גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תורת היעדים השפויים

על מנהלים המציבים יעדים בלתי ריאליים, לעתים כטקטיקה להשיג מטרה סמויה של עצמם, ועל התוצאה הצפויה והעגומה

תורת היעדים השפויים / אילוסטרציה: שאטרסטוק
תורת היעדים השפויים / אילוסטרציה: שאטרסטוק

חודשים היו הקניונים סגורים, רבבות מחכים שייפתחו, ומתי זה קורה? דווקא בבוקר יום שישי, דווקא ב-Black Friday. ואם לא די בזה, בל נשכח שלא כולם נפתחו ביום הזה, כי אם כמה קניונים בודדים, והתוצאה המתבקשת: עומס אנושי בלתי אנושי.

מה קורה לעובדים בקניונים הללו ביום שכזה? המנהלים שלהם אומרים להם שהכול בידיים שלהם: יצליחו לעמוד בהתנפלות האדירה של קהל הלקוחות - יופי. תהיה לזה המשכיות. לא יצליחו? שלא יתלוננו אחר כך אם ימצאו את עצמם, שוב, בלי משכורת. הם אלה שלא עמדו בדרישות.

רק שלכולם ברור שמדובר בקביעת ציפיות בלתי ריאליות, ושלא סביר כלל שהצוות יצליח להשיגן. מנהלים מרבים לעשות זאת, למרבה הצער. רבים יוצרים לצוותיהם מטרות לא הגיוניות כטקטיקה להשיג מטרה סמויה של עצמם, והעובדים אינם היחידים שמפסידים מכך. זהו מצב Loose-Loose מובהק.

לא שמעתם שהרבה זה מעט?

ראשית, יש הוכחות מדעיות לכך שלהגדרת יעדים יש השפעה על יעילות העובדים. ספציפית לגבי יעדים מופרזים טוענים החוקרים, כמו החוקר ג'ים למוין מאוניברסיטת באפלו, כי העובדים מושבתים אל מול יעדים שהם רואים כלא מציאותיים. כלומר, מטרות בלתי ריאליות אינן מניעות אותם אלא להיפך.

למעשה, כשמגדירים יעדים מופרזים, או שאיכות העבודה נפגעת (כי כדי לנסות לעמוד בכל זאת בציפיות הגבוהות מדי, העובדים ממהרים, מעגלים פינות, מחליקים עניינים), או שאין עמידה בזמנים המוקצבים. בינתיים, הצוות יוצא מגדרו, נשאר שעות נוספות ונעזר בעזרים שונים כדי להצליח לעמוד במשימה הבלתי אפשרית, מה שבסופו של דבר רק עולה כסף רב יותר לארגון, ולפיכך לא משתלם.

תכוונו גבוה מדי - העובדים יכוונן נמוך

שנית, במקרים כאלה העובדים הופכים גם מתוחים, עצבניים, תשושים, מתקוטטים זה עם זה לעתים קרובות, האווירה לא נעימה, והצוות כולו בתחושה כללית של קריסה ושל חוסר אכפתיות מצד הממונים.

בספרם "connection culture" מתארים המומחים מייקל סטאלארד וד"ר טוד הול כיצד ליעדים בלתי מציאותיים יש השפעה שלילית על מעורבות העובדים ועל התרבות הארגונית בכללותה. לדבריהם, היעדים הבלתי ריאליים עושים זאת דרך הרגשות שהם יוצרים בקרב העובדים. ציפיות לא מציאותיות יוצרות רגשות שליליים, ובכך מקטינות מעורבות, פרודוקטיביות ותחושת חיבור. הרגשות השליליים גורמים לעובדים להרגיש שהם אינם חשובים, משום שהמנהלים שלהם לא עצרו כדי לראות אותם או להקשיב להם. הם חשים חסרי מורל, חסרי אונים, שליטה או יכולת השפעה על המצב, והם בעיקר מרגישים בלתי מוערכים כבני אדם. הם הלא רק אמצעים להשגת מטרות שאמורות לגרום להנהלה להיראות טוב.

ישנם עובדים שהמצב הזה גורם להם להרגיש שמשהו אצלם לא בסדר. הם אינם מודעים לכך שדורשים מהם מעל ומעבר להיגיון, וכשאינם מצליחים לעמוד בדרישות, הם נתקפים תחושת כישלון, הביטחון העצמי שלהם נפגע, בהתאם לכך גם המוטיבציה, התפוקה, והמטרות שהם עצמם נוטלים על עצמם. וכך, למעשה, למנהל שמכוון גבוה מדי נולד צוות שמכוון נמוך למדי.

התעמרות, בריונות, סכנת תביעה

מלבד זאת, הצבת יעדים בלתי ריאליים עלולים להיחשב לבריונות והטרדה של ממש: "אף אחד לא רואה אותנו ממטר. לאף אחד לא אכפת שכל הגוף תפוס לי ושאני לא ישן בלילה מרוב מתח. אף אחד לא רואה שסוחטים אותנו כמו סמרטוט משומש. העיקר שהעבודה תיעשה. שלא יתפלאו אם כולנו נתמוטט בקרוב, וניקח חופשת מחלה ארוכה, והם יישארו בלי ידיים עובדות", הם מספרים.

עובדים עלולים להגיע למצב של התמוטטות עצבים ולתבוע את מעסיקיהם, ולחלופין, להביא לכדי פיטורים בתואנה שלא השיגו את המטרות שהוצבו להם - מה שעשוי לעורר בהם תחושת קורבנוּת, ולסכן את המעסיק בתביעות.

תורת היעדים השפויים

  • הגדירו יעדים בבירור. בדקו אם הם ברורים ומדידים, כדי שאפשר יהיה לעקוב אחר ההתקדמות לקראתם ולהעריך הצלחה. ודאו שיש אינדיקטורים מובילים שיעניקו לכם התראה מוקדמת במצבי סטייה מהמסלול, וכך יאפשרו פעולות תיקון.
  • ודאו שאין לכם יותר מדי יעדים, ושאלה שברשותכם הם ספציפיים (כאלה שהעובדים מבינים היטב), מדידים (על העובדים להיות מסוגלים לראות מתי מושגת משימה), בני-השגה (כשלעובדים יש הכלים הנכונים והמשאבים הדרושים בשביל להשיגם) וגמישים (כשהעובדים אינם מצליחים להשיג מטרה אחת, זה יכול להשפיע כבמשחק דומינו על מטרות אחרות, ולכן צריכה להיות גמישות בנוגע למסגרות הזמן).
  • הקשיבו לעם: בדקו בפרויקטים קודמים או שאלו את העובדים אם הם חושבים שהיעדים שלכם הוגנים או שאינם ניתנים להשגה. עשו זאת לא רק בדיעבד אלא גם בעת תכנון לעתיד: השתמשו בניסיון של העובדים שלכם, שאלו אותם כמה זמן להערכתם יידרש כדי לצלוח פרויקט מתוכנן, ואפילו הסתייעו בהם לקביעת מועדים ותקציבים (כך הם יהיו מחויבים יותר לעמוד בהם).
  • הבחינו בין מטרות מאתגרות לבין מטרות בלתי ישימות. שמרו על רמת אתגר גבוהה, אך לא באופן בלתי ריאלי.
  • לא עבד? לא נורא. אל תשללו הערכה מחדש ליעדים שכבר הגדרתם. אל תביאו את הצוות לכדי התמוטטות או מאבק עיקש ועקר. שוחחו עם העובדים, בדקו כמה זמן דרוש להם, אילו משאבים חסרים להם, ומה יעזור להם כדי שהיעד יהיה מציאותי ובר השגה מבחינתם. הרוח הגבית שלכם חשובה!

יעל מהודר היא יועצת ארגונית, מומחית לניהול ולקריירה, וכותבת הספר "המועמד הנבחר" והספר בערבית "העתיד הנבחר"

עוד כתבות

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן / צילום: דוברות מבקר המדינה

המבקר לרה"מ: משרדך לא משתף פעולה בביקורת על המלחמה

רה"מ נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני בלינקן והבהיר בפניו: "נפעל ברפיח" • זוהו שני שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים, לא דווח על נפגעים או נזק • צה"ל תקף בחמישה מרחבים שונים בדרום לבנון • צבא ארה"ב הודיע: הושמד כלי שיט בלתי מאויש של החות'ים בתימן • עדכונים שוטפים

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות