גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עכשיו זה סופי: שש מסעדות יפונו מחוף הים בראשון לציון

בית המשפט קבע כי "אין בהיתר הנטען משום מענה לכך שקיומם כיום עומד בניגוד לתכנית שבתוקף. גם על פי תב"ע שבהכנה, המבנים מיועדים להריסה" ● בעלי המסעדות: "העירייה התנהלה כמו ארגון פשע, גבתה כסף על דבר שלא שייך לה והיא לא צד לתביעה"

חוף ים ראשון לציון / צילום: אביבה גנצר
חוף ים ראשון לציון / צילום: אביבה גנצר

בית המשפט המחוזי מרכז דחה את הערעור שהגישו בעלי המסעדות מחוף הים ראשון לציון וקבע שעליהם "לפנות את המקרקעין מכל אדם וחפץ עד ל-31.10".

מדובר על מסעדות, שחלקן פועלות בחוף משנות ה-60 תחת הסכם שהעירייה נתנה ואף בנתה חלק מהמבנים שם. לפי בעלי המסעדות, המפעילים הקיימים נבחרו לפי קריטריונים סוציאליים וחלק מהבעלים הקודמים היו בעצמם ניצולי שואה.

לטענתם, בשנת 1994 נחתם בינם ובין עיריית ראשון לציון הסכם חכירה למשך 25 שנים עם אפשרות לעוד 24 שנים נוספת, אולם לאחרונה החליטה רשות מקרקעי ישראל להגיש תביעת פינוי לבית המשפט במסגרתה ביקשה לפנות את הקרקע.

בית המשפט קיבל את בקשת הפינוי וקבע "שגם אם תתקבל טענת המערערים שהם היו רשאים להחזיק ולהשתמש במקרקעין מכוח הסכם, אין בכך כדי לסייע להם היום שכן ההסכם עם העירייה הסתיים, תקופת החכירה לא הוארכה, ועל כן אין להם כיום כל הגנה כנגד תביעת הפינוי שהגישה רשות מקרקעי ישראל שהיא בעלת המקרקעין".

בערעורם ביקשו המסעדות לדחות את תביעת הפינוי מכוח הסכם החכירה בטענה ש"ההסכם הוארך וקיימת להם זכות במקרקעין מכוח ההסכם ומכוח מצגים שהציגה בפניהם עיריית ראשון לציון".

אולם בית המשפט המחוזי, בהרכב השופטות חנה קיציס, יסכה רוטנברג ומרב בן ארי, דחה את הערעור וקבע כי "לטענת המערערים המבנים נבנו על פי היתר כדין, אלא שאין בהיתר הנטען שום מענה לכך שקיומם כיום עומד בניגוד לתכנית שבתוקף. גם על פי תב"ע שבהכנה, המבנים מיועדים להריסה".

בעלי המסעדות: "העירייה התנהלה כמו ארגון פשע"

"אנחנו נמצאים בחוף מעל 60 שנים בחוף, בזמנו המקום ניתן על ידי העירייה שבנתה את הבניין ואבא שלי פעל כאן ומי שקיבל היה על רקע סוציאלי", אומר דוד שיוביץ' בעלים מסעדת קלדרון - וניס ביץ', בשיחה עם גלובס, "כל מערכת היחסים הייתה עם העירייה כאשר רשות מקרקעי ישראל לא השמיעה את קולה".

לדבריו "לפני 25 שנה, ומתוך רצון לפתח את הטיילת, העירייה כפתה עלינו להרוס את המבנים ההיסטוריים וביקשה לבנות מבנים חדשים. יש כאן 9 מבנים מתוכם 4 השייכים לעירייה והשאר הם בעלים פרטיים. עד אז העירייה אישרה היתרים והכווינה אותנו וגם שילמנו לה דמי שימוש. לנו היה הסכם הפעלה ל-25 שנה ועוד אופציה ל-25 שנים. אלא שביום בהיר אחד רשות מקרקעי ישראל מגיעה ומבקשת לפנות אותנו בטענה שלא אישר לנו להישאר ולא הסדיר איתנו הסכם".

שיוביץ' מוסיף שהעירייה התנהלה כמו ארגון פשע: "גבתה כסף על דבר שלא שייך לה. העיירה נתנה לנו היתרי בנייה וגבתה מיליוני על שימוש בקרקע והיא לא נתבעת בעצמה. אם העירייה פושעת אז היא צריכה להיות נתבעת".

גם רויטל ביטון, מהבעלים של מסעדת 4X4, שנפגעה גם היא מההחלטה מספרת שהעסק הוא עסק משפחתי הקיים בחוף משנות ה-60. לדבריה "ההורים שלי קיבלו את הרשות להפעיל את המסעדה בחוף מאחר ומדובר על משפחה שכולה".

"אני חושבת שההחלטה התעלמה מהטיעונים שלנו. אנחנו נורמטיביים שמנהלים את העסקים כדין ואנחנו מרגישים שבית המשפט מבקש שנשלם מחיר על פשע שהעירייה עשתה. רשות מקרקעי ישראל והמדינה ידעו כל הזמן שאנחנו כאן ואף אחד לא דיבר".

ביטון מוסיפה שכל הזמן יש טענות שבעלי המסעדות הוצגו כפולשים, "אבל אנחנו משרתים ציבור שלם, שמגיע מכל האזור. לא חסמנו את החוף, יש שטחים שלמים שפנויים לציבור אבל החוף מוצף כל הזמן כי אנשים רוצים להגיע לחוף איפה שיש שירות".

"אם עיריית ראשון תרצה להסדיר את העניין לדעתי אפשר לפתור את המשבר" מציינת, "אני לא חושבת על אוקטובר, קשה לחשוב על זה. אבל אני אופטימית שתהיה פשרה להשאיר אותנו בחוף".

תגובת עיריית ראשון לציון

״עיריית ראשון לציון ניהלה ופיתחה במשך שנים רבות את חוף הים, וזאת בידיעתה המלאה של רשות מקרקעי ישראל ובהסכמת ראשיה, כאשר המצב המשפטי היה ידוע לכל. אנו דוחים מכל וכל את הטענות בדבר התנהלות העירייה שלאורך השנים השקיעה משאבים רבים בפיתוח החוף וסביבתו והוא אחד מהחופים היפים בארץ. פסק הדין של בית המשפט המחוזי לא סתר עובדות אלו.

"בימים אלו מקדמת העירייה תכנית אשר תסדיר פעילות של מוקדי חוף בהתאם לפרק החופים בתמ"א 1 ובהתאמה לצרכי הציבור הרחב המגיע לחוף הים, מבלי לפגוע ברצועת החוף, בתיאום עם גורמי התכנון במחוז ובולחוף.

"העירייה אינה אחראית למצב שנוצר וניסתה כל השנים לסייע למפעילי המסעדות בהסדרת הנושא מול רשות מקרקעי ישראל. אנו מצרים על הנזק שעשוי להיגרם הן לבעלי המסעדות והן לציבור התושבים שנהנה מבילוי מונגש ומוסדר בחוף הים ומקווים כי מינהל מקרקעי ישראל ומשרדי הממשלה הנוגעים בדבר ימצאו את המתווה שיאפשר את המשך הפעלתן של המסעדות בחוף הים".

עוד כתבות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דיווח: הנשיא ביידן ישקול להגביל מכירת נשק לישראל אם יתקיים מבצע "גדול" ברפיח

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

אנבידיה יצאה למסע רכישות של מיליארד דולר בישראל. מה בכל זאת צריך להדאיג?

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות