גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות יורוקום במו"מ מתקדם להסדר טיעון בפרשות "בזק ניירות ערך" ו-4000

במסגרת ההסדר המסתמן, חברות יורוקום בפירוק, שהיו בשליטת אלוביץ', יודו בכל עובדות כתבי האישום בשתי הפרשות • אולם ייגזר עליהן קנס סמלי בשל מצבן הכלכלי ומתוך התחשבות בנושים

שאול אלוביץ' / צילום: תמר מצפי
שאול אלוביץ' / צילום: תמר מצפי

חברות יורוקום הנמצאות בפירוק מנהלות משא-ומתן מתקדם לחתימה על הסדר טיעון עם פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) בשתי הפרשות הפליליות שבהן מסובכת קבוצת החברות - פרשת "בזק ניירות ערך" ופרשת 4000 (בזק-וואלה) - כך נודע לגלובס. קבוצת יורוקם שבפירוק היא חברת החזקות שהייתה בשליטת שאול אלוביץ' ומשפחתו, והחזיקה בין היתר בחברות בזק ו-yes.

במסגרת ההסדר המסתמן, חברות יורוקום יודו בכל עובדות כתב האישום בתיק "בזק ניירות ערך" ובתיק 4000, אולם ייגזר עליהן קנס סמלי, בשל מצבן הכלכלי ומתוך רצון לא לפגוע פגיעה בלתי מידתית בנושים. קופתן של החברות דלה מאוד לצד חובות אדירים לנושים שונים, ובראשם לבנקים.

פרשת 4000 "צמחה" מתוך תיק "בזק ניירות ערך" והיא כלולה בכתב האישום נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שמואשם במסגרתה בעבירת שוחד. היקף ביצוע העבירות בשתי הפרשות הינו בסכום מצטבר של מיליארדים, על-פי הנטען.

בתיק "בזק ניירות ערך" החליטה הפרקליטות בדצמבר 2020 להעמיד לדין את "יורוקום DBS", "יורוקום תקשורת" ו"יורוקום החזקות" לצד נושאי המשרה בחברות ובראשם, בעל השליטה אלוביץ'. במקביל, הודיע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי החליט לשלוח לחברות יורוקום, וכן לבזק ולאתר "וואלה" מקבוצת בזק, זימון לשימוע לפני הגשת כתב אישום בפרשת 4000.

הישג תודעתי

ההחלטה לחתום על עסקת טיעון מהירה עם הפרקליטות בשתי הפרשות היא אינטרס של יורוקום. אולם לא פחות מכך גם אינטרס של הפרקליטות, שאין באמת ברצונה לנהל הליכי הוכחות כה ארוכים ומתישים בזה אחר זה.

נראה כי ההסדר טוב ומיטיב עבור שני הצדדים: מצד החברות, הקנס הוא סמלי שמתגמד ביחס לעצם עלות ניהול שני הליכים פליליים; מצד הפרקליטות, מדובר בהישג, תודעתי בעיקר, של הודאה מצד החברות בכל עובדות כתב האישום בשתי הפרשות. הסדר כזה, יסלול את הדרך גם לחברות בזק ו"וואלה" לחתום על הסדרי טיעון, ובכך לחסוך לפרקליטות את הצורך לנהל הליך פלילי נוסף, נגד החברות בלבד, בפרשת 4000. נכון לרגע זה, חברת בזק לא מנהלת משא-ומתן עם הפרקליטות, והיא קיבלה בשבוע שעבר את חומרי החקירה הרבים בתיק לצורך הכנה לשימוע.

מאחר שחברות יורוקום נמצאות בפירוק, אישור הסדר הטיעון דורש אישור של בית המשפט המחוזי בתל אביב, העוסק בתיק הפירוק של הקבוצה. הסדר הטיעון לא יושלם לפני פתיחת המשפט הפלילי בתיק "בזק ניירות ערך" ביום שלישי בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

מרמה ועבירות ניירות ערך

כתב האישום בתיק "בזק ניירות ערך" הוגש בדצמבר האחרון נגד נושאי משרה בכירים לשעבר בקבוצת בזק ובחברת yes: שאול אלוביץ'; בנו, אור אלוביץ', שכיהן כמנכ"ל יורוקום ויו"ר חלל תקשורת; עמיקם שורר, יד-ימינו של אלוביץ'; לינור יוכלמן, מזכירת בזק לשעבר; רון איילון, מנכ"ל yes לשעבר; ומיקי ניימן, לשעבר סמנכ"ל הכספים של yes. כאמור, גם מספר חברות מקבוצת יורוקום הואשמו בתיק.

כתב האישום מייחס לנאשמים עבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך. האישומים מתייחסים לשתי פרשות: תשלום התמורה עבור רכישת מניות yes על-ידי בזק; והתנהלות הוועדות הבלתי תלויות שהוקמו בבזק לצורך בחינת עסקאות של החברה, שלאלוביץ' היה עניין אישי בהן.

בפברואר 2020 פורסם בגלובס כי המנהלים המיוחדים של קבוצת חברות יורוקום נפגשו, לבקשתם, עם המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית, עו"ד ליאת בן-ארי, וניסו לשכנע אותה לבטל את הזימון לשימוע לחברות יורוקום במסגרת "תיק בזק ניירות ערך". אולם בקשתם לביטול הזימון לשימוע נדחתה וטענותיהם בהליך השימוע נדחו.

המנהלים המיוחדים, עורכי הדין פנחס רובין, אמנון לורך ואורי גאון, טענו בבקשתם לביטול השימוע, כי אלוביץ' כבר איננו נושא משרה בחברה, וכי יורוקום שוקלת לתבוע אותו אזרחית על הנזקים שגרם לחברה בסיום ההליך הפלילי.

עוד טענו כי לחברות ניתן צו פירוק, והטלת קנס על החברה תפגע ביכולת לפרוע את החוב לנושים, ברובו לבנקים. לדבריהם, היקף החובות עומד על כ-2 מיליארד שקל, ואילו הנכסים של החברות יגיעו לכל היותר ל-80 מיליון שקל. עוד נטען כי עלות ההליך עבור המדינה ועבור הנושים תהיה פי כמה וכמה מגובה הקנס שייגזר בסופו של דבר על קבוצת יורוקום, אם תימצא אשמה בדין.

בדרך לשימוע

בפברואר 2019 הודיע היועמ"ש על הגשת כתב אישום נגד אלוביץ' ורעייתו איריס בגין מתן שוחד לראש הממשלה נתניהו והלבנת הון בפרשת 4000. לפי כתב האישום, בני הזוג העניקו סיקור מוטה לטובת נתניהו ובני משפחתו באופן שוטף ורציף באתר החדשות "וואלה" מקבוצת בזק-יורוקום. זאת, בתמורה להטבות רגולטוריות שהעניק ראש הממשלה לבזק בתפקידו כשר התקשורת.

עד לאחרונה סבר מנדלבליט - כפי שנחשף לראשונה בגלובס - כי אין להעמיד לדין את התאגידים "וואלה", בזק ויורוקום בפרשת 4000. אולם בדצמבר 2020 הוא שינה את דעתו והחליט לזמן את החברות לשימוע לפני הגשת כתב האישום. זאת, לאחר שהוחלט כי ההליכים נגד החברות ינוהלו בהליך פלילי מקביל למשפט ראש הממשלה, ולכן לא יגרמו לעיכוב נוסף בהליך. לפי כתב החשדות נגד החברות, בהן יורוקום, בני הזוג אלוביץ' פעלו מטעמן ולמענן.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' ויתר הנאשמים בתיק "בזק ניירות ערך" ובפרשת 4000 מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.

עוד כתבות

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?