גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה רחוק תלך המדינה כדי למצוא יורשים לעיזבון של קשיש ערירי?

ניצול שואה חסר משפחה בן 96 הלך לעולמו כבר לפני 20 שנה, אך רק בשנים האחרונות החלה המדינה לברר את זהות יורשיו עפ"י דין - וזה לא היה קל

ירושה / צילום: Shutterstock, Photographee.eu
ירושה / צילום: Shutterstock, Photographee.eu

רבים יופתעו ללמוד עד כמה רחוק מוכנה המדינה ללכת כדי למצוא יורשים פוטנציאליים לעיזבונו של קשיש ערירי, כפי שנחשף בפסק דין שפורסם לאחרונה.

ניצול שואה חסר משפחה בן 96 הלך לעולמו כבר לפני 20 שנה, אך רק בשנים האחרונות החלה המדינה לברר את זהות יורשיו על-פי דין. בהיעדר בת זוג או צאצאים, ומאחר שקרוביו מדרגה ראשונה, כלומר הוריו ואחיו, הלכו לעולמם לפניו, החוק מחייב את בית המשפט לעלות רמה אחת למעלה בפרנטלת הדורות, לסביו וסבתותיו של המנוח, ולחפש את יורשיהם.

מדובר באתגר עצום. האנשים שזהותם מתבקשת חיו במאה ה-19, ולא זאת בלבד שהתיעוד באותה תקופה לא היה מסודר, אלא שחלק גדול ממנו גם הושמד או אבד במלחמות העולם.

המנוח עצמו עשה מאמצים רבים בחייו למצוא קרובי משפחה שאבדו בשואה. הוא מילא דפי עד ביד ושם, ואפילו טס לפולין בשנת 1975, אך העלה חרס בידו. מאידך, בשנים האחרונות ההתפתחות הטכנולוגית, פתיחת הארכיונים של המדינות שהיו מאחורי מסך הברזל וסריקתם לאינטרנט וכן אתרים כמו my heritage פתחו אפשרויות חדשות לגמרי לחיפוש ואיתור קרובים אבודים.

אומנם קשה למצוא שורדי שואה שעודם בחיים, אך גם לאיחוד עם צאצאיהם יש ערך רגשי עמוק, כדבריו של בית המשפט בפסק הדין: "חובת השקידה הסבירה (לחיפוש הקרובים) המוטלת על היורשים במקרה כגון דא, נובעת לא רק מהלכות הפסיקה בדיני הירושה הכלליים, אלא לטעמי היא גם נגזרת של חובה היסטורית ומוסרית המוטלת על העם היהודי ונוכח השואה האיומה אשר גזרה על משפחות רבות כליה, והבירור המדוקדק של העץ המשפחתי יש בו מתן מענה מסוים לניצולים וזיכרון, גם אם מאוחר, לנספים". 

קרובי המשפחה מצד אמו של המנוח אותרו עד מהרה, והם קיבלו מחצית מרכושו באופן מיידי, אולם הם ביקשו לקבל גם את המחצית השנייה, בטענה כי אין בנמצא קרובי משפחה מצד אביו של המנוח, ולצורך החיפוש והבירור מונה מומחה לגנאולוגיה (חקר יוחסין).

עבודת הגנאולוג לקחה לא פחות מארבע שנים וכללה מחקר בארכיונים בפולין ובאנגליה, לרבות הפעלת חוקרים מקומיים. כמו כן בוצעה עבודת מחקר מקיפה בארץ שהתפרסה על ארכיונים, בתי המשפט והדין ואפילו בתי העלמין.

התוצאה הייתה 70 עמודי חוות-דעת ומסקנה אחת: נמצא בורשה שבפולין שריד יחיד ובודד למשפחתו של המנוח מצד אביו, ואף הוא כיום בן 82. היורש מצד האב מקושר אל המנוח באמצעות סבתא רבא משותפת.

היורשים מצד האם התקשו לקבל את מסקנת המומחה, שמשמעותה שקרוב המשפחה הרחוק, שכלל לא ידע על קיומו של המנוח ובוודאי שלא היה איתו בקשר בחייו, יירש כעת מחצית מהרכוש, ולכן ניסו לערער על חוות-דעת המומחה על-ידי הדגשת סתירות שונות בנתונים.

מי שעוסק בגנאולוגיה מכיר את הבעיות הבסיסיות בתחום זה. קושי אחד הוא איות שונה של השמות במסמכים שונים. היהודים נדדו מארץ לארץ, ובכל מקום הפקידים המקומיים אייתו את שמם בהתאם לשפה הנוהגת, ולכן אין האיות של שם המשפחה בגרמנית זהה לאיות בפולנית או ברוסית.

קושי נוסף הוא בתיארוך. עולים רבים בראשית שנות המדינה נתנו מידע בלתי אמין אודות מועד לידתם, נישואיהם וכו', בין מחוסר ידיעה ובין במכוון, כדי להתאים את גילם לאינטרסים השונים כמו הימנעות מגיוס לצבא או להפך - קבלת קצבאות וכו'.

בסופו של יום בית המשפט השתכנע מהיקף המאמצים שהושקעו בעריכת חוות-הדעת, מהיסודיות שבה בוצעה וכן מתשובותיו והסבריו של המומחה לסתירות בין הנתונים השונים שגילה, והכריז על הנין שנמצא בורשה כיורש מחצית מהעיזבון.

עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי עוסקת בדיני משפחה וירושה

עוד כתבות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל