גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדוע יצרנית הרכב הגדולה בעולם לא נכנסת לטרנד הכי לוהט של שוק הרכב?

טויוטה, מלכת הרכבים ההיברידיים, תפסה את עיניהם של מספר ארגוני סביבה בשל היסוסה להפוך את ההיצע שלה לחשמלי לחלוטין ● היעד של טויוטה עומד על 3.5 מיליון כלי רכב חשמליים עד 2030, שיהיו יותר משליש מהמכירות הנוכחיות שלה - בעוד שיצרניות רכב מתחרות מבטיחות להגיע ל-100%

מכונית טויוטה קרולה / צילום: יח''צ
מכונית טויוטה קרולה / צילום: יח''צ

לפני כשני עשורים, הפריוס ההיברידית של טויוטה הביאה לכך שיצרנית הרכב היפנית נעשתה המועדפת על שוחרי איכות הסביבה וצרכנים בעלי מודעות אקולוגית. אז, הפריוס היתה בין הרכבים הנקיים והחסכוניים ביותר בדלק שיוצרו אי פעם. אבל בעוד שתעשיית הרכב עוברת לעתיד המונע על ידי סוללות, יצרנית הרכב היפנית עוד מהססת בהשקעותיה בכלי רכב חשמליים.

יצרניות רכב כמו ג'נרל מוטורס, פולקסווגן ואחרות התחייבו להשקעות של מיליארדי דולרים בשנים האחרונות לפיתוח רכבים חשמליים שאינם דורשים מנועי גז כמו הפריוס. בינתיים, טויוטה פיגרה מאחור, ורק לאחרונה הודיעה על השקעות דומות, כשבמקביל היא ממשיכה להשקיע בפורטפוליו של רכבים "מחושמלים" - החל מהיברידיות מסורתיות כמו הפריוס ועד לקרוסאובר החשמלי bZ4X שהושק לאחרונה.

"העובדה היא: היברידית אינה טכנולוגיה ירוקה כיום. הפריוס ההיברידית פועלת על מנוע בעירה שפולט מזהמים, המצויים בכל מכונית מונעת בגז", כתבה בפוסט קתרין גרסיה, מנהלת מסע הפרסום "תחבורה נקייה לכולם" של מועדון סיירה, ארגון איכות סביבה ותיק בארה"ב. בשבוע שעבר, ארגון הסביבה גרינפיס דירג את טויוטה בתחתית רשימה של 10 יצרניות הרכב שעושות את המאמצים הגדולים ביותר לזנוח את השימוש במזהמים, תוך שהוא מציין התקדמות איטית בשרשרת האספקה ​​שלה ובמכירות של כלי רכב נטולי פליטות, כגון רכבים חשמליים, שהסתכמו בפחות מ-1% מכלל המכירות שלה.

טויוטה פריוס. היברדית הדגל של החברה / צילום: Reuters, Wei ta

לא מתייחסים לכולם באותו אופן

מנהלי טויוטה, בעודם מגדילים את ההשקעות בכלי רכב חשמליים, מנמקים את האסטרטגיה המהוססת של החברה בטענה שלא כל אזורי העולם יאמצו רכבי רכב חשמליים באותו קצב, בשל העלות הגבוהה של כלי הרכב ומחסור בתשתיות. "עד כמה שאנשים רוצים לדבר על רכבים חשמליים, השוק לא מספיק בוגר ומוכן", אמר ג'ק הוליס, סגן נשיא מכירות בכיר בטויוטה צפון אמריקה, בחודש שעבר במהלך פגישה וירטואלית של איגוד עיתונאי הרכב. בכירי טויוטה מאמינים כי שווקים שונים בעולם יאמצו רכבים חשמליים בשיעורים משתנים, בעיקר בהתאם לאנרגיה הזמינה, לתשתיות וחומרי הגלם הדרושים לייצור סוללות.

בדצמבר, טויוטה הודיעה על תוכניות להשקיע 4 טריליון ין, כ-28 מיליארד דולר, במערך של 30 כלי רכב חשמליים המונעים על ידי סוללות, שיהיו זמינים עד שנת 2030. במקביל, כאמור, היא ממשיכה להשקיע בהיברידיות כמו הפריוס ובחלופות פוטנציאליות אחרות לרכבים חשמליים. לאחרונה החברה הודיעה שהיא תשקיע עד 5.6 מיליארד דולר לייצור סוללות היברידיות וחשמליות ביפן ובארה"ב כדי לסייע לתוכניות שהוכרזו בעבר - סכום שמתגמד לעומת יצרניות אחרות כמו GM ו-VW.

ג'נרל מוטורס, למשל, שמה לה למטרה להפוך את צי הרכבים שלה לחשמלי ונטול פליטות לחלוטין עד 2035, כולל מותגי קאדילק וביואיק, עד 2030. כמה יצרניות רכב אחרות הכריזו על התחייבויות דומות, או קבעו יעדים עבור 50% או יותר ממלאי הרכב שלהן בצפון אמריקה שיהיה חשמלי.

טיוטה, לעומת זאת, הציבה יעד למכור 3.5 מיליון כלי רכב חשמליים בשנה עד 2030, שהם יותר משליש מהמכירות הנוכחיות שלה. מכירות אלה כוללות כמיליון יחידות ממותג היוקרה לקסוס, שמתוכננות להימכר בשוקי הרכב של אירופה, צפון אמריקה וסין. "אנחנו רוצים לספק לכל אדם את הדרך שבה הוא יכול לתרום הכי הרבה לפתרון שינויי האקלים. ואנחנו יודעים שהתשובה היא לא להתייחס לכולם באותו אופן", אמר גיל פראט, המדען הראשי של טויוטה ומנכ"ל מכון המחקר של טויוטה, במהלך אירוע מתוקשר בחודש שעבר במישיגן.

לא הפתרון היחיד

בשנת 2021 מכרה טויוטה 10.5 מיליון כלי רכב בכ-200 מדינות ואזורים, יותר מכל יצרנית רכב עולמית אחרת. פולקסווגן - יצרנית הרכב השנייה בגודלה בעולם - מכרה 8.9 מיליון כלי רכב ב-153 מדינות, ו-GM והמיזמים המשותפים שלה מכרו 6.3 מיליון כלי רכב, בעיקר בצפון אמריקה ובאסיה.

טויוטה מאמינה שכלי רכב חשמליים אינם הפתרון היחיד להשגת המטרה של החברה לייצר כלי רכב שאינם מזהמים. "במבט לעתיד הרחוק, אני לא משקיע בהנחה שרכבים חשמליים הם 100% מהשוק. אני פשוט לא רואה את זה", אמר ל-CNBC ג'ים אדלר, מנהל מייסד טויוטה ונצ'רס, יחידת ההון סיכון של יצרנית הרכב. "זה באמת יהיה שוק מעורב".

מעבר לכלי רכב היברידיים ופלאג-אין חשמליים, טויוטה השקיעה רבות בכלי רכב שפועלים על תאי דלק מימן, בינהם הדור השני של דגם מיראי שלה. כלי רכב הפועלים על תאי דלק מימן פועלים בדומה לרכבים חשמליים על סוללות, אך מונעים על ידי חשמל המופק ממימן וחמצן, כאשר אדי מים הם תוצר הלוואי היחיד. הם מתמלאים עם זרבובית כמעט במהירות כמו רכבי דלק ודיזל מסורתיים. ובכל זאת, רכבי תאי דלק עדיין מתמודדים עם אותם אתגרים כמו כלי רכב חשמליים: עלויות, תשתיות חסרות והתנהגות הצרכנים. טויוטה מסרה כי היא בוחנת גם דלקים אלקטרוניים, שלטענת גורמים מומחים הוא דלק ניטרלי לאקלים שיחליף את הדלק המסורתי בכלי רכב לא חשמליים.

האסטרטגיה ההיברידית של טויוטה היא חסכונית, יחסית, שכן פתרונות אמצע נוטים להגיע עם תגי מחיר נמוכים יותר. לדוגמה, טויוטה פריוס היברידית 2022 מתחילה בכ-25 אלף דולר. זה בערך 17 אלף דולר פחות ממחיר הקרוסאובר החשמלי bZ4X של יצרנית הרכב.

עלויות גבוהות וחוסר במשאבים

הסיבות לכך הן העלויות הגבוהות של המצברים ברכבים חשמליים יקרים ביותר, שממשיכות עוד לעלות עקב האינפלציה והביקוש לחומרים כמו ליתיום, קובלט וניקל, הדרושים לייצור תאי המצבר. לפי חברת הייעוץ AlixPartners, עלויות חומרי הגלם לרכבים חשמליים יותר מהכפילו את עצמן במהלך מגפת הקורונה.

בנוסף, טויוטה טוענת שפשוט אין מספיק משאבים להתחיל מהלך של מעבר ל-100% כלי רכב חשמליים. "במהלך 10 השנים הבאות לערך, יהיו צווארי בקבוק אדירים באספקת הליתיום ברחבי העולם", אמר גיל פראט. "רק תסתכל על מספר המוקשים שצריך לעבור. יהיה גם צוואר בקבוק באספקת הניקל לסוללות, בגלל מספר בתי הזיקוק שלא הולם את הביקוש העולה מהר כל כך". מומחים מעריכים כי אין מספיק ייצור משמעותי של ניקל, קובלט ומנגן גופרתי כדי להגיע ליעדי יצרניות הרכב בקשר לרכבים החשמליים בארה"ב עד 2030.

עוד כתבות

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי ואחריו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

פגיעות נ"ט ישירות ב-3 בתים במטולה, ירי לשדרות ולעוטף

הותר לפרסום: עידו אביב, בן 28 מכרמיאל, וקאלקידן מהרי בן 37 מפתח תקווה, נפלו בקרב ברצועת עזה • משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • צבא ארה"ב מציג: תמונות מהקמת הרציף ההומניטרי בים התיכון סמוך לרצועת עזה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" ● עדכונים בולטים

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב