גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שנתיים אחרי שכמעט קרסה, מנכ"ל סוכנות הביטוח הדיגיטלית Wobi מדבר על היציאה מהמשבר

רק לפני שנתיים הייתה סוכנות הביטוח הדיגיטלית Wobi בסכנת קריסה לאחר שהתגלה כי המייסד שלה סילף נתונים ● ערן אורן, מנכ"ל החברה, מספר בראיון ראשון על ההתמודדות עם המשבר, על התחרות הקשה בענף, על הרגולציה ועל הסיבה שאין לסוכנות אפליקציה

ערן  אורן מנכ"ל וובי / צילום: ענבל מרמרי
ערן אורן מנכ"ל וובי / צילום: ענבל מרמרי

בתחילת השבוע שעבר נפל דבר בשוק הביטוח הישראלי, כשקבוצת סוכנויות הביטוח דיוידשילד קיבלה מהרגולטור ברשות שוק ההון את האישור להפיכתה לחברת ביטוח עצמאית, שבין היתר תכלול את מותג הביטוח פספורטכארד. מדובר בחדשה טובה במיוחד, וגם באתגר גדול מאוד, עבור הבעלים של דיוידשילד - המייסד אלון קצף וחברת הביטוח האמריקאית White Mountains, שבנוסף, מחזיקה בישראל בעוד סוכנות ביטוח מוכרת מאוד: Wobi.

בעוד שבדיוידשילד-פספורטכארד דרכה של ווייט מאונטיינס הייתה ישירה ו"בהתאם לתוכניות", ההשקעה הראשונה שלה בישראל - עם רכישת נתח ממניות סוכנות הביטוח האינטרנטית וובי שהוקמה ב-2010 - הייתה הכול חוץ מאשר בהתאם לתוכניות כלשהן.

התיאור היבש של תחילת הפעילות בישראל של ווייט מאונטיינס - שנסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי חברה של כ-3.5 מיליארד דולר - כולל את רכישת וובי בשלושה שלבים: הראשון בתחילת 2014, השני קרה ברובו במהלך 2015 לאחר שנדרשה פרידה ממשקיע שהיה בחברה עוד לפניה, והשלישי ב-2018, לאחר שמייסד הסוכנות הישראלי, שרון גילר, עזב את הקבוצה והחברה האמריקאית הגדילה את חלקה בסוכנות מ-96.8% ל-100%.

אלא שהתיאור היבש הזה של רכישת מניות וובי על-ידי החברה האמריקאית רחוק מלשקף את מה שקרה בזמן אמת. הרכישה ב-2014 נכפתה על ווייט מאונטיינס כשהתגלה ששותפה בסוכנות אמיר ברמלי חשוד בפלילים, ושקבוצת ההשקעות שלו, רוביקון, הגיעה למשרדי מחלקת החקירות של רשות ניירות ערך (ומאז קרסה בקול גדול ואינה קיימת); ואילו הרכישה האחרונה היא יותר הוצאה מהירה החוצה - וללא תמורה של ממש - של השותף והמייסד של וובי, גילר, שהפך בסוף 2017 למשקולת אדירה על החברה ועל עתידה לאחר שהתגלה שהפריז בנתונים ואף סילף אותם. התגלית הזו איימה על עתיד וובי והובילה את ווייט מאונטיינס לתקן את דוחותיה הכספיים ולמחוק יותר מ-100 מיליון שקל בגין ההשקעה בסוכנות הביטוח, שלולא ההנשמה שקיבלה מהחברה-האם הייתה, קרוב לוודאי, קורסת.

אמיר ברמלי /  צילום: שלומי יוסף

בין לבין, בעלת הבית האמריקאית הקדימה תוכנית מסודרת אחת שהייתה בקנה, ושהתבררה כמוצלחת, עת הקדימה את מינויו של ערן אורן לתפקיד המנכ"ל. מאז וובי שינתה כיוון, קיצצה בהוצאותיה ועתה היא צועדת בדרך חדשה, למרות הנדוניה הלא פשוטה. "החברה צלחה את המשבר, בעבודה קשה ומאומצת ועם התמיכה של בעלי המניות. כל המודל העסקי של החברה שונה ובנינו את האמון מול חברות הביטוח מחדש", מצהיר אורן בראיון ל-G תוך שהוא מבטיח: "אנחנו במקום אחר, לאחר שהגדלנו את הכנסות החברה בשנים האחרונות".

פעמיים נקשרתם לגורמים בעייתיים: אמיר ברמלי מרוביקון ושרון גילר המנכ"ל והמייסד.

"החברה הוקמה כמיזם לפני שמונה שנים, ולא הייתי פה אז. הגעתי לחברה שנתפסה בזמנו כמעניינת, צומחת בפרופיל גבוה בתחום שמשלב ביטוח, פיננסים וטכנולוגיה. התוכנית המקורית הייתה שבתוך ארבעה חודשים אחליף את שרון גילר בתפקיד המנכ"ל והוא יתפנה לעסוק בעיקר בפיתוח מיזמים בחו"ל ופחות בישראל. זה אכן קרה והחלפתי אותו, אבל לא בנסיבות המתוכננות, אלא לאחר שהתברר שיש פער מאוד מהותי בין נתונים שדווחו לבעלי המניות לבין המצב בפועל. ברמלי היה משקיע פיננסי בחברה, ואיך שהחלו לצוץ ניצנים של הפרשה שלו, עוד לפני שהיא התפוצצה בתקשורת, בעלי המניות קנו אותו החוצה באופן מיידי. ובכל מקרה - היחידים שניזוקו מהפרשות זה לא חברות ביטוח ובוודאי שלא הלקוחות, אלא רק בעלי המניות".

איך ארגון שורד שתי מכות כאלה?

"הארגון לא רק ששרד אלא התחזק, והיום אנו חברה חזקה יותר. הגדלנו פי כמה את המכירות, ועוד. אבל לא ניתן לייצר כזה סיבוב משמעותי ללא שינוי ב-DNA של החברה. כמעט כל ההנהלה וכ-70% מכוח האדם הוחלפו בשנתיים האחרונות".

ובכל זאת, איך העובדים הגיבו למשבר גילר, ואיך הגיבו הספקים והלקוחות?

"הפרשה בעיקר השפיעה על העובדים, שהגיבו בהלם. זה לא הורגש מול הלקוחות, כי הם לא נפגעו וזה לא היה קשור אליהם. מאז המותג רק התחזק, כשכל מי שהפסיק לעבוד איתנו אז - חזר".

גילר יצא החוצה?

"כן. אין לו קשר לחברה. כבר מלפני שנתיים יש לו אפס קשר לחברה".

המהלכים מולו מוצו?

"המהלכים של וובי מולו מוצו".

יש חברות ביטוח או בתי השקעות שמחרימים אתכם?

"אם בעבר עבדנו עם שלוש חברות בביטוחי הרכב, אז היום אנחנו עובדים עם שמונה חברות מהמובילות והגדולות במשק".

ביטוח קונים לא רק בשביל החיסכון

אתר וובי הוקם ב-2010 ופעל בעסקי הביטוח הכללי - בדגש על ביטוחי הרכב, שמהם התרחב עם השנים. בתחילת הדרך הגדירו בוובי את עצמם כ"סטארט-אפ ביטוחי פיננסי", שלצד פעילותו כסוכנות מקוונת מספק גם שירותי השוואת מחירים ללקוחותיו. עם השנים זה השתנה והיום ברור שמדובר בסוכנות ביטוח של ממש, שפשוט מחזיקה בזרוע דיגיטלית חזקה מאוד.

עם אישור החברה-האחות דיוידשילד כחברת ביטוח לכל דבר ועניין, מסר מנינג ראונטרי, מנכ"ל ווייט מאונטיינס, כי מדובר בהמחשה "להעמקת פעילותנו ומחויבותנו בשוק הביטוח הישראלי ולהקמת חברת הביטוח אשר שמה את חוויית השירות ללקוח בראש סדר העדיפויות". הסיפא מתאר גם את מה שאורן רואה לנגד עיניו בוובי.

"וובי היא סוכנות ביטוח דיגיטלית, חד וחלק. והיא היחידה בישראל, ובפעם האחרונה שבדקתי גם במזרח התיכון", אומר אורן. "מה שמיוחד במה שאנחנו עושים הוא שבניגוד למודל ההפצה, המודל העסקי המסורתי של סוכני הביטוח, אצלנו הלקוח הוא שבוחר את היצרן או את הפוליסה שהוא מבקש לרכוש, והוא עושה זאת בצורה שקופה. הלקוח מקבל החלטה מושכלת על סמך מה שאנחנו משקפים לו. הלקוח לוקח אחריות על היכולת שלו ומקבל החלטה גם בפרספקטיבה של חיסכון וכסף".

על כן, הוא ממשיך ואומר, "אנחנו שילוב בין מנוע השוואה לסוכנות דיגיטלית - כי מה שמאפשר לנו להתקיים זה לאפשר ללקוחות לבחור לאחר שהצגנו להם השוואה. בנוסף, יש לנו גם מענה אנושי עם מערך טיפול בתביעות ואין אצלנו טייס אוטומטי בחידושים, כשאנחנו עושים מכרז חדש להוזלת הפרמיה מדי שנה בעת החידוש".

בתחילת הדרך, וובי חלמה להיות האגרגטור, האתר המשווה, הראשון בישראל, כמו אדמירל בבריטניה.

"אנחנו עסק שונה לחלוטין מהעסק שהיה פה לפני שנתיים - החברה יותר ממוקדת ומתנהגת כסוכנות. גם אדמירל מרוויח בסופו של דבר ממכירת ביטוח. החלומות והמציאות לא תמיד נפגשים - עסק אמיתי צריך להיות מבוסס על הכנסות שוטפות, להיות יעיל ולהיות עם רווח. עם זאת, הפעולה שלנו, של שיקוף המצב ללקוח, עם תשע הצעות מחיר בעולם הרכב בפחות משתי דקות, היא פעולה שמייצרת ערך. הלקוח יכול לעצור שם ולא לרכוש דרכנו אלא להשוות מחיר ולרכוש במקום אחר, זו זכותו המלאה והוא כבר הרוויח בנצ’מרק מאוד תחרותי".

אז אתה נותן שירות חינמי?

"באינטרנט שום דבר אינו חינם, אז אצלי העסקה היא פשוטה: בזה שאתה השווית מחירים אצלי ובוחר לעשות עם זה מה שאתה רוצה, לי יש את האפשרות לנסות ולמכור לך את ביטוח הרכב במורד הדרך - ואתה תעשה ותחליט כלקוח מה שטוב לך. המודל הנכון הוא זה של סוכן דיגיטלי שמחזיק במערכי שירות גדולים כמו שיש לי, ושבו הלקוח לא כבול דרך הסוכן לחברה אחת".

בשנים האחרונות, בצל הליך ההתאוששות והנסיקה מחדש שמוביל אורן יחד עם הצוות שלצדו, הארגון גם עבר בית באופן שאינו רק סמלי - מבניין משרדים ישן וקטן שישב בצומת סמוך לקניון עזריאלי בתל אביב עד שנהרס, לטובת בניין חדש, במגדל משרדים חדש באזור הבורסה ברמת גן. הסוכנות פועלת במגוון תחומי ביטוח, אך בעיקר בביטוחי רכב חובה ורכב רכוש (שמוכרים לציבור הרחב כביטוח המקיף וכביטוח צד ג’), בביטוחי נסיעות לחו"ל ובביטוחי דירה. בנוסף, האתר מפעיל מערכת השוואת בתחומי ההלוואות והחיסכון הפנסיוני.

שרון גילר / צילום: תמר מצפי

אורן מגלה כי כ-80% מהכנסות החברה מגיעים מעולם ביטוחי הרכב, חובה ורכוש, כשהוא מציין בהקשר זה כי "הפכנו את חוויית רכישת הביטוח לשקופה ונוחה לבחירת הלקוח - בין אם הוא משתמש בנו ככלי מיקוח או ככלי טוב של שקיפות, חיסכון ויעילות מבחינתו ברכישה, עם היתרון לגודל שלנו מול חברות הביטוח".

עם זאת, לדבריו, המחיר בעת הקנייה רחוק מלהיות השיקול היחידי כשקונים ביטוח. "ביטוח קונים לא בשביל החיסכון של כמה מאות שקלים בקנייה, אלא בשביל שיהיה מי שיטפל בתביעה ושהחברה תשלם את התביעה ביום פקודה", אומר אורן, כשהוא מכוון למערך העובדים הנרחב שהוא מחזיק לטיפול בתביעות.

עיקר הפעילות שלכם זה ביטוחי הרכב - בעבר פרסמתם הרבה בטלוויזיה כדי להביא לקוחות וכיום אתם מתמקדים בפרסום דיגיטלי על מנת שיגיעו אליכם לאתר וירכשו ביטוח דרככם. המכירה הדיגיטלית כבר מהווה פקטור של ממש בשוק?

"יש פער בין הדיגיטל לבין יכולת המימוש של זה להכנסות לחברה, ואנחנו לא מלכ"ר. הפער עדיין עצום בתחומים מסוימים. מה זה אומר? מוצרי ביטוח גם היום לא נמכרים דיגיטלית בישראל, אולי פרט לביטוחי נסיעות לחו"ל. כל המכירה בפועל היא טלפונית גם היום. ביטוח ישיר עשתה עבודה מדהימה מאז הקמתה והציבור בישראל מחונך להתווכח בטלפון. בארה"ב, למשל, אף אחד לא חולם לצלצל לטלפון הנייד של לקוח שעשה השוואה ולהציע לו לרכוש ביטוח, כי הלקוח לא יענה, ואילו פה זה קורה כל הזמן. לכן צריך להתאים את הפעילות העסקית לציבור שאותו אתה משרת, ולא לחיות על כוכב במנותק".

אבל כן הוקמו שתי חברות ביטוח חדשות ודיגיטליות שמוכרות ביטוחי רכב: ליברה של אתי אלישקוב וחברת ווישור של אמיל ויינשל וניצן צעיר הרים.

"והן מוכרות ביטוח בטלפון, גם לדבריהן. בכלל, הגורמים התחרותיים המשמעותיים ביותר בשוק הזה הן עדיין חברות הביטוח הישירות וחברות הביטוח המסורתיות שעובדות עם מודלים ישירים שמשתנים בעוצמות בין החברות השונות. ליברה ו-ווישור עדיין בשוליים".

"כל מי שמוכר ביטוח הוא מתחרה"

אורן מצהיר על וובי, שהיום "היא סוכן הביטוח הכי גדול בארץ למכירת ביטוחי רכב חדשים לאנשים פרטיים", כשהוא מפרט לגבי שוק ביטוחי הרכב כי "יש כ-200 אלף כלי רכב שהביטוח שלהם מתחדש כל חודש (כ-2.5 מיליון כלי רכב בשנה), ומתוכם 25% נכנסים לאתר של וובי מדי חודש - 50 אלף לקוחות, יוניקים. זה שירות עצום. מסקרי מתחרים שאנחנו עושים מדי רבעון, אנחנו מגלים שבביטוח מקיף 72% מהלקוחות חוסכים בממוצע כ-10% דרך רכישה אצלנו ביחס להצעות באתרי האונליין של אתרי חברות הביטוח, שבתחום הרכב הן גם הספקיות שלי וגם המתחרות שלי.

"ברבעון הרביעי בשנת 2019 מכרנו 6,700 פוליסות ביטוחי רכב חדשות לחודש, בממוצע, עם מכירות שנתיות של יותר מ-100 מיליון שקל פרמיה חדשה. מחצית מהן חובה ומחצית רכוש. אנו בקצבי גידול של יותר מפי 2 בהשוואה לתקופות מקבילות בשנה קודמת".

סיפרת על תשע הצעות מחיר משמונה חברות ביטוח. זה לא כל השוק. בעבר, וובי רצתה להציע באתר שלה את כל חברות הביטוח - למה זה לא קורה?

"ניתוח התנהגות הלקוח באתר מלמד שהלקוח הממוצע לא רואה יותר מחמש הצעות ולרוב לא גולש מעבר לשלוש ההצעות הכי זולות. אנחנו עובדים עם רוב השוק וזה יותר ממספיק. אין ערך לעבוד עם כולם, צריך מסה קריטית ויש לנו אותה. אנחנו עובדים עם כמה שותפים גדולים ואסטרטגיים שתומכים בהליכי האוטומציה שלנו".

מה אתה חושב על סוכני ביטוח המסורתיים?

"כל מי שמוכר ביטוח הוא מתחרה שלי. בארץ, כ-65% משוק ביטוחי הרכב נעשים עדיין אצל סוכנים מסורתיים, כשבעולם התמונה הפוכה והפעילות של סוכנים מסורתיים כבר עומדת על 30% מהשוק ואף למטה מכך. לתפיסתי, תהיה בתעשייה הזו עוד הרבה קונסולידציה מאחר שהפרמיות, שמהן נובעות ההכנסות של הסוכנים, יורדות בממוצע, ואילו העלויות לסוכנים לא יורדות, ולכן יש משמעות גוברת ליתרון לגודל. למעשה, עסק שבעבר חי על 1,000 או 3,000 לקוחות ברכב, כמעט בלתי אפשרי מבחינתו לפעול היום ללא מקורות ההכנסה ההיסטוריים שיש לסוכנים".

אפרופו האמירה שלך שכל מי שמוכר ביטוח הוא מתחרה שלך - זה נכון גם לגבי חברות הביטוח שאתה מוכר אצלך במדף האינטרנטי שלך, ושלעיתים גם מוכרות ביטוח ישירות ללקוחות של הסוכנים ועם הצעת מחיר שיכולה להיות זולה יותר.

"מי שמע על דבר כזה בעולם העסקי? לא עושים עסקים ככה. אני משקיע הון וידע בשיווק ובהבאת לקוח כערוץ הפצה מחברה אחת לאחרת. לא גונבים לקוח מערוץ ההפצה שלך. זה פשוט מאוד".

אפשר להיות אגרגטור ויועץ בישראל או שחובה להיות סוכן עם הסכמי עמלות שונים בין יצרנים, כלומר מוטה?

"אין הכנסות מלהיות יועץ בישראל, חוץ מאשר לבנקים".

לוובי אין אפליקציה. איך זה קורה?

"יותר מ-60% מהעסקאות נעשים דרך הדסקטופ. אנשים מסתכלים ומחפשים בנייד, אבל עדיין יש העדפה ברורה ומובהקת לביצוע עסקה דרך האתרים הרגילים ולא באפליקציה".

לפני הסערה עם גילר פרסמתם הרבה בטלוויזיה ומאז הפסקתם. יש לכם קהל לקוחות קבוע וחוזר, או משתנה?

"פרסום בטלוויזיה עובד, וכראיה יש לנו מותג מוכר וזכיר. אבל זה עניין של הרבה מאוד כסף לבנות מותג שיש לו זכירות בקרב הלקוחות. קיצצנו את הוצאות הפרסום שלנו בכ-80% ואנחנו ממוקדים בשיווק מוטה פרפורמנס (בעיקר פרסום דיגיטלי) במקום קידום מותג שהתמקדנו בו בעבר. עם זאת, המותג איתנו ועדיין מתחזק".

והלקוחות באים גם ללא פרסום?

"הציבור מגיע עם פרסום ממוקד".

קשה לחדש בתחום הבריאות

אורן החל את דרכו העסקית בשוק הביטוח והמשיך שנים ארוכות בשוק ההון. הוא הגיע לוובי לפני כשנתיים וחצי, לאחר שכיהן בתפקידים בכירים בבתי ההשקעות אקסלנס ופסגות.

במה שונה ניהול סוכנות ביטוח מניהול בשוק ההון?

"בשוק ההון נלחמים כל הזמן בשחיקה בהכנסות. כיום אני בעולם שבו בתקופה של שנתיים, שילשנו את ההכנסות - וזו תמצית כל ההבדל".

בעבר, הכרזתם על כניסה לביטוח פנסיוני ולביטוח בריאות. בפנסיה אתם נמצאים, אך לא בבריאות. למה?

"תחום הבריאות ממחיש כמה קשה לעשות חדשנות בתחום הביטוח. על הנייר, הרעיון של ביטוחי הבריאות היה יפה, עלה מיליונים, אך לא צלח מסחרית. בשורה התחתונה, מוצר ביטוחי הבריאות פשוט אינו מוצר שנרכש באינטרנט ודיגיטלית. אפילו במוצרים פשוטים, כמו ביטוח רכב, צריך טלפן. ביטוח בריאות הוא מוצר דחיפה. ולראיה, גם אחרים לא הקימו מיזם כזה עד היום. בנוסף, רוב החברות לא שיתפו פעולה עם המיזם הזה".

ולסיום, עכשיו, שדיוידשילד הפכה לחברת ביטוח, מה הלאה מבחינת וובי?

"וובי היא חברה מאוד ממוקדת והכיוון שלנו הוא המשך העמקה בתחומי הביטוח הכללי, בדגש על רכב ודירות, והמשך הגדלת ביטוחי הנסיעות לחו"ל. הפוטנציאל שלנו להמשיך ולגדול בתחום כסוכנות דיגיטלית שהיא גם מנוע השוואה רחוק מלהיות ממוצה - לטובת הלקוחות שלנו ולתועלת השותפים העסקיים שלנו והבעלים".

אתם תהיו חברת ביטוח?

"אני חושב שהמודל שמשקף ללקוחות מגוון יצרנים הוא מודל אטרקטיבי מאוד. לא חסרים יצרנים וחברות ביטוח בישראל. כן חסרים מקומות עם השוואה יעילה, מהירה והוגנת ללקוח".

"החברה תעבור לרווחיות עוד ב־2020"

לסוכנות הביטוח האינטרנטית Wobi יש מעמד ציבורי נדיר בתחום. למעשה, מדובר בסוכנות ביטוח מזן שונה, שכמעט וייחודי רק לה, כשרוב המתחרות שלה פועלות "בדרך של פעם" ולא נעזרות בפרסום אקטיבי ובהיקפים דומים לזה שוובי רוכשת על מנת להיות גורם מוכר ובעל מותג שאף משתווה לזה שיש לחברות הביטוח. למוּכרות הזו יש גם עלות, ולכן לא מפתיע לגלות שעדיין מדובר בחברה שלא הגיעה לנקודת האיזון.

"אנו עדיין לא רווחיים", משתף בכנות אורן, שמונה לתפקידו באוקטובר 2017. לדבריו, זה קורה משלל סיבות: "בשנתיים האחרונות הגדלנו את ההכנסות שלנו פי 3, כשבשורה התחתונה החברה עברה שיפור מאוד משמעותי בתוצאות". עדות לצמיחה מגיעה מכך שכיום יש בוובי 163 עובדים כשבסוף 2018 היו בה 145 עובדים.

מהיכן בא השיפור?

"בעיקר מגידול בהכנסות ומקיצוץ בהוצאות השיווק. הגידול בהכנסות ושמירה על מבנה הוצאות מתאים, הקטין משמעותית מאוד את ההשקעה הנדרשת על-ידי בעלי המניות שלנו. בסבירות גבוהה, החברה תהיה רווחית, גם תזרימית, בדצמבר 2020. בשנתיים האחרונות עמדנו בכל היעדים שלנו".

בעבר, בניתם על הפעילות הפנסיונית. זה רחוק מלהיות עיקר הפעילות שלכם.

"בוובי יש כ-150 אלף לקוחות משלמים בביטוחים הכלליים, ועוד כ-300 אלף לקוחות לא משלמים שנמצאים במאגר המידע שאנחנו מפעילים בתחום הפנסיוני ויש להם נכסים בהיקף כולל של כ-90 מיליארד שקל בפנסיה, בגמל והשתלמות ובביטוחי מנהלים. למעשה, בשנה החולפת 2.5% מהציבור בישראל (מעל גיל 18) צפו בסטטוס הפנסיוני שלהם דרך וובי".

מה זה אומר?

"הם נכנסו לאתר והסתכלו על הנכסים הפנסיוניים שלהם. בביטוחי נסיעות לחו"ל, כ-130 אלף ישראלים רכשו באמצעותנו ביטוח, כשנתח השוק שלנו בפרמיות בכל שוק ביטוחי הנסיעות לחו"ל הוא כ-1.6% - ואנחנו סוכנות ולא חברת ביטוח".

איך זה לעבוד עם בעלים אמריקאים? למה אין פה גופי פיננסים זרים?

"ברמה האישית, לעבוד עם בעלים שהם חברת החזקות ציבורית שנסחרת בבורסה בניו יורק זו חוויה מדהימה מבחינת הענייניות, המקצועיות, הירידה לפרטים ונוהלי העבודה, ואלה דברים שאפשר לשאוף שיהיה יותר מהם בארץ. למה אין פה יותר כאלה? השוק בארץ עם הפוטנציאל שבו הוא לא שוק פשוט, בין אם בגלל הרגולציה והבדלי מנטליות".

הוצאות הפרסום של  wobi

"האתגר של הרגולציה: להבין טוב יותר איך פועל השוק"

לוובי ולמנכ"ל ערן אורן זווית ראייה ייחודית על ענף הביטוח. מצד אחד, מדובר על סוכנות ביטוח שמוכרת ביטוחים "רגילים" שרלוונטיים לכל הישראלים ושנמכרים על-ידי כל חברות הביטוח ועל-ידי סוכני הביטוח המסורתיים. מהצד השני, מדובר על שחקן שונה שצמח מהאינטרנט ושאינו בבעלות חברות הביטוח המקומיות.

כך, לצד ההבטחה של וובי להיות מחוללת תחרות - ומהרבה בחינות היא עושה זאת היטב - לא מפתיע לגלות כי לדעת אורן, יש כמה דברים שיש לתת עליהם את הדעת בראיה כוללת על השוק.

מה עתיד ענף הביטוח לרכב, לתפיסתך?

"ישנו שינוי בעולם ביטוחי הרכב, שהציבור משלם במסגרתו מיליארדי שקלים רבים מדי שנה. יש יותר מסלולים מיוחדים ממה שהיו בעבר וללקוח יש ברירה ויכולת לעשות מו"מ או לשנות את מחיר הביטוח דרך בחירה במסלולים שונים. כך יש דיפרנציאציה, אך לעיתים עודף הפתרונות כבר מבלבל את הלקוח".

מדברים על כך שהטכנולוגיה, בעיקר דרך גלאים, משנה סדרי עולם ומקטינה את מספר התאונות ותביעות הביטוח למרות גידול בצי הרכב בישראל. המגמה הזו תפחית את מחירי הביטוח?

"השוק נהנה מהגידול במספר הרכבים על הכביש, כשאנחנו רואים תופעה של קיטון של נזק תאונתי ברכבים בגלל המערכות הטכנולוגיות, וזה השפיע על השוק והתעריפים בשנים האחרונות. אבל השיפור הזה כבר מוצה במידה רבה".

ישנן טענות רבות של שחקנים בשוק הביטוח, שהרגולציה בתחום תכופה ורבה מדי, עד לכדי נזק לשוק. לתפיסתך, הרגולציה המקומית תורמת לצרכן או שמשרתת ענף שפועל לרעת הציבור?

"הרגולציה בתכלית שלה היא לטובת הצרכן, אבל רגולציה טובה צריכה להבין איך פועל השוק כדי להבטיח את טובת הצרכן לאורך זמן ולא לטווחים קצרים. פה האתגר".

מה דעתך על הצורך בביטוח לקורקינטים ולאופניים חשמליים?

"קודם כול, המדינה והרגולטור חייבים לעגן את הנושא בחקיקה ורגולציה. לדעתי, זה מתבקש".

עוד כתבות

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

מקור בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הסכימה לסיים את המלחמה

מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף ● מחבלים חוסלו בפעילות צבאית סמוך לטולכרם ● הערכה: ישראל קרובה להסכם עם חיזבאללה שיביא לסיום ההסלמה בגבול הצפוני ● דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח • החות'ים מאיימים: נפגע בכל ספינה ישראלית - גם בים התיכון • עדכונים בולטים

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: אנחנו צריכים להתכונן לתרחיש עלטה מקומי

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור