גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השר שהכריע, הבולדוזר שהניע וזו שגזרה את הסרט: האנשים של הקו האדום

בתום שנים של דחיות, חילופי האשמות ותשעה שרי תחבורה, הקו האדום בגוש דן נפתח ● חזרנו אל דמויות מפתח בפרויקט התשתית הענק והיוקרתי בתולדות המדינה: מהשר שהוציא אותו לפועל ועד ל"האיש שידע להזיז את כולם"

מירי רגב בסיור בקו האדום של הרכבת הקלה / צילום: יוסי כהן
מירי רגב בסיור בקו האדום של הרכבת הקלה / צילום: יוסי כהן

אחרי שנים רבות של דחיות, עיכובים, ויכוחים, צפיות ולא מעט רעשי רקע, הגיע הרגע המיוחל:פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה במרכז הארץ. גלובס חוזר אל האנשים המרכזיים שעמדו מאחורי פרויקט התשתיות הענק והיקר ביותר שנעשה בישראל: החל מישראל כ"ץ, דרך רון חולדאי ועד לשרת התחבורה מירי רגב, שבסוף גזרה את הסרט.

למדו את הלקח? מה הסיכוי שהקווים הבאים של הרכבת הקלה יהיו מוכנים בזמן
היינו בנסיעת המבחן של הרכבת הקלה. זה מה שחשבנו

ישראל כ"ץ  "השר שהלאים"

בשנת 2007 נפל דבר. בתום מכרז שפרסמה המדינה לבניית הקו האדום של הרכבת הקלה, נחתם הסכם עם קבוצת MTS - שותפות בין חברות ישראליות וזרות ובהן אפריקה ישראל, אגד, סימנס הגרמנית ו־CCECC הסינית. שנה לאחר מכן, פרץ משבר כלכלי עולמי והשותפות לא הצליחו להגיע לידי סגירה פיננסית כדי להתחיל את ביצוע הפרויקט, שהקמתו אמורה הייתה להסתיים בתוך חמש שנים. הקבוצה הציעה למדינה להגיע להסדר לפיו הפרויקט יפוצל לחלקים שונים, וכך השותפים יוכלו להגיע לסגירה פיננסית מלאה בעבור כל צד. אלא שבמשרד האוצר סירבו להצעה.

 

בינתיים, במשרדי הממשלה התחוללה מהומה: במשרד ראש הממשלה חשבו שתהיה זו בכייה לדורות להלאים את הפרויקט; באוצר הדעות היו חלוקות ושר התחבורה דאז, ישראל כ"ץ, דפק על השולחן והכריע לגבי הלאמת הפרויקט.

שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ''ץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"המחיר שהמדינה הייתה משלמת על פער המימון של מאות מיליוני שקלים לעומת הנזק מבחינת עלויות והזמן להקמת הפרויקט, פשוט לא בר השוואה וזה נזק מטורף", אומרת מיכל פרנק, לשעבר מנכ"לית משרד התחבורה ומי שכיהנה באותם ימים כבכירה במשרד ראש הממשלה. "היום יותר מתמיד אנחנו יודעים שצריך לתת לשוק הפרטי לעשות את מה שהוא יודע לעשות". גורם אחר שהיה מעורב בקבלת ההחלטות סביב הפרויקט, הוסיף: "היו חילוקי דעות בממשלה, ובסופו של דבר אין ספק שהמציאות הייתה גרועה מכל תחזית שאפשר היה לצפות".

לצד הביקורת על ההלאמה, צריך לציין שכ"ץ הוא זה שהוציא את הפרויקט לפועל, לאחר שנים רבות של דיבורים ודחיות בלתי פוסקות. בשנת 2015 פוצץ את גשר מעריב והעבודות החלו. אולם, בתור השר הממונה הדומיננטי ומי שכיהן במשך עשור בתפקיד, חלק מהכישלונות רשומים על שמו: החל ממינויים שינויים במחלוקת ועד דרך ביקורות על טוהר מידות. כמו כן, כ"ץ קידם באיחור את הקו האדום, כשהמטרופולין כבר הגיע לכאוס תחבורתי.

רון חולדאי "מושל הקו"

הקו עובר בין חמש רשויות מקומיות, אבל רשות אחת בולטת מעל כולן. "אם ישאלו בעתיד למה הפרויקט יצא לדרך, יבינו שזה קרה בזכות עיריית תל אביב ובזכות ראש העיר", אמר בעבר מנכ"ל נת"ע חיים גליק. "זאת לעומת ערים אחרות שעיכבו את הפרויקט".

תל אביב פרסה שטיח אדום לעבודות הרכבת הקלה שמיררו את חיי התושבים ובעלי העסקים. שרי תחבורה ואוצר התחלפו והפקידות עברה אין סוף גלגולים, אבל ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, תמיד היה שם. חולדאי ליווה את הקו האדום מאז תחילת כהונתו, ובקדנציה האחרונה שלו הוא אף ספג ביקורת ציבורית נרחבת על העבודות שלא נגמרות.

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב / צילום: איל יצהר

חולדאי דרש - וקיבל - את שינוי התכנון ולהוריד את הרכבת מתחת לקרקע כדי לא להפריע לבעלי הרכבים. כתוצאה מכך, קיבלנו רכבת תת־קרקעית שלא מעשירה את המרחב העירוני כמו רכבת קלה, והשקעה תשתיתית יקרה מדי ביחס לשירות שהיא מציעה.

יהודה בר און "הבולדוזר"

גורמים רבים בענף מאמינים שאם יש אדם שהביא לכך שעבודות הרכבת הקלה בגוש דן יצאו לפועל, הוא מנכ"ל נת"ע המיתולוגי, יהודה בר און. האיש שנודע בפתיל קצר למדי, הציב שעון עצר שתקתק בכניסה למשרדי החברה עד ליום הפתיחה.

למרות ריבוי השחקנים שמעורבים בפרויקט שהתנהל בין גופי המדינה ומחוצה לה, ה"בולדוזר ידע להזיז את כולם", כך לפי גורמים שעבדו מולו.

יהודה בר און / צילום: תמר מצפי

בשנת 2019, כשהפרויקט חווה טלטלה בעקבות התפטרות בר און וחמישה סמנכ"לים בנת"ע לאחר מחלוקות ממושכות מול הדירקטוריון, בראשות רם בלינקוב, שדרש עוד סמכויות. כתוצאה מכך, במשך חודשים החברה התנהלה בעצלתיים.

חיים גליק "המנהל"

לאחר חודשים ללא הנהלה ומעט מאוד אנשים שהסכימו להיכנס לתופת התשתיתית של נת"ע בעיצומו של הפרויקט הלאומי הגדול ביותר בתולדות המדינה, בחר דירקטוריון החברה בחיים גליק לתפקיד המנכ"ל החדש. גליק הגיע ללא ניסיון רלוונטי בתחום התחבורה, וקודם לכן כיהן כמנכ"ל עיריית ראשון לציון ומנכ"ל אוניברסיטת בר אילן.

חיים גליק, מנכ''ל נת''ע / צילום: כדיה לוי

חודשים בודדים לאחר מינויו, הודיעה נת"ע על דחייה בהשקת הרכבת הקלה של 13 חודשים, וצורך בתקציב של יותר ממיליארד שקלים. בהמשך כהונתו, נת"ע לא עמדה שוב ושוב בתאריכי היעד לפתיחה. במקביל, מחלקות שונות בנת"ע לא שיתפו פעולה זו עם זו ומנהליהן החליפו מהלומות. כל זאת, כשאגף המטרו בה לא עבד לשביעות רצון הממשלה, וכשהאחראים על הקו הסגול לא היו מתואמים עם אלו של הקו הירוק.

אולם, למרות הביקורת, גליק ראה בהפעלת הרכבת משימת חייו. הוא מי שעומד בסופו של דבר בראשה של חברה שהוציאה את הפרויקט לפועל, גם אם באיחור.

מירי רגב "גוזרת הסרט"

משנת 1997 החל להתקדם על הנייר רעיון הרכבת הקלה, ובשנת 2002 הממשלה אישרה את תכניותיו. חמישה ראשי ממשלה כיהנו מאז ותשעה שרי ושרות תחבורה. כעת, מי שגוזרת את הסרט היא מירי רגב. היא ערכה השבוע נסיעה מיוחדת לעיני עיתונאים, הייתה בקיאה בחומר ורשמה הערות. אבל האמת שהיא לא הייתה שם, בטח שלא באופן מספק, כמוה גם כל שרי ושרות התחבורה מאז כהונתו של ישראל כ"ץ. היא לא גיבתה את נת"ע מול ראשי הרשויות ולא הייתה מעורבת מספיק, כמו גם קודמיה. אך רגב המשיכה להלום בחברה שעמדה בפני שוקת שבורה.

בשיאן של העבודות לפתיחת הקו בישורת האחרונה ולאחר נסיעת מבחן מוצלחת, רגב איימה להפקיע מידי נת"ע את פרויקט המטרו כדי שהחברה תתמקד בקווים הירוק והסגול. זאת למרות שייתכן שחלק מהעיכובים בקו הסגול נוגעים לשרה עצמה ישירות, כשלא הסכימה לחתום על צווי הפקעה למבנים בכפר שלם שעליהם עובר התוואי. כתוצאה מכך, ההכרזה על תוצאות המכרז של השלב השני בפרויקט נדחה בשנה.

ומה הלאה? תלוי את מי שואלים. "אני יודעת שחיים (גליק, א"ז) פעל רבות והשקיע המון משאבים", אמרה השרה השבוע. "אבל לגבי המטרו, אני רוצה שבנת"ע יתרכזו בקידום הקווים הירוק והסגול, ולכן כרגע חלק מהפרויקט יצאו לכיוון נת"י (נתיבי ישראל) ואת ההמשך אשקול". גליק הגיב: "אחדד מה שאומרת השרה כדי שאני אבין: המטרו נשאר בנת"ע ואם חברות אחרות יעשו חלק, הן יעבדו בכפוף לנת"ע שעובדים בה מאות אנשים שמיומנים בעבודה. ברשותך, אם פירשתי נכון - תגידי לי כן", ניסה - ללא הועיל. "אנחנו נדבר על הפרשנות שלך בינינו", השיבה השרה.

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם