרובי / צילום: סיגל מזרחי

"הרצון להעשיר את הקופה הציבורית, ב'שיטת מצליח', גורמת לאזרח הקטן עוגמת נפש רבה בכך שהוא נאלץ להתמודד עם העירייה או לשלם לה תמורה עבור כלום. הוא למעשה נדרש לשלם היטל השבחה אף שהדירה שאותה מכר לא הושבחה כלל", הם אומרים.

תגובה: "מחויבים לפי החוק"

מעיריית ראשון-לציון נמסר בתגובה: "תיקון 126 לחוק התכנון והבנייה קובע לגבי השבחה ברכוש משותף (למשל גג הבניין) כי היטל ההשבחה יחול על הדייר שלדירתו ניתן להצמיד את הרכוש המשותף, גם אם הגג לא הוצמד לדירה בפנקס המקרקעין.

"המשמעות היא שהוועדות מקומיות מחויבות לחייב בהיטל השבחה את בעלי הדירות בקומה העליונה, בשל התוכניות לחדרים על הגג, גם אם הגג אינו צמוד לדירה. בעבר הוועדה המקומית ראשון-לציון לא נהגה לחייב בעלי דירות שהגג לא היה צמוד לדירתם, אולם מאז התיקון היא חייבת לפעול כך.

"בעקבות התיקון הוצאו שומות השבחה, בעקבות מימוש, לכ-100 בעלי דירות בראשון-לציון. גובה ההיטל מוערך בממוצע ב-20 אלף שקל. בשומת היטל ההשבחה ניתנת הפחתה בשל הצורך בהסדרה קניינית ובעבודות התאמה פיזיות, בשיעור הנע בין 30% ל-50% - תלוי בנסיבות המקרה. כמו כן, אם בבניין הוגשה בקשה להיתר לחיזוק הבניין, תינתן הפחתה נוספת.

"לוועדת הערר הוגשו כמה עררים על ידי בעלי דירות שחויבו בהיטל השבחה בעקבות התיקון לחוק. הוועדה המקומית תפעל בהתאם להחלטות שיתקבלו בנושא". 

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"