גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ממטרו ועד רכבת קלה: כך כיפופי הידיים בין המדינה לעיריות תוקעים מיזמי תחבורה

מדיניות התחבורה הריכוזית מותירה את הרשויות לרוב ללא סמכויות, ובענף טוענים: "הן לא יכולות לזוז בלי משרד התחבורה" ● אלא שבשנים האחרונות גם העיריות מערימות קשיים ותוקעות מיזמים לאומיים בשטחן ● אחד מהפתרונות שעלו: קידום רשויות מטרופוליניות לניהול התחבורה

הרכבת הקלה. פרויקטי תחבורה הם בדרך כלל חוצי יישובים ועולים הון רב / צילום: יוסי כהן
הרכבת הקלה. פרויקטי תחבורה הם בדרך כלל חוצי יישובים ועולים הון רב / צילום: יוסי כהן

ניהול התחבורה בישראל כל כך ריכוזי, שלעירייה אין אפילו השפעה על פעילות של רמזורים בתחומה. פתרונות לביזור סמכויות בתחבורה הוצעו בעשרות מחקרים ומסמכי מדיניות, אך מסיבות פוליטיות לא מומשו. אבל כשראשי עיר רוצים - הם יודעים להיות שחקן וטו ולתקוע מיזמים לאומיים. 

חצי שנה להפעלת הקו האדום: הנוסעים לא מגיעים, ואלו הסיבות
הסוף לסכסוך בין רמי אונגר ומשפחת לוי בעניין הפצת רכבי קיה בישראל

ב-2016 חתמה עיריית רעננה על הסכם מול משרד התחבורה, שכולל השקעה ברחוב אחוזה המרכזי בעיר, והקדשת נתיב בו לתחבורה הציבורית. עם בחירתו של ראש העירייה חיים ברוידא, הוא הביע התנגדות לפרויקט, ובמשרד התחבורה זעמו על כך שבפרויקט שראש העירייה לא מאפשר את קידומו, הושקעו כבר עשרות מיליונים. מנכ"לית המשרד דאז, קרן טרנר, איימה לקחת לעירייה את רשות התמרור - הסמכות שמכוחה ניתן לשנות הסדרי תנועה, ואולם שר התחבורה דאז, ישראל כ"ץ, עצר מבעדה לעשות כן. מאז איש משרי התחבורה לא מימש את האיום, והפרויקט לא יצא לדרך.  

זו דוגמה אחת למערכת היחסים הסבוכה בין השלטון המרכזי והשלטון המקומי. פרויקטי תחבורה הם בדרך כלל חוצי יישובים ועולים הון רב, מקודמים מטבע הדברים על ידי משרד התחבורה ונתקלים לא פעם בהתנגדויות פוליטיות. מנגד, רשויות מקומיות אינן מסוגלות לקבוע מסלולי אוטובוסים בשטחן, לשנות פעילות רמזור או להזיז תחנת אוטובוס, מבלי שהדבר יקבל את אישור המשרד. 

"תסכול בשלטון המקומי"

"השלטון המקומי מרגיש מתוסכל, ובמיוחד בתחום התחבורה", אומר אופיר פינס פז, ראש המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב. "ברשויות, ובעיקר הקטנות, שר תחבורה נחשב לאישיות מאוד חשובה, כי ברצותו בונה לך כביש וברצותו לא, ומחירים של כבישים זה תמיד בעשרות ובמאות מיליונים, וראש רשות שקיבל מתנה כזו או אחרת משר תחבורה - זו מטרה יקרה. 

"נוסף על כך, מה שמתסכל את ראשי הרשויות הוא העדר סמכויות אפילו ברמת הרמזור. מנגד, ענייני תחבורה הם כמעט אף פעם לא מקומיים אלא מטרופוליניים ולאומיים, ולכן יש גם סכנה שהחלטותיהם של ראשי רשויות לא יהיו ענייניות, כי הם תמיד ידאגו לתושבי עירם", הוא אומר. 

אופיר פינס / צילום: רמי זרנגר

יוגב שרביט, מנהל המחלקה הכלכלית בחברת בילד אסטרטגיה אורבנית, מוסיף כי "הרשויות המקומיות לא יכולות לזוז בלי משרד התחבורה. כדי להזיז תחנת אוטובוס 50 מטר צריך לעבור ויה דולורוזה. יחד עם זאת, רשות יכולה להחמיר את תקן החניה, והיא הרבה פעמים משמשת גם כרשות התמרור, ובתיאום מול גורמי מקצוע ומשטרה יכולה לקבוע תמרורים ולסמן חניה בכחול לבן. ואולם, יש רשויות שעוברים בתוכן כבישים ראשיים, ובמקרה זה הן אינן רשות התמרור של עצמן, ואינן יכולות להשפיע על הרחוב כלל, ולפעמים זה הרחוב העירוני הראשי של העיר". 

לפי פינס פז, "שיווי המשקל היום בין משרד התחבורה לשלטון המקומי לא מאוזן. מי שמשלם את המחיר אלו בעיקר התושבים, כי כל הארץ נראית כמו פקק אחד גדול, והמדיניות רצופת טלאים ולא קונסיסטנטית. לכן לכל הפחות צריך לקדם רשויות מטרופוליניות לניהול התחבורה". 

הרעיון להקמת רשויות מטרופוליניות (המאחדות כמה ערים) לניהול התחבורה איננו רעיון חדש, והוא נוסה בהצלחה במקומות רבים בעולם. הרציונל הוא ביזור סמכויות לשלטון המקומי, כך שכריכת סמכות ואחריות גם יחד, לצד איזון אינטרסים אזורי, יעודדו החלטות מקצועיות ולא פופוליסטיות. קו אוטובוס שעובר ברעננה ימשיך פעמים רבות דרך הרצליה, רמת השרון, כפר סבא וכד'; היעד של רכב פרטי שנוסע בסוקולוב ברמת השרון יכול להיות גם מחוץ לעיר - ועל כן אין היגיון בניהול תחבורה ברמה מקומית, וגם לא ארצית בחלק מהמקרים, אלא מטרופולינית. 

דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם בשנת 2016 ציין, כי הנושא מצוי בתוכנית העבודה של משרד התחבורה, אלא שעד היום - לא מומש. כל הניסיונות להכניס את הרשויות המטרופוליניות לחוק ההסדרים עלו בתוהו, וחרף העובדה שבעולם המערבי התחבורה מנוהלת ברמת המטרופולין - ישראל נותרה מאחור. 

מבקר המדינה מתח על כך ביקורת בשנת 2019, עת קבע כי "הקמתן של רשויות מטרופוליניות חשובה מאוד לקידום ראייה כוללת בעניין מתן פתרונות תחבורתיים, למתן מענה יעיל לצרכים כוללים ומקומיים וליישוב חילוקי דעות עם הרשויות המקומיות… אי-הקמתן של רשויות מטרופוליניות פוגע בקידום של מיזמי תח"צ ובשיפור השירות של התח"צ". 

ליוזמות אלו התנגדו בלשכותיהם של כל שרי התחבורה שכיהנו כאן, בטענה כי הדבר איננו בשל. ייתכן שחלק מהסיבות נעוץ באינטרס הפוליטי של שרי התחבורה "לחלק סוכריות" לראשי הרשויות בעצמם, ומבחינה מקצועית לנוכח הסיבה שפעמים רבות בשלטון המקומי מסרבים לנקוט צעדים לא פופולריים כמו הגבלת חניה וסימון נתיבים לתחבורה ציבורית על חשבון נתיבי הרכב הפרטי. 

"קשרים עם השרים"

"אין ספק שראשי ערים עם קשרים טובים עם השרים מצליחים לקדם יותר נושאים ופרויקטים ביישובים שלהם מאשר ראשי ערים בלי קשרים פוליטיים", מציין פינס פז. 

בדרג המקצועי של משרד התחבורה נעשו בשנים האחרונות מהלכים לגיבוש קריטריונים מקצועיים להשקעות ברשויות המקומיות. כך למשל, צוות המאיץ במשרד התחבורה פיתח נוסחה למידת ההשקעה בשבילי אופניים ובנתיבי תחבורה ציבורית; ברשות הארצית לתחבורה ציבורית שכללו את המידע על השירות הניתן לרשויות, ונקבעה תוכנית אסטרטגית לכבישים. ואולם, הבחירה של הפרויקטים לתקצוב מבין סל הפרויקטים שעומדים בתנאים נתונה למשרד התחבורה. גם החלשת הדרג המקצועי במשרד בקדנציה הנוכחית יכולה לסייע לשינוי ולהתאמת פעילות המשרד לצרכים פוליטיים. 

יחד עם חוסר היכולת של רשויות מקומיות להניע תהליכים משמעותיים בעצמן, למשרד התחבורה יש מיזמים רבים שהן יכולות להצטרף אליהם - או לסכל אותם. לצד המחסור בסמכויות, רשויות מקומיות נהפכו לשחקניות וטו בשנים האחרונות. בפתח תקווה ובגבעת שמואל התנגדו לרכבת קלה, והקו האדום שהחל לפעול בגוש דן אמור היה לעבור גם בהן אך נגנז. ערי השרון סיכלו את הקמת הקו הצהוב, רשת נת"צים, והן משמיעות התנגדויות אף למיקום תחנות המטרו. 

במקרה אחר, עיריית הרצליה הוציאה צו הפסקת עבודה להקמת מוסך הרכבת הקלה בתחומה. 

פינס פז אומר, כי "רשויות מקומיות הן אומנם שחקניות וטו, אבל הממשלה יודעת להתגבר עליהן. לצערי, השלטון המקומי נוטה קודם כל להתנגד למה שהוא לא מציע או מבקש, ואחת הבעיות היא שלכל רשות יש האינטרס שלה. אין גורם אזורי בין השלטון המרכזי למקומי, והחיסרון מורגש עד היום".

עוד כתבות

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס ל-AFP: אין בעיות מהותיות עם ההצעה לעסקה שהוצגה לנו


דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי, שר החוץ הורה להיערך ל"גל אנטישמי" • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו