גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

Wix תגלה שהיא מעסיקה יותר מדי עובדים. והיא לא האחרונה

בין 2019 ל-2021 מספר עובדי חברת בניית האתרים כמעט והוכפל, מ-3,071 ל-5,929 ● השנה סנטימנט השוק השתנה, וחברות הטכנולוגיה גילו שכמו בכלכלה הישנה, הכנסות וצמיחה זה לא מספיק ● אחרי שנים בהן שכרו עוד ועוד עובדים ומשרדים, נרשמת האטה בגיוס כוח-האדם, לצד פיטורים, בחברות ציבוריות וגם בסטארט-אפים

בניין וויקס החדש בגלילות / צילום: יוסי כהן
בניין וויקס החדש בגלילות / צילום: יוסי כהן

ביחד עם פרסום דוחותיה לרבעון הראשון, הודיעה חברת בניית האתרים הישראלית וויקס  כי היא מתכוונת להתמקד בייעול תפעולי במטרה לשפר את תזרים המזומנים שלה. הודעה זו היא שינוי פוקוס משמעותי אחרי שנים שבהן יישמה החברה תוכנית גדולה להרחבת תחומי הפעילות שלה ולכניסה לעולמות חדשים כמו תשלומים וטיפול בסוכנויות בניית אתרים.

■ קפיצה בהפסדי וויקס ברבעון הראשון; המניה צונחת ב-11% במסחר המוקדם 

תוכנית התרחבות זו הגדילה משמעותית את הכנסותיה של Wix, שצמחו ב-66% בשנתיים מ-2019 ל-2021. אלא שבאותה תקופה לשם השוואה זינק מספר העובדים ב-Wix בשיעור גדול אף יותר, מ-3,071 ל-5,929 - עלייה של 93%. הוצאות השיווק והמכירה של Wix גדלו באותן שנתיים פחות או יותר באותו שיעור שבו גדלו ההכנסות, עוד סימן לא מזהיר.

 

כל זה לא היה בעייתי בימים ששוק ההון נתן קרדיט מורחב לחברות אינטרנט, למצות את הפוטנציאל ולגדול ככל יכולתן על סמך הבטחות עתידיות מרשימות, בלי צורך להצדיק זאת כאן ועכשיו. בעידן הכסף הזול והריבית האפסית, כאשר משקיעים ציפו לתשואה רק שנים קדימה, העיקרון המנחה של השוק היה קריאה לצמיחה בכל מחיר. שפרו את השורה העליונה מהר וכל השאר יסתדר, זה היה פחות או יותר המסר.

הצמיחה עלתה יותר מדי

הלך הרוח השתנה דרמטית עם העלאות הריבית, האינפלציה והמלחמה באוקראינה ששינו את הסנטינט בשוק ב-2022. בתנאים אלו חלק מהמשקיעים כבר חושבים קדימה אל עבר מיתון כלכלי משמעותי. בתנאים אלו מבינים ב-Wix שהם חייבים לספק תוצאות לא רק בשורה העליונה, אלא גם בשורת הרווח ובעיקר ביצירת תזרים מזומנים החופשי, במילים פשוטות: לייצר כסף.

במידה רבה, סיפורה של Wix הוא הסיפור של לא מעט חברות טכנולוגיה בשנים האחרונות. הטיעון הבסיסי בשנים האחרונות של מי שטענו כי שוק הטכנולוגיה אינו בועתי ומנופח היה כי בניגוד למשבר הדוט.קום של שנת 2000, הפעם חברות האינטרנט הן חברות אמיתיות. בניגוד לסוף המילניום אז חברות הנפיקו ופרחו על בסיס נתונים על מספר המשתמשים שנכנסו לאתריהם, חברות האינטרנט של היום מייצרות הכנסות משמעותיות וצומחות היטב. זה נכון.

אבל הבעיה שעומדת מאחורי הקריסה הנוכחית הזו בשווקים, גרסת 2021-2022, היא אחרת. הבעיה הנוכחית היא שחברות פשוט הוציאו יותר מדי כסף כדי לייצר את ההכנסות ולממן את הצמיחה היפה שהציגו. בין השאר הן גדלו יותר מדי במספר העובדים כדי לבנות תחומים חדשים או בציפייה להמשך צמיחה בביקושים כפי שחוו בימי סגרי הקורונה, ימים בהם התפוצץ הביקוש לכל מה שדיגיטלי - ממנויים של נטפליקס ועד להקמת אתרים ב-Wix.

עודף, מעובדים ועד נדל"ן

לאורך הקורונה, אמזון  סבלה ממחוסר כוח-אדם במחסנים שלה והתקשתה לעמוד בביקוש למסחר מקוון, אבל כעת ענקית הקמעונאות סובלת מבעיה הפוכה, אחרי שקפצה פי שניים במספר עובדיה מאז 2019. המחסנים של אמזון "עברו ממחסור לעודף בעובדים", אמר לאנליסטים סמנכ"ל הכספים של החברה, אף שבחברה עדיין לא דיברו על פיטורים. ברבעון החולף אמזון רשמה את ההפסד הראשון שלה מאז 2015 כאשר פעילות המסחר המקוון שלה רשמה ירידה חריגה בהכנסות.

"החברות הטובות מחזיקות בכוח-אדם כפול ממה שהן צריכות", צייץ לאחרונה מארק אנדריסן, אחד המשקיעים המובילים בעמק הסיליקון. "החברות הגרועות מחזיקות בכוח-אדם גדול פי ארבעה ממה שהן צריכות".

וזה לא רק עובדים, אלא גם יותר נדל"ן למשל. אפילו שרוב חברות הטכנולוגיה עברו לעבודה מהבית, הן שכרו יותר משרדים. שטח המשרדים של Wix בישראל לבדה עמד למשל על 26,350 מ"ר בסוף 2021, על פי הדוח השנתי שלה, לעומת כ-21 אלף מ"ר שהיו לחברה בשכירות בארץ בסוף 2019, עלייה של 25%. כל זה לפני המעבר של החברה אל המטה החדש שלה בצפון תל אביב, מעבר שיתחיל השנה. שם יהיו לה כבר לא פחות מ-78 אלף מ"ר בשכירות.

מחשבות מסלול מחדש

עכשיו רבות מחברות הטכנולוגיה מחשבות מסלול מחדש, מבינות שזהירות היא שם המשחק ותקופת ההרפתקאות הסתיימה, לפחות בינתיים. מי שתפס את רוח התקופה החדשה מהר והגדיר אותה בצורה הטובה ביותר הוא מנכ"ל אובר דארה קוסרובשהי ששלח החודש מכתב ישיר לעובדים. קוסרובשהי התייחס לכך שהתביעה החדשה של שוק ההון היא לא רק בשיפור שורות הביניים של רווח תפעולי (EBITDA), אלא היא מתייחסת ליצירת מזומנים בפועל.

"אנחנו צריכים להבטיח שכלכלת היחידה שלנו (Unit economics: הרווחיות של מכירה ללקוח בודד, א"ד) עובדת לפני שאנחנו מכוונים גבוה", הוסיף קוסרובשהי. "ההוצאות הכי פחות אפקטיביות על שיווק ותמריצים יצומצמו". כלכלת היחידה הוא מושג טרנדי כבר הרבה שנים, אבל נראה שאף אחד לא שם אליו לב בימי הכסף הזול. עכשיו זה משתנה. בשנים האחרונות כולם חלמו בגדול והוציאו בהתאם.

אובר הודיעה החודש על האטה בגיוסי כוח-האדם שלה והצטרפה לשורה של חברות ענק אחרות שהכריזו כי יעצרו גיוסים. רשימה זו כוללת גם את מטא  (פייסבוק) וטוויטר . "אנחנו צריכים לבחון שוב על סדרי העדיפויות שלנו ולקבל החלטות קשות לגבי איזה פרויקטים אנחנו לוקחים בטווח הקצר והבינוני כדי להשיג את יעד ההוצאות שהתחייבנו אליו. זה ישפיע כמעט על כל צוות בחברה", כתב סמנכ"ל הכספים של מטא בתזכיר פנימי. מטא גייסה יותר עובדים ברבעון הראשון של השנה מאשר בכל 2021, אך כעת משנה כיוון.

במקרים אחרים חברות כבר הודיעו על פיטורים, כמו אתר הרכב המשומש קארוונה ואפליקציית המסחר רובינהוד, אחת מכוכבות שוק ההון של השנה שעברה. רובינהוד הודיעה בחודש שעבר על פיטורי 350 עובדים, כ-9% מכוח-האדם שלה. בקארוונה הגדילו והכריזו על פיטורי 2,500 עובדים, אחרי שהמניה של החברה קרסה ביותר מ-80% מאז תחילת השנה. רבים מעובדי קארוונה פוטרו דרך זום.

הכנסות זה לא הכל

לכל אלו מתווספים דיווחים על קיצוץ כוח-אדם בסטארט-אפים, שעדיין אינם נסחרים בבורסה. לפי אתר המידע הטכנולוגי קרנצ'בייס, בשבוע שהחל ב-2 במאי פורסמו 43 איתותים על פיטורים בדיווחים תקשורתיים - המספר הגבוה ביותר מאז ספטמבר 2020. עם זאת המספר עדיין נמוך מכמות דיווחי הפיטורים בחודשים הראשונים של הקורונה, בחורף 2020, אז הגיעו מספר האיתותים שנקלטו על ידי קרנצ'בייס ל-70-80 בשבוע. ב-Wix בכל מקרה הכחישו כי הם מתכוונים לפטר עובדים אלא רק להאט את גיוס כוח-האדם החדש.

המשקיע ביל גורלי מקרן בנצ'מרק, שחזה גם משברים שלא קרו בפועל, התייחס גם הוא בחודש שעבר לתהליך הכואב של התפכחות עובר על יזמים בימים אלו. יזמי טכנולוגיה התרגלו כי המכפיל החשוב היחיד לקביעת השווי של החברה הוא מכפיל ההכנסות, כאשר לאיכות ההכנסות ואיך הושגו יש פחות חשיבות. "אתם תהיו בשוק לגלות שיהיו אנשים שירצו להעריך את החברה שלכם על בסיס הרווח או תזרים המזומנים החופשי", צייץ גורלי.

עוד כתבות

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ואסמאעיל הנייה / צילומים: צילומים: רויטרס, AP, Evan Vucci ,Mahmoud Hefnawy, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד

זה מה שנשיא ארה"ב לשעבר, וכנראה גם לעתיד, כמעט עשה בספטמבר 2019 עם הטליבאן של אפגניסטן, ההזמנה בוטלה ברגע האחרון ממש ● טראמפ אינו האמריקאי היחיד המחפש "עסקה" ● האמונה בפרגמטיות של אנשים לא–פרגמטיים היא חלק רב–שנים של הדיפלומטיה האמריקאית

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

רחוב הרצל, תל אביב / צילום: רועי חבני

מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

חברת הביטוח העמידה אשראי לשני מגדלים בפרויקט "תאודור" בדרום תל אביב של יובלים ורן בלינקיס ● הבניינים בפרויקט כוללים דירות שמיועדות ברובן להשכרה לטווח ארוך ● את העסקה הובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?