גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"במקום לקבל מילה טובה, הבוס שלי רק מחפש אותי"

תקופה של אי ודאות ומשבר היא תקופה של אמון שברירי מצד העובדים בארגון. למדו איך לשקם אותו

פגישת עבודה דרך זום  / צילום: רויטרס
פגישת עבודה דרך זום / צילום: רויטרס

אמון בתוך חברה הוא מצרך יקר. קהילות עם אמון חזק מסוגלות להגיב טוב יותר למשברים. לכן, אין זה מפתיע שכשהציבור הישראלי איבד אמון בממשלה באשר לניהול משבר הקורונה, מונה פרויקטור חדש בתקווה לשקם את היחסים המעורערים.

ומה יעשו בעלי העסקים?

כשבארגון עסקי יש אקלים של אמון, מידע מועבר בצורה גלויה יותר, ואנשים מוכנים יותר לעזור זה לזה ולבחון רעיונות שונים. התנהגות כזו לאורך זמן מביאה לתוצאות שהופכות את החברות ליצירתיות יותר, חדשניות, שיתופיות ומהירות יותר, וכל אלה יחדיו מביאים לביצועים טובים יותר.

אולם בדומה לתהליך אובדן האמון ברמה המדינית, כך מתרחש כעת במיקרוקוסמוס הפוליטי - ארגוני עובדים. גם בארגונים ובחברות נפגע אמון העובדים במעסיקים ובמנהלים בימים של מציאות מורכבת, משתנה תדיר ואפופה בעמימות, באי-ודאות ובחוסר אונים. פיטורים, צמצומים, חל"ת, עבודה בקפסולות, לחץ העובדים להפוך עצמם לחיוניים. פסימיות, חרדה, מבוּדדות חברתית והשלכותיה הנפשיות. לא פיקניק.

וכפי שהמדינה סוערת לאור משבר האמון, כך קורה בארגונים שהאמון בהם נשבר. העובדים מתלוננים, מוחים נגד התנהלות ההנהלה, מתוסכלים וחסרי תקווה, ואף פועלים במכוון באופן שמחבל בתפקוד החברה.

לא מובילים אותנו, עוקבים אחרינו

" אני מנסה להסתגל למערכת יחסים אחרת עם הלקוחות בימים שבהם אי אפשר להיפגש פנים מול פנים", מספרת עובדת שעברה לעבודה מהבית במהלך הגל השני של הקורונה, "אני כל היום קופצת מזום לזום כשמאחוריי קופצים הילדים, ובסוף מוצאת את עצמי עובדת עד השעות הקטנות של הלילה כדי להשלים מה שלא הספקתי במהלך היום הכאוטי.

"ובמקום לקבל מילה טובה, הבוס שלי רק מחפש אותי. מחפש איך לשלוט ולעקוב אחריי, כדי להיות בטוח שאני משקיעה בעבודה כמו שהשקעתי במשרד. אם הוא לא סומך עליי, למה שאבטח שהוא רוצה ברווחתי ובטובתי?".

המצב הזה הוא דוגמה אחת לביטוי תהליך אובדן האמון של עובדים בימים אלה. מנהיגי חברות חשים לא בנוח עם עובדיהם, ועולות תלונות רבות על כך שהמנהלים דואגים לפרודוקטיביות יותר מאשר לבריאות עובדיהם. נוסף על כך, נטען על ידי עובדים רבים כי הפגישות המקוונות מתרבות ומציפות, ומתקבלת תחושה כי הן מתקיימות במטרה לפקח עליהם ולעקוב אחריהם במהלך יום העבודה. כך, על ידי הגברת מאמצי השליטה, המנהלים מאותתים לעובדים שהם אינם סומכים עליהם.

לא מחברים אותנו, מנחיתים עלינו

" פתאום מחר יש פגישה מקוונת, וכולם צריכים לשנות תוכניות כדי לנכוח בה, לא משנה אם הם בלחץ היסטרי של עבודה ובית והכול יחד... המנהל בלחץ, הוא לא מסביר מה קרה, אבל ברור שאם אתה לא שם - אתה לא קיים ", מספר עובד.

זו עוד אחת מצורות הביטוי של תוקפה של היעדר אמון בין מנהלים לעובדים. הכול כרגע שביר, נזיל, לחוץ, וכשם שבכל יום נתון אין לדעת מה יהיה למחרת בגזרה העולמית והמדינית (סגר? הגבלות חדשות? סיוע? הפגנות?), כך גם העובדים אינם יודעים מה ייפול עליהם מרגע לרגע. דברים משתנים כל הזמן, וברור שזה נובע ממצבים מורכבים שמאחורי הקלעים, אבל מנהלים רבים מביאים זאת לידי ביטוי בצורת משימות מונחתות, מבלי להסביר את הרציונל שעומד מאחוריהן, והדבר גורם לעובדים להרגיש ביצועיסטים רפי שכל.

"ואם אשאל? אקבל בתגובה מריחה כלשהי, כעס או הלחצה כללית, כך שעדיף שאשתוק", מוסיף העובד ומעלה בעיה נוספת - תקשורת שלילית מצד המנהלים.

בונים אמון

הפגינו יכולת, ידע מוסר: ממדד האמון של אדלמן עולה כי כדי ליצור אמון בהנהגה, על המנהיג להפגין שתי עוצמות: יכולת ואתיקה. כלומר, עליו להוכיח לעובדים כי הוא מעצב את החלטותיו ואת עמדותיו על סמך ידע ויכולת, וכן כי הוא פועל לטובת אנשיו. הקפידו שאתם מבטאים את שני אלה באופן שוטף.

לא "כי ככה אמרתי" וזהו: היו נכונים להסביר מדוע וכיצד הגעתם למסקנותיכם או מדוע דחיתם עמדות מסוימות בדרך. מטילים משימה? הבהירו מדוע היא חשובה, והיו ברורים בנוגע ללוח הזמנים, לתקציב ושאר הפרטים הנחוצים.

תקשרו בטוב: אדלמן הראה במחקרו כי מנהלים שמשתמשים בשפה שלילית גורמים לתחושת אי-אמון מצד עובדיהם, ולכן, נסו להישאר חיוביים ככל האפשר. אל תסתירו בעיות ארגוניות בשביל זה, אך הציגו אותן כמצב קיים שאפשר וצריך להתגבר עליו, ושיש למצוא פתרונות לטובתו בכוחות משותפים.

היו בהירים: יעדים ברורים סוללים את הדרך לבניית אמון, שכן המוקד הוא בעתיד ולא בפרספקטיבה רגעית. היעדים הברורים מספרים לעובדים את החופש, הרשות והאוטונומיה להבין כיצד לבצע את העבודה בצורה הטובה ביותר, ומעוררים אותם לפתח אחריות ושאיפה לחדשנות.

צ'ק אין במידת הצורך: מננו את המעקבים שלכם. בצעו מעקב רק כדי לוודא אם העובדים זקוקים לכם, ולא כדי לפקח אם הם עובדים או עסוקים בעניינים אחרים ברגע נתון.

היו מודל להשראה: התנהגו כפי שאתם דורשים מעובדיכם, וטלו אחריות אישית לטוב ולרע, תוך שאתם מתקשרים זאת כלפי חוץ.

היו אותנטיים: ככל שתדברו ישירות ונכוחה, כך המסרים שלכם יתקבלו בצורה יותר אמיתית ומעוררת אמון. אל תסתירו, תטאטאו מתחת לשטיח או תדברו בצורה שאינה משקפת באמת את הרגשתכם.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לניהול ולקריירה

עוד כתבות

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, היום / צילום: חיים צח-לע''מ

בלינקן לנתניהו: ארה"ב מתנגדת למבצע ברפיח ללא תוכנית ברורה

זוהו שני שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים, לא דווח על נפגעים או נזק • מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו בחמישה מרחבים שונים בדרום לבנון • ראש האופוזיציה לפיד ייצא לביקור מדיני באיחוד האמירויות • דיווח ב-CBS: ארה"ב שוקלת לקלוט קבוצת פלסטינים מהרצועה כפליטים, כולל אופציה למעמד קבע • צבא ארה"ב הודיע: הושמד כלי שיט בלתי מאוייש של החות'ים בתימן ● עדכונים שוטפים 

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה