גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי שבוע של לחימה: חלק מהחנויות בקניונים ובמרכזים חזרו לפעילות

חי גאליס, מנכ"ל מרכזי ביג: "אני חושב שלפתוח חנויות ומרכזים מצפון לתל אביב זה צו השעה" ● בתוך כך, פורום העסקים גייס 50 מיליון שקל לתמיכה בתושבי העוטף וקורא ל"שינוי מיידי בסדרי העדיפויות התקציביים והניהוליים"

מרכז ביג / צילום: ביג מרכזי קניות
מרכז ביג / צילום: ביג מרכזי קניות

ביום התשיעי למלחמת חרבות ברזל, בזמן שאנשים רבים מחפשים להצטייד, בעיקר בביגוד וציוד לחיילים ולאנשי המילואים, בצעצועים ומשחקים לילדים ובציוד לבית עבור משפחות שפונו מדרום הארץ - בחלק מהקניונים והמרכזים ברחבי הארץ מתחילים לחזור לפעילות, ולו חלקית. 

המומחה שקובע: זו הסיבה שלמרות הסבבים התכופים מול חמאס, ההרתעה הישראלית נכשלה
רוב חברות התעופה ביטלו טיסות לישראל. אילו עדיין פעילות?
קרש לממ"ד: איך עובדת ההמצאה החדשה של המלחמה

בימים הראשונים למלחמה רוב הקניונים ומרכזי הקניות נסגרו, מלבד חנויות חיוניות כמו מזון ופארם, והיו רשתות שפתחו את חנויותיהן במספר מיקומים ברחבי הארץ, מלבד אזור הדרום. היו גם כאלה שפתחו לצורך משלוחים והזמנות טלפוניות ואספקה מהסניף. היום (א'), בקניונים ובמרכזים מסחריים ברוב האזורים בארץ - מלבד הדרום - חנויות רבות כבר פתוחות על-מנת לתת מענה.

חי גאליס, מנכ"ל מרכזי ביג, שלח ביום חמישי מכתב לשוכרים, בו הוא מציע להם לפתוח את חנויותיהם. "אלה ימים קשים ומיוחדים, כולנו נלחמים ומתגייסים, וכל אחד על-פי יכולתו, אם בצבא ואם בצד האזרחי", כתב גאליס. "איננו מכריחים אף אחד לפתוח חנויות בשום מקום, אבל אני חושב שלפתוח חנויות ומרכזים מצפון לתל אביב זה צו השעה, גם להוכיח לנבלות שהחיים שלנו לא נעצרו. לעתים האזרחים צריכים אתכם פתוחים, לא מעט חנויות פתוחות במרכזים. תחשבו על זה ותנו פקודה בהתאם לתחושתכם. ישראל תנצח". 

חי גאליס, מנכ''ל ביג / צילום: ביג מרכזי קניות

תנועת המבקרים הולכת וגוברת בהדרגה

קבוצת קניוני עופר מפעילה 18 קניונים ברחבי הארץ. אלה פועלים על-פי הנחיות פיקוד העורף והגורמים הרלוונטיים, ויוצאים מדי יום בהודעות ברשתות החברתיות המעדכנות את הלקוחות אילו חנויות פועלות בכל קניון בנפרד. בקניון גרנד חיפה, למשל, פועלות היום רשתות אופנה כמו תמנון, דלתא, שילב והמשביר; חנויות לציוד לחיילים כמו ריקושט וקולומביה; וחנויות נוספות לצד מזון, מאפיות וסופר-פארם. כך גם בקניון רחובות, שם פועלות בין היתר בי פארם, סטימצקי, חנויות אופטיקה וגם בתי קפה. גם בבאר שבע חלק מהחנויות פועלות, ביניהן אורבניקה, באג, סלקשיין, הודיס וטויז אר אס.

קניוני קבוצת עזריאלי נפתחו גם הם מיום שלישי שעבר לציבור. הקבוצה הודיעה כי היא מאפשרת לעסקים המעוניינים לעשות כן לפתוח את חנויותיהם, והקניונים נפתחו תוך הקפדה על הסדרי ביטחון והנחיות פיקוד העורף.

מקבוצת עזריאלי נמסר כי פתיחת הקניונים מגיעה, בין היתר, כמענה לצורך ההולך וגובר מצד ציבור הלקוחות המבקשים להצטייד בבגדים, בצעצועים ועוד. בקבוצה מעידים על פתיחה של מאות עסקים ותנועת מבקרים שהולכת ומתגברת ככל שנוקפים ימי המלחמה.

רשימת העסקים שפתחו שעריהם מתעדכנת באופן שוטף בעמודי הסושיאל של קבוצת עזריאלי. בין העסקים שנפתחו היום ניתן למנות את רנואר, h&m, גולף, be, המשביר לצרכן, שילב, קסטרו, בילבונג, צומת ספרים, גולברי, סטימצקי, איל מקיאז, נעמן, פוט לוקר, איב רושה, ורדינון, דלתא, באג, צ'ילדרנס פלייס, מניה ג'ינס, ג'נטלמן ועשרות חנויות נוספות. 

פורום העסקים קורא ל"שינוי מיידי בסדרי העדיפויות התקציביים"

פורום העסקים, המורכב מכ-200 החברות הגדולות במשק, גייס עד כה מקרב חבריו כ-50 מיליון שקל המשמשים לתמיכה בתושבי עוטף עזה שנפגעו. בימים האחרונים החלו בפורום בחלוקת כרטיסים דיגיטליים בשווי 1,000 שקל לנפש במשפחה מהעוטף - כך שמשפחה של שבע נפשות תקבל 7,000 שקל, למשל.

מהפורום נמסר היום: "פורום העסקים, שמורכב מ-200 ראשי החברות מהגדולות במשק, שמהוות את הרוב המכריע של הכלכלה הישראלית, ושמורכב מאנשים מכל גווני הקשת הפוליטית, מודיע:

"שולחים חיבוק עז של תנחומים והשתתפות ביגון למשפחות הנופלים והנרצחים וחיבוק של כוחות ועמידה איתנה למשפחות החטופים והנעדרים, ומייחלים לחזרתם המהירה לחיק משפחותיהם.

"מחזקים את ידיהם של חיילי ומפקדי צה"ל ושל אנשי כוחות הביטחון והעומדים בראשם, ובטוחים שבנחישותם וביכולותיהם ישיגו ניצחון מוחץ.

"מביעים הערכה רבה לראשי מערכת הביטחון שלקחו אחריות על האירועים הקשים והתחייבו לתחקר ולהפיק לקחים בסיום המלחמה. כך עושים מי שראויים לאמון העם, וכך נכון שיעשה כל מי שרוצה באמון העם.

"משתאים ונפעמים מהעשייה של החברה האזרחית, מכל העם וכן רבים וטובים מחו"ל, שמחזיקים על גבם בהתנדבות מעוררת השראה את ההתארגנות הנדרשת לחוסן העורף ולחוסנה של מערכת הביטחון.

"פורום העסקים גייס עד כה מקרב חבריו כ 50 מיליון שקל שמשמשים לתמיכה בתושבי העוטף שנפגעו. נמשיך בעשייה נרחבת זו ככל שיידרש ונרחיב את חוג השותפים לעשייה זו".

עוד נכתב כי בפורום קוראים ל"שינוי מיידי בסדרי העדיפויות התקציביים והניהוליים כדי להבטיח את שיקום היישובים שנפגעו, שיקום האנשים שנפגעו והבטחת החוסן החברתי של תושבי העוטף והצפון ומינוי גורם בעל סמכויות נרחבות ותקציבים ראויים שיביא לטיפול מיידי בנושאים בוערים אלה".

פורום העסקים מורכב כאמור מכ-200 בכירי החברות הגדולות במשק, בהם הראל ויזל, בעלי ומנכ"ל קבוצת פוקס; ליאורה עופר, יו"ר ובעלי מליסרון; שחר תורג'מן, יו"ר התאגדות רשתות המסחר ויו"ר בריל; יצחק אברכהן, יו"ר שופרסל; אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים; ליאור רביב, מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל; חי גאליס, מנכ"ל ביג מרכזי קניות; נטלי משען-זכאי, מנכ"לית דסק"ש נכסים ובניין; גיל אגמון, בעל השליטה בחברת דלק רכב; ישי דוידי, מייסד ומנכ"ל קרן פימי; דנה עזריאלי, יו"ר קבוצת עזריאלי; עומר לוי יו"ר סמלת; דוד פתאל, בעלים ומייסד רשת מלונות פתאל; חיים כצמן, מייסד ומנכ"ל G City; וחיים גבריאלי, יו"ר תנובה.

עוד כתבות

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח