גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנפקת יונייטד איירליינס: הדקו ביטחונות, שלא ימריאו בלעדיכם

הנפקת אג"ח שהשלימה באחרונה ענקית התעופה יונייטד אירליינס, מציגה דרך יצירתית לגיוס מימון ארוך-טווח בריבית סבירה למרות הפגיעה הקשה ממשבר הקורונה ● עם זאת, רצוי לא להסתנוור מהנדסה פיננסית וביטחונות שערכם מוטל בספק

דלפק נוסעים של יונייטד איירליינס בנמל התעופה לה גוארדיה בניו יורק בתחילת אוקטובר / צילום: Anthony Behar, רויטרס
דלפק נוסעים של יונייטד איירליינס בנמל התעופה לה גוארדיה בניו יורק בתחילת אוקטובר / צילום: Anthony Behar, רויטרס

כיצד יכולה חברה שנפגעה קשות ממשבר הקורונה, ולא ברור מתי תשוב לפעילות רגילה, אחרי שכבר כשלה בגיוס מימון מובטח בשיא המשבר, להצליח לגייס מימון ארוך-טווח בריבית סבירה? הנפקת איגרות חוב שהשלימה באחרונה ענקית התעופה האמריקאית יונייטד איירליינס, מציגה דרך יצירתית לעשות זאת.

משבר הקורונה הלם אנושות בענף התעופה. לאחר חודשי השבתה ארוכים, חלק מהחברות אמנם חוזרות לטוס, אבל עדיין בהיקפים ובשיעורי תפוסה נמוכים. בהתאם, גם יונייטד, המחזיקה בצי המטוסים השלישי בגודלו בעולם, סופגת הפסדים כבדים. להמחשה, ברבעון השלישי של 2020 הפסידה 1.8 מיליארד דולר ו"שרפה" 30 מיליון דולר ביום, בזמן שהכנסותיה צנחו ב-78% לעומת הרבעון המקביל ב-2019.

כדי להתמודד עם המשבר, מתחילת השנה גייסה החברה 22 מיליארד דולר בהון מניות ובחוב. זאת, תוך שילוב בין הלוואות זולות במסגרת התוכניות הממשלתיות לבין שימוש יצירתי בביטחונות להוזלת עלויות המימון. להמחשה, ביוני שיעבדה יונייטד את מועדון הנוסע המתמיד הרווחי שלה לצורך נטילת הלוואה בסך מיליארד דולר מקונסורציום בנקים.

לפני כשבועיים הלכה החברה צעד נוסף קדימה, וגייסה אג"ח חדשנית מגובה בביטחונות, בהיקף עתק של 3 מיליארד דולר, לתקופה של 7 שנים, שנועדה לממן פירעון הלוואות בתחילת 2021. יונייטד שיעבדה לטובת מחזיקי האג"ח 352 מטוסים, בממוצע בני 19 שנה, המהווים 43% מצי החברה. שאר מטוסי החברה כבר משועבדים לחובות אחרים. נוסף על כך, שועבדו 99 מנועים חליפיים, המהווים את כל מלאי החברה, כמו גם מלאי חלקי החילוף. שווי הביטחונות הכולל הוערך ב-5.8 מיליארד דולר - כמעט כפול מהסכום שגויס. כך, הוקנה למחזיקי האג"ח עודף נכסי משמעותי.

כתוצאה, האג"ח גויסה בריבית של 5.9%, לאחר שהתקבלו ביקושים בהיקף כפול מהגיוס. זוהי ריבית נמוכה ביחס לחברות תעופה אחרות. ההצלחה מרשימה במיוחד, בהינתן שרק במאי האחרון נכשלה יונייטד בגיוס דומה, שגובה בצי המטוסים הישן בלבד, אף שהציעה במסגרתו ריבית כפולה.

מבנה-ההנפקה-החדשני-של-יונייטד-איירליינס

מבנה חדשני למטוסים ישנים

האג"ח גויסה באמצעות Enhanced Equipment Trust Certificate (בקיצור, EETC) - מבנה נפוץ למימון בתחום התעופה, המצוי בשימוש מראשית שנות ה-90 ומשמש לרוב לגיוס לטווח בינוני-ארוך. בהפשטה רבה, במסגרת המבנה, החברה מגייסת באמצעות ישות ייעודית (SPE) מימון מגובה בשעבוד. אם החברה אינה עומדת בתשלומים, מחזיקי האג"ח שהנפיקה ה-SPE, יכולים לממש את הנכסים ולפרוע באמצעותם את החוב.

השילוב בין מימון על בסיס ביטחונות לבין הגנות ייעודיות הניתנות תחת החוק האמריקאי לעסקאות כאמור, נועד לשפר את דירוג האשראי ולהוזיל את עלות המימון ביחס להנפקת אג"ח ברמת החברה. בהתאם, האג"ח זכתה לדירוג אשראי בשיעור A מ-S&P ו-A3 ממודי'ס - גבוה מהותית מזה של יונייטד עצמה, שעומד על B פלוס ו-Ba2, בהתאמה.

כמו כן, בדומה לאיגוח "מסורתי", לרוב ה-SPE מנפיקה כמה סדרות אג"ח, ברמת בכירות ותשואה שונות, כדי להוזיל את עלויות המימון המשוקללות (דבר שלא בוצע בהנפקה הנוכחית). לרוב, עסקאות אלה מגובות במטוסים חדשים. ואולם בעסקה הנוכחית החידוש הוא השיעבוד של מטוסים ישנים וחלקי חילוף. המבקרים טענו כי מדובר בשימוש לא נאות במבנה ה-EETC. זאת, בעיקר לאור הסיכון הגלום במימוש נכסים מסוג זה בעת כשל, ומאחר שמבנה העסקה בפועל דומה לאג"ח סטנדרטית המובטחת בביטחונות.

כמה גורמים שהובילו להצלחה

להערכתנו, להצלחת הגיוס הנוכחי יש כמה סיבות. ראשית, שעבוד המנועים וחלקי החילוף, לצד המטוסים הישנים, לא רק העלה את שווי הביטחונות, אלא העביר למחזיקי האג"ח נכסים קריטיים לתפעול השוטף של החברה. בעוד שחברת תעופה יכולה להמשיך לפעול ללא חלק מצי המטוסים שלה, היא אינה יכולה לעשות כן ללא חלקי חילוף. לכן, הדבר מקנה למחזיקי האג"ח כוח מיקוח משמעותי בחדלות פירעון, כל עוד החברה לא תגיע לפירוק. ישנם אף אנליסטים שטענו שמחזיקי האג"ח לקחו את יונייטד כ"בת ערובה".

שנית, בנק ההשקעות גולדמן זאקס סיפק למחזיקי האג"ח מסגרת נזילות לתשלום הוצאות הריבית במשך 18 חודשים, במקרה שהחברה לא תוכל לשלם. בכך, הובטחו למשקיעים תשלומי הריבית לתקופה ממושכת, שבמהלכה יוכלו לדון עם יונייטד על הסדר ומימוש הביטחונות. זהו מאפיין מקובל בעסקאות אלה. ואולם, לנוכח משבר הקורונה הוא גם מאפשר לצמצם את סיכון שירות החוב בטווח הקצר, כאשר המשבר מונע מחברות התעופה לחזור לפעילות סדירה.

נוסף על כך, הפעילות התקדימית של הפדרל ריזרב בשוק החוב האמריקאי תרמה להפחתה משמעותית בתשואות בהשוואה לאלה שנרשמו לפני כחצי שנה, והגבירה את מוכנות המשקיעים ליטול סיכונים. גם יונייטד נהנתה מכך.

ביטחונות אינם מילת קסם

עם זאת, להערכתנו, ראוי שהמשקיעים לא יסתנוורו מההנדסה הפיננסית והביטחונות המוצעים. ראשית, לנוכח היעדר הוודאות בסביבה הנוכחית, לדעתנו, ראוי כי השקעה בחברות תעופה תכלול פוטנציאל להניב למחזיקים תשואה נוספת וגבוהה לאחר חזרתן לפעילות סדירה. למשל, באמצעות אג"ח להמרה.

בתרחיש האופטימי, משקיעי האג"ח של יונייטד יזכו לתשואה הקבועה באג"ח בלבד, שהינה נמוכה ביחס לסיכונים, לדעתנו. מנגד, בתרחיש פסימי, שבו ענף התעופה לא יתאושש בשנים הקרובות, הסיכון שיונייטד תגיע לכשל גבוה - ואז ממילא הביקוש למטוסים ישנים יפחת, וגם ערכם של המנועים וחלקי החילוף יצנח. לכן, המשקיעים נוטלים סיכון משמעותי להפסדים, ללא פוטנציאל אפסייד.

שנית, אם יונייטד תגיע לחדלות פירעון, עצם השיעבוד הצולב על כמות גדולה של נכסים קריטיים לפעילות החברה בידי בעלי האג"ח צפוי למנוע מיונייטד שימוש סלקטיבי בחלק מהנכסים, ללא הגעה להסדר כולל.

בשונה מעסקאות EETC סטנדרטיות, החברה אינה יכולה לבצע "cherry picking" ולהגיע להסדר לגבי נכסים ספציפיים. לכאורה, זוהי הגנה משמעותית לבעלי החוב. ואולם, להערכתנו, עלולה להיווצר ספירלה הרסנית, שבמסגרתה אם החברה לא תוכל להגיע להסדר, יימנע ממנה להמשיך לטוס. כך, החברה עלולה להגיע לכדי פירוק, בניגוד לאינטרס הכלכלי של מחזיקי האג"ח.

לבסוף, בראייה כללית, אתגרי המימון שמייצר משבר הקורונה מגדילים מהותית את היקף הנפקות האג"ח המגובות בביטחונות ביחס לעבר. לכאורה, למשקיעים זוהי התפתחות מבורכת. ואולם בפועל, במקרים רבים מועמדים ביטחונות שאינם איכותיים מספיק ואינם ניתנים למימוש בעת משבר. כמה מהמקרים קיצוניים במיוחד, כמו איים אקזוטיים וספינות תענוגות שאינן בשימוש.

להבנתנו, משקיעי חוב המשקיעים בהנפקות כאלה, נוקטים גישה הגורסת שקבלת ביטחונות כלשהם עדיפה מאי-קבלת ביטחונות. לדעתנו, הגישה הזו פשטנית ושגויה. זאת, שכן היא עלולה להוביל להפחתת תשואה שאינה מוצדקת בראי איכות הביטחונות.

לדעתנו, במקרים אלה עדיף להימנע מהשקעה, או לוותר על הביטחונות כנגד קבלת תשואה גבוהה בהרבה, כחלק מתיק חוב מפוזר היטב. 

הכותבים הם רו"ח ועו"ד איתי רושקביץ ומור לוין, מייסד ושותף, בהתאמה, בחברת הייעוץ הפיננסי CoAF - Complex of Alternative Finance. הגורמים בטור זה עשויים להשקיע בניירות ערך או מכשירים, לרבות אלה המוזכרים בו. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

"לא יודעת אם יהיה לי כסף לשלם שכירות": 4 משפחות מפונות מספרות על החיים שהשתנו

שבעה חודשים חלפו מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל", כ־24 אלף איש עדיין חיים במלונות, וכ־48 אלף בדירות זמניות ● ​גלובס עם ארבע משפחות מפונות מהצפון והדרום, שנתלשו מהבית, ממקומות העבודה וממוסדות החינוך

גולן יוכפז, מנכ''ל תאגיד השידור / צילום: יח''צ כאן

מתיחות במועצת התאגיד סביב עלות שידורי היורו: "הצגת נתונים שקריים"

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר האשים יונה ויזנטל, אחד מחברי מועצת התאגיד, את המנכ"ל גולן יוכפז בהצגת נתונים שקריים, ואף טען כי העלויות הגבוהות של שידורי משחקי היורו הן בזבוז כספי ציבור ● ויזנטל התנצל לדרישת יוכפז, ואז הדיון המשיך

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

בלגיה והולנד בחרם אקדמי על ישראל ותוכנית המיליארדים בסכנה

שורת אוניברסיטאות בבלגיה ובהולנד הודיעו על ניתוק קשרים עם מוסדות ישראלים ● במוקד: הסכם המו"פ "הורייזן" של האיחוד האירופי, שנחשב למנוע צמיחה לאקדמיה ולתעשייה הישראלית

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט: לא אסכים לממשל צבאי בעזה, אני קורא לנתניהו - תכריז שלא נעשה זאת

אלעד פינגרהוט הוא האזרח שנהרג אתמול במתקפה בגבול הצפון • מטח כבד למירון אחרי חיסול בכיר חיזבאללה: כ-60 רקטות שוגרו • צבע אדום בעוטף עזה: התרעה הופעלה בשדרות בפעם ה-3 היום • עדכונים שוטפים

שינויים ביציבות השקל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הדולר נחלש לשפל של חודש וחצי מול השקל. אלו הסיבות

הדולר נסחר סביב רמה של 3.66 שקלים, הרמה הנמוכה מאז תחילת חודש אפריל ● עליית מדד המחירים לצרכן בישראל מול ההתקררות באינפלציה בארה"ב מובילה להתחזקות המטבע המקומי ● גם האירו נחלש מול המטבע המקומי

איליה סוצקבר, המדען הראשי של חברת OpenAI והמנכ''ל לשעבר סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

איליה סוצקבר, המייסד המשותף הישראלי של OpenAI, הודיע על עזיבת הסטארט-אפ

בציוץ בטוויטר כתב המדען הראשי והמייסד המשותף הישראלי של OpenAI, איליה סוצקבר, כי הוא עוזב את הסטארט-אפ וכי "הוא נרגש לקראת מה שיבוא כעת" ● המנכ"ל סם אלטמן כבר צייץ בתגובה: "זה מאוד עצוב לי" ● לאחר עזיבתו של סוצקרבר, הודיע בכיר נוסף, יאן לייקה, על עזיבתו

נמל צ'בהאר, על חוף הים הערבי / צילום: ויקיפדיה, Amohammadid

הודו בדרך לאיראן, ואומרת לארה"ב וכנראה גם לישראל: זה לא עניינכן

ההודים חתמו השבוע על הסכם להפעיל את נמל צ'בהאר בחוף האיראני של הים הערבי - שיהיה שער הכניסה לפרוזדור הודי אל מרכז אסיה ואל הקווקז ● איראן רואה בו הישג אסטרטגי מזהיר, הודו בולמת את סין - ודואגת בעיקר לעצמה ● בארה"ב הזכירו: "נמשיך לאכוף את הסנקציות"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ

לשכת רה"מ: נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שאושר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת

הצעת "חוק שירות הביטחון (שילוב תלמידי ישיבות)", אושרה בכנסת ה-24 ברוב של 51 חברי כנסת בזמן ממשלת בנט-לפיד • במסגרת המתווה: גיל הפטור יירד מ-26 ל-21 למשך שנתיים, ויעדי הגיוס יגדלו במהלך השנים • גורמים במפלגות החרדיות טוענים: לא היינו חלק מהמהלך, המועצות יתכנסו ויחליטו • השר גנץ תקף: "ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

אחרי העיכובים ארה"ב תשלח חבילת נשק גדולה לישראל. מה יש בה?

ממשל ביידן עדכן את הקונגרס כי בכוונתו לקדם אספקת נשק לישראל בעלות כוללת של יותר ממיליארד דולר ● חבילת הסיוע החדשה כוללת חימושי טנקים בסך כ־700 מיליון דולר, רכבים טקטיים בסך כ־500 מיליון דולר ופצצות מרגמה בסך כ־60 מיליון דולר

רידא מסארווה / צילום: אינטל

הוא בן לאחת המשפחות הגדולות בחברה הערבית ואחראי על בניית המפעלים של אינטל בארץ ובעולם

רידא מסארווה, שאחראי על הנדסת הבינוי באינטל בעשרות מיליארדי דולרים, הגיע לפסגה כשהוא אחד מאנשי המפתח שאמונים על ההתרחבות הגדולה ביותר של החברה בכל שנותיה ● דרך לקיחת אחריות אישית, חוש הומור מפותח וחשיבה טכנית, כך הוא עשה זאת ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

צבי יוכמן / צילום: איל יצהר

מהפך: רשות המסים דרשה 1.5 מיליון שקל מאיש עסקים, ובסוף תשלם לו פיצוי של 95 אלף שקל

רו"ח צבי יוכמן, מייסד ושותף מנהל בקרן ההשקעות סקיי, רכש לפני כעשור דונם של קרקע בירושלים ב כ-25 מיליון שקל ● לאחר מכן רשות המסים דרשה ממנו תשלום מע"מ של כ-1.5 מיליון שקל ● אחרי תהליך משפטי ארוך, ביהמ"ש המחוזי בת"א פטר את יוכמן מהתשלום, וחייב את רשות המסים לשלם לו פיצוי בסך 95 אלף שקל

דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית בוועדת המדע בראשות אורית פרקש הכהן / צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"יש להיערך לאבטלה הולכת וגוברת": ועדת ה-AI דנה בשוק העבודה

במסגרת דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית, הזהירה היו"ר, אורית פרקש־הכהן, מפני תרחיש בו האוכלוסייה העובדת תצטמצם עד כדי "אבטלה טכנולוגית" ● נציגות משרד העבודה ובנק ישראל ציינו כי "רמת המוכנות של המשק לאימוץ הבינה המלאכותית לא גבוהה מספיק"

חלה עלייה בסיכון האשראי בענפי הבינוי והנדל''ן, שמשתקפת גם במדדי איכות האשראי / צילום: Shutterstock

למרות עליית הסיכון: הבנקים הגדילו ב-14% את האשראי לענף הנדל"ן

דוח הפיקוח על הבנקים לשנת 2023 מגלה כי תיק האשראי של חמש קבוצות הבנקאות הגדולות עמד בסוף השנה על 293 מיליארד שקל ● בפיקוח מודעים לסיכוני הריבית הגבוהה ולהשפעות המלחמה ועוקבים מקרוב אחרי הצמיחה בתחום ● החדשות הטובות: הבנק המרכזי מעריך שליזמים רבים אפשרות לספוג את ההשפעות הללו

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

גל מעצרים במשטרת אנקרה: "חשש של ארדואן לניסיון הפיכה"

לפי דיווח של סוכנות "פוליטיקיול", כוחות ביטחון הפנים של טורקיה עצרו מספר בכירים במשטרת אנקרה, בגין חשד לקשר שלהם עם גורמי פשע ● לפי דיווח אחר, אחת מהדמויות המרכזיות בחקירה, המוגדר בתור "עד סודי" בתיק, טען כי "משטרת אנקרה ניסתה לתכנן הפיכה"

מחיר הנחושת בשיא כל הזמנים / צילום: Shutterstock

מחיר המתכת הזו זינק ב-40% בשנה. מה עומד מאחורי המגמה?

הקיטון בהיצע של מתכת הנחושת הוביל לזינוק של 40% במחירה בשנה האחרונה ● על פי ההערכות, המחיר ימשיך לטפס לצד העלייה בביקושים ● סיטי בנק: "הביקושים יעלו ב-4.2 מיליון טונות עד 2030"

ג'ייקוב לו, שגריר ארה''ב בישראל / צילום: אוריה תדמור

שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, מגיע מחר לראיון מיוחד בכנס גלובס

במסגרת כנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל של גלובס שייערך מחר (ה'), שגריר ארה"ב יעניק ראיון מיוחד ● עוד ידברו בכנס: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, לראשונה מאז שהודיע על סיום תפקידו, ומנכ"ל פרטנר אבי גבאי וכן שורה של גורמים מובילים בחברה הערבית והיהודית

יוסי שיינפלד, מייסד ובעלי חברת בינוי וניהול חוות השרתים SDS / איור: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך הפך היזם מסוכות נחלים לסנדק של חוות השרתים בישראל

במעטה של חשאיות גמורה, איש העסקים יוסי שינפלד הפך בעשור האחרון לבונה חוות השרתים המוביל במדינה ● הוא אף הקדים את התנופה שחולל מכרז הענן הממשלתי נימבוס בהשקעות בתחום, והחברה שלו מאחסנת בבלעדיות את פעילות מיקרוסופט בישראל ● כעת הוא לוטש את עיניו ליעד הבא: בינה מלאכותית ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

בעוד התחרות מול OpenAI מתחממת, גוגל משיקה את מודל ה-AI הכי חזק שלה

ה-Gemini 1.5 Flash הוא המהדורה החדשה של סדרת המודלים Gemini ● "שמענו מהמפתחים שלנו שהם רוצים משהו מהיר ויעיל יותר", אמרו בגוגל ● המודל יכול לסכם מסמכים בני 1,500 דפים, או 100 אי-מיילים

ערן זינמן ורעי מן, מנכ''לים משותפים, מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

מאנדיי הכתה את תחזיות השוק ברבעון; המניה מזנקת בכ-20% במסחר המוקדם

מאנדיי.קום פרסמה תוצאות חזקות לרבעון ● בעקבות עדכון מחירים ללקוחות החברה עקפה את התחזיות ומעלה את התחזית השנתית ● המניה מזנקת בטרום מסחר למחיר המשקף למאנדיי שווי של מעל 10 מיליארד דולר