גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא רק צעצוע לעשירים, החשמלית שמבשרת: העתיד כבר כאן

העיצוב העתידני דמוי הטיפה של מרצדרס EQE מכתיב מספר פשרות אסתטיות, כמו חרטום קצר ושמשה נטויה ● אבל הבונוס הוא טווח נסיעה ריאלי מרשים ונוחות ייחודית

מרצדס EQE 350+ / צילום: יח''צ
מרצדס EQE 350+ / צילום: יח''צ

למכוניות הבנזין והדיזל המודרניות לקח כמאה שנה כדי להגיע לרמה הגבוהה של שימושיות ונוחות שהן מציעות כיום. לעומתן, המכוניות החשמליות קיימות במתכונתן המודרנית פחות מעשור. המשמעות היא שמי שרוכש היום רכב חשמלי מצטרף הלכה למעשה לניסוי במוצר, שנמצא בשלב מוקדם של האבולוציה שלו.

עד כה, המכשול הטכנולוגי העיקרי שרוב יצרני החשמליות עדיין לא הצליחו לצלוח הוא השגת טווח נסיעה שימושי לנסיעות ארוכות, כפי שקיים במכוניות בנזין טיפוסיות. כלומר, מעל 500 ק"מ תוך הפעלת מזגן, עמידה בפקקים וסגנון נהיגה משתנה.

חלק מהיצרנים מנסים לעקוף את המכשול על ידי התקנת סוללות עם קיבולת ענקית, אבל מדובר בפתרון יקר מאוד שמוסיף מאות קילוגרמים למשקל הרכב ומחייב הרבה פשרות מכאניות. דרך אחרת היא לפרסם טווחים שנאמנים למבחנים רשמיים, אך רחוקים בעשרות אחוזים ממה שקורה בפועל.

הדרך השלישית היא לזרוק לפח את קיצורי הדרך ולתכנן מבראשית רכב חשמלי שמתוכנן לתמוך ביעילות אנרגטית לטובת הגדלת הטווח, וכולל עיצוב אווירודינמי, שלדה קלת משקל, מערכות קירור ועוד. מטבע הדברים זוהי משימה שדורשת משאבים הנדסיים ופיננסיים רבים אותם יכולים כיום לגייס רק קומץ יצרנים. לקטגוריה הזו שייכת מרצדס EQE החדשה.

מרחב פנימי כמו בנאס"א

הדבר הראשון שבולט ברכב הוא העיצוב החיצוני-קיצוני, דמוי הטיפה, שנועד לתכלית אחת בלבד - הפחתת התנגדות האוויר. המבנה האווירודינמי של ה-EQE הוא אכן היעיל ביותר שקיים כיום במכונית כלשהי מייצור סדיר, אבל הוא גם מכתיב פשרות אסתטיות.

במקרה זה, מדובר בפרופורציות חריגות שכוללות חרטום קצר יחסית, שמשה קדמית נטויה בזווית חדה, קורות גג קשתיות שנמתחות עד למכסה תא מטען קצרצר ובסיס גלגלים ענק, שמציב את הגלגלים קרוב מאוד לפגושים מלפנים ומאחור.

העיצוב מסווה ביעילות את הממדים הנכבדים של הרכב וגורם לו להיראות קטן מכפי שהוא באמת. זה לא יתרון בקרב לקוחות פלח מכוניות הסלון-יוקרה השמרני ושוחר הסטטוס שרוצים בעל מראה גדול, אבל אין לנו ספק שהעיצוב יצבור הרבה חסידים בקהיליית ההייטק המקומית.

בנוסף, העיצוב מכתיב פשרות מסוימות גם בחלל הפנימי. אמנם מרחב הרגליים ליושבים מאחור הוא עצום, כפי שניתן לצפות מרכב עם בסיס גלגלים של לימוזינה (3.12 מ’), אך המושבים האחוריים ממוקמים גבוה יחסית למקובל וממקמים את הראש של נוסעים גבוהים די קרוב לגג. מנגד, המושבים האחוריים הנפרדים הם מהנוחים ביותר עליהם ישבנו אי פעם.

מלפנים, הנהג ממוקם יחסית גבוה מעל קו מכסה המנוע. בנוסף, השמשה הקדמית המשופעת וגג הזכוכית מכניסים הרבה רינת שמש לתא, אם כי לפחות הגג נפתח באופן חשמלי. העיצוב גם כולל שמשה אחורית די קטנה ותא מטען בנפח של כ-430 ליטר בלבד - לא מה שמצפים לקבל במכונית פאר באורך 5 מ’.

בכל כל שאר האספקטים, חווית הנסיעה בתא הנוסעים מזכירה את האחות החשמלית הגדולה והיקרה EQS. בין השאר, הנהג והנוסע לידו מוקפים במסכי LCD ענקיים עם אין ספור אפשרויות לעצב את התצוגה והמידע. אמנם ניתן לשדרג את הרכב למערך מסכים פנורמי ברוחב 1.2 מ’, אך גם התצורה "הרגילה" מזכירה חדר בקרה של נאס"א. היינו גם שמחים לקבל מתגים פיזיים לתפעול מערכות בסיסיות, אבל אין לנו תלונות לגבי הנגישות ונוחות התפעול של תפריטי המגע והשליטה הקולית. מערך הפיקוד שלצד הנהג מאפשר שליטה מהירה במצבי הנהיגה השונים, ומצמצם את הסחות הדעת למינימום.

 

האבזור ומערך הבטיחות עשירים מאוד. כמקובל אצל מרצדס, התא עטוף בחומרי דיפון ובגימור מהטובים שקיימים בשוק.

סוללה חזקה ועמידה

גרסת "350 פלוס" של ה-EQE שמשווקת כרגע בישראל תוכננה במחשבה על טווח מקסימלי. בדומה לכלי רכב נוספים בפלח, הסוללה היא בקיבולת של 90 קילוואט, והמכונית מסתפקת במנוע חשמלי אחד בהספק של כ-290 כ"ס ובמערכת די אגרסיבית למחזור אנרגיית הבלימה. כל אלה מנוהלים על ידי מחשב על והתוצאה היא צריכת חשמל ממוצעת של כ-16.6 קילוואט ל-100 ק"מ, שהיא נתון כמעט לא הגיוני למכונית עם מתלי אוויר אלקטרוניים, ששוקלת כמעט 2.3 טון.

הטווח הרשמי של הרכב הוא 630 ק"מ, ולמרות שלא היינו נוהגים מתל אביב לאילת ובחזרה בלי טעינה, לא התקשינו להגיע טווח של כמעט 530 ק"מ בנסיעה ביום קיץ לוהט עם ארבעה נוסעים, מזגן פועל במלוא העוצמה ושימוש תכוף במצב הספורטיבי. כבר נסענו במכוניות פאר עם סוללה בקיבולת דומה שהגיעו לטווח של 40% פחות.

אמנם התאוצות לא מדביקות את גב הנוסעים למשענת כמו בחלק מחשמליות הפאר, אך זו מכונית בהחלט נמרצת ו-6.4 שניות מאפס ל-100 יספיקו לרוב הלקוחות בפלח. במחיר של ויתור על חלק מהטווח, מי שירצה ביצועי קיצון יוכל להזמין בעתיד את המכונית גם בגרסאות כפולות מנועים עם הספקים וביצועים יותר ספורטיביים.

על הכביש ה-EQE מציעה תחושה של חללית שתואמת את המראה העתידני. מתלי האוויר הממוחשבים מעניקים תחושה של ריחוף מעל האספלט, מבודדים את הנוסעים ממהמורות ומאזנים מיידית כל סימן לנטיית מרכב - גם כשנכנסים לפניות במהירות גבוהה.

להיגוי יש משקל סביר ותגובה זריזה, אך הוא מרגיש קצת כמו משחק מחשב וכך גם הבלמים. הוסיפו לכך בידוד רעשים טוטאלי - אלא אם כן הפעלתם את פס הקול "העתידני" שמדמה צליל מנוע וירטואלי - וקיבלתם מכונית שאפשר לצאת ממנה רעננים גם אחרי נסיעת עבודה או פנאי של מאות קילומטרים. לא עניין של מה בכך על כבישי הקיץ האלימים והמיוזעים של ישראל.

לא רק צעצוע לעשירים

המחיר של מרצדס EQE בגרסת 350 פלוס נע בין 500 ל-600 אלף שקל.
המכונית רותמת טכנולוגיה עילית כדי לייצר יעילות אנרגטית יוצאת דופן ומציגה טווח שימושי מאוד. לכן, יש לה חשיבות רבה לכל השוק ואינה משמשת רק כצעצוע לאלפיון העליון.

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו i4-edrive40
המתחרה הישירה של ב.מ.וו ל-EQE תתבסס על סדרה 5 החדשה, שטרם הושקה. בינתיים ב-450 אלף אפשר לרכוש את הגרסה המאובזרת של I4-40 גראן-קופה החשמלית. למכונית יש מנוע חשמלי בודד בהספק 340 כ"ס וסוללה של 81 קילוואט עם טווח של עד 561 ק"מ. ההתנהגות ספורטיבית ותא הנוסעים עמוס טכנולוגיות.

ב.מ.וו i4-edrive40 / צילום: יח''צ

טסלה מודל S
גרסת הבסיס של טסלה S היא כיום "פרפורמנס" עם שני מנועים חשמליים והספק של 785 כ"ס. המכונית מסוגלת לזנק מאפס למאה קמ"ש בכ-3.2 שניות ולפי נתוני החברה משיגה טווח של עד כ-650 ק"מ.תא הנוסעים מרווח אבל פחות מפואר מזה של מרצדס והמחיר בארה"ב מתחיל ב-95 אלף דולר. אין מועד מסירה לישראל.

טסלה מודל S / צילום: יח''צ

BYD HAN 2022
ספינת הדגל החשמלית של BYD הסינית, שצפויה להגיע אלינו ב-2023, מציעה בגרסה הבכירה שני מנועים חשמליים בהספק משולב של 509 כ"ס וסוללה של 85 קילוואט, שמספקת טווח של עד 610 ק"מ בתקן הסיני ותאוצה מאפס ל-100 ב-3.1 שניות. תא הנוסעים מפואר ועמוס בטכנולוגיות נוחות ובטיחות. המחיר בסין מתחיל בכ-51 אלף דולר, כמעט מחצית ממחיר הגרמניות.

BYD HAN 2022 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

לפי איזה שער מחזירים ביטקוין? / צילום: Shutterstock

לפי איזה שער מחזירים ביטקוין: לפי מועד החוב או פסק הדין?

בסוף 2019 דרשה התובעת מהנתבעים להשיב לה חוב ביטקוין בשווי 79 אלף שקל, וב-2021, כששווי החוב עמד 412 אלף שקל, הגישה תביעה ● עד מתן פסק הדין האמיר השווי לכחצי מיליון שקל

גל בר דעה / צילום: כדיה לוי

שנה אחרי שעבר למה שהיה בית ישראכרט: וואן זירו מחפש שוכר למשרדים שבבעלותו

במשך חודשים ארוכים היו חלק מהמשרדים ברחוב עמינדב בתל אביב ריקים וכעת מחפשים בבנק שוכר • זאת לאחר שוואן זירו עצמו כבר עבר לפני כשנה למשרדים אותם הוא שוכר ברחוב בית עובד • בדוחות הכספיים ציין וואן זירו כי רשם ירידת ערך של 5.2 מיליון שקל בגין השטחים שלא הושכרו עד עתה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; המניות הדואליות הובילו את העליות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.1% ● בעקבות נתוני האינפלציה בארה"ב שהיו חלשים מהצפוי, השקל התחזק מול הדולר ● בהמשך היום צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ● בפועלים נותנים עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי באג"ח בישראל ● מידרוג: סיכון נמוך בענף התעשיות הביטחוניות העולמי

חלה עלייה בסיכון האשראי בענפי הבינוי והנדל''ן, שמשתקפת גם במדדי איכות האשראי / צילום: Shutterstock

למרות עליית הסיכון: הבנקים הגדילו ב-14% את האשראי לענף הנדל"ן

דוח הפיקוח על הבנקים לשנת 2023 מגלה כי תיק האשראי של חמש קבוצות הבנקאות הגדולות עמד בסוף השנה על 293 מיליארד שקל ● בפיקוח מודעים לסיכוני הריבית הגבוהה ולהשפעות המלחמה ועוקבים מקרוב אחרי הצמיחה בתחום ● החדשות הטובות: הבנק המרכזי מעריך שליזמים רבים אפשרות לספוג את ההשפעות הללו

נמל צ'בהאר, על חוף הים הערבי / צילום: ויקיפדיה, Amohammadid

הודו בדרך לאיראן, ואומרת לארה"ב וכנראה גם לישראל: זה לא עניינכן

ההודים חתמו השבוע על הסכם להפעיל את נמל צ'בהאר בחוף האיראני של הים הערבי - שיהיה שער הכניסה לפרוזדור הודי אל מרכז אסיה ואל הקווקז ● איראן רואה בו הישג אסטרטגי מזהיר, הודו בולמת את סין - ודואגת בעיקר לעצמה ● בארה"ב הזכירו: "נמשיך לאכוף את הסנקציות"

משה סעדה, הליכוד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

האם קצבת יוצאי צבא הביאה בעבר חרדים להתגייס?

ח"כ משה סעדה טען כי תמריצים בעבר הביאו חרדים להתגייס. רק שהוא לא התבסס על נתונים ● המשרוקית של גלובס

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

גל מעצרים במשטרת אנקרה: "חשש של ארדואן לניסיון הפיכה"

לפי דיווח של סוכנות "פוליטיקיול", כוחות ביטחון הפנים של טורקיה עצרו מספר בכירים במשטרת אנקרה, בגין חשד לקשר שלהם עם גורמי פשע ● לפי דיווח אחר, אחת מהדמויות המרכזיות בחקירה, המוגדר בתור "עד סודי" בתיק, טען כי "משטרת אנקרה ניסתה לתכנן הפיכה"

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בריאיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

הפרדוקס של השוק: למעלה מ-8,000 דירות בתל אביב מחכות לרוכשים, וזה מחיר הדירה הממוצעת

רוכשי הדירות רואים את המצב, ומוטרדים ממנו מאוד, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התיפקוד הממשלתי והפוליטי, ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה

פרנק מלול, מנכ''ל ערוץ i24NEWS / צילום: גדעון מרקוביץ

מתקרבים להשקה: ערוץ i24NEWS בעברית ישקיע 4 מיליון שקל בפרסום

ערוץ החדשות החדש i24NEWS בעברית בחר במשרד הפרסום FCB TLV & atomi מקבוצת IPG להוביל את קמפיין העלייה לאוויר ● בשלב הראשון הקמפיין כולל שלטי חוצות ודיגיטל, ובהמשך יעלה פרסום גם בטלוויזיה - אם כי לא בערוצי הברודקאסט

גולן יוכפז, מנכ''ל תאגיד השידור / צילום: יח''צ כאן

מתיחות במועצת התאגיד סביב עלות שידורי היורו: "הצגת נתונים שקריים"

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר האשים יונה ויזנטל, אחד מחברי מועצת התאגיד, את המנכ"ל גולן יוכפז בהצגת נתונים שקריים, ואף טען כי העלויות הגבוהות של שידורי משחקי היורו הן בזבוז כספי ציבור ● ויזנטל התנצל לדרישת יוכפז, ואז הדיון המשיך

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: shutterstock, נועם מושקוביץ' (דוברות הכנסת), תמר מצפי

האינפלציה מרימה ראש: הסעיף שבו מסתתרת הדרמה הגדולה ומה יקרה לשקל?

מדד אפריל הפתיע בפעם השלישית ברצף עם קצב שנתי של 2.8%, הרבה מעל התחזיות המוקדמות ● סעיף אחד בלט לרעה במיוחד, בנק ישראל כנראה לא יוריד את הריבית בקרוב, ומה חושבים האנליסטים? ● שש הערות

 

 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, lev radin

ביידן מעלה את המס של כלי רכב מסין ל־100%. האם המהלך ישפיע על ישראל?

נשיא ארה"ב הודיע השבוע על שורת הגבלות סחר בין ארה"ב לסין, חלקן בתחום הרכב ● על הפרק: הגדלת המכס על מכוניות מיובאות ועל הסוללות למכוניות חשמליות ● הצעדים צפויים לזלוג בעקיפין גם לשוק הישראלי ואף להקטין את ההיצע המקומי מסין

שופטי העליון דוד מינץ, יעל וילנר ויצחק עמית. הסכימו פה אחד בפסיקה / צילומים: רפי קוץ, דוברות הרשות השופטת

הפסיקה שמטלטלת את מוסד "הידועים בציבור": ההשלכות והמשמעות

לאחרונה קבע העליון כי בני זוג שחיו יחד שנה וחצי ותכננו להתחתן אינם ידועים בציבור ● מומחים לדיני משפחה מזהירים משינוי התייחסות מצד מוסדות פיננסיים ומסבירים כיצד יש להיערך

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות בבורסה; קמטק עולה ב-2%, סאפיינס יורדת ב-3%

מדד ת"א 35 יורד  ב-0.4% ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● באגם לידרים צופים גל עליות מחירים ● לידר שוקי הון: בישראל, לא תהיה הורדת ריבית בקרוב ● אתמול בוול סטריט, נאסד"ק ו-S&P 500 שברו את שיאם ●  הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ●  וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

הציוץ של קית' גיל שעורר את הסערה, והציוצים של עוקביו שהופצו ברחבי הרשת / צילום: מתוך טוויטר

מניות המם חזרו לשגע את וול סטריט. קרנות הגידור הפסידו שוב מיליארדי דולרים

תחושת דה ז'ה וו הכתה השבוע בוול סטריט ● ציוץ אחד, של חשבון בשם The Roaring Kitty, הוביל לזינוק של מאות אחוזים בשורת מניות מם, מניות שנעות בחדות בגלל הייפ ברשתות החברתיות וללא קשר למצבן הפיננסי או העסקי ● בפעם הקודמת הסיפור הזה נגמר בקריסה של קרנות גידור וסדרה בנטפליקס ● הפעם השורטיסטים כבר הפסידו כמעט 2.5 מיליארד דולר ביומיים

ראש המוסד, דדי ברנע / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון. המשמעות: הזזת המטרו ופגיעה בשכונות מגורים

במשרד התחבורה נבחנת האפשרות לשנות את תוכניות המטרו, אשר אושרו כבר, כדי להקים תחנת רכבת הצמודה למטה המוסד, כפי שמבקש הארגון ● השינוי עלול ליצור אפקט דומינו שמשמעותו עיכוב של שנים בתוכניות המטרו ● משרד רה"מ: "אין כל כוונה לשנות את תוכניות הקמת הרכבת"

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

בלגיה והולנד בחרם אקדמי על ישראל, ותוכנית המיליארדים בסכנה

שורת אוניברסיטאות בבלגיה ובהולנד הודיעו על ניתוק קשרים עם מוסדות ישראלים ● במוקד: הסכם המו"פ "הורייזן" של האיחוד האירופי, שנחשב למנוע צמיחה לאקדמיה ולתעשייה הישראלית

ציון פרץ / צילום: יח''צ

עוד עזיבה משמעותית ב"ידיעות אחרונות": מנכ"ל הקבוצה ציון פרץ פורש

בשבועות הקרובים פרץ יסיים את תפקידו ויעבור לכהן כיו"ר חברת בר הפצה ● ענבל סימנטוב-חביב, המשנה למנכ"ל, תקודם למנכ"לית קבוצת "ידיעות אחרונות" במקומו