גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהמגזר הציבורי למגזר העסקי: זמן למהפכה עליה תמיד חלמנו

ימי המלחמה הדגימו באופן נחרץ לכולנו עד כמה נכשל מנגנון המדינה הריבונית, ולעומתו כמה אפקטיביים המגזר העסקי והחברה האזרחית ● כעת בשלה השעה לשנות את יחסי הכוחות וליצור מנגנון ששומר על ביטחון האזרחים וחוסך עשרות מיליארדים בשנה

מרכז איסוף התרומות של ''אחים לנשק'' בגני התערוכה בתל אביב / צילום: צילם: אבי וינרב
מרכז איסוף התרומות של ''אחים לנשק'' בגני התערוכה בתל אביב / צילום: צילם: אבי וינרב

הכותב הוא יו״ר 2B

אין קונצנזוס גדול כיום בחברה הישראלית מאשר ההבנה שכאשר המלחמה הזו תסתיים נצטרך לבנות כאן מחדש רבים מתחומי החיים. אומנם תפקודה של הממשלה בעשרת החודשים מאז שהושבעה הוא תצוגת תכלית מפוארת של אוזלת-יד, חוסר תפקוד וזלזול, והיא אינה מסוגלת לספק לאזרחי המדינה את הרווחה, את הביטחון ואת החירות, שהם עומדים בבסיס ההצדקה לקיומה.

מומחית הביטחון שמאמינה: "יש סיכוי סביר שלאחר המלחמה עזה תהפוך לסומליה" 
"תתפטר או תתעורר": הקמפיין נגד השר סמוטריץ' והסערה 
איך מתאוששים מטראומה לאומית? הפסיכולוג הבכיר שגדל בנחל עוז מייעץ 
הכלים בסמארטפון שיכולים להציל את חייכם 

עם זאת, ההיחלשות המנגנון הריבוני על שלל זרועותיו החלה עוד קודם, והיא ניכרת בעשורים האחרונים בכל מדינות המערב. חלקה טבעית, וחלקה תוצאה של מהלכים מכוונים, בדמות תהליכי הפרטה מואצים ובניית מנגנונים שמעבירים את הכוח ואפשרויות פעולה מהמנגנון הריבוני למגזר העסקי ולחברה האזרחית. 

כמובן, גם במגזר הציבורי, הריבוני, ישנם אנשים טובים - אף אם הממשלה הזו טרחה למנות לתפקידים משמעותיים דווקא כמה מהפחות טובים שבהם. הבעיה אינה באנשים, אלא במנגנון, שחלק גדול ממנו מנופח, לא אפקטיבי ובמקרים מסוימים גם מושחת. מנגנון שאין בו שיתוף-פעולה, אין בו עבודה על סמך תוצאות, וכל-כולו מוקדש להעמקת הקיטוב בין מחנות, רק כדי להצדיק את קיומן של המפלגות. 

כרוניקה של כישלון ידוע מראש

מכאן ניתן ללמוד שעל אף חדלות האישים שמפגינה הממשלה, מדובר בסופו של דבר בכרוניקה של כישלון שיכול היה להיות ידוע מראש. יותר משיש בו אשמים - ויש בו אשמים - הוא ביטוי לתהליכים טבעיים מתמשכים: אימפריות קמות, אימפריות נופלות, ומנגנונים שהיו טובים לשעתם, מתחלפים במנגנונים חדשים ומעודכנים יותר.

"מנא מנא תקל ופרסין", נבואת דניאל למלך בלשצאר, אינה מדברת רק על סוף מלכותו שלו, אלא על סוף מלכותה של בבל. כמו אז כך היום, ה-7 באוקטובר ייחרט בהיסטוריה לא רק כסמל לסיום השלטון של בנימין נתניהו, כי אם של השיטה כולה, שראשיתה בעקרונות המדינה הריבונית, כפי שנחצבו לפני 300 שנה על-ידי הובס לוק מונטסקייה ואחרים.

כעת אנו מצויים בנקודת זמן היסטורית המעניקה לנו את היכולת - ואת החובה, על-מנת למנוע את האסונות הבאים - לבחון את התכליות האמיתיות שלנו כבני אדם, ולברור את האמצעים להגיע לכך. התכליות בעיניי ברורות ולא השתנו מימי המהפכה הצרפתית: חירות, שוויון ואחווה. האמצעי הישן - מנגנון המדינה הריבונית - כבר אינו מגשים אותן. לא חירות, לא שוויון ולא אחווה - כי אם שיעבוד, חוסר שוויון, ואיבה.

על מי אם לא עלינו, אומת הסטרט-אפ והאימפקט, אומת הייעוד, המלאכה לתקן? המכה הקשה שספגנו מהדהדת עוד יותר את הציווי המקודד בנשמה של כל יהודי ויזם: "לך מארצך וממולדתך אל הארץ אשר אראך": לברוא ארץ חדשה, עולם חדש, תודעה חדשה, להתחיל בבנייה של הקומה השנייה בחזון הציוני: תיקון פנימי ותיקון עולם.

גלגל ההצלה של מדינת ישראל

לשם כך אין כל צורך להמציא את הגלגל: הוא כבר כאן, גלגל ההצלה של מדינת ישראל, שבא לידי ביטוי ברוח ההתנדבות המפעמת בעם הזה. שם, בעצם הימים הללו, אנו רואים את התשוקה, את ההתלהבות, את העוצמה וגם את האפקטיביות, במטות האזרחיים, בקבוצות הוואטסאפ, המרטיטות כל לב בשטח, משיבות את האמונה ברוח האדם.

כל העוצמה האזרחית הזו, שמקורה במגזר החברתי ובמגזר העסקי, לא נולדה יש מאין: במהלך העשורים שבהם נחלש המנגנון הריבוני והתפרק אט-אט מאחריותו ומיכולתו לספק את צורכי האזרחים, התחזק הסקטור הפרטי - בדמות העסקים, היזמות החברתית והיזמות האזרחית - והתחמש באחריות ולצדה ביכולות משמעותיות.

זה התחיל במגזר החברתי, בדמות אינספור ארגונים חברתיים שקמו לאחר שמדינת הרווחה החלה להתפרק: ארגונים שמקדמים זכויות אדם בסיסיות, זכויות חברתיות, ובעצם הימים הללו אנו רואים שגם זכויות הקשורות בביטחון.

בשלב מתקדם יותר הבנו שהמודל הפילנתרופי שנדרש בתחילת הדרך להתפתחות הארגונים החברתיים, חייב לספק מקום למודלים המשחררים את התלות בפילנתרופיה: עסקים חברתיים, אחריות תאגידית ובהמשך קפיטליזם קשוב והשקעות אימפקט.

כמובן, עוד ארוכה הדרך עד שהסקטור הפרטי בכלל, והמגזר העסקי בפרט, יפנימו את גודל השעה ויבינו שתכליתם בעולם היא אינה למקסם רווחים - גישה שגרמה ועדיין גורמת לנזקים אדירים, ואנו רואים גם בימים הללו גופים עסקיים המנצלים את המצב לעשיית רווחים והעלאת מחירים חזירית - אלא להגשים את הייעוד שלהם כל תאגיד וייעודו הייחודי, בקידום הרווחה והחירות בעולם. 

להתחיל במלאכת התיקון

עם זאת המלחמה, שמדגימה שוב את משמעות העובדה שחלק ניכר מהכישרון שהיה במגזר הציבורי עבר למגזר העסקי ולארגונים החברתיים, מראה לנו כי גם הרוח הציונית, האמונה ברוח האדם ואהבת האדם נמצאות כאן. לצדם, ישנה תשוקה אמיתית ונכונות להתחיל במלאכת התיקון.

בשונה מהמגזר הציבורי, המסוכסך ומפולג על רקע פוליטי, תרבותי, דתי, לאומי ועדתי - בעולם העסקים יגור זאב עם כבש, ונמר עם גדי ירבץ. בעולם האזרחי והעסקי, גיוון הוא עיקרון בסיסי המניב ערך כלכלי, ולצדו מתחייבים אפקטיביות, מדידה והערכה.

לא לשווא, האנשים שנגד עמדותיהם אנו מפגינים ברחובות בנושאים פוליטיים, הם אותם אנשים שאיתם אנו עובדים כתף לכתף בנושאים כלכליים וחברתיים. ניתן ללמוד מכך עד כמה הקיטוב אינו עניין אישי-מהותי, אלא משהו מלאכותי, הניזון ממנגנון שמשתמש בקיטוב על-מנת להצדיק את קיומו.

אין זה מקרי, אם כך, שרבים מהאנשים המוכשרים ביותר שיש למדינה הזו להציע מתרחקים מהשירות הציבורי ונשארים בסקטור הפרטי, והתוצאות מדברות בעד עצמן. האם מישהו היה מעלה על דעתו שקבוצת וואטסאפ של כמה עשרות או מאות אנשים תהיה יעילה יותר ממשרד ממשלתי? שמשתמשת אחת בטוויטר, אלה קינן, עם פחות מעשרת אלפים עוקבים לפני תחילת המלחמה, תצליח להגיע להישגים משמעותיים עשרות מונים משרת ההסברה בכבודה ובעצמה, שבינתיים עשתה את הצעד הראשון המוצלח שלה והתפטרה מתפקידה? 

חיסכון של עשרות מיליארדים

זוהי המציאות, בישראל הנוכחית, והיא מוכיחה את נחיצות השינוי. מבלי לרדת לרזולוציות מוגזמות, שעוד ידובר בהן במאמרים הבאים, ניתן בנקל לוותר על משרדי ממשלה רבים, ולהעביר את הכסף לאותם ארגונים ומיזמים שהוכיחו אפקטיביות רבה בימים הללו.

בשלב הבא יהיה עלינו למפות את הייעוד של כל העסקים והתאגידים בישראל - מבריאות הציבור, דרך הזנת המונים ועד אספקת מגורים וחוסן - ולדאוג לכך שהגשמת הייעוד תבוא לידי ביטוי לא רק במסגרת הקיים של אחריות תאגידית (ירצו יתרמו, לא ירצו לא יתרמו), אלא כחלק יסודי ומבני מפעולתם וכרוך בהזדמנויות העסקיות שלהם. 

מהלך כזה יביא להתייעלות וחיסכון של עשרות מיליארדים לכל הפחות, יסייע לנו להעתיק את מרכז הכובד של התאגידים ממקסום רווחים להגשמת ייעוד, ישנה את יחסי הכוחות בין השדה הציבורי לפרטי ואולי גם את אופן גביית המסים, על-מנת שאלה יהיו אפקטיביים יותר ויחולקו באופן צודק.

חשבו, למשל, על האפשרות שבמקום לממן את משרדי הממשלה שכשלו בשבועיים האחרונים, היינו מעבירים את המסים ישירות לכל ההתארגנויות האזרחיות המדהימות, כמו "אחים לנשק", "מעוז" ואחרים. אין ספק שהכסף שלנו היה יותר אפקטיבי.

התהליך הזה דורש זמן, כמובן, אבל הוא הכרחי. רבים מהקולגות שלי ואני פועלים במרחב העסקי זה שנים רבות מתוך הפנמה שאין דרך אחרת. מבינים שמאות שנים לאחר שהמודל המדיני עודכן בפעם האחרונה באופן ממשי, בימי המהפכה הצרפתית, יש לנו הזדמנות נדירה לייצר מודל חדש, שיביא לבניית עולם שיש בו חירות, שוויון ואחווה לכולנו.

עוד כתבות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA : "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, nyker

מדד ההנג סנג קופץ ב-1.1%; הביטקוין נסחר סביב ה-60 אלף דולר למטבע

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא מתקיים היום מסחר בבורסות בסין וביפן

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"