גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להזיז את הגבינה של הגבינה: 5 הגבינות הכי טובות שאתם לא מכירים

הגיע הזמן לגוון קצת את פלטת הגבינות של שבועות ● מה דעתכם על פרובולונה במקום מוצרלה, טולום במקום פטה, סולוגוני כיורשת לחלומי ומנצ'גו כמחליפה לגאודה הנצחית?

פלטת גבינות של אגתה. המקבילה הגבינתית לדיוטי פרי / צילום: מאי אקהויז
פלטת גבינות של אגתה. המקבילה הגבינתית לדיוטי פרי / צילום: מאי אקהויז

במקום מוצרלה: פרובולונה

מוצרלה - ואפילו גראנה פדנו - פנו מקום על המדף. שתי הגבינות שצריכתן בישראל נמצאת בשיא של כל הזמנים, מביאות לביקוש גם של גבינות נוספות בקטגוריה - פרובולונה, למשל, גבינה איטלקית מעמק הפו שבצפון המדינה.

פרובולונה / צילום: Shutterstock 

את הגבינה אפשר למצוא בדרגות מחיר ויישון שונות. הפרובולונה הצעירה ("דולצ'ה") ניחנת במתיקות עדינה ומחליפה בכבוד את המוצרלה הקשה ואת פתיתיה על פיצה או בכל מקום שדורש התכה. גרסתה המיושנת - פרובולונה פיקנטה - היא גבינה שבדומה לגרנה פדנו ניחנת במרקם פירורי ומשמשת להסמכה של מנות פסטה וריזוטו. למיטיבי לכת וחובבי הז'אנר יש גם פרובולונה מעושנת שאפשר להגיש על פלטות אירוח לחג.

משיגים ברשתות טיב טעם, שפע טעמים וקשת טעמים ובכל גבינרייה מכובדת, מרשת באשר, בית הגבינות והפרומז'רי ועד לקטנות והוותיקות שיש במרכזי כל עיר (למשל מיי דלי הנהדרת ברמת גן).

במקום פטה: טולום

גבינות לבנות ומלוחות מהבלקן הן פייבוריטיות מקומיות שהגיעו לכאן עם ההגירה היהודית מהבלקן, וזוכות לפופולריות עוד מימי הסלט היווני של מסעדות-חוף מקטגוריית "חוף דבוש". בגרסת הפיין-דיינינג מככבת יותר ויותר האחות הפאנקית, החריפה והפירורית שלהן מאנטוליה.

גבינת טולום טורקית / צילום: Shutterstock

גבינת הטולום הטורקית מיוצרת מחלב צאן באזור העיר ארזינג'אן שבמזרח המדינה. טעמה הייחודי והעמוק הפך אותה לפופולרית במכורתה כמזט ולצד שתייה (ומגיע מאנזימים בדרך שונה ומשונה שסקרנים מוזמנים לגגל).

בישראל משלבים אותה באינספור מסעדות שף, וגם בבית אפשר לעשות כך עם סלט עגבניות ובצל סגול, על חצילים קלויים ולמיטיבי לכת - עם מלון.

טולום מעולה אפשר להשיג בשוק לוינסקי התל אביבי - במעדניית יום טוב ואצל חיים רפאל (לשתיהן יש גם חנות אונליין) ובמעדניית ארדיטי המשתלמת, אף היא בתל אביב.

במקום גבינה עם פלפל: גבינה עם כמהין

רבים, בעיקר מי שרואים את עצמם כפודיז, אוהבים לסלוד ממאכלים בטעם פטריית הכמהין היוקרתית ובעלת הארומה הדומיננטית, במונולוגים נרגשים שלא היו מביישים את הילד ממעשיית "בגדי המלך החדשים". רבים עוד יותר מתרגשים, כמעט כילדים, מטעמה המשכר. בצדק, ודאי שבצדק.

בקטגוריית הגבינות בטעמים - אל תגידו איכס לפני שניסיתם צהובה עם פסטו - אפשר למצוא בשנים האחרונות יותר ויותר גבינות שמשלבות כמהין. מעדניית אגתה שבצפון-מזרח תל אביב בואכה רמת השרון היא המקבילה הגבינתית לדיוטי פרי עם מבחר מסחרר של גבינות יוקרה מכל העולם, שמאז הקורונה גם משוגרות במארזים יפהפיים, על משטח צפחה שחור ויוקרתי, לכל רחבי הארץ (המחיר: 295 שקלים, כולל המשטח, לכמעט קילו של גבינות חתוכות משלל סוגים, לצד מרמלדות וקצת פירות טריים לקישוט). אומרים מה אוהבים - והצוות המקצועי של המקום יוצר מארז בהתאם.

בחזרה לכמהין: אגתה מתגאה בלא פחות ממספר דו-ספרתי של גבינות שונות ומשונות שמכילות כמהין. מוליטרנו היא גבינת כבשים איטלקית עם פס כמהין אמיתי; מספרד אפשר למצוא מנצ'גו עזים "קון טרופה"; מבורגון - קרמאן דה בורגון קרמית וכמעט נוזלית בה משובץ הזהב השחור ומאזור פריז - פרומאז' דה אפינואה, ברי כמהין. גם מרשים וגם מאוד מאוד טעים.

במקום גאודה: כל דבר אחר (ומנצ'גו)

ואם כבר כמהין: לא כל מנה או מרכיב שאני מזכיר בין דפים אלו אני מחבב באופן אישי. גבינות גאודה, למשל, שמהוות את חלק הארי אם לא את הרוב המכריע במבחר פלטות הגבינה, שנואות עלי עד מאוד. מה הן עשו? זה בדיוק העניין - פשוט שום דבר. מבחרן בארץ מסחרר - אבל רובן פשוט תפל ואלו שלא, מתומחרות הרבה מדי גבוה - לפעמים גם ב-500 שקלים לקילו (מה?). וזה עוד לפני שדיברנו על גאודה בטעמים (יוצאת דופן כאמור: פסטו). בקיצור: 50 גוונים של פיהוק.

מה יחליף את הגאודה? מבחינתי - הכל. ובקטן: מנצ'גו ספרדית שמיושנת בשמן זית, לרוב הרבה יותר מעניינת, לא פחות זמינה (למשל - בסדרת דליסימו של "קשת טעמים" שהושקה לאחרונה) וגם נהנית מתג מחיר משתלם. עוד בשוות: גבינות מקומיות בסגנון מנצ'גו של מחלבת הבוטיק "בת הרים" - שאת גבינותיה אפשר למצוא בקניון אגמון באצבע הגליל, וכן במארזים במחיר משתלם באתר חקלייתא (haklayta.com).

עוד במקומי - גבינות משק שוורץ מקיבוץ יפתח שמככבות במעדניית צדקיהו במחנה יהודה הירושלמי וכן בלב רחוב שינקין התל אביב, במעדניית עדינה המושקעת, שם אפשר למצוא גם מבחר יינות מוקפד שעליו אמונה הסומליירית המוערכת של מלון הנורמן, שירה צידון.

במקום חלומי: סולוגוני

חלומי היא גבינה קפריסאית שהגיעה לכאן בשנות התשעים במזוודות וכמזכרת מחופשות באי הסמוך. כוכבה דרך אז על פלאנצ'ות לוהטות, בימים בהם השתאות אוריינטליסטית וכמעט מיסטית מהפרענקים של הים התיכון הייתה בון טון. ב-30 השנים שחלפו, עם ההבנה שגם ישראל שוכנת לחופי אותו הים ולא לחופי הים הבלטי, ההשתאות הספאריסטית עברה למחוזות אחרים (למשל: לעיר גזיאנטפ שבגבול הטורקי-סורי).

גבינת סולוגוני / צילום: Shutterstock 

חלומי כבר לא כל כך מגניב לצלות לאורחים - ואת מקומה מבקשות להחליף גבינות מהקווקז - שהן גם אולי הזולות ומהשתלמות במעדניות הסופרים הגדולים. חביבה במיוחד גבינת סולוגוני הגיאורגית הקלועה, שאפשר לצלות על מאפים כסירות חצ'פורי, על טוסטים פתוחים - או להשתמש בה להכנת מאפים. בארץ אפשר למצוא סולוגוני מגיאורגיה ברשתות כמו רוסמן שבחיפה וטיב טעם. לצדן מככבות לאחרונה גם סולוגני מתוצרת בוטיק מקומית, למשל - של מחלבת עברי הנהדרת.

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי