גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בקרוב תשלמו יותר? באוצר שוקלים להעלות מסים על רכבים חדשים

הגאות בביקוש לרכבים הניבה למדינה 44 מיליארד שקל בשנת 2021 ● בשנה הבאה משרד האוצר צפוי להגדיל הכנסות באמצעות רפורמות בתחום, כמו העלאת מס הקנייה והפחתת ההטבה על רכבים היברידיים ● ספק אם המודל עסקי של יבואני הרכב הוותיקים יוכל לעמוד ברוחות השינוי

רכבים על הכביש בתל אביב. הנהג הישראלי צפוי להמשיך לשלם, ויותר / צילום: Shutterstock
רכבים על הכביש בתל אביב. הנהג הישראלי צפוי להמשיך לשלם, ויותר / צילום: Shutterstock

"ההערכות המוקדמות בתחילת השנה דיברו על התאוששות הדרגתית, שתחזיר חלק מההפסדים של שנת 2020. למרות זאת, בפועל נרשמו ב-12 חודשים רווחים השווי ל-16 חודשים בשנים נורמליות, אולי אפילו יותר", כך אמר לגלובס בכיר מאחת מיבואניות הרכב הוותיקות בישראל.

שוק הרכב הישראלי מסיים בימים אלה את שנה מוצלחת מאוד עם רווחיות שיא של רוב השחקנים. בשנה החולפת נהנו משווקי הרכב משערי מטבע נוחים ועודפי ביקוש, שפגשו היצע נמוך ויצרו תחושה של מחסור. התוצאה הייתה דחיפה של הלקוחות הפרטיים והמוסדיים לחטוף כלי רכב חדשים ומשומשים מכל הבא ליד במחירים, שבשנים רגילות היו נחשבים הזויים.

אבל כדרכן של הצלחה ורווחיות, שחקנים שונים, בראשם המדינה, רוצים להגדיל את נתחם מהעוגה. כך מתנהל ענף הרכב הישראלי.

 

2021: המדינה יכולה לפתוח שמפניות

משרד האוצר הוא "השותף" הגדול ביותר של ענף שיווק הרכב הישראלי, בזכות שיעורי מיסוי על רכב ודלק מהגבוהים בעולם. אין זה מפתיע, שגם לרשות המסים יש סיבה טובה מאוד לחגוג את תום השנה האזרחית, בעקבות נתוני גביית שיא מהענף.

ההכנסות ממס קנייה על יבוא רכב ב-11 החודשים האחרונים, שבממוצע רב-שנתי תופסות כ-55% מהסעיף הכללי "מס קנייה יבוא", הסתכמו בכ-10.8 מיליארד שקל, עלייה של כ-20% לעומת השנה שעברה. אבל זה לא נתון סופי: בחודש דצמבר שחררו היבואנים מהמכס עשרות אלפי מכוניות היברידיות כדי להקדים את עליית המס בינואר. לפיכך, אפשר להעריך שהשנה תסתיים עם גביית שיא של כ-12 מיליארד שקל ממס קנייה בלבד.

מס שווי השימוש (סכום אשר נזקף לטובת להכנסת העובד המקבל רכב מהעבודה), שאותו משלמים כ-300 אלף בעלי רכב צמוד, הוא די יציב. אפשר להעריך שגם בשנת 2021 הוא הניב לאוצר כ-5 מיליארד שקל.

בנוסף, עוד 5 מיליארד שקל "תרם" הסעיף של "הכנסות מאגרות רכב", ותודה לכשלושה מיליון נהגים אדישים, שמשלמים אגרות גבוהות במאות אחוזים מהמקובל בעולם המפותח.

האוצר גרע מהכנסות מבלו על דלק (מס עקיף המוטל על רכישת מוצרים מקומיים), אשר הניבו כ-16.6 מיליארד שקל ב-11 חודשים. קרוב לוודאי שהגבייה השנתית תסתכם בכ-17.5 מיליארד שקל. נוסיף עוד כ-4.5 מיליארד שקל ממע"מ על דלק ומכירת רכב, ונגיע בהערכה כללית לגבייה של כ-44 מיליארד שקל ממיסוי על רכישת רכב ועל השימוש בו.

2022: עם האוכל בא התיאבון של המדינה

באוצר בוחנים כיום כיצד להעמיק את הגבייה מהשוק המשגשג. לפיכך אפשר לצפות שבחודשים הקרובים יגיע גל של "רפורמות מס" בתחום הרכב, או במילים אחרות צעדים להגדלת הכנסות המדינה. חלקם בתהליכי גיבוש וחלקם כבר מתומחרים בהצעת תקציב המדינה של האוצר.

החודש, למשל, פרסמה רשות המסים תוכנית להפחתת הטבת שווי השימוש על רכבי היברידי ורכבי הפלאג-אין ב-100 שקל לחודש, לצד הגדלה של ההטבה על רכב חשמלי ב-200 שקל. על-פי הצעת התקציב העדכנית של האוצר, העדכון הזה אמור להוסיף לקופת המדינה כ-100 מיליון שקל נוספים.

העלאת מס הקנייה על רכב היברידי בשנה החולפת הניבה לקופת לאוצר כ-410 מיליון שקל נוספים ולא נופתע אם הביטול של הטבת המס על היברידיות בשנת 2022 יכניס בשנה הקרובה סכום דומה.

כך גם העלאת הבלו על "חומרים ממסים המשמשים למהילת דלק", שתיכנס לתוקף ב-2022, תוסיף לקופת המדינה 510 מיליון שקל בשנת 2022. רפורמת הדלקנים, שתחייב התקנה של דלקנים אוטומטיים בכלי רכב לצורך הכרה בהוצאות העסקים, צפויה להגדיל את הכנסות המדינה בשנה הבאה ב-280 מיליון שקל.

האוצר סוגר את "דליפת המס"

מאחורי הקלעים מתבשלות כיום רפורמות מרחיקות לכת נוספות, שיסתמו את "הדליפה" בהכנסות המדינה כתוצאה מהמעבר המואץ לכלי רכב חשמליים, במיוחד בתחום בלו הדלק.

בהשוואה לחודשי ינואר-נובמבר בשנת 2019, שהייתה שנה נטולת סגרים, ירדו ב-2021 ההכנסות מבלו דלק בכ-6%, מה שעתיד ליצור "חור" של כמיליארד שקל בהכנסות ממיסוי רכב.

לדברי גורמים באוצר, הפער נובע בין השאר "כתוצאה מהתייעלות של כלי רכב חדשים". כלומר, רכישת יותר כלי רכב חשמליים שצורכים פחות דלק. באוצר מבינים היטב, שאם קצב הצמיחה של פלח החשמליות בשנת 2022 יהיה דומה לזה של 2021, אז עשויה להיות לכך השפעה מוחשית נוספת על הכנסות המדינה מבלו דלק.

באוצר מעריכים שאובדן ההכנסות יעמוד על 180-250 מיליון שקל ממיסי קנייה ואגרות על כל עשרת אלפים כלי רכב חשמליים חדשים שיימכרו בישראל ויעלו על הכביש. בשל כך, ברשות המסים מנסים לחשוב על פתרון יצירתי בכל הנוגע להטבות המס על רכב חשמלי, שעשוי לבוא לידי ביטוי בשנה הבאה בדמות "מיסוי חשמל", "מס קילומטרים" וכדומה.

אינפלציה של יבוא מקביל

כאמור, רווחי השיא, שיצר ענף הרכב בשנה החולפת, ולא רק בישראל, מושכים שחקנים נוספים. אחד הביטויים לכך הוא ריבוי של יבואנים מקבילים, שקיבלו במהלך השנה רישיונות יבוא לרכב. חשוב להדגיש שלא מדובר ביבוא "זעיר" שמוגבל בכמות אלא ברישיון יבוא מקביל, שמאפשר לבעל הרישיון לייבא מספר כלי רכב ככל שירצה, שלא דרך יצרן הרכב.

ברשימה העדכנית של בעלי רישיון יבוא רכב מסחרי, שפרסם משרד התחבורה בשבוע שעבר, מופיעים לא פחות מ-35 מקבלי רישיון יבוא מקביל, בערך פי שישה ממחזיקי רישיון יבוא כזה לפני שנתיים. הרישיונות של היבואנים הללו מכסים כמעט 20 מותגי רכב, מסחריות ומשאיות מהמובילים בשוק הרכב הישראלי. רוב היבואנים הללו הם גופים עסקיים, שעד לאחרונה החזיקו ברישיון יבוא זעיר בלבד. הערכה היא שהיקף המכירות של ענף היבוא המקביל מוגבל יחסית, קצת פחות מ-3% מהשוק בשנה החולפת. אולם, לא ניתן להתעלם מפוטנציאל המכירות העתידי של עשרות יבואנים מקבילים חדשים.

התהליך הזה יקבל תאוצה גם בשל העובדה שיצרני הרכב עצמם שואפים כיום לאמץ את מודל "הקשר הישיר לצרכן ללא מתווכים" נוסח טסלה, כדי להגדיל את חלקם בעוגת הרווחיות הגדלה. מרצדס, למשל, כבר מיישמת באירופה בימים אלה את "מודל הסוכנות" שבו הלקוח רוכש רכב ישירות ממרצדס והיבואן מספק שירות ותמיכה תמורת עמלה.

לנוכח הלחץ מהרגולטור, היבואנים המקבילים והיצרנים, ספק אם המודל עסקי של יבואני הרכב הוותיקים יוכל לעמוד ברוחות השינוי. אבל על דבר אחד אפשר להמר: לקוחות הקצה ימשיכו להזין את תאבונם הבלתי נלאה של שחקני השוק.

עוד כתבות

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"