גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המוסדיים כבר פחות מתלהבים מחברות ללא גרעין שליטה, ושופרסל היא רק דוגמה

המגעים למכירת נתח ממניות הגופים המוסדיים בשופרסל עשויים להעיד על שינוי בגישתם: "המטרה היא שמשקיע כמו אהרון פרנקל ישים הרבה כסף, יעשה הכול כדי ששופרסל תרוויח, ויוודא שדברים מתבצעים" • גורם באחד הגופים: "ייתכן שהשוק הישראלי עוד לא מוכן"

סניף רשת שופרסל שלי / צילום: תמר מצפי
סניף רשת שופרסל שלי / צילום: תמר מצפי

בשנים האחרונות קנה לו המודל של חברה ללא גרעין שליטה אחיזה בשוק ההון המקומי. הכוונה לחברה שרוב מניותיה מפוזרות בקרב הגופים המוסדיים הגדולים והיא מונהגת בידי מנהליה הבכירים, שהופכים במודל זה לסוג של בעלי הבית - "כמו באמריקה".

המיליארדר שרוצה להשתלט על רשת שופרסל חושף את התוכניות | ראיון
קנס על "סיבוב מהיר": עסקת שופרסל מתקדמת עם סעיף לא שגרתי | בלעדי
זו המניה שהמוסדיים הכי אוהבים, ומי הפסיד הכי הרבה על השקעה בוול סטריט? 

פירוק פירמידות שליטה על־ידי חוק הריכוזיות, קריסתן של חברות החזקה ממונפות, והפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים, הגדילו משמעותית את מספרן של חברות ציבוריות גדולות בישראל המתנהלות ללא בעל שליטה, בהן חברת הדלק והאנרגיה פז, קבוצת הנדל"ן המניב מבנה, חברת האנרגיה הירוקה אנלייט, רשת המזון שופרסל, וגופים פיננסיים ככלל ביטוח, ישראכרט ובנק לאומי.

 

הציפייה ממנהלי החברות הללו הייתה כי יפעלו באופן מקצועי עבור כלל בעלי המניות, ללא תופעות המאפיינות לעיתים חברות בעלות גרעין שליטה דוגמת עסקאות בעלי עניין, מינוי מקורבים לפקידים בכירים, תשלומי שכר נדיבים למנכ"לים העושים את רצון הבעלים. מכל אלה ביקשו המוסדיים להתרחק, ולייצר במקומם סביבת עבודה שקטה ועניינית יותר.

בכנס שערך גלובס לפני כשנתיים הבהירה גת מגידו, אז מנהלת ההשקעות הראשית של בית ההשקעות פסגות, כי "בארה"ב רוב החברות מתנהלות ללא גרעין שליטה, וכוחות השוק יודעים לטפל בכך. אנחנו יבואנים של גישה האקטיביסטית שהיא הרבה פעמים מראה עבור החברות, שיבינו מה המוסדיים מצפים מהם".

חמישה מוסדיים במגעים מתקדמים למכירת נתח

אלא שכעת נראה כי ההתלהבות של הגופים המוסדיים מחברות המתנהלות ללא גרעין שליטה שככה, או לפחות פוחתת בכל הקשור לאחת מ"נושאות הדגל" המקומיות של מודל זה - רשת שופרסל .

בימים אלה מנהלים שורה של גופים מוסדיים מגעים קדחתניים שעשויים להביא, ייתכן שכבר בשבוע הקרוב, למכירת נתח משמעותי מהחזקותיהם לידי איש העסקים אהרון פרנקל ממנו הם מצפים כי יהפוך לבעל מניות דומיננטי. זאת, לאחר שמניית שופרסל רשמה מתחילת השנה ירידה של 5% על רקע שורה של טלטלות בהנהלת החברה והתחרות הגוברת בענף קמעונות המזון.

"החברה לא מתפקדת ללא בעל שליטה"

המגעים, שנמצאת בשלבים מתקדמים (נכון ליום שני בצהריים) אמורים להוביל לכך שחמישה מתוך ששת הגופים המוסדיים המחזיקים סה"כ בכ־60% ממניות שופרסל (אלטשולר שחם, מנורה, כלל ביטוח, הפניקס והראל ביטוח) ימכרו לפרנקל כ־10% מהמניות תמורת כ־650 מיליון שקל, במחיר של 25 שקל למניה - הדומה למחיר השוק של המניה לאחר שזינקה בימים האחרונים נוכח פרסום המגעים.

בנוסף, תוקנה לפרנקל אופציה שתאפשר לו להגדיל את החזקתו לכ־15% ואולי אף יותר מהמניות לפי מחיר גבוה יותר. לפחות גוף מוסדי אחד שמחזיק במניות שופרסל, מגדל ביטוח, החליט שלא להשתלב במהלך, שכן המחיר המוצע למניה בעסקה נמוך מדי לטעמו.

 

מדוע המוסדיים משנים כיוון? נראה כי אם בעבר, קיוו הללו שהנהלת שופרסל, המונהגת כיום בידי היו"ר הדומיננטי איציק אברכהן ידעו לנווט את החברה, בזמן שהמוסדיים ייהנו מהשבחת הערך, כעת הם רוצים "משקיע דומיננטי" מעל ההנהלה. גורם שלוקח סיכון בהשקעה ושיהיה לו אינטרס לפקח מקרוב על הפעילות השוטפת.

גורם בגוף מוסדי המושקע בשופרסל טוען כי "ראינו שהחברה לא מתפקדת כמו שצריך ללא בעל שליטה. יכול להיות שהשוק הישראלי עוד לא מוכן למתכונת הזאת. מה שברור, ככה זה לא יכול להימשך."

גורם מוסדי אחר מדגיש כי "אנחנו רוצים לתת 'קונטרה' לאברכהן. אנחנו רואים מגמה שבה רבות מהחברות המתנהלות ללא גרעין שליטה פשוט לא מתפקדות מספיק טוב ואני חושב שמהלך של הכנסת משקיע דומיננטי נועד כדי ליצור איזון מסוים".

לדברי אותו גורם, "נכון שהמוסדיים תמכו במינוי אברכהן ליו"ר, אבל זה היה יותר בבחינת הרע במיעוטו. אמרנו: יש פה מישהו שמכיר את החברה, עדיף לקחת אותו. אבל אנחנו רואים שלמרות זאת העניינים לא עובדים שם כמו שצריך, ונראה לנו שאם יהיה בעל שליטה 'Hands On' שיאזן את העניינים, זה יהיה טוב לחברה".

גורם מוסדי שלישי מסביר כי "יש הבדל בין גופים מוסדיים שמחזיקים בין 10% ל־12% כל אחד ממניות חברה כמו שופרסל, לגורם עסקי בודד שמחזיק בנתח דומה או אף גדול מעט מזה. המוסדיים הם משקיעים פיננסיים בהגדרתם, הם יכולים בעיקר להמליץ על מינוי דירקטור ולהשמיע קולם בהצבעה על מדיניות התגמול. "המטרה היא להביא מישהו כמו פרנקל שישים הרבה כסף, יעשה הכול כדי ששופרסל תרוויח ויוודא שדברים מתבצעים. כבר היום יש תוכניות השבחה ליו"ר אברכהן ולהנהלה, אבל צריך לשבת בישיבות ולראות שהדברים אכן מתבצעים. המוסדיים לא יכולים לדחוף, ופרנקל כן".

כמה שנים מתכוון פרנקל להישאר?

כניסתו המסתמנת של פרנקל כבעל מניות גדול לשופרסל מעלה את השאלה, עד כמה יצליחו המוסדיים לרתום אותו להישאר בחברה שנים ארוכות שבהן תשביח השקעתם ברשת. הרקורד של המיליארדר בשוק ההון המקומי אינו מלמד על כך, וכולל שתי השקעות רווחיות מאוד מבחינתו, אך גם קצרות טווח, במניותיהן של יצרנית המל"טים אירונאוטיקס ובעיקר בחברת הנדל"ן המניב גב־ים שממנה יצא עם רווח של כ־1.25 מיליארד שקל.

פרנקל מצידו משדר כי יש לו את היכולת להישאר לתקופה ארוכה. בסוף השבוע האחרון התראיין לגלובס בעניין המימושים המהירים שביצע בעבר ואמר כי אין לו בעיה להחזיק נכסים גם לטווח ארוך: "יש לי נכסים שאני יושב עליהם 20-30 שנה", אמר.

לגלובס נודע כי כדי לוודא שכך אכן המצב, המוסדיים מגבשים כחלק מהסדר מכירת המניות לפרנקל, גם תנאים שייאלצו אותו להתחלק עמם ברווחים במידה ויחליט למכור את מניות שופרסל לאחר זמן קצר לגורם גדול אחר.

בראיון הבהיר פרנקל כי אינו מתכוון להיות מעורב בניהול הרשת ואינו מוטרד ממחאת צרכנים נגד רשתות השיווק המקומיות, על רקע העלייה ביוקר המחיה: "התלונות כלפי הרשתות בהקשר של יוקר המחיה צריכות להיות יותר מאוזנות. יש פה יצרנים, יבואנים ומשווקים. אני מאמין שהדרך הכי טובה לשמור על רמות מחירים מתאימות היא לפתוח את הכול לתחרות. ככל שיפתחו את היבוא ויתנו לכל אחד לעסוק במה שהוא רוצה, יותר טוב".

עוד כתבות

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע בוטלו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

רא''ל (מיל') השר גדי איזנקוט / צילום: גלעד קוולרצ'יק

איזנקוט מאיים בפרישה מהממשלה, ומאשים: "סחיטה באיומים פוליטיים"

חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • בשומרון: לוחמת מג"ב נפצעה קל מדריסה, המחבל נמלט • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות