גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נתניהו, סמוטריץ' וברקת סיכמו: הקפאת ההתייקרויות בחשמל, במים ובארנונה

לגלובס נודע כי ראש הממשלה, שר האוצר ושר הכלכלה קיימו דיון ראשון בפורום שישמש בשנים הקרובות כקבינט הכלכלי, ובו הוחלט להעמיד את הטיפול ביוקר המחיה בארץ בראש סדר העדיפויות ● על יישום הקפאת עליות המחירים הופקד משרד האוצר, שאמור להציג לאחר עבודת מטה מהירה את העלויות וההשפעות, ואת ההיקף הנדרש לתיקצוב המהלך באופן מיידי

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דוברות הליכוד
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דוברות הליכוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' סיכמו עקרונית להקפיא באופן חלקי או מלא את עליות המחירים הקרובות בתחומי המים, החשמל והארנונה. בדיון, שבו השתתפו גם שר הכלכלה ניר ברקת, ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון ורמ״ט שר האוצר שריה דמסקי, הייתה תמימות דעים כי יוקר המחיה הוא הבעיה המיידית החשובה ביותר בסדר היום, וכי יש לטפל בו כבר בטווח הקצר ולא להמתין לתקציב.

יצוין כי הכוונה היא להפוך את פורום המשתתפים בישיבה לקבינט הכלכלי של נתניהו. לקבינט הכלכלי אין מעמד סטוטורי, אך הוא ישמש כפורום הכלכלי העליון של המדינה, בשנים הקרובות. 

על עליית מחירי החשמל בהיקף של 8.2% החליטה רשות החשמל בחודש שעבר, אף שעמדו בפניה אפשרויות פריסה רחבות יותר, ולמרות ההערכות כי מחירי הפחם - הגורם העיקרי לעליית המחירים - לא יוסיפו לעלות.

מועצת רשות המים הודיעה על עליה של 3.5% במחיר המים לצרכנים בין השאר בשל העלייה במחירי החשמל. הארנונה צפויה לעלות מראשית החודש בשיעור של אחוז ושליש, כך לפי החלטת משרד הפנים בשנה שעברה.

על יישום הקפאת עליות המחירים מופקד האוצר, שאמור להציג לאחר עבודת מטה מהירה את העלויות וההשפעות, ואת ההיקף הנדרש לתיקצוב מיידי לעומת הצעדים האסטרטגיים שייושמו כאמור בתקציב המדינה.

באוצר מסתייגים

באוצר יש לומר לא ששים לצאת בהצהרות עד לאחר הבדיקות המלאות על היקף המימון הנדרש וההשפעות, אלא שראש הממשלה לוחץ לקדם את המהלכים הללו במהירה.

בישיבה הוצגו השלכות העלאות המחירים הן על משקי הבית והן על התעשייה והמסחר, והצפי שהוצג הוא כי הן יגררו גל של עליות מחירים לכל רוחב היריעה. לפי המידע שהגיע לגלובס ההחלטה שהתקבלה היא להקפיא ולו חלקית את רוב העליות, תוך הקצאת תקציב מיידי למימון הגורמים שיפגעו מכך.

לפי הערכות מדובר במאות מיליוני שקלים לטווח של החודשים הקרובים, עבור הרשויות שיפגעו מאי העלאת הארנונה, עבור רשות החשמל - כאשר זו תידרש להאיץ את תהליך המעבר לתחנות המונעות בגז טבעי או לשימוש באנרגיות מתחדשות במקום התחנות הפחמיות.

הקפאת עליית המחירים הייתה חלק מהבטחת הבחירות של הליכוד ונתניהו חזר עליה גם בוועידת ישראל לעסקים של גלובס. הוא ציין אז כי יקפיא את מחירי החשמל המים הארנונה והדלק. בסוגיית הדלק לא התקבלה החלטה, בין השאר לאור הצפי כי מחירי הדלק העולמיים במגמת ירידה ולא נדרשת התערבות מיידית.

החלק השני בדיון יוחד לצעדים ארוכי הטווח, ואלה יישומו בעיקר בתקציב המדינה שעליו שוקדים במשרד האוצר. ההחלטה המשותפת שהתקבלה היא כי יוקר המחיה ולצידו בניית תשתיות וגורמים מוטי צמיחה נוספים יהיו בראש סדר העדיפויות של התקציב החדש שיהיה דו שנתי 23-24, כדי ליישם בו תהליכים ארוכי טווח.

נתניהו אמר בישיבת הממשלה היום כי "אנחנו מאוחדים במאבק ביוקר המחיה. אנחנו נפעל להקל על אזרחי ישראל שספגו עליות מחירים קשות בשנה האחרונה כתוצאה משילוב של האינפלציה העולמית וחוסר מעש מוחלט של הממשלה היוצאת שלא נקטה בצעדים המינימליים שהיו יכולים להקל, ואפילו למנוע, את המצב שהתרחש. אמש קיימתי דיון כלכלי ראשון עם שר האוצר, שר הכלכלה ופרופ' אבי שמחון על צעדי החירום המיידים שננקוט בעניין זה בימים הקרובים."

נתניהו באמירותיו בימים האחרונים תוקף את הממשלה הקודמת על מה שהגדיר "מחדל וההפקרות בטיפול ביוקר המחייה. לא עשו כלום, שום דבר, ואיפשרו למצב הזה להתדרדר. לא נקטו בפעולות שיכלו לנקוט בהם בזמן. הדבר הזה מובא לפתחנו וזה לא פותר אותנו מלפעול, אנחנו פועלים בכל העוצמה. יש הרבה עבודה על כל מחוללי האינפלציה ואנחנו מתכוונים לטפל בהם. נעשה מאמץ לאומי עליון מול חידלון גדול מאוד שירשנו. תמיד יותר קשה להיכנס אחרי שחפרו לך בור גדול אבל אין לנו ברירה אלא לפעול בצורה תקיפה, מושכלת ואפקטיבית. זה הדבר הראשון שאנחנו צריכים לעשות".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד לא נשאר חייב והשיב בציוץ בטוויטר: "נתניהו, לפי ה'אקונומיסט' העברתי לכם את הכלכלה הרביעית הכי חזקה ב-OECD. זה שהחלטת לחלק את כל הכסף לשותפים הסחטנים שלך זו בעיה שלך".

באופוזיציה מדגישים את הנתונים הכלכליים החיוביים, העודף התקציבי השוטף, האבטלה הנמוכה ועוד. את עליות המחירים מייחסים אנשי לפיד וליברמן להשפעות העולמיות ובמידה מסויימת של צדק. אלא שבתוך המחנה של לפיד יש ביקורת על התנהלות שר האוצר היותא אביגדור ליברמן, שבתקופת הבחירות לא הוביל לצעדים מיידיים להקלה ולו חלקית של עליות המחירים. "גם את הורדת המס על הדלק, הוא עשה מאוחר ורק לאחר שכפינו עליו", טוען שר לשעבר מיש עתיד. לדבריו הסוגיה הכלכלית הייתה פקטור מכריע בבחירות לטובת נתניהו.

ראש הממשלה, שכמעט והתנצל בראיונות אחרי הבחירות על כך שהוא נאלץ לנקוט בצעדים "לא כלכליים" מטעמים פוליטיים וקואליציוניים, ינסה יחד עם סמוטריץ' וברקת להמעיט מההשפעה הכלכלית שיש בכמה מהסעיפים הקואליציוניים על מגמת הצמיחה של ישראל ומעמדה כלכלי הבינלאומי. לכן מעורבותו בתחום הזה תהיה עמוקה ומכאן חשיבותו של הקבינט הכלכלי הלא רשמי שהקים.

עוד כתבות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

גבול ישראל-לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

אחרי כמעט יומיים ללא התרעות בצפון - אזעקות בגליל העליון

הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק