גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האקזיט של קוזניצקי: במו"מ למכירת מנרב לפי שווי של 750-780 מיליון שקל

בעל השליטה הוותיק בקבוצת הפרויקטים והבנייה מנהל משא ומתן למכירתה לידי קבוצה בראשות משפחת ויל במחיר הגבוה ב-33% ממחיר השוק

מייסד ויו"ר מנרב, אברהם קוזניצקי / צילום: רפי קוץ
מייסד ויו"ר מנרב, אברהם קוזניצקי / צילום: רפי קוץ

כחצי שנה לאחר שהשלים אברהם קוזניצקי את מכירת חברת הנדל"ן מנרב פרויקטים, כעת הוא נמצא לקראת פרידה אפשרית ממיזם חייו - השליטה בקבוצת הפרויקטים והבנייה מנרב (עד לאחרונה מנרב אחזקות). מנרב עדכנה כי היא מנהלת משא ומתן למיזוג משולש הופכי, שבמסגרתו יירכשו כלל מניותיה לפי שווי חברה בטווח של 750-780 מיליון שקל - פרמיה של כ-33% על שווי השוק שלה לפני העדכון בנושא, שגרר את מנייתה לזינוקים דו-ספרתיים.

שווייה של מנרב בעסקה משקף להחזקותיו של קוזניצקי, בשיעור של כ-58%, שווי של כ-440 מיליון שקל, לעומת שווי שוק של כ-335 מיליון שקל לפני ההודעה על העסקה. מלבדו של קוזניצקי מחזיק כל אחד מארבעת ילדיו בכ-2.5% ממניות מנרב. עוד בין מחזיקי המניות הבולטים: מנורה עם כ-9.5% והפניקס עם כ-5% מההון. 

ככל הידוע, הרוכשת הפוטנציאלית של מנרב היא קבוצת משקיעים בראשות משפחת ויל, ובמקרה שבו תשלים את הרכישה - יימחקו מניות מנרב מהבורסה והיא תמשיך להיסחר באמצעות שתי סדרות אג"ח, בהיקף מצרפי של כ-390 מיליון שקל (בתשואות של 1%-2%). במנרב ציינו כי מתווה העסקה, "לרבות גובה התמורה, ואופן ועיתוי תשלומה, טרם סוכמו בין הצדדים".

המורה שנהפך לקבלן מוערך

מנרב היא אחת מחברות הנדל"ן וההנדסה הוותיקות בישראל, שהתחילה את פעילותה ב-1969. במסגרת פעילותה מבצעת הקבוצה עבודות קבלניות, זכיינות בשיטת BOT, פועלת בהשכרה וניהול נכסים מניבים, וכן היא בעלת מניות בזכיין, קבלן ההקמה וקבלן התפעול של פרויקט עיר הבה"דים של צה"ל שבנגב. עיקר פעילותה של מנרב מתרכז בישראל, וכן יש לה פעילות נדל"ן בארה"ב, והיא גם שותפה בהחזקה בחברת קוואליטס, המפתחת, מייצרת ומשווקת תוספי תזונה המופקים מאצות.

קוזניצקי (80), בעל השליטה במנרב, התחיל את הקריירה המקצועית שלו דווקא בתחום ההוראה, כפי שסיפר בעבר, בשל מחסור עצום במורים באותה תקופה - תחום שבו עבד קרוב לעשור, אז החליט לעבור לעסקי הבנייה. את דרכו בענף הנדל"ן התחיל בחברת סולל בונה, שם למד את תחום הקבלנות - וכיום הוא נחשב אחד מהיזמים המנוסים והמוערכים בענף.

עם הפרויקטים המרכזיים בתחום הקבלנות שבהם מעורבת מנרב כיום (חלקם עם שותפים), נמנים הקמת קריה משפטית ובסיס כליאה של משרד הביטחון בבית ליד (מתחם נוה צדק), הקמת מעונות סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון שבבאר שבע, הקמת מבנים ותשתיות למשרד הביטחון בבאר שבע (קמפוס רמות), הקמת חוות טורבינות רוח ברמת הגולן, הקמת בנק הדם והמרכז הלוגיסטי של מגן דוד אדום ברמלה ועוד.

מנרב הציגה עלייה בהיקפי פעילות הקבלנות שלה בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2020 - מה שסייע להכנסותיה לטפס ב-9% ולהגיע ל-624 מיליון שקל. אלא שהרעה במצבם של כמה מפרויקטים אלה גרמו לקריסת הרווח התפעולי של מנרב בכמעט 90%  - והיא עברה להפסד של כ-21 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-75 מיליון שקל בין ינואר לספטמבר 2019.

בצד הרוכש, משפחת ויל, המשתדלת בדרך כלל לפעול "מתחת לרדאר", היא בעלת פעילות עסקית ענפה, הכוללת החזקה ומעורבות בהשקעות בשלל פעילויות בתחומי התעשייה, הנדל"ן, הטכנולוגיה ועוד. שמה של משפחת ויל עלה לכותרות לפני כשלושה חודשים, עם אקזיט מרשים שכלל מכירת 44% ממניות חברת שירותי תשלום החניה פנגו תמורת 245 מיליון שקל, שלאחריה נותרו בידיה יותר מ-50% מהמניות, באמצעותה חברה האם של פנגו - מילגם.

את עסקיה של משפחת ויל מובילים כיום בני הדור השלישי, שי וגיל ויל, לאחר שהייתה בעבר אחת מחמש המשפחות שהקימו את חברת המזון אסם (אז בראשות עזריאל ויל), ונותרה עם החזקה מרכזית בה עד לפני קצת יותר מ-20 שנה. מאז, נכנסה משפחת ויל לשלל השקעות, שאחת המוכרות בהן היא רכישת חברת מלט הר טוב, בעלת מפעל לייצור מלט (צמנט) הפועל סמוך לעיר בית שמש.

ישראל קנדה רוכשת גם מלונות

העסקה למכירת מנרב הנרקמת כעת, מגיעה חודשים ספורים לאחר השלמת מכירת החברה הבת מנרב פרויקטים לידי ישראל קנדה ומשפחת נקש, תמורת 575 מיליון שקל. העסקה, שנעשתה גם היא באמצעות מיזוג, הניבה למנרב תמורה של כ-390 מיליון שקל. מנרב פרויקטים, שהונפקה בבורסת תל אביב כשלוש שנים לפני מכירתה, פועלת בעיקר בייזום פרויקטים לבנייה למגורים, ולאחר הרכישה שונה שמה ל-ICR.

ישראל קנדה, שנמצאת בשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר, עדכנה בעניינה של ICR כי חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת הנדל"ן צמח המרמן בהקמת פרויקט של כ-380 דירות, לצד שטחי מסחר, בשכונת נוה גן שברמת השרון. מהפרויקט המשותף צופה ישראל קנדה הכנסות בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל.

עוד עדכנה ישראל קנדה על השלמת רכישת שלושה ממלונות טמרס של פויו זבלדוביץ, תמורת כ-155 מיליון שקל, מתוכם כ-35 מיליון שקל מההון העצמי. מדובר בבית המלון דניאל ים המלח, שטמרס היא בעליו, ובבתי המלון ווסט אשדוד ותל אביב, שטמרס היא המפעילה שלהם, ושכוללים יחד כ-480 חדרים. לאחר השלמת העסקה, הגיעה ישראל קנדה להחזקה וניהול יותר מ-1,300 חדרי מלון.  

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

1.3 מיליון שקל לדירת 4 חדרים לפני תמ"א בקריית ים

הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי ואחריו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

פגיעות נ"ט ישירות ב-3 בתים במטולה, ירי לשדרות ולעוטף

הותר לפרסום: עידו אביב, בן 28 מכרמיאל, וקאלקידן מהרי בן 37 מפתח תקווה, נפלו בקרב ברצועת עזה • משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • צבא ארה"ב מציג: תמונות מהקמת הרציף ההומניטרי בים התיכון סמוך לרצועת עזה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" ● עדכונים בולטים

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי: "הציבור רואה שמחסלים את חמאס, וחוזר לקנות דירות"

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף