גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בגלל חוסר היציבות השלטונית אין לובי להשקעות בתשתיות

תושבי מטרופולין גוש דן, אבל לא רק הם, סובלים מפקקים ומגודש הפוגעים באיכות חייהם בצורה מהותית • אלא, שבגלל הבחירות התכופות וההסתכלות המערכתית רק עד לבחירות הבאות, הפוליטיקאים לא פועלים ברצינות כדי לשפר את התשתיות ולהקל על אזרחי המדינה

כביש 4 - רמת גן מצד אחד ובר אילן בצד השני / צילום: גיא ליברמן, גלובס
כביש 4 - רמת גן מצד אחד ובר אילן בצד השני / צילום: גיא ליברמן, גלובס

פתיחת המשק ותהליך הנורמליזציה של השבועות האחרונים הזכיר לכולנו, ובמיוחד לתושבי מטרופולין תל-אביב, עד כמה חמור המצב בכבישים. מטרופולין זה מוגדר כשטח בין נתניה ועמק חפר בצפון, מודיעין מזרח, ועד אשדוד בדרום, והוא מאכלס מעט מתחת למחצית אוכלוסיית המדינה. עבור התושבים מדובר לא רק בבזבוז זמן, פקקים, עומס, ותאונות, אלא גם במחיר נפשי יקר (עצבים, כאבי ראש, ותופעות דומות).

 

העתיד נראה עוד יותר מפחיד. מבחינה דמוגרפית, ישראל מאופיינת בגידול מהיר מאוד של האוכלוסייה. על פי התחזיות, בעוד כשני עשורים, בשנת 2040, צפויים להיות כאן 13 מיליון תושבים בהשוואה ל-9 מיליון כיום, כלומר תוספת של 44% לאוכלוסייה הקיימת. האם ישראל מוכנה לאתגר הלאומי הזה, כולל תוספת לתשתית התחבורה, האנרגיה, המים, התקשורת, מערכת הבריאות, בתי הספר, וכדומה? ברור שהתשובה שלילית! נסו לדמיין לעצמכם את המצב בצומת עזריאלי בשנת 2030, שלא לדבר על 2040.

אמנם ישראל ידועה בעולם כ"אומת הסטארט-אפ" אך בכל השוואה בינלאומית בנושאים של צמיחה ופריון, הביצועים שלנו מאכזבים. הכוונה בעיקר לפער הגדול בפריון העבודה, או התוצר לשעת עבודה, בינינו לבין מדינות מפותחות דומות. מחקרים בארץ ובעולם מצביעים על הרמה הנמוכה לאורך זמן של השקעות בתשתית כאחד הגורמים הדומיננטיים לכך שישראל לא מצליחה לסגור את פער הפריון מול מדינות דומות בחו"ל. גורמים נוספים לפער הפריון הם היחס הנמוך יחסית של ההון לעובד, והרמה הנמוכה של ההון האנושי והמיומנויות של העובדים, כולל מערכת לא יעילה של הכשרות מקצועיות.

היעדר תשתית מתאימה לצרכי התושבים בולט במיוחד בתחום התחבורה הציבורית במטרופולין, היכן שהשימוש ברכב הפרטי גדול בהרבה מהמקובל במדינות המפותחות. הצד השני של אותו מטבע הוא השימוש הנדיר יחסית בתחבורה ציבורית, הנתפסת כאיטית ולא יעילה. למעשה, ההשקעות הלא מעטות בתשתית התחבורתית התמקדו אצלנו בשיפור הכבישים, דבר שכמובן הגדיל את האטרקטיביות של נסיעה ברכב פרטי. מבחינת סוגי התחבורה הציבורית הנפוצים, ישראל בולטת בשימוש רב באוטובוסים, המוסיפים כמובן לגודש בכבישים, ובהיעדר מערכת של מטרו או רכבת תחתית מקיפה.

אז מה עושים? פתרונות לא חסרים. רבים המקצוענים באקדמיה, מכוני מחקר, והמשרדים הממשלתיים שעסקו ועוסקים בנושא. כידוע, קיימות תוכניות וחלופות שונות במשרדי האוצר והתחבורה להקמת מערכת מקיפה של רכבת תחתית במרכז הארץ. מדובר בפרויקט השקעה ל- 20 השנים הקרובות, כלומר עד שנת 2040. כל גרסה של תוכנית המטרו מגלמת חזון ואסטרטגיה לאומית של ניסיון למצוא פתרון לשורש הבעיה של תשתית התחבורה הציבורית כיום. אין ספק שזאת תכנית עם עלות ניכרת מאד, אולם גם התועלת למשק ולחברה תהיה משמעותית ובת-קיימא. עם זאת, יישום תוכנית המטרו ידרוש הקרבות גדולות מהציבור בתקופה הממושכת של הבנייה והחפירות, כולל הסטת תנועה, סגירת כבישים ומסלולי נסיעה, וכדומה. במידה ותכנית הרכבת התחתית תתברר כלא מציאותית, יש פתרונות אפשריים אחרים לעומס בכבישים, כגון שימוש במיסוי ואגרות גודש, איסור הכניסה של רכבים פרטיים לאזורים מסוימים, ותרוץ השימוש בתחבורה הציבורית הקיימת. פתרונות אלה רחוקים מלהיות מושלמים, אולם הם נהוגים ברבות מהמדינות המפותחות.

כיצד זה קורה שלמרות הקריאות של כלכלנים ומומחים בארץ ובעולם לממשלות ישראל להאיץ את ההשקעות בתשתית בכלל, ובתחבורה ציבורית בפרט, אין שינוי בפועל ומצב התשתיות שלנו הולך ומתדרדר יחסית לצרכי התושבים?

המפתח הוא בתחום הכלכלה הפוליטית (political economy): כדי משקבלי ההחלטות, בממשלה ובכנסת, יפעלו בכיוון מסוים כגון השקעה במטרו, הכרחי שהם ידרגו פרויקט זה במקום גבוה יחסית לתוכניות אחרות המונחות על שולחנם. מכיוון שפרויקטים של תשתיות הם כאלה שעיקר ההשקעה והמימון מתבצעים בהווה, בעוד שהתועלות למשק ולחברה יגיעו הרבה יותר מאוחר, נדרש חזון ואופק תכנון רב-שנתי, שלעתים קרובות לא נמצא במציאות פוליטית של בחירות כל 4 שנים ואף פחות מזה.

בהיבט של הכלכלה הפוליטית, המצב אצלנו חמור במיוחד שהרי ישראל היא שיאנית בתדירות הבחירות בהשוואה ל-20 דמוקרטיות אחרות. על פי מחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה, מאז 1996 מתקיימות כאן בחירות בממוצע פעם ב-2.3 שנים. במצב כזה, לא מפתיע, אך מצער מאוד, שאין לובי להשקעות בתשתית , ואופק התכנון של מקבלי החלטות רבים הוא מהבחירות האחרונות עד לבחירות הבאות.

לסיכום, חוסר יציבות שלטונית לא הולך יחד עם אסטרטגיה לאומית רב-שנתית של השקעות בתשתית. הבעיה אינה חדשה בישראל, אך היא החריפה בשנות האלפיים. יציבות שלטונית היא תנאי הכרחי לכך שמקבלי ההחלטות יאריכו את אופק התכנון שלהם ויעלו בכמה דרגות את ההשקעות לעיל בסדר העדיפויות שלהם. לצערי, אנחנו לא שם. למרות זאת, המגזר העסקי הצליח במהלך השנים ליצור אקו-סיסטם דינמי, שאפתני, ועתיר חדשנות.

האתגר שצריך לעמוד בפני כולנו, אנשי משק, מנהלים, כלכלנים, אנשי אקדמיה, ואחרים, הוא לא להרים ידיים בנושא התשתיות אלא להמשיך להדגיש את החשיבות של הנושא עבור כל ממשלה שתקום, ובמקביל לחשוב יצירתית על מנגנונים אפשריים לקידום השקעות בתשתית גם במצב של המשך אי-היציבות הפוליטית בשנים הקרובות.

הכותב הוא היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים ופרופסור באוניברסיטת ת"א. האחריות על הדעות המוצגות במאמר היא של הכותב בלבד

עוד כתבות

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בישראל ובארה"ב: שלושה נתוני מאקרו גורליים יפורסמו בתוך 24 שעות

החל מהיום (ד') בצהריים יחל מרתון של נתוני מאקרו חשובים ● הראשון שבהם יהיה מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש אפריל, שהפתיע לרעה במשך 4 פעמים ברצף ● משם הפוקוס יעבור לישראל, עם פרסום נתוני האינפלציה והתוצר ● אלו הציפיות בשוק

דן פרנס, מנכ''ל קרסו נדל''ן / צילום: לני בן בשט

אולמי התצוגה והשירות של קרסו בת"א ייהרסו, ובמקומם ייבנו שלושה מגדלים

הוועדה המקומית לתכנון ובניה ת"א אישרה את תוכנית מתחם ריב"ל קרסו שמקדמת קרסו נדל"ן ● אושרה להפקדה תוכנית לבניית 5,800 דירות חדשות בעיר אופקים, בשכונת אפיקי נחל ● וגם: אחרי 30 שנים של המתנה, אושרה תוכנית לקרקע פרטית גדולה בצמוד לתל השומר ● חדשות הנדל"ן

חנות של רשת גיימסטופ / צילום: Shutterstock

80% בחצי שעה: האם המניה שהטריפה את וול סטריט תעשה זאת שוב?

מניות המם חוזרות לסיבוב נוסף? גיימסטופ (GME) מזנקת בוול סטריט ● ברקע הזינוק נמצא ציוץ אחד של קית' גיל, מי שגרם לזינוק המניה ב-2021, אחרי 3 שנים של שתיקה ● שתי מניות מם נוספות, רדיט ו-AMC, מטפסות אף הן

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

יוסי שיינפלד, מייסד ובעלי חברת בינוי וניהול חוות השרתים SDS / איור: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך הפך היזם מסוכות נחלים לסנדק של חוות השרתים בישראל

במעטה של חשאיות גמורה, איש העסקים יוסי שינפלד הפך בעשור האחרון לבונה חוות השרתים המוביל במדינה ● הוא אף הקדים את התנופה שחולל מכרז הענן הממשלתי נימבוס בהשקעות בתחום, והחברה שלו מאחסנת בבלעדיות את פעילות מיקרוסופט בישראל ● כעת הוא לוטש את עיניו ליעד הבא: בינה מלאכותית ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

בלגיה והולנד בחרם אקדמי על ישראל ותוכנית המיליארדים בסכנה

שורת אוניברסיטאות בבלגיה ובהולנד הודיעו על ניתוק קשרים עם מוסדות ישראלים ● במוקד: הסכם המו"פ "הורייזן" של האיחוד האירופי, שנחשב למנוע צמיחה לאקדמיה ולתעשייה הישראלית

היחסים עם ישראל סיבכו את ענק ההשקעות בחזית מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ירדן הצליחה לסכל הברחת נשק בהובלת איראן, מה יכול לקרות אם לאיראן יהיה גרעין, נתניהו עדיין לא מוכן לדון ביום שאחרי ופסטיבל מוזיקה שמסתבך בגלל חסות של ברקליס ● כותרות העיתונים בעולם 

ערן זינמן ורעי מן, מנכ''לים משותפים, מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

מאנדיי הכתה את תחזיות השוק ברבעון; המניה מזנקת בכ-20% במסחר המוקדם

מאנדיי.קום פרסמה תוצאות חזקות לרבעון ● בעקבות עדכון מחירים ללקוחות החברה עקפה את התחזיות ומעלה את התחזית השנתית ● המניה מזנקת בטרום מסחר למחיר המשקף למאנדיי שווי של מעל 10 מיליארד דולר

פרנק מלול, מנכ''ל ערוץ i24NEWS / צילום: גדעון מרקוביץ

מתקרבים להשקה: ערוץ i24NEWS בעברית ישקיע 4 מיליון שקל בפרסום

ערוץ החדשות החדש i24NEWS בעברית בחר במשרד הפרסום FCB TLV & atomi מקבוצת IPG להוביל את קמפיין העלייה לאוויר ● בשלב הראשון הקמפיין כולל שלטי חוצות ודיגיטל, ובהמשך יעלה פרסום גם בטלוויזיה - אם כי לא בערוצי הברודקאסט

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

מחר: דיון דחוף בביה"ד הבינ"ל לצדק בהאג בבקשה לעצירת המלחמה בעזה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) יקיים בימים חמישי ושישי דיונים בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● בישראל עדיין לא החליטו אם המשלחת תתייצב מחר בהאג, לאחר שלדיונים שנערכו בחודש ינואר האחרון המשלחת התייצבה

ורנון היל וכלבו סר דאפילד בפתיחת סניף חדש של מטרו בנק בלונדון, ב-2010 / צילום: Reuters, PA Images

המנכ"ל שהעסיק את אשתו, נתן לכלב שלו תואר והפיל בנק

ורנון היל, המייסד של בנק קומרס ומטרו בנק, שניהם הסתבכו בשל עבירות רגולטוריות, היה גם מי שעמד מאחורי בנק רפובליק פירסט שנפל

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

המעבר של חמאס לטקטיקות גרילה מרמז עבור ישראל על מלחמה ללא סוף

ארגון הטרור האיסלאמיסטי משתמש בטקטיקות פגע וברח ובקבוצות קטנות יותר של לוחמים כדי להראות שהוא יכול להמשיך להילחם "עוד חודשים, אם לא שנים"

כ-300 אלף משתתפים במחאה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

"זה לא מסובך": מה עומד מאחורי הסלוגן שפוגע בתדמית של ישראל

במשך 50 שנה, לפני הכרזת העצמאות ומיד אחריה, ישראל הייתה קלה להבנה ולהסבר ● עכשיו מבקשי נפשה חוטפים את הנרטיב ומכריזים שאין דבר פשוט יותר מהבנת צדקתם של הפלסטינים ● הנזק כבד, והשאלה היא מה אפשר לעשות שעדיין לא נעשה

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט: לא אסכים לממשל צבאי בעזה, אני קורא לנתניהו - תכריז שלא נעשה זאת

אלעד פינגרהוט הוא האזרח שנהרג אתמול במתקפה בגבול הצפון • מטח כבד למירון אחרי חיסול בכיר חיזבאללה: כ-60 רקטות שוגרו • צבע אדום בעוטף עזה: התרעה הופעלה בשדרות בפעם ה-3 היום • עדכונים שוטפים

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד ● לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה יהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר ● לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; המניות הדואליות הובילו את העליות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.1% ● בעקבות נתוני האינפלציה בארה"ב שהיו חלשים מהצפוי, השקל התחזק מול הדולר ● בהמשך היום צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ● בפועלים נותנים עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי באג"ח בישראל ● מידרוג: סיכון נמוך בענף התעשיות הביטחוניות העולמי

מוצרי סוגת בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

רשות התחרות: סוגת תשלם 18 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת הסכמות שנחתמו בין רשות התחרות לסוגת, היא תשלם את העיצום הכספי בגין התערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובשורה של המלצות מחיר לקמעונאים ● סוגת בתגובה: "במספר מצומצם של מקרים אירעו כשלים טכניים בתהליכי העבודה"

הבניין בו נמצא הפנטהאוז בפנקס 50, ת''א / צילום: מאיה לוין

בני הזוג השוויצרים, הפנטהאוז בת"א והדרישה של רשות המסים

תושב שווייץ העניק לאשתו פנטהאוז בת"א במתנה, ורשות המסים ביקשה נתח מהעסקה - כמס רכישה ● ביהמ"ש דחה את עמדת רשות המסים וקבע כי לאשה מגיע פטור ממס עבור המתנה שקיבלה