גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה ענקית טק ששווה 1.65 טריליון דולר צריכה לפתוח חנות פיזית במנהטן?

בשבוע שעבר השיקה גוגל את חנות הריטייל הראשונה שלה • מאחורי המהלך נמצאת, כך נראה, ההבנה שהחגיגה של רווחי הענק בפרסום צפויה להיעצר, וגם הרצון לשנות את הסנטימנט הציבורי השלילי • לפעמים, להיות שחקנית קטנה בשוק זה רעיון לא רע

חנות גוגל החדשה במנהטן / צילום: משה רדמן
חנות גוגל החדשה במנהטן / צילום: משה רדמן

רצה הגורל, ובדיוק בזמן שהותי במנהטן גוגל פתחה את חנות הריטייל הראשונה שלה אי פעם. החנות הזו, שבשכונת צ'לסי, היא כל מה שריטייל צריך להיות: חכמה, נעימה, מתקדמת וחווייתית. אבל למה בעצם שגוגל, אשר רוב העסק שלה הוא מוצרים דיגיטליים - שירותי וידאו, מנוע חיפוש, שירות מיילים או שירותי תרגום - תפתח חנות פיזית? או במילים אחרות: מה לחברת ענק ששווי השוק שלה הוא 1.65 טריליון דולר ולחנות ריטייל במנהטן? מה זה יתרום לה?

ראשית, כמה מילים על גוגל - אחת מארבע חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, והעסק המרכזי שלה הוא שירותי פרסום. את מערך הפרסום הענק והנרחב שלה היא הצליחה לייצר באמצעות רשת של שירותים חינמיים שהיא מספקת לנו המשתמשים, וכך היא גורמת לנו להשקיע הרבה זמן מסך במוצרים הדיגיטליים שלה.

בזמן הזה אנחנו מנדבים לה הרבה מאוד פיסות של דאטה - מה אנחנו מחפשים (Google Search), מה אנחנו רואים (YouTube), מה אנחנו מתרגמים (Google Translate), לאן אנחנו הולכים (Google Maps ו-Waze), עם מי ואיך אנחנו מתקשרים (Gmail), איך אנחנו מפעילים את הטלפון שלנו (Android), איפה אנחנו משלמים ועל מה (Google Pay), איפה אנחנו גולשים (Google Chrome), מה קורה בנכסים הדיגיטליים שלנו (Google Analytics) ועוד ועוד.

היישומים שונים, אבל השיטה די דומה - חינם תמורת זמן מסך ו/או דאטה (בדרך כלל גם וגם). בנוסף לפעילות הפרסום, גוגל מנסה בשנים האחרונות להיכנס גם לתחום החומרה, עם פתרונות כמו סוויטת המוצרים לבית של Google Nest (עד לא מזמן נקראה Google Home), עם הטלפון Pixel (לאחרונה השיקה את Pixel 5), עם Chromebook (לפטופים שגוגל מוציאה בשיתוף פעולה עם יצרניות כמו סמסונג ואחרות), ועם Stadia (קונסולת משחקים.

החברה גם משקיעה לא מעט משאבים בפיתוח פתרונות עומק, בשווקים כמו רכב אוטונומי (באמצעות Waymo), אינטרנט לכל העולם (באמצעות Loon), מגוון פעילויות בעולמות האנרגיה הירוקה (Malta, Makani ואחרים).

חנות גוגל החדשה במנהטן / צילום: משה רדמן

להתמודד עם המכשולים

בימים אלה נמצאת גוגל - כמו ענקיות טק אמריקאיות אחרות - תחת הליכי בירור של הקונגרס האמריקאי ושל רגולטורים ברחבי העולם בנוגע לטענתם לשימוש בכוח מונופוליסטי, דיכוי תחרות והתחמקות מתשלומי מס (כל מדינה/רשות חוקרת אותה על דברים אחרים, חלקן על שלושת הדברים הללו יחד).

להערכתי, בחברה מבינים כמה דברים, שהובילו אותם למהלך הנוכחי. ראשית, החגיגה של רווחי הענק בפרסום צפויה להיעצר. גוגל עדיין תרוויח באפיק הזה עשרות מיליארדי דולרים בשנה, אבל היא כבר בפוקוס של כל הרשויות העולמיות, נושא הפרטיות צובר תאוצה, שחקניות אחרות מנצלות את הקשיים שמערימים על שימוש ב-Cookies, ולכן לאורך זמן התחום הזה לא יכול לצמוח באותו קצב.

לגוגל גם יש בעיה עם הסנטימנט הציבורי. פוליטיקאים בארה"ב ובמערב אירופה (ולא רק הם) מציירים את חברות הטק הגדולות כ"בעייתיות". אומנם גוגל לא חוטפת אש כמו פייסבוק, אבל בשנים האחרונות גם שמה מוזכר בהקשר הזה.

חנות גוגל החדשה במנהטן / צילום: משה רדמן

ככל שהחברה תיכנס ליותר שווקים חדשים שבהם היא אינה מונופול או כמעט מונופול (כמו בשוק החיפוש או הווידיאו סטרימינג), כך יהיה לה קל יותר לטעון בעתיד שהיא שחקנית קטנה בהרבה שווקים שבהם היא פעילה. זו יכולה להיות סיבה מצוינת מצדם להיכנס לתחום הקונסולות, למשל, שנשלט היום באופן כמעט בלעדי על ידי סוני ומיקרוסופט, או לתחום הטלפונים, שנשלט על ידי אפל, סמסונג ו-Huawei.

בלון הניסוי

חנות הריטייל של גוגל נותנת מענה לכל הגורמים הללו יחד. היא מאפשרת לה לייצר אינטראקציה חווייתית יותר עם צרכנים - כלומר לא דרך מוצר דיגיטלי, אלא דרך מגע עם אנשים. היא גם נותנת לה תשתית להרחיב את פעילות החומרה שלה, והיא מאפשרת לה להכריז על עצמה כ"שחקנית קטנה בשוק הריטייל", כחלק ממערך ההגנה נגד ה-Antitrust .

ברור שחנות אחת במנהטן לא תעשה את העבודה, אבל בהחלט יכול להיות שגוגל הפריחה כאן בלון ניסוי, שאם יצליח - ילווה בפריסה של עוד עשרות חנויות ברחבי ארה"ב ואולי אחר כך בעולם.

חנות גוגל החדשה במנהטן / צילום: משה רדמן

לדעתי, כדאי להם ללכת על זה ומהר - העלות יחסית זניחה, האינטראקציה יכולה להגיע למאות אלפי ומיליוני לקוחות בשנה, וזה גם ערוץ הפצה למוצרים שלהם, כולל אפשרות למתן שירות. נכון שגוגל כבר היום פעילה כ"חנות בתוך חנות" בהרבה מאוד נקודות בעולם, כמו בסט ביי ואחרות, אבל זה לא דומה אפילו מבחינת החוויה והשליטה שלה על האינטראקציה.

בין אפל לנייקי

אז איך נראית החנות עצמה? מדובר במעין שילוב בין חנות של אפל לחנות של נייקי. מצד אחד, מאוד הייטקי ומתקדם, ומצד שני ניסיון לשוות אווירה חמימה, ביתית ונעימה. כל זה מתחבר היטב עם האסטרטגיה המוצרית של גוגל ומוצרי ה-Nest שלה. ‪ אין ספק שאם המטרה של גוגל הייתה לייצר אווירה של קן, היא הצליחה.

החנות מחולקת למספר חלקים. חלק אחד הוא של מוצרים ושירות לקוחות - סטנד שירות מזמין, והרבה סטנדים של מוצרים. חלק אחר הוא מהם רק של ישיבה, ללא מכירה - כלומר אפשר לשבת עם הלפטופ או סתם לנוח. והחלק השלישי מורכב מחדרי התנסות במוצרים, ועמדות תצוגה חווייתיות יותר - מעין קוביות שהמוצר נמצא בתוכן, וממול יש מראה חכמה.

חנות גוגל החדשה במנהטן / צילום: Reuters, Guerin Charles/ABACA

כך, ניתן להיכנס ולשחק ב-Stadia, לבקר בחדר חושך שמדגים את איכות צילום הלילה של Pixel 5, לדבר עם גוגל טרנסלייט ולקבל את העוצמות של המוצר בצורה מאוד ויזואלית, לדבר עם הרמקול של Google Nest. ואם כבר מדברים על קן, בגוגל לא שכחו גם לשים אזור קטן עם משחקים לילדים - ותפזורת ממותגת של Google Search.

החנות קטנה בהרבה מחנויות הדגל של אפל ונייקי במנהטן - הגיוני בהתחשב בכך שלגוגל אין כל כך הרבה מוצרים להציע - אבל לגמרי עושה את העבודה, ועומדת בכל מדדי הביצוע. כל זה אומר שאם גוגל תחליט לפרוס מאות חנויות ברחבי העולם, היא תוכל לעשות זאת יחסית מהר. השאלה היא רק אם זו אכן הסנונית ראשונה, או שגוגל תעצור כאן.

הכותב הוא מנכ"ל ובעלים של חברת השיווק הדיגיטלי mihi.market ויוצר הפודקאסט והניוזלטר "Digital. Tech. Business" 

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"