גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתלבטים כמה זמן להגיע לפני הטיסה? היזם שפתר לכם את הבעיה

צחי זילברשטיין טס הרבה במסגרת עבודתו והבין שצריך לפתור את חוסר הוודאות לגבי העומס בנתב"ג ● הוא בנה אלגוריתם שיספק מידע בזמן אמת על העומסים וגם תחזית ל-72 שעות קדימה ● השירות מתבסס על מודל מתמטי שנבנה במשך כחודש ומאפשר גם דיווחים מצד משתמשים

עומס בנתב''ג / צילום: שלומי יוסף
עומס בנתב''ג / צילום: שלומי יוסף

העומסים בנתב"ג עדיין מורגשים על הציבור, שמותשים לעמוד בתורים ארוכים בשדה. בימים אלה מספר הנוסעים העוברים בשדה התעופה עומד על 70-80 אלף ביום. בשבתות ובימי שישי המספר הזה עולה דרמטית, ועמו גם היקף העומסים. יזם אחד, שסבל בעצמו מהעומסים הרבים, החליט לפתח בעצמו פתרון שיחסוך לו לעמוד את התורים הארוכים בנתב"ג.

צחי זילברשטיין, בן 36, נשוי ואב לשלושה ילדים, עובד כמנהל פיתוח בגוגל בשלוש וחצי השנים האחרונות. מכיוון שהוא מנהל עשרות עובדים ברחבי אירופה, הוא טס בתדירות של כפעמיים בחודש, כך שהוא הבין שעליו למצוא פתרון לבזבוז הזמן ולתחושת הייאוש בשדה. זילברשטיין יצר את "מד העומס בנתב"ג - צפי העומס באולמות הצ'ק-אין והבידוק הביטחוני בנמל התעופה בן גוריון": https://busy-tlv.co.il.

באתר ישנו מדד המהווה את מה מידת העומס בטרמינלים השונים. דרגות העומס כדלהלן: ללא, קל, בינוני, כבד ושיא.

"האלגוריתם בוחן על צפיפות ההמראות ועל מודל מתמטי שבניתי, ואומר לך מה מידת העומס במצב נתון באולמות הצ'ק-אין והבידוק",  מספר זילברשטיין. הוא מוסיף כי יש אפשרות לאזרחים שנמצאים בשדה לדווח על עומס פחות או עומס מוגבר, ובכך להשפיע על המדד המוצג באתר ולדייק את התוצאות של האלגוריתם. 

מדד העומס בנתב''ג, מתוך אתר השירות המדובר

תחזית של 72 שעות קדימה

לצד המידע בזמן אמת, זילברשטיין מספק תחזית של 72 שעות קדימה, כדי שיהיה אפשר לתכנן את ההגעה לשדה התעופה בהתאם לשעת הטיסה שלכם. "הנתונים מתבססים על מידע של רשות שדות התעופה. המידע על הטיסות זמין לציבור, מתברר שישנו api של הממשלה, ומתייחס ל-72 השעות הבאות", אומר זילברשטיין. לדבריו, "צפיפות ההמראות זה נתון חשוב, כך אפשר ללמוד הרבה על העומס שיש בשדה".

לצד זאת, זילברשטיין מבין כי אם הוא יצליח להבין כמה נוסעים יש במטוס ולהעריך לפי מרחק וזמן הנסיעה, הוא יוכל לחשב גם את ההשפעות שיש על המזוודות שאמורות להגיע והעומסים שיגזרו מכך.

צילום מסך מתוך השירות שחוזה את העומסים בשדה התעופה / צילום: צילום מסך מתוך השירות

התחזיות שלו מתייחסות לפרמטרים שונים, לפי המודל המתמטי שעבד עליו. כדי להצליח להעריך את המצב הנוכחי בצורה המדויקת ביותר, הוא מחשב את התפלגות ההגעה של האנשים, וזה עוזר במיוחד כדי לאפיין את מה שקורה במציאות. לדבריו, הוא עבד על המודל הראשוני לפני חודש וחצי, ובשבוע וחצי האחרון הוא בנה את האתר ("לא ישנתי בלילות האחרונים").

המידע מתבסס בעיקר על סמך מספר טיסות הממריאות בזמן נתון. האם המידע יורד לרזולוציות של איזה מטוס משובץ לטיסה וכמה מושבים הוא מכיל?
"אז עוד לא, לנתונים האלה אין api שאני יכול להתממשק אליו. אלה נתונים שרציתי להכניס, ובשלב זה האלגוריתם יוצא מנקודת הנחה שכל המטוסים עם אותה קיבולת של מושבים לשם המידע". 

מגבלת כוח-האדם 

עם זאת, ישנו פרמטר אחד שלא זמין עבורו - כוח-האדם בשדה או למעשה מספר הדלפקים הפעילים. "המגבלה שיש לי כרגע זה מגבלת כוח-האדם. אני לא יודע להעריך כמה עובדים נמצאים כעת במשמרת. אם יש משמרת שהגיעו בה הרבה יותר אנשים, וכוח-האדם לא יצליח להתמודד עם זה לדוגמה", הוא אומר. אבל לדבריו האלגוריתם, שמקבל דיווחים מהציבור, יכול לתקן את עצמו בהתאם לזה.

מידע נוסף שלא נכנס במשוואה הוא האם הנוסעים מצוידים בכבודת יד (טרולי) שמייתרת מבחינתם את התור בהנחה שביצעו צ'ק-אין מוקדם, והם מדלגים למסלולים המהירים, כשזילברשטיין מדגיש כי "זה משהו שעוד לא קיים, אבל אני לגמרי רוצה לעשות את זה. כרגע אנחנו מתייחסים למרחק, ובהתאם לכך צופים מה שיעור הנוסעים שמוסרים כבודה וכמה מגיעים עם טרולי.

"למעשה, בנייה של מודל הוא מה שאני עושה למחייתי, את המודל הזה עשיתי את זה כי אני טס הרבה. בתור מנהל אין לי ממש זמן לפתח את האפליקציה מעבר, אבל מי שירצה לקחת את זה - אתן את הקוד בשמחה". 

כנוסע במחלקת עסקים זילברשטיין מכיר את הנוחות לנוסע לעומת נסיעה משפחתית בקיץ. "כשאני טס ביזנס ואני צריך לחכות לבידוק, לא אכפת לי להגיע מתי שריק. בתכנון טיסה עם המשפחה והילדים, בחרנו את הטיסה שהזמנו על בסיס המידע שהאפליקציה סיפקה לי. למעשה אנחנו מתוכננים לטוס בשבת בצהריים, המועד שעלה כפחות עמוס ביחס לשאר ימות השבוע. למעשה באמצעות המידע הנוסע יודע גם לבוא מוכן נפשית לעומס ואז להצטייד בסבלנות, או להגיע לשדה שאמור להיות פחות עמוס. ככל שנוסעים אחרים ישתפו בזמן אמת, המידע שיתקבל יהיה מדויק יותר".

"המטרה היא טובת הציבור" 

זילברשטיין בעצמו ניסה את הכלי בשבועות האחרונים, וכעת הוא פותח אותו לכלל הציבור. הוא מדגיש כי אין איסוף מידע, וכי הוא לא מתכוון להתפרנס מהכלי הזה: "המטרה היא טובת הציבור, אני לא צריך שום מידע על המשתמשים. לדוגמה, גם הדיווח מצד המשתמשים הוא דיווח אנונימי".

במבט לעתיד, זילברשטיין מוסיף כי בהתאם לביקוש הוא יוכל להוסיף פיצ'רים נוספים שיסייעו לציבור. "בסוף אני מקווה שהבעיה הגדולה יותר תיפתר, ולא יהיו תורים", הוא אומר.

זו לא הפעם הראשונה שזילברשטיין מחליט לעשות דבר שכזה. מכיוון שהוא בעיקר בתפקיד ניהולי, הוא שמח על הזדמנויות לפתח בעצמו ולעזור לכלל. יש לו כמה שירותים לשירות הציבור, אחד מהם זה אתר ליצירת מודעת אבל. לאחר שגילה כי מודעת אבל עולה כסף, הוא החליט לבנות שירות שיעשה זאת בחינם.

עוד כתבות

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; למה טסלה מזנקת ב-6% במסחר המוקדם?

המסחר באסיה ננעל בעליות ● במסחר במט"ח, השקל מתחזק בכ-1% מול הדולר, 3.77 שקלים ● פיליפס מזנקת ב-37% ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזוןן תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

סגנו של סינוואר: "משלחת חמאס תיפגש היום בקהיר עם המתווכות"

צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"