גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"העיקר הם עושים יח"ד": מי נגד מי בקרב על תכנון פי גלילות

תוכנית הבנייה בגלילות הועברה לוותמ"ל חרף התנגדות נחרצת מצד ראשי הערים תל אביב ורמת השרון, ומצד משרדי התחבורה והגנת הסביבה. רון חולדאי: "לקחו תוכנית על הפנים והעבירו אותה לוותמ"ל, שידוע ביכולות התכנון המופלאות שלו. אין להם מושג מה זה עירוניות"

מתחם דרום גלילות / הדמיה: מזור פירשט
מתחם דרום גלילות / הדמיה: מזור פירשט

ב-8.11.21 אישרה ועדת השרים לענייני פנים את העברת הטיפול באזור פי גלילות מהוועדה המחוזית תל אביב לוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור). לכאורה מדובר במהלך חיובי שנועד לזרז ולייעל את מימוש התכנון, אולם הוא עורר סערה. כשבוע לאחר מכן הגישו שרת התחבורה מרב מיכאלי והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ערר לוועדת השרים, וכעבור כמה ימים שלחו ראש עיריית ת"א-יפו, רון חולדאי, וחיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, מכתב לוועדת השרים שבו הם קובלים כי "לא ייתכן שיפקיעו באופן שרירותי את זכויותיהם של התושבים ללא הסכמה או התייעצות". גלובס עושה סדר בתוכנית ובהתנגדויות לה.

התוכנית: 2,100 דונם בין שתי ערים

האזור המכונה "פי גלילות" הוא תחום בשטח של כ-2,100 דונם, המשתרע בין כביש 5, דרך נמיר, איילון צפון (כביש 20) והגבול הצפוני של רמת אביב ג’. מבחינה מוניציפלית השטח נחלק בין רמת השרון (כ-1,800 דונם) ותל אביב (כ-300 דונם).

באתר האינטרנט של אחת החברות שמשווקות את הקרקעות החקלאיות במקום מצוין כי "הבעלות על הקרקע מתחלקת בין המדינה, לה יש כ־928 דונם (60%), חברה קדישא - כ-300 דונם (20%), קק"ל - כ-40 דונם (3%), חברות הגז - כ־67 דונם (4%) ובעלים פרטיים - כ-200 דונם (13%)".

ב-24 השנה האחרונות קודמו בשטח שתי תוכניות - רש/800/1 המתייחסת לשטח רמת השרון, ו-תא/2812, המתייחסת לשטח העיר תל אביב.

אותו משרד - מזור פירשט אדריכלים - הוא שתכנן את שתי התוכניות, אבל הן לא קודמו באותו קצב ולא באותה רזולוציה - מכוח האחת ניתן להוציא היתרים, ומכוח השנייה - לא.
אחד הנושאים הקריטיים, שאינו מדובר בגלוי, הוא משא ומתן בין רמת השרון לתל אביב על חילופי שטחים. הרעיון הוא שכל השטח בפי גלילות יהיה תחת תחום השיפוט של רמת השרון, ושאזור שנמצא מזרחה משם, הגובל עם שכונת המשתלה, יועבר לתחום העיר תל אביב. כרגע המשא ומתן אינו מתקדם.

 

חולדאי: "את הממשלה לא מעניינים תחבורה וניקוז"

באוקטובר האחרון החליטה הוועדה המחוזית ת"א לבטל את תוכנית "רובע גלילות" (המכונה רש/800/1 ומתייחסת לשטחי רמת השרון), שכבר הופקדה ואף הוגשו לה התנגדויות, שאף נדונו. הוועדה נימקה את החלטתה בהסבר ש"נוכח התמשכות הליכי התכנון בשל אי-הגשת המסמכים המתוקנים בהתאם להחלטות הוועדה מחד, ולאור שינוי נסיבות הכולל, בין היתר את פינוי שדה התעופה דב הוז, קידום המתח"מ הכולל שתי תחנות מטרו, מסוף אוטובוסים ושש מסילות של רכבת כבדה, אשר יאפשרו טיוב משמעותי של ניצול הקרקע, אין מנוס מדחיית התוכנית ומסגירתה וקידום תוכנית עדכנית לתא שטח זה".

רון חולדאי, ראש עיריית ת''א / צילום: איל יצהר

העברת הטיפול באזור פי גלילות לידי הוותמ"ל היא צעד משלים. הכוונה היא שהטיפול בכל האזור יקודם כמקשה אחת, ומהר, לתוכנית אחת שמכוחה אפשר יהיה להוציא היתרים.

כשאני מנסה להבין מרון חולדאי, ראש העיר ת"א-יפו, למה הוא טרח לשלוח לוועדת השרים מכתב שבו הוא ביקש להחזיר את התוכנית לוועדה המחוזית, הוא נאנח: "הסיפור הזה קשור לרצועה הירוקה שהייתה יכולה להפריד בין תל אביב לרמת השרון, זה קשור לכך שהמדינה שילמה מיליארדים להעברת פי גלילות, בעוד שניתן היה לקבור את המכלים באדמה בסכום נמוך, זה קשור לכך שיש בחטיבת הקרקע הזאת שתי ערים שלא עושות תוכנית אחת, וזה קשור לכך שמי שאחראי לתכנון זה רמ"י עם הוועדה המחוזית.

"לקחו תוכנית שהיא על הפנים והעבירו אותה לוותמ"ל, שידוע ביכולות התכנון המופלאות שלו. הרי אין להם מושג מה זה עירוניות. לוקחים את התוכנית ומוסיפים לה 6,000 יח"ד. אתה חושב שבעיות התחבורה והניקוז, שהיו בתוכנית הקודמת, ישתפרו? את הממשלה לא מעניין אם יש תחבורה ואם יש ניקוז. העיקר הם עושים יח"ד. בוועדה המחוזית אני יכול להשפיע. בוותמ"ל אני בכלל לא חלק מהתכנון. הוותמ"ל מסוגל לתכנן רק שטחים פתוחים, שאין בהם שום אורבניות".

זנדברג: "ההתנהלות נגועה בחוסר תום לב"

תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה, סבורה גם היא שהעברת התוכנית הוותמ"ל היא טעות, אבל מסיבות אחרות: "הרבה דברים השתנו מאז שהחלה הכנת התוכנית. היום אנחנו יודעים מה זה תכנון מוטה תחבורה ציבורית, מה זה שטחים אקולוגיים, מה משמעות שטח פתוח, יודעים מה הצורך להתגונן מפני הצפות. התוכנית שקודמה עד כה כושלת בכל אחד מהתחומים האלה. הוותמ"ל נועד לקצר תהליכים, לא פעם על חשבון איכות תכנונית. זה דבר לא נכון ברמה התכנונית ולא הגון ברמה השלטונית. זאת תהיה בכייה ל-200 שנה.

"זה גם לא יקצר את הזמן. מההיכרות שלי, הדרך הארוכה קצרה, והקצרה ארוכה. למה? כי התוכנית הזאת תיתקע עכשיו בבית משפט, ובצדק. ההתנהלות נגועה בחוסר תום לב".

רמ"י: "תוכנית שמוציאים מכוחה היתרים"

גילי טסלר, מתכננת מחוז ת"א ברשות מקרקעי ישראל, מסבירה: "על מנת לחסוך בזמן, בכספי הציבור, ובעיקר בהליכים ומאחר שמדיניות הממשלה היא להגדיל כמה שיותר את ההיצע, ביקשנו להעביר את התוכנית לוותמ"ל, וברמה מפורטת. יש כמה עקרונות בתוכנית שנשמור עליהם ואנחנו גם מתייחסים להערות שקיבלנו מהוועדה המחוזית בהחלטות הביניים".

גם התוכנית החדשה תתוכנן ע"י משרד מזור פירשט אדריכלים, שתכנן את התוכניות הקודמות: "יש לנו מידע מצטבר על השטח. אנחנו מכירים את ההתנגדות, העבודה עם משרדי הממשלה האחרים ומבינים שאי אפשר להתעלם ממרכז התחבורה העצום שיבנה שם (ליד כביש 20)".

היא מסתייגת מהטענות שהסיכוי שהתוכנית תתממש קטן: "בעיניי, זה ירוץ הרבה יותר מהר בגלל שאנחנו מתייחסים לשתי הרשויות גם יחד ובעיקר, בגלל שעלינו לתוכנית ברמה מפורטת, שמכוחה ניתן יהיה להוציא היתרים".

עוד כתבות

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי סיכמו על מינויים לפורום מטכ"ל

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר