גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה קפאין כדאי באמת לצרוך – ומתי

חשבו את הכמות הנכונה של קפאין לחיזוק הערנות מבלי להפריע לשינה

הצרכן כבר לא מחפש את הקפה הזול / צילום: Shutterstock, baranq
הצרכן כבר לא מחפש את הקפה הזול / צילום: Shutterstock, baranq

קפאין יכול לתת לנו זריקת מרץ, אבל כמות גבוהה של קפאין תפגע לנו בשינה ותהפוך אותנו לעצבניים. אז איך אנחנו יודעים מה הכמות הנכונה?

ראיון | החוקרת שיצאה לבדוק מה קרה לליבידו שלנו בזמן המלחמה
הרופאים הישראלים נעלבו מהקולגות אבל משיבים מלחמה

באופן כללי, ארגוני ממשלה ובריאות אומרים שמבוגרים בריאים לא צריכים לצרוך יותר מ־400 מיליגרם של קפאין ביום. זו בערך הכמות שיש בארבעה ספלי קפה של כ־235 מ"ל, כך אמרה ג'ניפר טמפל, מרצה על התעמלות ומדעי תזונה בבית הספר לבריאות הציבור ומקצועות הבריאות של אוניברסיטת בפאלו.

(ולא, ספל סטארבקס ונטי הזה בגודל 590 מ"ל לא נחשב לכוס אחת).

תאמינו או לא, רוב בני האדם דווקא די קרובים ליעד הזה. המבוגר האמריקאי הממוצע צורך כ־200 מ"ג קפאין ביום. באירופה, הממוצע למבוגר עומד על 270 מ"ג, על פי מחקר משנת 2017.

אבל לא כולם עושים אופטימיזציה של צריכת הקפאין שלהם כדי למקסם את האופן בו יוכל לעזור להם - על ידי חידוד הריכוז בעבודה או קבלת זריקת מרץ לפני ריצה, מבלי לפגוע בשינה או בבריאות הכללית.

הנה דרך לחשוב באופן אסטרטגי על השגת המיטב מהמנה היומית שלנו.

אופטימיזציה של התמריץ

קפאין יכול לעזור לכם להתמקד ולשמור עליכם ערניים. כ־100 עד 150 מיליגרם - בערך כוס או כוס וחצי של קפה - היא כמות סבירה שתיתן מרץ, אמרה אסטריד נהליג, מנהלת מחקר אמריטוס במכון הלאומי לבריאות ומחקר רפואי של צרפת, שחקרה את השפעת הקפאין על המוח, אם כי זה משתנה מאדם לאדם.

ההשפעות לרוב מתחילות להיות מורגשות כחמש דקות לאחר הצריכה וגוברות כך שהן נעשות אופטימליות למשך בין 15 ו־120 דקות, אמרה נהליג.

קפאין מקושר גם ליתרונות בריאותיים. נמצא כי אנשים הלכו יותר ברגל בימים ששתו קפה, לעומת הימים בהם לא שתו, על פי מחקר מ־2023 בקרב 100 אנשים שפורסם בירחון ניו אינגלנד לרפואה. המשתתפים עשו בממוצע 1,000 צעדים יותר ביום בימים בהם שתו קפה עם קפאין לעומת ימים בהם לא צרכו קפאין.

מחקרים אחרים מראים שקפאין לעתים יכול לעזור לנו להתאמן יותר חזק, למשל אם צורכים אותו לפני אימונים עצימים כמו ריצות ארוכות או שחייה, או ספורט שמצריך מאמץ ממושך, כמו כדורגל, אמרה נהליג.

אותה זריקת מרץ לא זוהתה במאמצים קצרים, כמו ריצת ספרינט. קפאין לא פועל באופן ישיר על השרירים אלא מצמצם את כמות המאמץ הנתפסת ואת הזמן החולף לפני שאנו חשים מותשים.

החסרונות

החיסרון הבריאותי העיקרי של קפאין הוא שהוא עלול להפריע לשינה.

המחקר של ירחון ניו אינגלנד לרפואה גילה שהאנשים שצועדים יותר בימים בהם שתו קפאין גילו גם חיסרון. בימים בהם משתתפי המחקר יכלו לשתות כמה קפה שרצו, הם ישנו בממוצע 30 דקות פחות, לעומת הימים בהם לא שתו קפה.

ההשפעה על השינה משתנה מאוד, תלוי במהירות בה מעבדים קפאין, אמר גרגורי מרקוס, קרדיולוג ומרצה לרפואה באוניברסיטת קליפורניה, סן פרנסיסקו והמחבר של המחקר שפורסם בירחון ניו אינגלנד לרפואה.

בממוצע, לוקח כ־4.5 שעות לחצי מהקפאין שנצרך לצאת מהמערכת. עם זאת, הבדלים גנטיים יכולים לגרום לחלק מהאנשים לעכל אותו לאט יותר או מהר יותר, כך אומרים רופאים וחוקרים. האוכלוסייה מחולקת בערך חצי־חצי בין אנשים שמעכלים קפאין מהר, לאנשים שמעכלים אותו לאט.

מחקר ההליכה והשינה בדק אם המשתתפים היו מעכלים איטיים או מהירים של קפה. אלה שעיכלו קפה לאט ישנו כמעט שעה פחות בלילות בהם שתו קפה עם קפאין, בעוד שהמעכלים המהירים לא חוו כל השפעה על השינה.

מאיפה לקבל קפאין

המקור הטוב ביותר לקפאין הוא קפה או תה לא ממותקים, אמר ד"ר פרנק הו, מרצה לתזונה ואפידמיולוגיה בביה"ס לבריאות הציבור בהרווארד. במשקאות האלה רכיבים מיטיבים אחרים, כמו פוליפנולים, שיש להם השפעות אנטיאוקסידנטיות המקטינות דלקות.

תוכן הקפאין בקפה ובתה עשוי להשתנות, אבל במשקאות מוגזים לא יכולים להיות יותר מ־71 מ"ג בכל 350 מ"ל, על פי הנחיות מנהל המזון והתרופות של ארה"ב.

מבוגרים צורכים את רוב הקפאין שלהם בקפה, אבל השוק של משקאות אנרגיה גדל. שימו לב במיוחד לכמות הקפאין במשקאות האלה, בגלל שבחלק מהם יש רמות גבוהות מאוד.

ספיגת קפאין ממשקאות מוגזים או משקאות אנרגיה או ספורט מגדילה את הסיכוי שאתם גם צורכים כמות גדולה של סוכר וקלוריות ריקות, אמר הו.

זהירות יתירה

ילדים מתחת לגיל 12 צריכים להימנע מקפאין, בעוד שילדים בגילאים 12 עד 18 לא צריכים לצרוך יותר מ־100 מיליגרם ביום, על פי האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים. נשים בהיריון לא אמורות לצרוך יותר מ־200 מיליגרם של קפאין ביום.

אנשים עם מחלות כרוניות כמו לחץ דם גבוה, סוכרת או מחלות לב עשויים לרצות להיות זהירים יותר לגבי צריכת הקפאין שלהם, הוסיף הו. המחקר של ירחון ניו אינגלנד לרפואה גילה שבימים בהם משתתפים צרכו קפאין, קצב הלב שלהם היה פחות סדיר בחדרים התחתונים של הלב, שקשורים לסיכון מוגדל לפתח מחלות לב.

ואנשים שסובלים ממיגרנות צריכים לנסות לשתות לא יותר מ־100 מיליגרם של קפאין ביום, המקבילים בערך לספל גדול אחד של קפה, אמרה ד"ר אמאל סטארלינג, מומחית לכאבי ראש ונוירולוגית בקליניקת מאיו בסקוטסדייל, אריזונה. היא מייעצת למטופלים שלה הסובלים מכאבי ראש יומיומיים או חמורים לא לשתות קפאין בכלל או לעבור לקפה ללא קפאין.

עוד כתבות

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באסיה; ההנג סנג קופץ ב-2.5%

הניקיי נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסות בסין סגורות לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

משפחות החטופים חוסמות כרגע את איילון דרום וקוראות: ''למה הם עדיין בעזה ?!'' על רקע העסקה המתגבשת / צילום: אדר אייל Adar Eyal

משפחות חטופים חסמו את איילון, אישה שזרקה עליהם ביצים נעצרה

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • בזמן שבישראל ממתינים לתשובת חמאס: באל-מיאדין מדווחים על מתווה העסקה שהוצגה • מקורות פלסטינים: מחבל מרכזי בגדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של הרשות • הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'ט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים בארה"ב רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגאופוליטי?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' טוען כי הורדת דירוג האשראי של ישראל נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה