גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: 6 גורמים מאחורי התנודתיות החדה בשווקים

למה שיאי העלייה והירידה בשווקים מתרחשים בפרקי זמן קצרים – האם התנודתיות החריפה היא ביטוי לתהליך אבולוציוני בשוק ההון? ולמה דווקא הקורונה מאחורי הטלטלה ולא אי-הוודאות הפוליטית?

תנודתיות בשווקים/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
תנודתיות בשווקים/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

בימים האחרונים הבורסות נראות כמו מסילות רכבות ההרים במיטב פארקי השעשועים בעולם. בשבוע שעבר נרשמה בארה"ב הנסיקה היומית הגבוהה ביותר מזה שלושים שנים, ושלשום נרשמה ההתרסקות היומית הגדולה ביותר מאז 1929. למה שיאי העליה והירידה מתרחשים בפרקי זמן קצרים - באותו שבוע? האם התנודתיות החריפה היא ביטוי לתהליך אבולוציוני בשוק ההון? ולמה דווקא הקורונה מאחורי הטלטלה ולא אי-הוודאות הפוליטית?

ובכן, התנודתיות אכן הולכת ומתעצמת ממשבר למשבר כפי שאנו עדים מההתרחשויות של הימים האחרונים. תנודתיות גבוהה היא מצב של ירידות (עליות) חזקות שבעקבותן רואים גם עליות (ירידות) חזקות במחירי הנכסים הפיננסיים. תופעת התנודתיות הגבוהה תוארה כבר במאה הקודמת על-ידי פרופ' בנואה מנדלברוט (1924-2010), שחקר את המבנה המתמטי של פרקטלים, וטען עוד ב-1963 ש"אחרי שינויי מחיר גדולים הנטיה היא לראות עוד שינויים גדולים, לשני הכיוונים, ואחרי שינויים קטנים הנטיה היא לראות שינויים קטנים, לשני הכיוונים." עם השנים תכונה זו זכתה לכינוי "volatility clustering". משמעות התופעה היא שמדדי תנודתיות שונים מראים תלות חיובית במשך מספר ימי מסחר, כך שאירועי תנודתיות גבוהה נוטים להתקבץ בזמן.

המדד הטוב ביותר המשקף תובנות אלו הוא מדד התנודתיות או "מדד הפחד" האמריקאי VIX.

אפשר להצביע על כמה גורמים שתורמים להתגברות התנודתיות בשווקים בעת זו.


1. ריבוי משקיעים פרטיים בשוק ההון - כיום יש כמות לא מבוטלת של משקיעים פרטיים או משקי בית בשוק ההון בארץ ובעולם. הם סוחרים בפלטפורמות אונליין ומחזיקים בדרך כלל בקרנות נאמנות, קרנות סל סחירות (ETFs), תעודות התחייבות או מה שנקרא תעודות סל (ETNs), תעודות מוצרים אחרים (ETPs) ומכשירים פיננסיים אחרים. המשקיע הפרטי מכונה בספרות המימון כלא מוסדי (non-institutional), לא-מקצועי (unprofessional), חובבן (mature), לא בעניינים (uninformed), וקמעונאי (retailer). בסה"כ, כינויים אלה לא מחמיאים לו, ועבודות רבות חשפו שאינו מכיר את כל תופעות השוק ורזי המסחר, מגלה פזיזות בשיפוט וקבלת ההחלטות, נבהל בקלות ועוד.

2. הציבור באמצעות בתי השקעות - ציבור הפרטים שחוסך לפנסיה, שמשקיע בקופות הגמל ובקרנות השתלמות מעורב היום יותר בניהול תיק ההשקעות. הם יכולים להחליט על הרכב תיקיהם. מודל החיסכון הפנסיוני בארה"ב, 401K, מאפשר לעובדים לקבוע את הרכב ההשקעה בעצמם. רבים מהחוסכים מנצלים זאת, ומתערבים בתכולת התיק. רוב אפיקי חיסכון אלה פתוחים כיום בפני ניוד כספי החוסכים בין המסלולים השונים הנושאים תמהיל שונה של אג"ח מדינה, אג"ח קונצרני, מניות בארץ וחו"ל.

3. זמינות - אינטרנט מהיר וסמארטפונים מקלים על המשקיע לגשת לתיקו ולהגיב לשינויי השוק במהרה, וכל זאת ע"י נגיעה קלילה במסך. תופעה זו מובילה לנקודה הבאה.

4. גלובליזציה ותנועות הון מהירות - אחד מאבני היסוד של הכלכלה המודרנית היא הסרת חסמים כלכליים לזרימת מידע והון. רוב השווקים במדינות OECD כיום מתנהלים עם משטרי שערי חליפין נייד, וחסמי ניוד ההון, לרבות מס על עסקות ספקולטיביות, כמעט ולא נמצאים במדינות אלו. לכן, בלחיצת כפתור משקיע ממדינה פלונית יוכל למשוך את כספו ממדינה אלמונית.

5. ספקולנטים - יתכן שגל ספקולציות ופייק-ניוז הינו גורם משמעותי לצניחת שערים בבורסה. נוסיף לזה את התפתחות ענף השורטים (מכירה-בחסר) ומיסודו ברבים משווקי ההון בעולם. למרות שעסקאות שורט יכולות לסייע במיתון התנודתיות ופיצוץ בועות בשוק, יש כאלה הטוענים שעסקאות שורט מלבות את התנודתיות ומחריפות את הירידות. העדות לכך היא האיסור והגברת הפיקוח על ביצוע עסקאות שורט על מניות של תאגידים בנקאיים ותאגידים מבטחים שחוקק במהלך כהונתו של הנשיא בוש הבן באוקטובר 2008. חוק זה הווה בשעתו התערבות גסה בשוק וכפירה בעקרונות הקפיטליזם - לפחות בעיני כלכלני השוק הפתוח.

6. מינוף - תיאוריות בסיסיות בתחום מימון חברות מראות כי מימון הפעילות בחוב עשוי להביא לעליה ברווח למניה ובמחיר למניה, אך במקביל מביאה לעלית הסיכון (במונחי סטית התקן) של הישגים אלה, ולהגדלת ההסתברות לחדלות פירעון אם יתרחשו זעזועים כלכליים גם אם הם מינוריים. ערב משבר העולמי ב-2008, נרשמו שיאים במינופים פיננסיים לרבות המערכת הפיננסית האמריקאית שמפוקחת על ידי הממשל (רמות המינוף של גופים אלו אושרו על ידי יו"ר הפד, אלן גרינספן).

חברות ממונפות הן חברות מסוכנות (בעגה המקצועית, מקדם הסיכון השיטתי שלהן, מדד הבטא, הוא אגרסיבי וערכו גבוה מ-1) והן חשופות הרבה יותר להשפעות מקרו כלכליות. גם שינויים מקרו כלכליים קלים עלולים לגרום לצניחה ממשית בערכן.

ע"פ אפקט המינוף, ישנו מתאם שלילי בין מחיר נייר הערך לבין תנודתיותו. כלומר, עליה במחיר הנייר מאופיינת עם תנודתיות נמוכה, וירידה במחירו מאופיינת בתנודתיות ועצבנות יתר. ההסבר לתופעה זו הוא כשמחיר המניות יורד בשוק, יחס חוב-הון עצמי של החברה עולה, ובעיני המשקיעים דרגת הסיכון של החברה עולה. המשקיעים, שבטבעם הם שונאי סיכון, ימכרו את מניות החברה שבבעלותם ויתרמו לירידת ערך המניה של אותה חברה.

מינוף אינו נחלת החברות בלבד, אלא אפשרי גם בצד המשקיעים שאף הוא מחריף את תנודתיות השוק. אבהיר זאת באמצעות דוגמה, משקיע עם הון עצמי של 1000 שקל והלוואה של 9000 שקל יכול לבנות תיק מניות בעלות של 10,000 שקל. ירידה של 5% בשווי תיק המניות משמעותה תיק השווה 9,500 שקל. אם המשקיע נבהל ויחליט לממש את התיק, הוא למעשה מוחק יותר מ-50% מההון העצמי שלו: השקיע 1,000 שקל ונשאר עם 500 שקל, וזה בכלל לפני תשלום ריבית ועמלות.

ע"פ דוחות בנק ישראל משנת 2019, תצרוכת משקי הבית מהווה כ-56% מהתמ"ג, ובארה"ב המשקל אף גבוה יותר. התפשטות וירוס הקורונה מכה חזק בהרגלי הצריכה שלנו, לצד התכווצות הייצור ושאר הפעילות הכלכלית. זהו זעזוע מקרו-כלכלי מהמעלה הראשונה, והוא זה אשר מזין את התנודתיות בשווקים דרך ששת הערוצים שתוארו.

לסיכום, למרות קיומה של תופעה התגברות התנודתיות בשווקים, התנודתיות היא תהליך שחוזר לשפיות "Mean Reverting". כלומר, התנודתיות אינה תהליך עם מומנט חיובי או שלילי שנמשך לאורך זמן, אלא מהר נראה שהתנודתיות חוזרת לערכי הנורמה הממוצעים שלה. שחקנים מתקדמים בשוק ההון יכולים לסחור במדד ה-VIX או במדדים מקבילים וליהנות מתובנות אלו. מסחר פיננסי בשוק תנודתי, דומה לאמרה הידועה: "כשהגלים מתחזקים, החזקים מתגלים". 

הכותב הוא מרצה וחוקר בתחום שווקים פיננסיים בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת חיפה

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות באסיה; הין ירד לשפל חדש

הניקיי עולה ב-0.9% ● הין בשפל של 34 שנים, חצה את רף ה-160 ין לדולר ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך גם השבוע, אמזוןן תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס ל-AFP: אין בעיות מהותיות עם ההצעה לעסקה שהוצגה לנו


דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי, שר החוץ הורה להיערך ל"גל אנטישמי" • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו