גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שירותי VIP וצ'ק אין מוקדם: כך אפשר לשחרר את הפקק בנתב"ג

יותר מ-70 אלף נוסעים חולפים מדי יום בנתב”ג, אך מצוקת העובדים גורמת לכך שעבור רבים מדובר בחוויה לא נעימה ● בענף התעופה הישראלי מגבשים שורה של צעדים להתמודדות עם הסיטואציה הבעייתית, והגידול בעומסים שצפוי בחודשי הקיץ ● הכאוס בענף התעופה

עומס בנתב''ג / צילום: שלומי יוסף
עומס בנתב''ג / צילום: שלומי יוסף

 

יותר מ-70 אלף נוסעים חולפים מדי יום בנתב"ג - מספר שצפוי לגדול בחודש אוגוסט. רובם נערכים מראש לעומסים ולתורים, ומתייצבים בשדה הרבה לפני מועד הטיסה. רבים מצוידים רק בטרולי (סוגיה שהופכת מאתגרת בפני עצמה), חלקם ימריאו בעיכוב וחלקם לא ימריאו בכלל, ואת העומסים הם יפגשו גם בנמלי התעופה שבהם הם נוחתים ומהם ימריאו חזרה לישראל.

מצוקת כוח האדם בענף התעופה מצריכה פתרונות גם בישראל - מצ'ק אין מקדים ועד טכנולוגיה מחויבת המציאות. רמת היישום משתנה, בהתאם לתנאים בשטח.

1. צ'ק אין לא רק בנתב"ג

לפני מספר חודשים אמר שמואל זכאי, מנהל נתב"ג שיסיים בסוף השנה את תפקידו, כי אחת מהדרכים להקל על העומסים היא לאפשר לנוסעים לעבור תהליך צ'ק אין מוקדם במוקדים שונים בארץ, וכך ביום הטיסה הם יוכלו להגיע לנתב"ג היישר למסלול המהיר עם כבודת יד בלבד.

אל על מאפשרת לנוסעים לחלק מיעדיה לעשות זאת כבר כעת - נציג משפחה יכול להגיע עם כל הכבודה והמסמכים הרלבנטיים לנתב"ג יום לפני הנסיעה, ולעבור את הליך הביטחון והצ'ק אין. במתכונת דומה מבקשת רש"ת לאפשר צ'ק אין מוקדם בנמל התעופה בחיפה.

 

השירות צפוי להתחיל לפעול ב-17 ביולי, בשלב ראשון לטסים עם אל על בלבד ולאחר מכן כנראה גם לחברות נוספות. במה זה תלוי? כוח אדם. להוציא אל על, שאר חברות התעופה נעזרות בדיילי קרקע של חברות חיצוניות. בכדי לאפשר צ'ק אין ממוקד אחר, עליהן להציב שם עובדים. אלה כידוע, מצויים במחסור עצום, ולכן סוגיה זו מעכבת את התוכנית שהתשתיות לה בנמל התעופה בחיפה כבר מוכנות.

2. מענקים לעובדים חדשים

ממחסור של אלף עובדים הצליחו ברשות שדות התעופה לצמצם את הפער בין הרצוי למצוי למספר שמסתכם בכמה מאות.  התקציב של רש"ת לטובת גיוס עובדים יעמוד על 30 מיליון שקל: 22 מיליון שקל לגיוס עובדים לנתב"ג ו-8 מיליון שקל לגיוס ותגבור עובדי ביטחון במעברי הגבול. התקציב כולל מענקי חתימה ומענקי התמדה.

הרשות יצאה בקמפיין לגיוס עובדים במקצועות שונים, כשבדומה לנהוג במדינות אחרות, היא מנסה למשוך עובדים פוטנציאליים דרך מענקים, מ-2,500 שקל מענק לבודקים, עבור ב-5,000 שקל מענק חתימה למאבטח ביחידת מגן, 9,500 שקל למאבטח בוגר קורס ועד מענק של 30 אלף שקל למאבטחים שהוכשרו ומגיעים אל המסופים.

עם זאת, ברשות יודעים כי ככל שעובדים פוטנציאליים שרואים את תמונות העומסים נמשכות - גם המענקים עשויים לא להוות טריגר מספק. יתרה מכך, בענף מספרים על נטישה שנובעת בדיוק מאותם עומסים.

גם במלונאות קיים מחסור בעובדים, ושם מקווים לקבל אישור להגדלת מכסות להעסקת עובדים זרים (בעיקר מהפיליפינים). בענף מקווים שבממשלה יבינו כי אם יאפשרו לעובדים ממדינות אחרות להגיע ארצה הם יוכלו להשתכר, המלונות יוכלו לשפר את רמת האירוח שנפגעה, והאורחים יקבלו תמורה הולמת בעד כספם.

במקביל, במשרד התיירות יצאו השבוע בהכרזה על "מהלך שיפתור את מצוקת העובדים בתיירות ובתעופה". מאחורי הכותרת המבטיחה הזו עומד אתר אינטרנט, שיקבץ ויציע "שלל משרות מתחומי התיירות". האתר יפורסם וישווק על ידי משרד התיירות ומשרד התחבורה.

3. עבודה מועדפת

המענק לחיילים משוחררים שמצטרפים לענף המלונאות מילא בעבר את בתי המלון בעובדים, ששמחו לקבל את דמי הנסיעה שלהם לטיול שאחרי הצבא (כיום עומד הסכום על 10,000 שקל למי שמתמיד חצי שנה). אלא שהיום, גם בעבודות מועדפות משוועים לעובדים.

קמפיין גיוס עובדים של רשות שדות התעופה / צילום: מתוך סרטוון של רשות התעופה

עם זאת, העוסקים בענף התעופה סבורים שהכללת הענף במסגרת זו תאפשר להגביר את קצב המגויסים. לדברי מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, "בכל שרשרת הייצור חסרים עובדים, מהמוקדים ועד מעמיסי המזוודות. הממשלה יכלה לסיים את המשבר בקלות באמצעות הגדרת עובדים כעבודה מועדפת בענפי התעופה והתיירות, ומתן מענק חד פעמי של 12 אלף שקל לחיילים משוחררים שיעבדו בענפים הללו במשך 10 חודשים לפחות.

"אם מדובר במחסור של אלף עובדים, עלות מענק כזה היא כ-5 מיליון דולר, וכך אפשר היה לחסוך שעות של המתנה לנוסעים, עיכובים וביטולי טיסות". הנושא הועלה בפני משרדי הממשלה.

בדיון חירום שנערך לאחרונה בוועדה המיוחדת לפניות הציבור בכנסת עלו רעיונות נוספים, לרבות גיוס עולים חדשים, עובדים מהמגזר החרדי, אזרחים ותיקים, בני נוער וסטודנטים. זכאי אף אמר כי 400 עובדים עברו לאחרונה הסבה לבודקים ביטחוניים לצד גיוס של בני נוער, וסיפר כי פנה לאוצר בבקשה לאשר השתתפות בשכר לימוד אוניברסיטאי לסטודנטים שעובדים בנתב"ג. "זה גיים צ'יינג'ר שאנחנו זקוקים לו", ציין.

התייחסות האוצר לדרישה לתקציבים לגיוס עובדים לענף התעופה: "במסגרת השיח הטוב והפורה שמתנהל בין רשות שדות התעופה לאגף השכר והסכמי עבודה בעניין המצב בנתב"ג, אגף השכר בוחן לאשר לרשות כלים נוספים מעבר לאלו שאישר בתקופה האחרונה על מנת להמשיך לסייע לרשות להתמודד עם האתגר בנתב"ג".

4. שירות VIP

השירות התקצר, המחיר התייקר, ועדיין, כמעט בלתי אפשרי להשיג שירות לקיצור תורים לפני המראה בנתב"ג. השירות, שקיים זה שנים ועד כה שירת בעיקרי תיירי פרימיום שעוזבים או נוחתים בישראל, הפך למצרך המבוקש ביותר בימים אלה.

"בכל פעם שיש כתבה על העומסים בנתב"ג הטלפון שלי לא מפסיק לצלצל", אומר אביעד רוזן, בעלים ומנכ"ל חברת עלית שירות VIP, העוסק בתחום זה 25 שנה. "הגענו למצב שאנשים מוכנים לשלם כל מחיר ויותר מזה, כדי 'לזכות' בשירות שיקצר להם את התורים". אגב, אין הבטחה לזמן קיצור מוגדר מראש לנוסעים המשלמים.

שלוש החברות שמפעילות שירותי קרקע בנתב"ג עבור חברות התעופה (למעט אל על) - לאופר, QAS ואירוהנדלינג - קיבלו מרש"ת היתר להציע שירותי ליווי בתשלום לנוסעים. כל חברה משלמת לרשות שדות התעופה עבור הרישיון להציע את השירותים הללו. עלית ויזרעאל טרנספורט, המציעות אף הן את השירות, משמשות כקבלן משנה ונעזרות בדיילי שלוש החברות.

מחירי השירות מתחילים בכ-200 דולר למכסה של עד 6 נוסעים. לנוכח מחסור בנציגים, השירות כיום קוצר והוא כולל ליווי בשלב הביטחון ובשלב הצ'ק אין, ופרידה מהנוסעים לפני שלב הבידוק הביטחוני. הנוסעים יכולים לרכוש חבילות משופרות (ויקרות יותר), הכוללות שהות בטרקלין בזמן שדייל יעמוד עבורם בתור ואף הסעה בשטח האווירי עד למטוס.

שירותי VIP לנוסעים קיימים בנמלי תעופה רבים בעולם. כך, למשל, בהית'רו הלונדוני, פרנקפורט, שארל דה גול בפריז ועוד. בארץ, אגב, המחירים זולים יותר (בהיתרו המחיר ההתחלתי עומד על 400 דולר). "קשה להגדיר את השירות כ-VIP לנוכח מה שקורה היום, או לקרוא לזה שירות לקיצור תורים, כי גם זה לא תמיד מצליח", אומר גורם באחת החברות.

"השירות מוגדר כליווי, ובעולם הוא מוגדר כ-meet and greet, כלומר משהו שאמור להפוך את התהליך בשדה לנעים יותר - לנוכח מה שהוא הפך להיות". תגובות הנוסעים מעורבות - יש כאלה שמרוצים, ואחרים מאוכזבים.

כך או כך, ליולי-אוגוסט כמעט שלא ניתן להשיג את השירות, שסובל מביקוש יתר. "לפני הקורונה היו מספיק אנשי ביטחון, ועכשיו אני חושש למכור שירות לחלק מהמועדים לאוגוסט, כי אני לא יודע איך נתב"ג יכיל את מה שהולך להיות שם", אומר רוזן. נציין כי השירות אינו תקף עבור הממריאים מטרמינל 1, בשל מצוקת העובדים.

5. פתרונות טכנולוגיים

העומסים בנמלי התעופה בעולם מעודדים את התובנה כי אמצעים טכנולוגיים יהוו פתרון משמעותי לקיצור תהליך טרום הטיסה עבור הנוסעים. בין הפתרונות נמנים מערכות לזיהוי פנים, מערכות המאפשרות לבצע צ'ק אין עצמאי ותהליכים ביומטריים שישפרו גם את הליך ההגירה והמכס.

בנמל התעופה חמד בסעודיה מיישמים תוכנית "נמל תעופה חכם", באמצעים הכוללים למשל הסתכלות ב-3D על כל המתרחש בו זמנית בשדה התעופה, במטרה להפנות משאבים תפעוליים למקומות "פקוקים".

טכנולוגיות מתקדמות יהיו גם מנת חלקן של חברות התעופה, שמבקשות להקל על הנוסעים והעובדים - אמריקן איירליינס למשל השיקה תעודת זהות דיגיטלית לנוסעים כפיילוט בחלק מנמלי התעופה שבהם היא פועלת בארה"ב. אמצעים אלה אמנם מבטיחים כי אינם מתפשרים בתחום הביטחוני, אולם נדמה כי חזון המימוש בנתב"ג עדיין רחוק.

עוד כתבות

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"