גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משרד השיכון בוחן: שורת הקלות על מכירת דירה במסגרת מחיר למשתכן

תקנות מחיר למשתכן אוסרות על הזוכים למכור את הנכס במשך 5־7 שנים מיום קבלת טופס אכלוס או ההגרלה ● מי שמוכר בכל זאת משלם קנס של עד 450 אלף שקל ● כעת, במשרד השיכון יוזמים הקלות שיאפשרו לרוכשים שנקלעו למצוקה כלכלית, בריאותית או משפחתית למכור בקנס מופחת

פרויקט מחיר למשתכן בירושלים / צילום: רפי קוץ
פרויקט מחיר למשתכן בירושלים / צילום: רפי קוץ

משרד השיכון שוקל להקל על הזוכים ב"מחיר למשתכן" למכור את הנכס שרכשו בניגוד לכללי התוכנית, וזאת במקרים שנקלעו למצוקות בריאותיות, משפחתיות או כלכליות - כך נודע לגלובס. כיום אנשים שמעוניינים למכור את הדירות שלא בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו בתקנות, סופגים קנסות של מאות אלפי שקלים. על פי היוזמה, הקנסות אמנם עדין יחולו, אך במקרים מסוימים יצומצמו בעשרות אחוזים.

"יודעים מה הם רוצים": זו העיר עם הכי הרבה רוכשי דירות צעירים
שאלות ותשובות | תיקון חוק המטרו חזר לשולחן הדיונים - אלו הנושאים שנמצאים על הפרק

כחלק מתוכנית מחיר למשתכן נקבע כי לזוכים אסור למכור את הדירות בטרם חלפו חמש שנים מיום קבלת טופס אכלוס ("טופס 4"), או שבע שנים מיום ביצוע ההגרלה שבעקבותיה נרכשה הדירה - הקצר מבין השניים. זאת, כדי למנוע מצב של "גזירת קופון" והסבת ההגרלות בתוכנית לסיוע לרכישת דירה מוזלת למקור של גריפת רווחים. אם בכל זאת מישהו רוצה למכור דירה בטרם חלף המועד המינימלי שנקוב בהחלטה, הוא יחויב בתשלום קנס של 250־450 אלף שקל, תלוי במיקום הדירה בארץ. בכל מקרה לא ניתן למכור את הדירה ללא קבלת אישור ממשרד השיכון.

"החלטות לקוניות" בוועדה המאשרת

בהתאם להחלטה לאסור את מכירת הדירות שהוגרלו לפני המועד המותר הוקמה ועדת חריגים מטעם משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י). הוועדה נועדה לאפשר דיון במקרים חריגים שבהם יינתנו הקלות בקנסות למי שנאלצים למכור דירות בנסיבות קשות. מי שמעוניין למכור דירה בטרם חלף הזמן האסור נעזר פעמים רבות בעורך דין שמייצג אותו בפני הוועדה.

 

עו"ד ליאור לוי, שמייצג אנשים שפונים לוועדת החריגים, מספר כי הוועדה מאשרת את ההקלות במקרים ספורים בלבד. "במקרים של גירושין מאשרים כמעט תמיד, ובבקשות שמגיעות על בסיס כלכלי כמעט שלא מאשרים", הוא אומר. "כשמדובר במצב בריאותי הם אומרים לרוכשים להשכיר את הדירה שקנו ולשכור דירה במקום אחר. לחלק מהפונים זה לא פתרון מתאים. יש מקרים שצריך לעשות התאמות בדירה, וזה לא משהו שניתן לעשות בדירה ששוכרים".

עו"ד אוהד שפק, שמייצג גם הוא רוכשי דירות במחיר למשתכן שפונים לוועדת החריגים, מסכים עם לוי ומוסיף כי החלטות הוועדה מתקבלות בהיעדר שקיפות. "מדוע החלטותיה של הוועדה חסויות? לא מעניין אותי מה שמות הצדדים להליך, אבל כן מעניין אותי מה ההחלטות ומה הנימוקים, כדי שאוכל ללמוד, להבין ולתת ייעוץ מקצועי טוב יותר. היום הפניות לוועדה הן בגדר 'שלח לחמך'. אנחנו באפלה. אין פרוטוקולים, אין נימוקים, רק החלטות לקוניות".

בדיון שנערך בוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת לפני כשנתיים עלה כי בין אמצע 2022 לאמצע 2023 התקבלו לוועדה כ־700 פניות, כ־30% מתוכן אושרו על ידה. אנשי משרד השיכון גם הבטיחו לפרסם קריטריונים ברורים יותר שינחו את הפונים, אך הדבר לא נעשה עד היום, ועבודת הוועדה נותרה מעורפלת.

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף / צילום: יריב כץ - ידיעות אחרונות

לגלובס נודע כי גורמים שונים במשרד השיכון ניסו באחרונה לבדוק אם ניתן לבטל באופן מוחלט את מגבלות הזמן הקבועות בתוכניות הדיור המסובסדות, אך נתקלו בהתנגדויות מטעם היועץ המשפטי לממשלה. ההתנגדות ניתנה בנימוק שמדובר בשבירת כלל יסוד של התוכניות הללו, ומתן אפשרות לזוגות צעירים לבצע סחר־מכר בדירות מוזלות שרכשו - וזאת בניגוד למטרה של התוכניות. לאור זאת הוחלט לנסות ולקדם הנחיות לוועדת החריגים, על מנת שיונחו לפניה יותר אפשרויות להקל בקנסות. גלובס מפרסם לראשונה את טיוטת העקרונות הללו.

ההקלות: הנחות של עד 70% בקנסות

על פי הטיוטה שהכינו במשרד השיכון, ועדת החריגים תעניק הקלות במקרים הבאים: בעת גירושין, העברת הבעלות על הדירה בין בני הזוג לא תהיה כרוכה בקנס. אולם, אם אם בני הזוג ירצו למכור את הבעלות לצד שלישי - הם יחויבו בתשלום הפיצוי המלא. בנוסף, במקרה שבו רוכש נקלע למצב בריאותי קשה שמחייב את מכירת הדירה, הוא יצטרך להוכיח את הדבר בפני הוועדה, ויחויב בתשלום של 30% מהקנס.

 

במקרים שבהם הזוכים נקלעו למצב כלכלי קשה, הם יצטרכו להמציא מסמכים התומכים בבקשתם - לרבות תצהיר כלכלי שיאומת על ידי עורך דין. גובה הקנס שיחול עליהם יהיה תלוי בתקופת הזמן שחלפה מאז חלה על הדירה מגבלת המכירה. למשל, במצב שבו נותרה שנה עד שהמגבלה שחלה עליהם תפוג - הם יחויבו ב־30% מהקנס; אם נותרו למגבלה עוד שנתיים - הם יחויבו ב־40% מהקנס, ואילו נותרו שלוש שנים עד לתפוגת המגבלה, הם יחויבו ב־50% מהקנס.

עד כה, זוכים שנקלעו למצב כלכלי קשה התקשו לקבל אישורים חריגים מהוועדה, שכן ברוב הפעמים הם לא הצליחו לשכנע אותה כי מצבם מחייב אותם למכור את הדירה.

כמו כן במשרד מעוניינים לחרוג מהכלל שבו רוכשי הדירות במסגרת התוכניות אינם יכולים לבצע בהן שינויים בטרם איכלסו אותן. החריגות יינתנו במקרים שבהם הרוכשים הם בעלי נכות פיזית, והם נדרשים לבצע התאמות שונות בדירה עבור הצרכים השונים שלהם. במקרים אלו יוכלו הרוכשים לפנות לוועדת החריגים ולקבל אישור לבצע את ההתאמות הללו- אך על חשבונם.

החשש: ההקלות יגבילו את הוועדה המאשרת

כאמור, מדובר בטיוטה בלבד, וייתכן כי היא תעבור שינויים נוספים עד שתונח על שולחן מועצת מקרקעי ישראל, האחראית על מימוש תוכניות הדיור המסובסד. אולם, כפי שהדברים נראים עתה, ההנחיות העתידיות יבהירו במידה מסוימת את החלטות הוועדה, אך עלולות גם להגביל את ההנחות שהיא נותנת - שכן כיום היא מאשרת במקרים מסוימים למכור את הנכס ללא צורך לשלם את הקנס כלל. ביטול מוחלט של הקנסות לא נראה כעת באופק.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "בימים אלו מתקיימת עבודת מטה בנושא מכירת הדירות לפני הזמן במקרים מסוימים. כשיהיה נוהל מסודר הוא יפורסם לטובת הציבור".

עוד כתבות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות באסיה; הין ירד לשפל חדש

הניקיי עולה ב-0.9% ● הין בשפל של 34 שנים, חצה את רף ה-160 ין לדולר ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך גם השבוע, אמזוןן תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?