גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על סיפון של נושאת מטוסים אמריקאית, מבט מהשורה הראשונה על המתחים מול סין

שתי המדינות ביצעו תרגילים צבאיים בים הפיליפינים, ממזרח לטייוואן  – אזור חיוני שיהיה מכריע בכל מלחמה במזרח אסיה

נושאת המטוסים USS Carl Vinson בים הפיליפיני / צילום: ap, Bullit Marquez
נושאת המטוסים USS Carl Vinson בים הפיליפיני / צילום: ap, Bullit Marquez

בתרגיל צבאי שנערך לא מזמן בים הפיליפינים, מטוסי קרב המריאו מנושאת המטוסים "קארל ווינסון" בעת ששתי ספינות ביון סיניות שטו במים לא רחוק משם.

● המדינה שישראל הפכה ליעד המוביל שלה לייצוא הנפט 
בלבנון בטוחים: זו המדינה שאחראית למתיחות בגבול עם ישראל 

שלושה חודשים מוקדם יותר היה זה תורו של הצבא הסיני, כשלא רחוק משם מטוסי קרב מבייג'ינג המריאו ונחתו מאות פעמים מנושאת מטוסים סינית, תחת עינה הצופה של יפן, בת ברית של ארה"ב.

ים הפיליפינים, חלק מהאוקיינוס השקט ממזרח לטייוואן שמכסה שטח של יותר מ-5 מיליון קמ"ר, היה האתר של קרב נושאות מטוסים מכריע בין ארה"ב ליפן במלחמת העולם השנייה. כיום נושאות מטוסים שוב מתקבצות כאן, ומסיבות טובות.

שליטה בים הפיליפינים תהיה חשובה בכל סכסוך בין סין וארה"ב לגבי טייוואן או ים סין הדרומי. ספינות מלחמה אמריקאיות, חיילים וציוד הנשלחים מבסיסים בגואם או בהוואי יצטרכו לעבור באזור, וסין תרצה לסכל זאת. במלחמה מול טייוואן, היא תבקש להשתמש באזור כדי לפגוע בבסיסים טאיוואנים באזור המזרחי ההררי של האי כדי להטיל מצור, כך אומרים אנליסטים צבאיים.

 

התרגילים המשותפים של ארה"ב ויפן בסוף ינואר כללו שתי נושאות מטוסים אמריקאיות, תשע ספינות קרב אמריקאיות נוספות, מטוסי קרב מסוג F-35 ו־F/A-18, מטוסי לוחמה אלקטרונית ונושאת המסוקים היפנית איזה (Ise), וכן ציוד נוסף.

"שליטה בים הפיליפינים תהיה מטרה צבאית חיונית בכל מלחמה במזרח אסיה", אמר ברנט סדלר, עמית מחקר בכיר במכון הריטג', מכון מחקר אמריקאי.

מאות המראות סיניות

בספטמבר שנה שעברה, נושאת המטוסים הסינית "שנדונג" ו-12 ספינות קרב סיניות אחרות התאספו באזור, על פי הרשויות בטייוואן ויפן. משחתת יפנית לא רחוק משם דיווחה על המראת מטוסי קרב ומסוקים סיניים ממנחת על גבי השנדונג ב־13 בספטמבר, בעת שחמש ספינות מלחמה סיניות שטו לא רחוק.

בתרגילים דומים שכללו את השנדונג וספינות מלחמה סיניות אחרות באותו אזור, בתקופה של תשעה ימים שהחלה ב־28 באוקטובר, מטוסי קרב סיניים ביצעו כ־420 המראות ונחיתות מנושאת המטוסים, על פי משרד ההגנה היפני.

"מבחינת סין, זו הזדמנות להפגין את הביטחון הצבאי הגובר שלה, הזדמנות להתאמן בזירה בעלת חשיבות מרכזית וניסיון להדהד את הרעיון שלא צריך לקבל כמובן מאליו שארה"ב נהנית מעליונות צבאית", אמר אלסיו פטלאנו, מרצה למלחמה ואסטרטגיה במזרח אסיה, בקינגס קולג' בלונדון.

לאחר התרגילים האחרונים, דובר של משרד ההגנה הסיני אמר שהשנדונג וספינות מלחמה אחרות ניהלו אימוני קרב כדי "להגן טוב יותר על הריבונות הסינית, הביטחון ואינטרסים של פיתוח". תרגילים נוספים ייערכו על בסיס קבוע, אמר, על פי סוכנות הידיעות הממשלתית הסינית שינהואה. הצבא הסיני גם הגביר את הפעילות במיצרי טייוואן עם קצב מהיר יותר של גיחות אוויריות וימיות קרוב יותר לאי. מטוסי קרב סיניים מהיבשת יכולים להגיע עד האוקיינוס ממזרח לטייוואן, בסיוע מטוסי תדלוק, אבל הם יכולים לפעול באופן יותר אינטנסיבי באזור על ידי שימוש בנושאות מטוסים בים הפיליפינים.

"הזדמנות נהדרת לחזרות"

הצי השביעי של ארה"ב, המבוסס ביפן, פועל כבר זמן רב בים הפיליפינים, ועצימות האימונים גברה לאחרונה. עוד לפני ינואר, אימונים דומים נערכו ביוני ובנובמבר שנה שעברה, אימונים ראשונים באזור זה מאז 2021 שכללו כמה נושאות מטוסים יחד.

בשיחה על גבי סיפון נושאת המטוסים קארל ווינסון, האדמירל קרלוס סרדיאלו, מפקד קבוצת התקיפה בספינה, אמר שהתרגילים הם "הזדמנות נהדרת לחזרות" כדי "לרכז במהירות את נושאות המטוסים הגדולות, רבות היכולת והזריזות האלה בים הפיליפינים".

קרקעית ים הפיליפינים רחוקה בעשרות אלפי מטרים מהחוף המערבי שלו. העומק והאיכויות האקוסטיות הטובות של הים הופכות אותו לסביבה אידיאלית לצוללות, אומרים אנליסטים צבאיים. סרדיאלו אמר שאחד התחומים שבהם נושאת המטוסים קארל ווינסון התאמנה לצד יפן היה לוחמה תת־ימית. קבוצות תקיפה ימיות כוללות לעתים קרובות גם צוללות, אבל הצי לא חושף מידע לגבי פעילות של צוללות.

ים הפיליפינים הוא גם מעבר חשוב למסחר. אם סין תשלוט באזור, היא יכולה להטיל אחיזת חנק על יפן ודרום קוריאה על ידי שליטה בגישה שלהן למשלוחי נפט ודלקים אחרים, אומרים אנליסטים. סרדיאלו וחברי הצוות על סיפון הקארל ווינסון, אמרו שניתן היה להבחין בספינת ביון סינית מסוג דונגדיאו, המשמשת לשיבוש תקשורת, במרחק כמה קילומטרים, וספינת ביון סינית אחרת ששייטה באזור במשך כל התרגיל.

הצבא הסיני מהווה איום יותר משמעותי לנושאות מטוסים אמריקאיות ממה שהיוותה יפן ב-1944, בייחוד עם ארסנל הטילים מבוססי הקרקע שיש לבייג'ינג. בשנה שעברה אמר הפנטגון שלסין "יכולת לנהל מהיבשה תקיפות מדויקות לטווח רחוק נגד ספינות, כולל נושאות מטוסים, עד מערב האוקיינוס השקט".

למרות הכל, סרדיאלו אמר שנושאות מטוסים אמריקאיות ימשיכו להפליג ולהתאמן באזור. "המלחים המיומנים שלנו יכולים לבצע את משימתם ללא קשר לאיום שניצב מולם", אמר.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון