גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למרצדס יש לימוזינה חשמלית ומרשימה. תג המחיר גבוה ממיליון שקל

מכונית הפאר החשמלית העתידנית של מרצדס נועדה להשפיל את טסלה ועל הדרך ליצור את הלימוזינה האולטימטיבית והירוקה למתעשרי ההייטק, שהתרבו מאוד בשנתיים האחרונות

מרצדס EQS 580 / צילום: יח''צ
מרצדס EQS 580 / צילום: יח''צ

לא קל להיות האיש העשיר בעולם, תשאלו את אלון מאסק. כמעט כל עמיתיו לרשימת המגה-מיליארדרים הגלובליים מגשימים כל פנטזיה מוטורית קיימת. החל במכוניות ספורט אקזוטיות שעולות מיליונים וכלה בצי של מכוניות רולס-רויס וג'יפים משוריינים. לעומת זאת אלון מאסק צריך לנסוע בטסלה כי אם חלילה הוא יצולם נוהג במכונית של יצרן מתחרה סביר להניח, שהמנייה של אותו מתחרה תטוס ומי יודע מה יקרה למנייה של טסלה עצמה.

למרבה הטרגדיה, בכך מפסיד מאסק את החוויה של נהיגה בכמה מהמכוניות החשמליות המרתקות, המתוחכמות והמעניינות ביותר בעולם, שרובן לא היו נוצרות אלמלא טסלה והמוטיבציה התחרותית שהיא נתנה למתחרים.

קחו למשל את ספינת הדגל החשמלית החדשה של מרצדס, ה-EQS. קבוצת דיימלר השקיעה בפיתוחה מיליארדי אירו כדי להשיג שתי מטרות בלבד: להביא את בשורת הרכב החשמלי לפלח המכוניות למיליונרים ולגרום למכוניות של טסלה להיראות כמו פרויקטים עממיים של יצרנים דלי תקציב.

לא דומה לאף אחת אחרת

והיא עושה את זה בהצלחה לא מבוטלת. העיצוב החיצוני שלה, למשל, לא דומה לשום רכב סדרתי, שנע כיום על כביש העולם. יש לה עיצוב אווירודינמי מושלם דמוי טיפה, שזורם לאורך של כמעט חמישה ורבע מטרים מקצה הגריל החסום שמלפנים ועד קצה הפגוש האחורי.

 

כדי להשיג את התנגדות הרוח הנמוכה ביותר בתעשיית הרכב, לטובת ניצולת טווח מקסימלית, נדרשו מאות שעות במנהרת רוח וגם כמה פשרות ובראשן הוויתור על תצורת "שלוש קופסאות", שטיפוסית לרכבי פאר, לטובת דלת חמישית מתרוממת. כתוצאה הפרופיל הצדדי מזכיר קצת האצ'בק משפחתית, שתפחה לממדי ענק, וזו אולי הסיבה שמרצדס מציעה אופציה של צביעה בשני גוונים נוסח מאייבך. מנגד מאחור המכונית נראית עתידנית וספורטיבית ומלפנים היא מזכירה מאד את ה-S קלאס למעט חרטום קצר ותלול יותר. כך או כך זה עיצוב, שגורם לעוברי אורח לעצור ולבהות ברכב בתדהמה כאילו פגשו זה עתה עב"מ.

תא הנוסעים הוא כל מה שיכול לצפות לו מי שרוכש חשמלית עתידנית ביותר ממיליון שקל. קחו למשל את מסכי ה-OLED הצבעוניים, שנמתחים מדלת לדלת מאחורי כיסוי זכוכית באורך של יותר ממטר וחצי. הבולט שביניהם הוא מסך מרכזי בגודל של יותר מ-17 אינץ'(!), שלא יבייש שום חדר ישיבות יוקרתי. את הפינה הרחוקה מהנהג סוגר מסך צבעוני נוסף לטובת הנוסע אם כי הוא כבר גובל בגימיק.

מערך התצוגה העצום קל יחסית לתפעול ומציג את כל המידע הנחוץ לי צורך לנבור יותר מדי בתפריטי מגע. הבעיה היחידה היא להתעלם מהמסכים הבוהקים הללו תוך כדי נהיגה. הנדסת האנוש כוללת גם כמות מזערית אבל הכרחית של מתגים פיזיים מינימלית של מתגים פיזיים, רובם על ההגה, ותצוגה עילית שמוקרנת על השמשה מול הנהג כולל AR. הפריט הנוסטלגי היחיד הוא מוט ההילוכים הקצרצר, שנמצא כמקובל במרצדס על עמוד ההגה.

מסע בין גאדג'טים לעזרים

רשימת הגאדג'טים ועזרי הנוחות היא אין סופית. החל מאופציה לדלתות שנפתחות עצמאית עד 90 מעלות כאשר בעל הרכב מתקרב; עבור דרך מושבים עם מנגנון מסאז', שמייתר כל ביקור בספא יוקרתי, תאורה פנימית שהופכת לילה ליום ובידוד רעשים אקטיבי; וכלה במערכת בטיחות סמי אוטונומית שבעתיד תשודרג באמצעות תוכנה לנהיגה אוטונומית כמעט מלאה.

כפי שניתן לצפות מרכב בממדים ובמחיר הזה, החלק האחורי מתוכנן לרצות את הנוסעים בו ולא משנה אילו ממדים העניק להם הטבע. תא המטען, שמסתתר מתחת לדלת האחורית המתרוממת, הוא כה ארוך עד שאיתור חפצים בחלקו רחוק דורש ממש לזחול לתוכו. כצפוי כל תא הנוסעים עטוף בחומרים היוקרתיים ביותר שבנמצא וברמת גימור מרהיבה.

למרות הדמיון בממדים ל-S קלאס, ה-EQS ניצבת על פלטפורמה ייעודית, שתוכננה עבור הנעה חשמלית. מילת המפתח שלה היא "בידוד": מתלי אוויר ממוחשבים בכל הפינות מעניקים לנוסעים תחושה של ריחוף ובידוד, בכל מצבי התכנות, ומכונית המבחן שלנו ריחפה בקלילות אפילו על הבורות האכזריים, שנפערו באספלט הישראלי אחרי "הסופה" החורפית. למעט חריקה אקראית מהמתלים פה ושם לא ניתן היה לקבל אינדיקציה לאלקטרו-מכניקה המתוחכמת שמתווכת בין מרכב לבורות.

נהגי "מיני" מקנאים בקלילות

המערכת הזו גם שומרת על המרכב מאוזן תחת עומסים צידיים ואם מוסיפים לתמונה היגוי אחורי אקטיבי וחישוקי ענק מקבלים מכונית שמייצרת כוחות ג'י אימתניים בפניות הדוקות ומהירות מבלי להוציא את הנהג או הנוסעים משלוותם. כמו ב-S קלאס, ההיגוי האחורי גם מאפשר לתמרן את הלימוזינה הענקית בקלילות הזו בחניונים דחוקים ולבצע סיבוב פרסה, שיגרום קנאה לנהגי "מיני". עם משקל שנושק ל-2.5 טון זו כמובן לא מכונית לשעשועי ספורט מוטורי וההגה הקל והמבודד מספק רמז עבה לכך. גם הבלמים מרגישים די מלאכותיים אם כי בחירה במצב המתקדם של מערכת מיחזור האנרגיה בבלימה חוסך את הצורך להשתמש בה ובולם את הרכב כמעט לחלוטין כאשר מרפים מדוושת התאוצה.

את לא מעט מהדברים הללו אפשר לקבל גם ב-S קלאס החדשה אבל אנחנו נמצאים כאן בשביל ההנעה חשמלית. נתחיל כמובן בטווח: סוללה עצומת ממדים, התנגדות מזערית לאוויר ומערכת ניהול אנרגיה מעידן החלל פוטרים את הנהג ונוסעיו המעושרים מאותה "חרדת טווח" שמקלקלת את החוויה ברוב החשמליות. הטווח הרשמי ב-WLTP הוא כ-617 ק"מ אבל מה שיותר מרשים הוא צריכת חשמל ממוצעת של 20 קילוואט-שעה, שאופיינית למכוניות הרבה יותר קטנות וקלות. בקיצור זו מכונית, שיכולה לעשות את הדרך מחיפה לאילת בלי עצירות ביניים בנהיגה רגועה. ואם בכל זאת אתם רוצים לקבל קצת ריגושים שני מנועים מעמידים לרשותכם 524 כ"ס ומומנט סהרורי שיבעט אתכם מאפס ל-100 ב-4.3 שניות בלי שום רעש פנימי או חיצוני. אנחנו בדרך כלל לא חסידים של "צליל מנוע מלאכותיים", שנשמעים דרך הרמקולים אך ברכב הזה הם חיוניים כדי לקבל אינדיקציה על המהירות האמיתית.

המחיר של ה-EQS בגרסת ה-580 בעלת שני המנועים מתחיל בכ-1.29 מיליון שקל, קרוב מאד למחיר של מרצדס S500 החדשה. זה לא מחיר שירתיע את מתעשרי ההייטק הבכירים ואת מי שעשה "סיבוב" מכובד על המניות של טסלה ובתמורה מקבלים לא רק את החשמלית האולטימטיבית, ביחד עם מצפון סביבתי נקי, אלא גם אחת המכוניות המתוחכמות והמפנקות ביותר שקיימות כיום. ובאשר לאלון מאסק הוא בוודאי עבר ימצא פתרון איך לנהוג באחת כזו. אולי אפילו יקבל לכך אישור מעוקבי הטוויטר שלו.

עוד כתבות

יוסי שיינפלד, מייסד ובעלי חברת בינוי וניהול חוות השרתים SDS / איור: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך הפך היזם מסוכות נחלים לסנדק של חוות השרתים בישראל

במעטה של חשאיות גמורה, איש העסקים יוסי שינפלד הפך בעשור האחרון לבונה חוות השרתים המוביל במדינה ● הוא אף הקדים את התנופה שחולל מכרז הענן הממשלתי נימבוס בהשקעות בתחום, והחברה שלו מאחסנת בבלעדיות את פעילות מיקרוסופט בישראל ● כעת הוא לוטש את עיניו ליעד הבא: בינה מלאכותית ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

שטח נחיתה למסוקים. כיום פועלים כ־30 מנחתים מפוקחים / צילום: גלעד קוולרצ'יק

בקרוב בתל אביב: חמישה מנחתים חדשים יוקמו למסוקים

לקראת סגירתו של שדה התעופה בהרצליה, חברת נתיבי ישראל מחפשת חלופות למנחת מסוקים בת"א ● יעקב יופה, משנה סמנכ"ל לתעופה בחברה: "בכוונתנו לאתר כחמש נקודות נחיתה במרחב ת"א, כולל אפשרות למסוקים לנחות על גגות במקומות שיאושרו"

איור: גיל ג'יבלי

5 דברים שכדאי לדעת לפני שרוכשים דירה

רכישת דירה היא אחד היעדים הכלכליים המרכזיים של משק הבית הישראלי הממוצע, ומדובר ביעד יקר במיוחד ● אורי יוניסי מבנק לאומי מפרק 5 שאלות שכדאי לשאול את עצמכם לפני שאתם קונים דירה ● שאלת השבוע, מדור חדש

ציון פרץ / צילום: יח''צ

עוד עזיבה משמעותית ב"ידיעות אחרונות": מנכ"ל הקבוצה ציון פרץ פורש

בשבועות הקרובים פרץ יסיים את תפקידו ויעבור לכהן כיו"ר חברת בר הפצה ● ענבל סימנטוב, המשנה למנכ"ל, תקודם למנכ"לית קבוצת "ידיעות אחרונות" במקומו

היחסים עם ישראל סיבכו את ענק ההשקעות בחזית מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ירדן הצליחה לסכל הברחת נשק בהובלת איראן, מה יכול לקרות אם לאיראן יהיה גרעין, נתניהו עדיין לא מוכן לדון ביום שאחרי ופסטיבל מוזיקה שמסתבך בגלל חסות של ברקליס ● כותרות העיתונים בעולם 

דן פרנס, מנכ''ל קרסו נדל''ן / צילום: לני בן בשט

אולמי התצוגה והשירות של קרסו בת"א ייהרסו, ובמקומם ייבנו שלושה מגדלים

הוועדה המקומית לתכנון ובניה ת"א אישרה את תוכנית מתחם ריב"ל קרסו שמקדמת קרסו נדל"ן ● אושרה להפקדה תוכנית לבניית 5,800 דירות חדשות בעיר אופקים, בשכונת אפיקי נחל ● וגם: אחרי 30 שנים של המתנה, אושרה תוכנית לקרקע פרטית גדולה בצמוד לתל השומר ● חדשות הנדל"ן

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

המעבר של חמאס לטקטיקות גרילה מרמז עבור ישראל על מלחמה ללא סוף

ארגון הטרור האיסלאמיסטי משתמש בטקטיקות פגע וברח ובקבוצות קטנות יותר של לוחמים כדי להראות שהוא יכול להמשיך להילחם "עוד חודשים, אם לא שנים"

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד ● לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה יהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר ● לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

חברת נובה רחובות / צילום: איל יצהר

כ־50% מהעליות בזכותן: שתי מניות השבבים שמושכות את הבורסה בתל אביב כלפי מעלה

המשקיעים במניות נובה וקמטק נהנו בשנה האחרונה מתשואה תלת־ספרתית שאחראית לחלק נכבד מהעליות במדדי הדגל של ת"א ● מהיכן נובעת ההצלחה שלהן, האם הן צפויות להמשיך לזנק, ואיזו מניית שבבים נשארה מאחור?

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

קודם תקום ועדה, אח"כ נראה: החורים במתווה החדש להבאת עובדים זרים

על רקע המשבר המתמשך בענף הבנייה בישראל, הממשלה אישרה היום תוכנית שנועדה להביא לסיום במחסור הפועלים ● מה היא מציעה, האם היא תייעל את ההליך או דווקא תסרבל אותו, ואיך קשורים האמריקאים לסיפור?

שופטי העליון דוד מינץ, יעל וילנר ויצחק עמית. הסכימו פה אחד בפסיקה / צילומים: רפי קוץ, דוברות הרשות השופטת

הפסיקה שמטלטלת את מוסד "הידועים בציבור": ההשלכות והמשמעות

לאחרונה קבע העליון שבני זוג שחיו יחד שנה וחצי ותכננו להתחתן אינם ידועים בציבור ● מומחים לדיני משפחה מזהירים משינוי התייחסות מצד מוסדות פיננסיים ומסבירים כיצד יש להיערך

מחיר הנחושת בשיא כל הזמנים / צילום: Shutterstock

מחיר המתכת הזו זינק ב-40% בשנה. מה עומד מאחורי המגמה?

הקיטון בהיצע של מתכת הנחושת הוביל לזינוק של 40% במחירה בשנה האחרונה ● על פי ההערכות, המחיר ימשיך לטפס לצד העלייה בביקושים ● סיטי בנק: "הביקושים יעלו ב-4.2 מיליון טונות עד 2030"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

אחרי העיכובים ארה"ב תשלח חבילת נשק גדולה לישראל. מה יש בה?

ממשל ביידן עדכן את הקונגרס כי בכוונתו לקדם אספקת נשק לישראל בעלות כוללת של יותר ממיליארד דולר ● חבילת הסיוע החדשה כוללת חימושי טנקים בסך כ־700 מיליון דולר, רכבים טקטיים בסך כ־500 מיליון דולר ופצצות מרגמה בסך כ־60 מיליון דולר

צילומים: AP (Eric Risberg, Jeff Chiu), עיצוב: טלי בוגדנובסקי

שתי ענקיות, מודל עסקי שעומד למבחן ויכולות דמיוניות: מרוץ ה-AI בנקודת רתיחה

השבוע האחרון היה אחד הדרמטיים מאז פרצה לחיינו מהפכת הבינה המלאכותית ● OpenAI השיקה את GPT 4o, מודל מהיר פי שניים מהקודם לו - ובחצי מהעלות ● גוגל מנסה להוכיח שהיא לא מדשדשת מאחור ומשדרגת את ג'מיני ● במקביל, צצו דיווחים על הסכם לשילוב ChatGPT באייפון ● מהי מטרת העל של החברות?

ערן זינמן ורעי מן, מנכ''לים משותפים, מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

מאנדיי הכתה את תחזיות השוק ברבעון; המניה מזנקת בכ-20% במסחר המוקדם

מאנדיי.קום פרסמה תוצאות חזקות לרבעון ● בעקבות עדכון מחירים ללקוחות החברה עקפה את התחזיות ומעלה את התחזית השנתית ● המניה מזנקת בטרום מסחר למחיר המשקף למאנדיי שווי של מעל 10 מיליארד דולר

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

תסתכלו על תל אביב ותראו את הפרדוקס של שוק הדיור כולו

רוכשי הדירות רואים את המצב, ומוטרדים ממנו יותר, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התיפקוד הממשלתי והפוליטי, ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה

ג'ייקוב לו, שגריר ארה''ב בישראל / צילום: אוריה תדמור

שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, מגיע מחר לראיון מיוחד בכנס גלובס

במסגרת כנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל של גלובס שייערך מחר (ה'), שגריר ארה"ב יעניק ראיון מיוחד ● עוד ידברו בכנס: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, לראשונה מאז שהודיע על סיום תפקידו, ומנכ"ל פרטנר אבי גבאי וכן שורה של גורמים מובילים בחברה הערבית והיהודית

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, lev radin

ביידן מעלה את המס של כלי רכב מסין ל־100%. האם המהלך ישפיע על ישראל?

הנשיא האמריקאי הודיע השבוע על שורת הגבלות סחר בין ארה"ב לסין, חלקן בתחום הרכב ● על הפרק: הגדלת המכס על מכוניות מיובאות ועל הסוללות למכוניות חשמליות ● הצעדים צפויים לזלוג בעקיפין גם לשוק הישראלי, ואף להקטין את ההיצע המקומי מסין

גולן יוכפז, מנכ''ל תאגיד השידור / צילום: יח''צ כאן

מתיחות במועצת התאגיד סביב עלות שידורי היורו: "הצגת נתונים שקריים"

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר האשים יונה ויזנטל, אחד מחברי מועצת התאגיד, את המנכ"ל גולן יוכפז בהצגת נתונים שקריים, ואף טען כי העלויות הגבוהות של שידורי משחקי היורו הן בזבוז כספי ציבור ● ויזנטל התנצל לדרישת יוכפז, ואז הדיון המשיך

חלה עלייה בסיכון האשראי בענפי הבינוי והנדל''ן, שמשתקפת גם במדדי איכות האשראי / צילום: Shutterstock

למרות עליית הסיכון: הבנקים הגדילו ב-14% את האשראי לענף הנדל"ן

דוח הפיקוח על הבנקים לשנת 2023 מגלה כי תיק האשראי של חמש קבוצות הבנקאות הגדולות עמד בסוף השנה על 293 מיליארד שקל ● בפיקוח מודעים לסיכוני הריבית הגבוהה ולהשפעות המלחמה ועוקבים מקרוב אחרי הצמיחה בתחום ● החדשות הטובות: הבנק המרכזי מעריך שליזמים רבים אפשרות לספוג את ההשפעות הללו