גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העיצוב מרשים, הביצועים פחות: עשינו סיבוב על האופל החשמלית החדשה

לחשמלית החדשה של אופל יש תא נוסעים מתוחכם, האצה מהירה ואחיזת כביש טובה ● אבל המובילות בתחום מציעות טווח נסיעה ארוך במחיר זול יותר

אופל מוקה חשמלית / צילום: יח''צ
אופל מוקה חשמלית / צילום: יח''צ

בחודש שעבר נשמו לרווחה אלפי עובדים בשני המפעלים של אופל בגרמניה, לאחר שהושג הסכם בין קבוצת האם, סטלנטיס, לבין איגוד עובדי המתכת הגרמנים. במקור תכננה סטלנטיס לסיים את פעילות אופל בגרמניה ולפצל את המפעלים אבל הנושא הפך לסוגייה פוליטית בין צרפת לגרמניה וההסכם שהושג יבטיח את המשך ייצור הרכבים במפעלים.

אז בינתיים הפוליטיקה ניצחה, אבל בטווח הארוך נראה שאופל תהפוך למעין "מותג צללים" שמוצמד למכוניות שמיוצרות בספרד ובאיטליה וזהותו הגרמנית תהיה במיתוג בלבד. רמז לכך מספקת העובדה שהדגמים החשמליים של אופל, ובראשם ה"מוקה" החדשה, מיוצרים כיום בצרפת לצד מקביליהם מבית פיג'ו.

למרות הקשר ההנדסי לפיג'ו 2008, קשה למצוא ביניהן דמיון. לאופל מוקה יש עיצוב צעיר ודינמי, עם יציבות רחבה על הכביש, גג נמוך יחסית לדגמי קרוס אובר ושמשות צד שנמתחות לאחור בקו עולה וחד מעל חישוקים גדולים ונאים. גם הזנב מפוסל בקווים חדים ונאים והחרטום משמר את המורשת של המותג עם קווים "גרמניים" מוצקים.
רכב ההדגמה שלה משך הרבה תשומת לב ברחוב הישראלי, אם כי לא מעט בגלל שילוב הצבעים יוצא הדופן - גוף לבן וגג ומכסה מנוע בצבע שחור - שגרם לו להיראות כמו ניידת משטרה של היפסטרים. סביר להניח שבצבע אחיד הרכב ייצור פחות הדים.

גם עיצוב תא הנוסעים של המוקה החשמלית שונה מהותית מזה של אחותה הצרפתית. להבדיל מפיג'ו 2008 בה מערך הפיקוד נראה כמו ערב-רב של פריטים וסגנונות עיצוב, למוקה יש מערך פיקוד הרמוני ומאורגן עם לוח מחוונים ומסך מולטימדיה דיגיטליים, שיוצרים רצף חזותי נוסח מרצדס ואאודי. כמו כן, הנדסת האנוש הרבה יותר מאורגנת וידידותית לנהגים שלא נולדו עם מסך מגע ביד. הגרפיקה של הצגים ברורה ונאה וההגה, תודה לאל, גדול ועגול כראוי ולא זעיר ואליפטי כמו אצל האחות.

רמת הייצור והגימור גבוהה ומכובדת. האבזור התקני בדגם החשמלי מקיף ונדיב וכולל ריפוד אלקנטרה אלגנטי ויוקרתי, תאורת אווירה, פנסי LED מתוחכמים ומערך מקיף ויסודי של עזרי בטיחות אקטיביים. עם זאת, בין הקישוטים והגדג'טים אפשר להבחין ולחוש במשטחי פלסטיק נוקשים, שנותרו כזכר לשורשים העממיים.

שקטה ויעילה אבל מעט צפופה

המוקה שייכת לדור הביניים של מכוניות חשמליות, שמוצעות עם מגוון מערכות הנעה ולא תוכננו ייעודית להנעה חשמלית. החיסרון בכך הוא מגבלות הנדסית בכל הנוגע לגודל הסוללה, המשקל והטווח. במקרה של המוקה מדובר על סוללה בקיבולת צנועה יחסית של 50 קילוואט ומנוע בודד של 136 כ"ס, שרתום למשקל עצמי של כ-1.6 טון. הטווח הרשמי הממוצע הוא עד כ-338 ק"מ בין טעינות בתקן WLTP - באמצע הסקלה התחרותית ודי רחוק מהמובילות.

בנסיעת המבחן החורפית שלנו, ללא מזגן אבל עם לא מעט עליות ושימוש תכוף במצב הספורטיבי, הטווח המדווח ירד בקצב מהיר משציפינו וניתן להניח שהקיץ הישראלי יאתגר יותר את המערכת. ועדיין, זו לא בעיה לנוסעים שרוב נסיעותיהם בעיר או בפרברים. מי שיבחר במצב התכנות החסכוני וישמור על רגל קלה לא יתקשה לצלוח את חיפה תל-אביב הלוך חזור מבלי לבקר בעמדת הטעינה.

למרות ההספק הפושר והמשקל הגבוה, המוקה מאיצה מאפס ל-100 ב-8.7 שניות מכובדות ובמצב הספורטיבי מרגישה די נמרצת ושומרת על קצב סביר בעליות.
תחום בו המכונית מצטיינת במיוחד הוא בידוד הרעשים. הנסיעה בעיר חרישית וגם ב-130 קמ"ש על הכביש המהיר חודרים לתא רק מעט רעשי רוח ודרך.

 

הרכב אמנם אינו גבוה אבל המושבים מציבים את הנהג גבוה יחסית ומעניקים לו ראות טובה . מרחב הראש מלפנים ומאחור מתקבל על הדעת עבור נוסעים ממוצעי קומה והמושב רחב מספיק לשני מבוגרים פלוס נספח צנום. עם זאת, מרחב הברכיים גבולי למבוגרים שגבוהים מהממוצע ואפשר למצוא רכבים יותר מרווחים. תא המטען בנפח של 310 ליטר בלבד מספק את המינימום ההכרחי לשימושים משפחתיים.

שולטת בכביש מהיר, מתקשה בבורות

היתרון בחשמלית לא ייעודית הוא שהבסיס הדינמי שעליו פותחה מעניק תחושה של "רכב אמיתי", להבדיל מלא מעט חשמליות ייעודיות שהנהיגה בהן מזכירה משחק מחשב. אחרי שמבטלים את מערכת הסיוע להיגוי, המוקה מחזירה היזון חוזר סביר מההגה והשילוב של מפסק גלגלים רחב וגלגלי 18 אינץ' תקניים, ביחד עם מרכז כובד נמוך, מספקים לה אחיזת כביש טובה ושליטה טובה בפניות.

כמובן שהחשמלית לא מכונית רהוטה כמו גרסת הבנזין, שקלה יותר ב-300 קילו, ובכניסה מהירה לסיבוב הדוק מרגישים היטב את המשקל. אבל עדיין היא שומרת את הנהג בתמונה וגם הבלמים משדרים תחושה די טבעית בסיוע מערכת יעילה למיחזור אנרגיית בלימה, שתורמת לתחושת השליטה בירידות ארוכות.

רוב החשמליות בהן פגשנו ניסו, ולא תמיד הצליחו, למצוא פשרה בכיול המתלים בין הצורך לתמוך במשקל מאסיבי לבין הרצון לספק לנוסעים ספיגת זעזועים רכה ומעודנת. במקרה של המוקה זה אומר נוחות נסיעה טובה על כבישים מהירים ובנסיעה עירונית איטית אבל ספיגת זעזועים די קשיחה בעת מפגש עם בורות גדולים.

אופל מוקה החשמלית עולה בישראל 159 אלף שקל, מחיר שמציב אותה ברף תחרותי מאתגר מאד מול שלל סיניות עם טווח, הספק וממדים גדולים יותר משמעותית (גילי גיאומטרי, AIWAYS, SKYWELL) ומול הקוריאניות, שיש להן הרבה חסידים. אמנם יש לה עיצוב צעיר ואטרקטיבי, תא נוסעים מתקדם עם אבזור עשיר ומוניטין גרמני מוכח אבל את זה אפשר לקבל ב-17 אלף שקל פחות בגרסת הבנזין באותה רמת גימור. ספק אם זו המכונית שתיתן מענה לפלח הצומח ביותר באירופה.

חלק מהמתחרות 

יונדאי קונה
הגרסה החשמלית של יונדאי קונה עולה 143 אלף שקל. הרכב מצויד במנוע בודד שמייצר 136 כ"ס ומומנט של 40 קג"מ שמאיץ את הרכב ל-100 קמ"ש ב-9.9 שניות. סוללה של 40 קילוואט־שעה מספקת טווח של עד 305 קילומטר בין טעינות.

יונדאי קונה / צילום: יח''צ

גילי גיאומטרי C
הקרוסאובר החשמלי מבית GEELY הסינית גדול יותר מהמוקה ובעל תא נוסעים מרווח ומאובזר. גרסת הבסיס עולה 134 אלף שקל ומצוידת במנוע עם הספק של 204 כ"ס ובסוללה של 53 קילוואט-שעה שמספקת טווח של עד 350 ק"מ בין טעינות.

גילי גיאומטרי C / צילום: יח''צ

AIWAYS U5
157 אלף שקל עולה הגרסה ההתחלתית של ה-U5 מבית AIWAYS הסינית. רמת הגימור ההתחלתית מאובזרת מאד והרכב מציע תא נוסעים מרווח מאד. מנוע בודד מייצר 204
כ"ס וסוללה של 63 קילוואט מספקת טווח של עד כ-410 ק"מ.

AIWAYS U5 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?