גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה הסיכוי שבקרוב נראה מנכ"לית חדשה בראש חברה ציבורית גדולה? בדקנו

הבורסה איבדה השבוע את המנכ"לית האחרונה שעמדה בראש חברה שנכללה במדד ת"א 35 ● בניסיון להבין מה הסיכוי שזה ישתנה בקרוב, בדקנו כמה סמנכ"ליות מכהנות בחברות האלה, באילו מקצועות ומה הסיכוי שלהן לזנק לעמדה בכירה יותר ● וגם, איזו חברה נשלטת על ידי אישה אבל בהנהלה שלה תמצאו אפס סמנכ"ליות?

מנכ''לית חדשה בראש חברה ציבורית גדולה? / אילוסטרציה: אפרת לוי
מנכ''לית חדשה בראש חברה ציבורית גדולה? / אילוסטרציה: אפרת לוי

 

המינוי של אלי כהן השבוע למנכ"ל הבנק הבינלאומי סימל את סוף עידן הנהלת הנשים בבנקים. ויותר מכך, עם מיניו התייתם מדד תל אביב 35 כולו ממנכ"ליות.

עד לפני שנים אחדות, שלושה מבין הבנקים הגדולים בישראל נוהלו בידי נשים (גליה מאור ולאחר מכן רקפת רוסק, לילך אשר טופילסקי וסמדר ברבר צדיק). השינוי הזה, ביחד עם המגמה הכללית בצמרת החברות הציבוריות בישראל, הובילה אותנו לשאלה האם מדובר באירוע נקודתי או שיטתי ומה הסיכוי שהוא ישתנה בקרוב. בניסיון להתחקות אחר תשובות ניתחנו את הנהלות כלל החברות במדד ת"א 35, ביקשנו לבדוק כמה סמנכ"ליות מכהנות בהן כיום ובאלו תפקידים.

לאן נעלמו הנשים?

הנחת המוצא שלנו הייתה שסמנכ"לים של היום הם המנכ"לים של מחר. אולי לא בחברה שבה הם מכהנים או מכהנות כיום, אבל מדובר בנקודת זינוק משמעותית לראש הפירמידה. כך מונה אלי כהן, שכיהן כסמנכ"ל שאחראי על חטיבת ניהול הסיכונים בבינלאומי, ומעמדה זו מונה גם אבי לוי המנכ"ל החדש של בנק דיסקונט. זו דרכו של עולם.

כמה סמנכ"ליות במדד ת"א 35?

להלן התוצאות: בחברות שמרכיבות את מדד תל אביב 35 מכהנות 69 סמנכ"ליות, פחות מ־2 בממוצע לחברה. זאת לעומת 156 סמנכ"לים גברים, יותר מ־4.5 בממוצע (הבדיקה שלנו כוללת גם משנים למנכ"ל, ראו מסגרת). כלומר - קיימת הטייה משמעותית לטובת גברים, אך המצב אינו חמור כמו זה שמשתקף כרגע בצמרת הפירמידה עצמה.

בהנהלות הבנקים קיים יחס לא רע בין גברים לנשים בעמדות הבכירות, עם קצת יותר מ־4 סמנכ"ליות בממוצע לכל בנק, מול כ־6 סמנכ"לים. במקצה הזה בולט במיוחד בנק מזרחי טפחות. הבנק היחיד שיש בו יותר סמנכ"ליות (5) מסמנכ"לים (4).

 

בעוד שלוש חברות בלבד קיימת הטייה לטובת הנשים - נייס, או פי סי אנרגיה, ואנרג'יקס שבה 3 נשים מכהנות כסמנכ"ליות ללא סמנכ"לים ממין זכר כלל. בארבע חברות נוספות מצאנו שוויון בין מספר הסמנכ"ליות למקביליהם הגברים. ב־28 חברות מספר הסמנכ"לים גבוה מזה של הסמנכ"ליות, בהן 4 חברות ללא סמנכ"לית אחת.

התואר סמנכ"ל לא ניתן לכל ההנהלה הבכירה בחברה, ויש לו משמעות. "למילים יש כוח", אומרת מיכל דן הראל, מנכ"לית חברת ההשמה וכוח האדם מנפאואר ישראל. "אי אפשר להתעלם מזה שהתואר סמנכ"ל הוא הבעת אמון והצהרת כוונות. יוצאים מן הכלל הם הארגונים שנמנעים מעצם השימוש בטייטל הזה, ובוחרים בתיאור אחר".

האם דמות נשית בעמדה בכירה היא ערובה למינוי של יותר נשים בכירות? לפחות במדד ת"א 35 התשובה שלילית. בשתיים מתוך ארבע החברות היחידות שבהן מכהנות נשים בתפקיד היו"ר - עזריאלי ומליסרון - קיימת העדפה גברית מובהקת בהנהלות. כאשר במליסרון אין סמנכ"ליות כלל.

ברשות לניירות ערך הציבו לפני שלוש שנים יעד של 35% להשתתפות נשים בדירקטוריונים. אם ניקח את המספר הזה כנקודת ייחוס, הרי שבגזרת הסמנכ"לים רוב החברות במדד תל אביב 35 עומדות במשימה, ולא מעט מהן גם עוקפות אותו, כאשר הממוצע הכללי עומד על כ־30%.

מה מסתתר מאחורי מספרי המאקרו

אלא שמספרי המאקרו החיוביים עשויים להסתיר מציאות קצת יותר מורכבת. השאלה הבאה ששאלנו את עצמנו היא באיזה סמנכ"ליות מדובר, כלומר מה תחומי האחריות שהן מחזיקות בהן. המקפצה הטבעית למשרת מנכ"ל.ית היא תפקיד מעולמות הכספים, השיווק או ניהול הסיכונים - האם נשים מחזיקות בתפקידים כאלה?

 

כאן הבדיקה שלנו מגלה שיותר מחצי מהסמנכ"ליות בחברות תל אביב 35 מכהנות במקצועות של אנשים וכוח אדם או ייעוץ משפטי - 36 מתוך 68 הסמנכ"ליות. לכן, אפשר לומר שהסיכוי שלהן להפוך למנכ"ליות, נמוך יותר.

עד כמה התמונה הזו משקפת את המנכ"לים והמנכ"ליות של מחר? לדברי דן הראל, "בשנים האחרונות יותר סמנכ"לי כספים ממונים למנכ"לים, אך המגמות משתנות עם השנים. הייתה תקופה לא מבוטלת שסמנכ"לי מכירות היו המועמדים המובילים להתמנות למנכ"לים. מה שבטוח זה שהסיכוי של סמנכ"לית משאבי אנוש להפוך למנכ"לית הוא נמוך עד אפסי והדבר נכון גם לייעוץ המשפטי".

המגמה העולמית והמצוק שנשים נופלות ממנו

לפי מחקר משנת 2021 של ארגון WBC, שמקדם נשים בעולם העסקים בארה"ב, רק 6% מהחברות במדד החברות המובילות בארה"ב, S&P500, מנוהלות על ידי מנכ"ליות. רק 26.5% מהסמנכ"לים והמנהלים הבכירים באותן חברות הם נשים.

בבדיקה מאוחרת יותר, מפברואר השנה, נמצא שיפור מסוים. חברת Catalyst, גם היא פועלת בתחום קידום הנשים בעסקים, מצאה כי ב־500 החברות המובילות בוול סטריט מכהנות 41 מנכ"ליות, שהן קצת יותר מ־8%.

 

השבוע דווח בניו יורק טיימס כי רוב חברות הקמעונאות הגדולות שחיפשו הנהגה חדשה מינו גבר לעמוד בראשן. גם בחברות שנוהלו בעבר על ידי נשים כמו ויקטוריה סיקרטס וגאפ, כיסא המנכ"ל ניתן לגברים. למעשה, מתוך 86 חברות קמעונאות ברשימת הפורצ'ן 1,000, שכוללת את אלף החברות הגדולות בארה"ב, רק 13 מנוהלות על ידי נשים. זאת, למרות שנשים מניעות את רוב הרכישות בחנויות ומהוות גם את רוב כוח העבודה בדרגות הנמוכות יותר.

כמו בבנקים בישראל ובחברות הגדולות במשק המקומי, גם בארה"ב נדיר שמנכ"לית מוחלפת על ידי אישה אחרת. כך קרה למשל במקרה של בד בת' אנד ביונד (Bed Bath & Beyond). קמעונאית מוצרי הבית שהגישה בקשה לפשיטת רגל לפני מספר חודשים ונוהלה על ידי המנכ"לית סו גוב. החברה נמכרה במכרז לחברת האיקומרס אוברסטוק. את תפקיד המנכ"ל בגרסה החדשה של בד בת' אנד ביונד קיבל בכיר באוברסטוק.

הסיפור של בד בת' אנד ביונד מייצג במידה רבה את הסיבה לתופעה. בניו יורק טיימס מסבירים כי בתקופות חוסר ודאות, בהן סיכון הופך כמעט למילה גסה, חברות מחפשות מנהלים עם רקורד מוכח, מומחיות פיננסית וכאלה שמפזרים ניחוח של ביטחון, מה שמקדם בעיקר גברים.

 

המגמה הזו נמצאה גם במחקר של כריסטי גלאס, פרופ' לסוציולוגיה באוניברסיטת יוטה, שחוקרת כבר 16 שנה ייצוג מגדר וגזע בתאגידים בארה"ב. גלאס אמרה לניו יורק טיימס כי מחקריה הראו לאורך השנים שנשים מתמנות לעתים קרובות לתפקידי מנכ"ל כשהחברה מחפשת תדמית נועזת מול מצב פיננסי רעוע - תופעה המכונה "צוק הזכוכית". אבל בהמשך, כשהבוץ מעמיק והצרות נערמות, את תפקיד המנכ"ל המושיע תופס גבר. "ההיגיון של 'צוק הזכוכית' בזמן משבר הוא להגיד 'בואו נראה לבעלי המניות, לציבור, ולבעלי העניין שאנחנו הולכים לכיוון חדש", הסבירה גלאס לניו יורק טיימס. "אפקט המושיע הוא דרך לומר, 'בסדר, ניסינו את זה, אנחנו נחזור קצת לסטטוס קוו היציב כדי לנווט את המשבר הזה".

פרופ' תמר אלמור, דיקן הפקולטה למנהל עסקים במכללה למינהל, מצביעה על סיבה נוספת לכך שמינוי של אישה בתפקידי מפתח לא בהכרח מרמז על המשך המגמה: תסמונת מלכת הדבורים (Queen bee syndrome). "כדי להגיע לתפקיד ניהולי בכיר, אישה צריכה להראות שהיא 'יותר גבר מכל גבר אחר', ומנסה להיות מאוד דומה לכל הגברים שבוחרים בה. היא מסגלת לעצמה התנהגויות שנפוצות יותר אצל גברים, כמו לשים את העבודה במקום הראשון", היא מסבירה. "אם יש אישה אחת בתפקיד בכיר בין הרבה גברים, היא הרבה פעמים תהיה זו שלא תקדם נשים אחרות. אלה לא בחירות שנעשות באופן מודע, אבל אנחנו רואים אותן במחקרים". מעגל קסמים של אי־שוויון.

 

קשר מובהק בין גיוון לביצועים

ולסיום צריך להגיד אולי את המובן מאליו. לעובדה שנשים מקבלות פחות מקום במסדרונות ההנהלה הבכירה, יש לא רק משמעות חברתית, אלא גם עסקית. מחקר שפורסם ב־2016 וכלל 2 מיליון חברות באירופה גילה שמספיק להוסיף אישה אחת לדירקטוריון כדי שהתשואה תעלה ב־3%־8%. מחקר שהתפרסם לפני עשור על ידי החברה למחקרי שוק של הדאו ג'ונס והתפרס על פני 15 שנה, העלה ממצאים דומים.

"המחקרים הגלובליים מצביעים על זה שהעסקה של כוח אדם מגוון תורמת משמעותית לביצעים של חברות וליכולת שלהן להיות גמישות ולהסתכל על המציאות בצורה רחבה יותר", אומרת דן הראל.

פרופ' אלמור הרבה יותר נחרצת. "שורה של מחקרים שנעשו לאורך השנים לפי כל מיני מדדים מצביעים על קשר מובהק בין גיוון מגדרי לביצועים עסקיים. עשינו מחקר בינלאומי על דירקטוריות והשקעות מחקר ופיתוח. ומצאנו שככל שיש יותר נשים בהנהלה הבכירה ובדירקטוריון, השקעות קצרות טווח יורדות, והשקעות אסטרטגיות, כמו מחקר ופיתוח, עולות", היא מספרת.

עוד כתבות

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו