גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מומחה למשברים פיננסים מסביר: זו הבועה החדשה

שיחה עם פרופ' חיים קידר-לוי, מומחה למשברים כלכליים ומשקיע בחברות טכנולוגיה ● על הבועות הפיננסיות שעלולות להיווצר בביטקוין ובבינה המלאכותית ועל ההזדמנויות בשוק הנדל"ן ● האזינו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם פרופ' חיים קידר–לוי / צילום: איל יצהר
הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם פרופ' חיים קידר–לוי / צילום: איל יצהר

 

השיחה המתפרסמת כאן מבוססת על ראיון שנתן פרופ' חיים קידר־לוי לפודקאסט "הצוללת של גלובס". מדי שבוע נפרסם ב-G כתבות מתוך הפודקאסט. אתם מוזמנים להאזין לפרק הזה ולפרקים נוספים בכל אפליקציות הפודקאסטים

פרופ' חיים קידר־לוי, לפני כשנה וחצי שוחחנו על בועת ההייטק שהתפוצצה בישראל ובעולם וכן על בועת הנדל"ן בישראל שעדיין בעיצומה. הפעם התכנסנו כדי לדבר על שתי בועות פוטנציאליות אחרות: ביטקוין ובינה מלאכותית (AI). הביטקוין כבר הוספד ב־2022 ואילו בחודש שעבר מחירו חצה את רף 70 אלף הדולר, ובכך שבר שיא. מה קרה?
"ב-2024 רשות ניירות ערך האמריקאית אישרה להנפיק קרנות סל שעוקבות אחרי הביטקוין, מה שמכונה ETF. מי שקונה אותן, מצמיד את ההשקעה שלו למחיר הביטקוין. אני אומר מחיר, ולא שווי, משום שיש שאלה סביב השווי הכלכלי של ביטקוין. המחיר נגזר מביקוש והיצע - מרגע שהקרנות יצאו לשוק והיו צריכות לקנות ביטקוין, היו יותר קונים ממוכרים והתוצאה הייתה עלייה במחיר".

מנהלים אש בסמארטפון: האם צה"ל יכול להסתדר בלי וואטסאפ?
תרגום בלעדי מהאטלנטיק: למה האנטישמיות באמריקה מנצחת שוב 

לאור העובדה שמדובר בנכס שמחירו נע ונד בהתאם לביקוש והיצע, האם נכון בכלל להגדירו כמטבע?
"השימוש במונח מטבע הוא בכלל לא נכון. כדי שמשהו יהיה מטבע הוא צריך להיות יציב, ומחובר לשווי. פעם הדולר היה צמוד לזהב וכיום הוא משקף את העוצמה הכלכלית של ארה"ב ועומד ביחס למטבעות אחרים בעולם. במשבר הכלכלי של 2008 הבנקים המרכזיים הדפיסו סכומים גדולים, ואז היו אידיאליסטים שטענו שלא יכול להיות שהבנקים מגדילים כך את היצע הכסף. משם צמחה היוזמה של הביטקוין. הטענה הייתה - נבנה אלגוריתם מתמטי שמייצר באופן קבוע כך וכך ביטקוין, וכך ההיצע יהיה סופי".

לכן הביטקוין כונה "זהב דיגיטלי".
"נכון, אבל נניח שביטקוין הופך להיות מטבע חוקי. האם הבנק המרכזי יהיה שמח שמישהו שיושב וכורה ביטקוינים לפעמים משחק בהיצע? אנחנו יודעים שיש גופים שמחזיקים במלאי גדול של ביטקוין ויכולים להציף את השוק. אני מאמין שבנקים מרכזיים יחסמו את האפיק הזה אם הביטקוין או מטבעות אחרים יכרסמו ביכולת שלהם לנהל מדיניות מוניטרית אפקטיבית. זאת אומרת, הביטקוין עדיין לא מספיק משבש כיום".

 

"ביטקוין מושך ישראלים"

וורן באפט אמר ב־2022: "גם אם היו מציעים לי את כל הביטקוין בעולם תמורת 25 דולר, לא הייתי קונה אותו". הוא גם כינה את הביטקוין "אסימון הימורים". ובכל זאת, אנשים שקנו אותו באלפי דולרים - היום הם מיליונרים. הם באמת מיליונרים? הביטקוין ניתן למימוש?
"רשויות מס בכל העולם נכנסות לסוגיה. חלקן יותר ליברליות, חלקן פחות. בישראל זהירים מאוד בעניין הזה, ואמנם יש אפשרויות למימוש ביטקוין, אבל זה מורכב. בנק ישראל ורשות המסים חוששים מכך בגלל השימוש האפשרי בביטקוין לטובת הלבנת כספים (גם בבנק ישראל וגם ברשות המסים יש נהלים מסודרים לעניין מימוש וכן אסדרת תשלום מס על רווחים מקריפטו - ה"ו). העסקאות שבהן אדם יכול להרשות לעצמו להפסיד 10% ביום הן בדרך כלל עסקאות אפלות - סמים, סחר בנשים ובנשק. הערך המוסף שמקנה הביטקוין בעסקות כאלה הוא האנונימיות".

במה נבדלת השקעה ישירה בביטקוין מהשקעה בקרן סל שעוקבת אחרי ביטקוין?
"נזילות. קניתי קרן סל שמחזיקה בביטקוין - המחיר שלה משתנה בהתאם לשווי שלו, אבל הנזילות היא יותר קלה. אני קונה בדולרים ומוכר בדולרים. הנזילות מושכת אנשים.

"לישראלים זה אטרקטיבי כי כאמור בישראל קשה לממש ביטקוין. אבל לקנות את אותה קרן סל שמשקיעה בביטקוין בדולרים, ואחר כך לפדות בעת הצורך, עם זה אין בעיה. לכן אני לא מתפלא שאנשים קונים את הקרנות האלה. חלקם עושים זאת, וכאן אני מרפרר לכלכלן צ'רלס קינדלברגר (שחקר בועות פיננסיות - ה"ו), 'מתוך ציפייה למכור את זה לטיפש גדול יותר'".

בקיצור, אין לך ביטקוין בתיק ההשקעות.
"לא היה ולא יהיה".

היית מגדיר את הביטקוין כ"בועה פיננסית"?
"בועה היא הפער שבין המחיר לבין השווי. כל עוד אנחנו לא יודעים חד-משמעית מה השווי של הביטקוין, אי אפשר לומר בוודאות שזו בועה. אבל האם מחיר של 70 אלף דולר ליחידה משקף שווי סביר? אני לא חושב. לכן, בעיניי זו בועה".

"לפזר זו גם אסטרטגיה"

נעבור לעוד בועה אפשרית: בינה מלאכותית (AI). בשיחתנו הקודמת אמרת ש"האופנה בשנתיים האחרונות הייתה סייבר. כל מי שאמר סייבר, זכה לתמחור פנומנלי". האם כיום התמחור של חברות הטק שהטיסו מעלה את השווקים מאז 2023, ובראשן אנבידיה, הוא בועתי? מחיר מניית החברה עלה פי שישה מתחילת 2023.
"אנבידיה פיתחה שבבים שבמקור יועדו להאצת גרפיקה במחשבים ואחר כך שופרו לטובת תעשיית הקריפטו, שהזדקקה לכוח עיבוד מתמטי. לאחר מכן הם הותאמו לטובת AI, וכך היא הפכה למנצחת הגדולה של השוק. יש כאן מוצר אמיתי, ולכן אני יכול להבין מדוע מחיר המניה עף לשמים. אבל השאלה הבאה היא אם המחיר של אנבידיה כיום הוא בועה. זו שאלה אחרת.

"מכפיל הרווחים העתידי של החברה קרוב ל-40. הוא מחושב כך: מחיר המניה, כפי שנרשם ביום המסחר האחרון, חלקי הרווח השנתי הצפוי לחברה בשנה הבאה. המשמעות של מכפיל 40 היא שאם קנית למשל את מחיר המניה ב-100 דולר, הכנסת הדיבידינד השנתית שתראי הוא 2.5 דולר, וכך במשך 40 שנה, עד שתחזירי את ה-100 דולר שהשקעת. רמות מכפילים כאלה נראו בתקופת בועת הדוט.קום.

"לגבי אנבידיה, כדי שמשקיעים יראו תשואה גבוהה יותר - הרווח שלה צריך לגדול בערך בסדר גודל של פי שלושה-ארבעה או שמחיר המניה יירד, או גם וגם. קשה לדעת אם תצליח בכך. אם היא לא תצליח - מחיר המניה הנוכחי הוא בועתי. אבל את זה נדע רק בדיעבד".

לדבריך, בעיצומה של בועת הדוט.קום של שנות ה־90 ידעת שזו בועה. מדוע עכשיו אתה לא בטוח?
"כי אז היה נראה שיש נכסים רבים שמוערכים בשווי מנופח, וזה אותת על כך שמדובר במאניה, יותר מאשר במשהו אמיתי".

אז זה כנראה המקום להזכיר את "מבחן הספגטי".
"נכון. המבחן הזה רלוונטי לכל גל טכנולוגי שהוא: לוקחים קערה של ספגטי וזורקים על הקיר. רוב הספגטי נופל וכמה נדבקים. מי יידבק? אנחנו לא יודעים מראש. בתקופת הדוט.קום, שנות ה-90, נולדו חברות שהצליחו מאוד, כמו אמזון וגוגל. אבל היו המון שמכרו 'אוויר' וכשלו. לכן למי שלא מבין בטכנולוגיה, אני אומר כך: או שתיקח מישהו שמבין או שלא תשקיע, או שתפזר בין ענפים שונים, לא רק טכנולוגיה. לפזר זו גם אסטרטגיה".

מדדי וול סטריט זינקו בעשרות אחוזים מתחילת 2023. כעת רבים שואלים האם ועד מתי הראלי הזה יימשך.
"אם מסתכלים על ה-S&P 500 - שבע מניות ייצרו את התשואה. אלה הן שבע המופלאות (אנבידיה, אמזון, אלפבית, מטא, מיקרוסופט, אפל וטסלה - ה"ו). יש מי שקורא להן 'שבע המופרעות', כי הן הגיעו למקום מאוד מסוכן מבחינת רמת המחיר. כלומר, אם יש לנו שבע מופלאות או מופרעות ו־493 מניות שלא ייצרו תשואה עודפת במהלך השנה וחצי האחרונות, ברגע שאותן שבע חברות יתקנו כלפי מטה - אז המדד יירד.

"אבל יכול להיות גם מצב שבו המניות האלה יתקנו כלפי מטה, בעוד שהשאר דווקא ישתפרו. בכל מקרה, כנראה שיהיה פה תיקון, אבל אף אחד לא יודע מתי זה יקרה".

הזדמנויות בשוק הנדל"ן

בשיחתנו הקודמת אמרת: "אני לא הייתי קונה עכשיו דירה. המחירים גבוהים". האם עכשיו זה הזמן?
"המשברים של 2023 היכו באופן קשה בשוק הנדל"ן וראינו את המחירים יורדים ברחבי הארץ. עליות הריבית של השנה וחצי האחרונות הקשו על הקבלנים לממן בנייה והקשו על הרוכשים ליטול משכנתאות. התוצאה היא שקבלנים, משיקולים אסטרטגיים, לא רוצים להוריד את המחיר הנקוב, אבל כן מוכנים לתת הטבות מפליגות ואף תנאי מימון אטרקטיביים, שמאפשרים לשים הון עצמי של 10% או 20% בלבד, בשלב ראשון, בעבור דירה על הנייר".

איך זה עובד?
"הקבלן מתקשר עם חברה מממנת, שמשלימה עוד 10%-20%, מעבר להון העצמי ששמו הרוכשים. זו למעשה משכנתה שנוטלים הרוכשים, ואותה הם מחזירים במועד המסירה. התנאים יכולים להיות אטרקטיביים, עד כדי הלוואה שלא צמודה למדד ולא נושאת ריבית. כשהדירה תהיה מוכנה, הרוכשים יוכלו למכור אותה. פער ממוצע במחיר שבין דירה על הנייר לבין דירה מוכנה הוא 15%-25%. הפער יכול להיות גדול יותר, אם המחירים יעלו".

הסיכון הוא שעד למועד מסירת הדירה המחירים ירדו.
"נכון, והסיכוי הוא של יצירת תשואה ממונפת. למה זה ממונף? כי אני שם רק 10% מהכסף, וכשאמכור - בהנחה ששווי הנכס עלה, למשל ב-10% - שווי ההשקעה שלי הוכפל. לדוגמה: שמתי הון עצמי של 200 אלף שקל בדירה בשווי 2 מיליון שקל. הבנק נתן הלוואה של 1.8 מיליון שקל. אם בעת המסירה מחיר הדירה הוא כבר 2.2 מיליון שקל, הרי שההפרש של 400 אלף שקל הוא בכיסי והכפלתי את שווי ההשקעה".

עוד כתבות

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"