גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההפסדים מ"מדד הפחד": ביהמ"ש חייב לקוח לשלם לאי.בי.אי כ-7 מיליון שקל

פסק הדין שני הוא השני במסגרת התביעות שהגיש בית ההשקעות נגד לקוחות בעקבות הפסדי עתק של כ-35 מיליון שקל שנוצרו בחשבונות הפרטיים שלהם

עידו קוק, לשעבר מנכ"ל אי.בי.אי / צילום: תמר מצפי
עידו קוק, לשעבר מנכ"ל אי.בי.אי / צילום: תמר מצפי

פסק דין שני בתביעות שהגיש בית ההשקעות  אי.בי.אי נגד כמה מלקוחותיו בעקבות הפסדי עתק של כ-35 מיליון שקל שנוצרו בחשבונות הפרטיים שלהם לפני כשלוש שנים בשל מסחר בנגזרים על  מדד הפחד (VIX) בארה"ב.

בתחילת השבוע דחה בית המשפט המחוזי בתל אביב את בקשת הרשות להתגונן של אחד הלקוחות שנתבעו בהליך, וחייב בפסק דין את אותו הלקוח לשלם לאי.בי.אי את מלוא סכום התביעה נגדו, בסך של 6.95 מיליון שקל. בנוסף, חויב אותו הלקוח בהוצאות משפט של 20 אלף שקל.

לדברי אי.בי.אי, ההליכים המשפטיים נגד יתר הלקוחות המעורבים באירוע האשראי ממשיכים להתנהל בבית המשפט המחוזי בתל אביב, ואין כל ודאות שהיא תצליח לגבות את מלוא החוב מלקוחות אלו או מהלקוח שנגדו נקבע פסק הדין.

מיופה-הכוח: גולדשטיין

מדובר בתביעות שהגיש אי.בי.אי נגד איל גולדשטיין, מרינה גופמן, אביבה גולדשטיין, יורם שקד, אהוד יפלח, שחר סנפירי, נמרוד שי, רן חי ויהודה חי, בגין ההפסדים שנוצרו בחשבונותיהם בעקבות מסחר בנגזרים על מדד הפחד (VIX) בארה"ב.

גולדשטיין סחר בנגזרים אלו בחשבונותיו הפרטיים וכן שימש כמיופה-כוח בחשבונות הלקוחות האחרים שנתבעו. על-פי אי.בי.אי, בשמונה חשבונות ששימשו את הנתבעים לפעילות מסחר עצמאית, בוצעה פעילות בנגזרים לצורך יצירת פוזיציית חסר (Short) על מדד ה-VIX.

מדד ה-VIX מודד את התנודתיות הגלומה באופציות הנסחרות על מדד שוק המניות האמריקאי S&P 500. בשנה שלפני האירוע המדובר רשם מדד S&P 500 עלייה עקבית, שלוותה בתנודתיות נמוכה יחסית ושהתבטאה בתנועת ה-VIX בטווח מצומצם של 9-15 נקודות. כך, שמכירה בחסר של המדד הייתה יכולה להוביל לגריפת רווחים מהתנודתיות הנמוכה.

מדד הפחד זינק

עם זאת, בשבועיים שבין 26 בינואר 2018 ל-8 בפברואר 2018 נפל מדד S&P 500 ב-10% ואילו מדד ה-VIX זינק בתגובה מרמה של 11 נקודות ב-26 בינואר לרמה של 37 נקודות ב-5 בפברואר. זינוק זה הוביל להפסדים הכבדים שנרשמו בשמונת חשבונות המסחר שניהל גולדשטיין עבור עצמו ועבור הנתבעים האחרים.

במהלך ימי המסחר של 5 בפברואר 2018 ו-6 בפברואר 2018 נכנסו חשבונות הלקוחות של אי.בי.אי ליתרת חובה, אשר לאחר סגירת פוזיציית החסר האמורה עמדה על סכום של כ-35 מיליון שקל. בעקבות ההפסדים, שנרשמו בדוחותיה הכספיים, הגישה אי.בי.אי תביעה נגד בעלי החשבונות, וב-29 ביולי 2018 אישר בית המשפט המחוזי בפסק דין הסדר פשרה עם אחד מהם (נמרוד שי).

בהתאם לפרטי אותו הסדר, שילם אותו לקוח סכום של 615 אלף שקל, שהיווה את מלוא סכום החוב שלו לאי.בי.אי. עוד קודם לכן, במהלך יוני 2018, הגישו ארבעה מהנתבעים תביעה נגדית על סך של 2.1 מיליון שקל נגד אי.בי.אי וגולדשטיין, ובה ביקשו מבית המשפט לפסוק כי במעשיהם ובמחדליהם פעלו אי.בי.אי וגולדשטיין בחוסר תום-לב והפרו חובות חקוקות.

בבקשה למתן פסק דין שהגיש אי.בי.אי נגד גולדשטיין, נכתב כי בהתאם להחלטת בית המשפט מחודש דצמבר 2020, היה על גולדשטיין להפקיד עד 10 בינואר 2021 ערובה במזומן על סך של 500 אלף שקל, וזאת לצורך אישור בקשתו למתן רשות להתגונן. ערובה זו נדרשה לאחר שבית המשפט קבע קודם לכן כי הגנתו של גולדשטיין היא הגנה דחוקה ועל כן יש לעשות שימוש בתקנה 210 לתקנות סדר דין אזרחי. עם זאת, הערובה לא הופקדה ועקב כך הוגשה הבקשה למתן פסק דין, שכאמור התקבלה.

בתביעה טענה אי.בי.אי כי גולדשטיין התקשר עמה בהסכם לקבלת גישה למערכת מסחר אינטרנטית עצמאית, לפי שיקול דעתו הבלעדי, באמצעות ברוקר זר. הוא ביצע בעצמו את כל הוראות המסחר שהובילו להפסד, ללא ייעוץ או מעורבות של אי.בי.אי בנוגע להשקעות שבחר לבצע.

עוד טענה אי.בי.אי, כי גולדשטיין אף התחייב בכתב שכל הוראות המסחר שייתן הן ללא שיקול דעת של אי.בי.אי ועל אחריותו הבלעדית, והצהיר כי ידוע לו שההפסד בשל הוראותיו עלול להיות בלתי מוגבל. מנגד, טען גולדשטיין כי אי.בי.אי הוא אשם תורם, אולם בית המשפט לא קיבל את הטענה.

עוד כתבות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?