גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך להשיג תוצאה חיובית בימים של משבר

איך אפשר להכניס חיוביות לתקשורת עם העובדים ולתרבות הארגונית בימים קשים?

תרבות ארגונית / איור: shutterstock, שאטרסטוק
תרבות ארגונית / איור: shutterstock, שאטרסטוק

בימים קשים ומשבריים יש סכנה כי העובדים הסובלים מהמצב יכניסו שליליות לאווירה בצוות, ויהפכו את סביבת העבודה לקשה ומאיימת יותר בעבורם ובעבור חבריהם. אווירה שלילית יכולה לפגוע במוטיבציה, ובהתאם לכך בתפוקה, ובשורה התחתונה אף להבריח עובדים טובים בימים שצמיחה ושימור עובדים הם אינם עניין של מה בכך.

מה יכולים מנהלים לעשות כדי לשפר זאת ולהעלות את רמת החיוביות בסביבת העבודה בימים אלה?

להלן: המשימה

מנהלים סבורים שהמשימה של כל עובד ועובד מוכרת להם היטב, זכורה וברורה, במיוחד לעובדים הוותיקים והמנוסים בחברה, אבל מאז שפקד אותנו המשבר והשתנו התנאים - נטרפו הקלפים מחדש, ומבחינת העובדים נפתח דף חדש בחייהם ובעבודה שלהם. דף חדש ולא מוכר, שבו עליהם להתנהל אחרת מכפי שהיו רגילים קודם לכן, תוך כדי שהם מכילים רגשות שאולי לא הכירו קודם ומתמודדים עם מצבים שלא ידעו בעבר.

מנהלים שמתעלמים מעובדה זו ומסיקים שעובדיהם מכירים את המַטֶריה ויכולים להמשיך לבצע את משימותיהם כבעבר, תחת אותו חזון שהכירו היטב וידעו לשנן בעל פה, אינם מביאים בחשבון שינוי משמעותי זה שאלה חווים.

מה עושים?

העובדים זקוקים לארגון מחודש של החזון, של המשימה, של המטרות ותתי-היעדים שלהם, באופן שמתחשב במצב החדש, אחרת הם נותרים מבולבלים, חוששים לפעול, לא בטוחים במקומם במערכת, במטרתם, בתפקודם, והרגשות השליליים שגם כך קיימים בשפע כעת מגברים ומשתלטים על סביבת העבודה שלהם, ומניעים אותם.

הקדישו זמן לחזור, לכתוב ולדבר בבירור עם העובדים על "המשימה" - החזון, היעדים, הצרכים הנוכחיים, והפעולות שצריכים העובדים במציאות זו כדי להיענות לכל אלה. הגדירו מחדש יחד איתם גם חלקים מהתרבות הארגונית ומערכיה שהיו בעבר מובנים מאליהם, וזאת אפילו אם לא חל בהם שינוי. ספקו לעובדים ציפיות ברורות, על דרך החיוב ("כדי להשיג X יש להקפיד על Y "), והם ירגישו בטוחים, ידעו איך לפעול, ולא יהיו מונעים מרגשות שליליים.

תצליחו - תצמחו

בהזדמנות חשובה זו של דיון מחודש על היעדים האישיים של כל עובד ועובד יש לספק להם גם הזדמנויות לצמיחה אישית, בין היתר על ידי מתן אחריות רבה יותר בהתאם למוטיבציה וליכולות של כל אחד מהם. התנהלות כזו תעניק לעובדים עניין ואתגר רבים יותר בעת ביצוע משימותיהם, ויקנו להם תחושה של מימוש, מוטיבציה, ולבסוף גם תגמול בצורת סיפוק לצד תגמולים חומריים אחרים.

לצד ההיבט ההתפתחותי-מקצועי, גם מציאת שמחה בדברים קטנים יכולה להעניק לחברי הצוות את תחושת הנורמליות שהם מחפשים בתקופה זו של אי-ודאות. אמנם אי אפשר להתכנס יחד פיזית, אבל אפשר לחגוג הצלחות קטנות בדרכים יצירתיות אחרות.

הצלחה או ניצחון קטן יכולים להיות משהו מיוחד שעבר על עובד במסגרת יום העבודה, משהו חדש שלמד או יצר לטובת העבודה, או אפילו עניינים אישיים כגון גיוס ילד/ה, סיום קורס כלשהו ועוד. התנהלות זו תעלה את המורל ואת החיוביות בצוות, תגביר את התקשורת החברתית ביניהם (בימים של חוסר רב בזו), ובתורה תוביל לפרודוקטיביות ולמוטיבציה גבוהה יותר.

מה עושים?

בקשו מהעובדים לשמוע מה יש להם להציע באשר לעניינים שיש להתמודד עמם בימים אלה, וכיצד הם יכולים לייעל את משימותיהם ולעדכן אותן כך שיתאימו למצב החדש. הניעו אותם להם להמציא, להפרות, לפתור בעיות, ובהתאם למעקב שתערכו אחר תפקודם בשטח - ראו מי מהם יכול להתקדם לתפקידי מנהיגות או אחריות רבה יותר, והעניקו להם את האפשרות לכך. בצורה זו תעזרו להם להגדיל את תחושת הערך העצמי שלהם ואת מלאי רגשותיהם החיוביים בנוגע לעבודתם (רגשות כגון גאווה).

למעלה, גבוה, יש מי ששומע

"הבוס שלי", מספרת עובדת, "לא יודע מה עובר עליי. אני בלחץ נפשי נוראי. בקושי ישנה בלילות, יש לי אמא חולה ומבוגרת שגרה אצלנו ונמצאת בקבוצת סיכון, וילדים קטנים שלא הולכים לביה"ס, הבית קטן, וכל מה שמעניין אותו זה שנעמוד ביעדים בדיוק כמו קודם. הוא מלחיץ ומלחיץ, מדבר רק על עבודה, לא מתעניין בכלום. שלא יתפלא אם אחר כך אנחנו לא ב'היי' מהעבודה".

עבודה במהלך מגפה תחת מדיניות ופרוטוקולים חדשים עלולה להעמיס על בריאותם הנפשית והרגשית של העובדים, ומנהלים שאינם נותנים על כך את הדעת עלולים לפתח אנטגוניזם ורגשות שליליים.

כדי למנוע זאת יש לתחזק תמיכה רגשית שוטפת לרשותם של העובדים, ולספק להם תחושה שלמנהלים ולארגון אכפת מהם, בימים כאלה פי כמה מבעבר.

מה עושים?

צרו קשר עם העובדים באופן קבוצתי ואישי לסירוגין לעיתים קרובות יותר, התעניינו במצבם, הכירו את סיפוריהם, והציעו תמיכה נוספת במידת האפשר. כדי למקסם את יעילות המהלך הזה, תרגלו הקשבה פעילה והפגנת אמפתיה וחמלה.

ככל שתגבירו את הבעת האהדה והאמפתיה כלפיהם, ולצד זאת תהיו גמישים בהתאם למצבו של כל עובד ועובד, וככל שתאפשרו להם להביע את תחושותיהם ולחציהם בלא חשש, כך יפחת הסיכוי שיפתחו שליליות כלפי העבודה וכלפיכם.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לניהול ולקריירה 

עוד כתבות

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה מעורבת בוול סטריט; AMD צוללת ב-6%, סופר מיקרו ב-14%

הנאסד"ק יורד ב-0.4% ● AMD וסופר מיקרו צוללות בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט יורדים במעל ל-1% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן / צילום: דוברות מבקר המדינה

המבקר לרה"מ: משרדך לא משתף פעולה בביקורת על המלחמה

רה"מ נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני בלינקן והבהיר בפניו: "נפעל ברפיח" • זוהו שני שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים, לא דווח על נפגעים או נזק • צה"ל תקף בחמישה מרחבים שונים בדרום לבנון • צבא ארה"ב הודיע: הושמד כלי שיט בלתי מאויש של החות'ים בתימן • עדכונים שוטפים

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"