גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסקודה הזו יכולה להגיע קרוב ל-80 ק"מ על ליטר אחד של דלק. המחיר עשוי להרתיע

כחצי שנה לפני העלאת מס הקנייה על דגמי הפלאג־אין, מגיעה לארץ המשפחתית החדשה של סקודה ● המחיר לא זול, אך מערכת ההנעה איכותית, ויש שפע של מרחב

סקודה אוקטביה פלאג־אין 2022 / צילום: יח''צ
סקודה אוקטביה פלאג־אין 2022 / צילום: יח''צ

בשלהי 2018 סקודה ערכה בישראל את השקת הבכורה הבינלאומית של המשפחתית סקאלה. על במה ניצבו בכירי החברה והסבירו לעיתונאים מכל העולם מדוע נבחרה ישראל לארח את האירוע. הם סיפרו לקהל שסקודה היא המותג האירופי המוביל במסירות בארץ וששיעור החדירה שלה בשוק המקומי נחשב לאחד מסיפורי ההצלחה הגדולים של המותג.

"תל אביב היא מרכז חדשנות": פורשה מתרחבת בישראל 
סלילת יותר כבישים לא תפתור את משבר התחבורה 

אבל מאז התחלפה הנהלת סקודה, הקורונה שיבשה את הייצור הסדיר בתעשיית הרכב, ונדמה שהרומן בין סקודה לשוק הישראלי הסתיים, או לכל הפחות התקרר. בשנתיים האחרונות קיבל השוק המקומי הקצאות מזעריות מהמותג, מה שהוביל לזמני המתנה ממושכים ולירידה של עשרות אחוזים במכירות. במקביל, המחירים האטרקטיביים טיפסו במהירות.

את השינוי הזה מייצגת היטב סקודה אוקטביה פלאג־אין המשפחתית, שנחתה הקיץ בישראל באיחור של שנתיים, עם מערכת הנעה מתוחכמת ומחיר שאפתני שהיה בעבר הטריטוריה של אחותה הגדולה, סופרב.

רחבה וידידותית לכל גיל

מבחינה חיצונית, האוקטביה פלאג־אין דומה לגרסאות הבנזין והדיזל, אם כי היא מגיעה ברמת אבזור גבוהה יותר. הגרסה הבכירה כוללת חישוקי 18 אינץ' נאים ופנסי מטריצה מתוחכמים. כמו אחיותיה בסדרה, לאוקטביה יש עיצוב דינמי ונעים לעין, עם חרטום נמוך וזנב שמשתפל לאחור בזווית חדה לעבר בליטת תא מטען. משטחי הגוף הדוקים והגריל מודגש.

 

כשנכנסים פנימה, נחשפים למערך פיקוד מרשים שכולל לוח מחוונים דיגיטלי חד, ולצדו מסך מולטימדיה גדול ונוח לשימוש, לרבות כמה תפריטים ייעודיים להנעת הפלאג־אין.

הנדסת האנוש ידידותית לבני כל הגילאים, ומלבד תפריטי המגע המקובלים, יש גם מערך אופקי של מתגי שליטה פיזיים קטנים לשליטה על פונקציות חיוניות כמו מערכת האקלים. יש גם מערך מתגים משני לגיבוי על ההגה. פחות אהבנו את המתג הקפיצי והמגושם שמחליף את מוט ההילוכים המסורתי במרכז הקונסול. אומנם הוא מעניק ממד מתוחכם לתא, אך פחות נוח לתמרוני חניה שדורשים מעבר תכוף בין הילוך אחורי לקדמי.

המושבים הקדמיים מציעים שפע של מרחב לראש ולרגליים, וגם מבוגרים מעל 1.8 מטר לא ירגישו דחוקים מאחור. תוספת המנוע החשמלי והסוללה באה על חשבון תא המטען, שמסתפק ב־450 ליטר בלבד במצב הרגיל לעומת 600 ליטר בגרסאות הבנזין והדיזל. זה עלול לצער את חובבי האוקטביה המסורתיים. הנחמה היא שהדלת האחורית המתרוממת (והכבדה מאוד) עדיין מקלה על ההטענה, וניתן לקפל את מסעד המושב האחורי לטובת מטענים ארוכים.

איכות הייצור טובה עם שפע של חומרים רכים בטווח נגיעה מההגה ובידוד רעשים יעיל. עם זאת, ממכונית שמחירה ההתחלתי נושק ל־180 אלף שקל, היינו מצפים לקבל ריפוד קצת יותר מהודר ואולי עוד אבזרי פרימיום כמו גג פנורמי. המפרט הבטיחותי מקיף וכולל את כל עזרי הסיוע האקטיביים והפסיביים שקיימים בפלח.

כמעט "חשמלי" על מלא

מערכת ההנעה ההיברידית־נטענת של האוקטביה משלבת בין מנוע 1.4 ליטר טורבו־בנזין בהספק של 150 כ"ס ביחד עם מנוע חשמלי שמייצר 109 כ"ס. יש גם סוללה בהספק צנוע יחסית של 13 קילוואט־שעה, והמכלול מייצר הספק משולב של 204 כ"ס ומומנט משולב של כ־36 קג"מ.

סקודה מתהדרת בטווח חשמלי של עד 70 ק"מ לאחר טעינה מלאה, שאורכת כ־3.5 שעות ברשת החשמל הביתית. אבל כמו בהרבה דגמי פלאג־אין, אלה נתונים די תיאורטיים. נסיעה בעליות תלולות או האצות תכופות יקצצו את הטווח החשמלי הריאלי בכ־30%.

כך גם במקרה של צריכת הדלק. סקודה נוקבת בממוצע משוקלל מרשים מאוד של 100 ק"מ לליטר, אבל נהגים שמתייחסים לטעינת הסוללה בתור המלצה לא מחייבת - ויש רבים כאלה - יגלו שצריכת הדלק הריאלית קרובה יותר לכ־25 ק"מ לליטר. לא הרבה יותר משל מכוניות היברידיות מקובלות.

לצד זאת, בניגוד להרבה היברידיות עממיות, מנוע הבנזין כאן חזק ומעודן מספיק כדי לספק ביצועים מרשימים ותגובת דוושה טובה בהאצה מסל"ד נמוך, גם אם "שכחתם" לחבר את הסוללה לרשת בלילה. במצב התכנות המקובל העברת הכוח מחשמל לבנזין ולהפך די חלקה, ובמצב הספורטיבי המנוע החשמלי מספק תוספת מוחשית להאצה של האוקטביה. חבל רק שמערכת מיחזור האנרגיה בבלימה כמעט אינה מורגשת.

המחיר עלול להרתיע

בשיוט רגוע על הכביש המהיר, כאשר בקרת השיוט פועלת, המנוע החשמלי לוקח פיקוד ומספק תחושה של גלישה חרישית שמזכירה רכב חשמלי "מלא". על העברת הכוח אחראית תיבה אוטומטית כפולת מצמדים, שברוב המקרים מבצעת את מלאכתה היטב, אם כי בתנאי זחילה היא פחות רהוטה.

האוקטביה פלאג אין שוקלת כמעט 250 קילו יותר מגרסת הבנזין, והמשקל העודף מורגש בעיקר בפעולת המתלים. כיול המתלים רך מספיק כדי לספוג שיבושים קלים, אבל מעבר על מהמורות גדולות עלול לטלטל את הנוסעים. בנסיעה רגועה בעיר ועל הכביש המהיר, ההגה מרגיש קל מאוד ודי מנותק. אולם, בפניות הדוקות הרכב זורם גם תחת עומס צידי גבוה.

אוקטביה פלאג־אין עולה בישראל 179 אלף שקל, והדגם המאובזר יותר מגיע לסביבות ה־190 אלף שקל. זה נשמע מחיר גבוה למשפחתית עם דימוי עממי, עד שמגלים שגרסת ה־1 ליטר בנזין של האוקטביה, עם אבזור מקביל וכמעט 100 כוחות סוס פחות, עולה כיום 153 אלף שקל. וגם לה תצטרכו להמתין זמן ממושך.

בשורה התחתונה, גם במחיר הזה גרסת הפלאג־אין של סקודה אוקטביה יכולה לשמש ללא קושי כמכונית מנהלים מהירה, מרווחת וחסכונית מאוד, כל עוד מפגינים משמעת בכל הנוגע לטעינה. אבל עם זינוק מתקרב של 15% במס הקנייה על דגמי פלאג־אין בינואר 2023, ייתכן בהחלט שהקריירה שלה בישראל תהיה קצרה למדי.

חלק מהמתחרות

קיה נירו פלוס פלאג־אין

175 אלף שקל עולה גרסת הפלאג־אין של קיה. המכונית עושה שימוש במערכת ההנעה המוכרת של נירו עם מנוע חשמלי ומנוע 1.6 בנזין בהספק משולב של 141 כ"ס והיא מציעה חלל מרווח מאוד. הטווח החשמלי הוא כ־50 ק"מ.

קיה נירו פלוס פלאג־אין / צילום: יח''צ

MG HS פלאג־אין

191 אלף שקל עולה דגם הפלאג־אין של MG. לרכב יש מערכת הנעה שמשלבת מנוע 1.5 ליטר טורבו ומנוע חשמלי, והוא מייצר הספק כולל של 258 כ"ס. סוללה של 16.6 קילוואט מספקת טווח חשמלי של עד 52 ק"מ. תא הנוסעים מרווח.

MG HS פלאג־אין / צילום: יח''צ

רנו מגאן פלאג־אין

גרסת הפלאג־אין תגיע לארץ בתחילת 2023. היא משדכת בין מנוע 1.6 ליטר בנזין למנוע חשמלי של 33 כ"ס ולסוללה של 10 קילוואט. ההספק הכולל 160 כ"ס, הטווח החשמלי הוא 50 ק"מ וניתן לנוע על חשמל עד 130 קמ"ש. המחיר טרם פורסם.

רנו מגאן פלאג־אין / צילום: יח''צ

עוד כתבות

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון