גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני
קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס"

בפברואר של השנה שעברה, תשעה חודשים לפני השבת השחורה, קיבוץ בארי שמח בשמחתה של בת הקיבוץ קשת שביט, שכבר בגיל 24 רשמה הישג מרשים במיוחד. עם תואר שני בכימיה ביד שביט הייתה חתומה, לצד שותפים ומנחיה במעבדה, כמחברת ראשית על מאמר פורץ דרך שפורסם על השער של Science, מכתבי העת המדעיים המובילים בעולם. זו גם הייתה הפעם הראשונה שבה מאמר שכתבו חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון פורסם על שער המגזין. לרגל המעמד הקיבוץ ערך לכבוד שביט מסיבה שכונתה "מסיבת Science". המאמר עסק במנגנון ההתגבשות של גבישים בעיניהם של סרטנים, ולכן "המסיבה הייתה מלאה בתמונות של סרטנים, ואנשים הדפיסו חולצות שעליהן השער המדובר", מספרת שביט. "הקיבוץ תמך בי ועמד מאחוריי לכל אורך מסלול הלימודים שלי".

המסלול הייחודי של שביט החל כבר בכיתה ט'. היא יצאה ללימודי מדעים באוניברסיטת בן גוריון, מסלול שבמסגרתו למדה קורסים עם סטודנטים מבוגרים ממנה וצברה קרדיטים לתואר, שאותו אכן השלימה במהירות אחרי הצבא. למעשה, בתוך שלוש שנים וחצי מרגע שהחלה ללמוד כסטודנטית מן המניין כבר השלימה שני תארים: ראשון בכימיה עם התמחות בביו-פיזיקה ושני בכימיה.

מה מקור המשיכה למדעים מגיל כל כך צעיר?

"אמא שלי הייתה מורה למדעים והיא שיחקה איתי ועם האחים שלי במשחקי מדע וחשיבה בבית. לחקר הסרטנים התגלגלתי עוד בתיכון, כאשר חוקרת סרטנים מהקיבוץ שלנו, ד"ר רבקה מנור, הנחתה אותי בעבודת הגמר בתיכון".

המפגש השני של שביט עם סרטנים התרחש עם החזרה לאוניברסיטה כסטודנטית ("שלושה ימים אחרי השחרור, בגיל 20, כבר חזרתי לאוניברסיטה"), כשעסקה במחקר במחלקות לכימיה ומדעי החיים. המחקר שהובילה איתר מנגנון, שלא היה ידוע עד אז, לגבי עיניהם של סרטנים צעירים: העובדה שהן מכילות גבישים במגוון גדלים, סדרים וצבעים. התברר שצבע העיניים של הסרטנים משתנה בהתאם לצבע המים, מה שתורם להסוואתם. "המיקוד שלנו במחקר היה בסרטנים הקטנים, שכמעט כולם התעלמו מהם עד אז", מספרת שביט. "הצוות שלנו לא התעלם מהם. כחלק מהמחקר אפילו הלכתי לדוג את הסרטנים באילת במכון הבין־אוניברסיטאי. בתמונות שהופיעו במאמר רואים צבעי עיניים מדהימים כמו כחול, ירוק ואפילו צהוב. כל צבעי הקשת".

בקיץ 2020, כשהייתה סך הכול בת 21 ועדיין במהלך לימודי התואר הראשון, היא פנתה לזוכת פרס נובל ממכון ויצמן, פרופ' עדה יונת, בבקשה להתקבל להתמחות קיץ במעבדה שלה. "שלחתי לעדה מייל שבו אמרתי שאני מעוניינת להתמחות אצלה, כי התחום של ביולוגיה מבנית נשמע לי הכי מעניין. והיא אמרה: בואי".

אחרי התואר השני, שביט רצתה להמשיך ולהתנסות במעבדות שונות כדי להחליט במה יתמקד המחקר הבא שלה. היא עבדה במשך תקופה במעבדתה של ד"ר מורן שלו בן־עמי במכון ויצמן, במחלקה לביולוגיה מבנית.

במקביל היא החלה לגבש חלום נוסף: להתקבל לנאס"א. "אמרתי לעצמי: חלל יכול להגניב אותי". היא יצרה קשר עם הישראלי ד"ר אליעד פרץ, שעובד בנאס"א כמדען משימות ומכשירים ראשי - שאף זכה באחרונה במדליית נאס"א על הישגים יוצאי דופן. פרץ מצא דרך לשלבה בפרויקט ומועד תחילת העבודה נקבע ל־1 בנובמבר 2023.

נראה שכולם פותחים לך את הדלת.

"אני עובדת קשה בשביל זה. יש גם הרבה תוכניות שאליהן הגשתי מועמדות ולא התקבלתי".

"הפצעים הרגשיים עדיין פעורים"

שביט הייתה מרוצה מאוד מחייה ומתוכניותיה המרגשות לעתיד, אבל אז הגיע 7 באוקטובר. היא ואחיה הגדולים שהו במגורי הצעירים בקיבוץ בבוקר של מתקפת חמאס, ואילו הוריה ואחיה הצעיר בן ה־17 היו בביתם. חייהם ניצלו בנס, אבל בית המשפחה נשרף כליל ולדברי שביט, "הפצעים הרגשיים מהאירוע עדיין פעורים והם אפילו לא יכולים להתחיל להתאחות עד שהחטופים יחזרו". מבין 1,200 תושבי הקיבוץ כ־100 נרצחו בטבח ויש עוד 11 חטופים שעודם בעזה, בהם שתי חטופות, עפרה קידר וכרמל גת. על שישה חטופים התקבלה הבשורה כי נרצחו.

כשאנו מדברות על אירועי 7 באוקטובר, עיניה של שביט מתמלאות דמעות. "אני ומשפחתי הגרעינית שרדנו בנס. אבל כל הנרצחים והחטופים, הם עבורי 'משפחה מורחבת'. אני מכירה את כולם מגיל אפס (בין הנרצחים הייתה גם המטפלת של שביט, דנה בכר, חבר מהכיתה שלה וכן חניכה בתוכנית בה התנדבה - ה"ו).

"אני כל הזמן חושבת על החטופים. בנס אני והמשפחה שלי לא שם. ההורים שלי הם בין כ־100 האנשים שחזרו לבארי, והאחים שלי מתגוררים בדירה בתל אביב. אבל אי אפשר באמת לחזור כי רוב הבתים הרוסים. רוב הקיבוץ עדיין נמצא במלון בים המלח, שאליו פונינו, ובתקווה יוכל לעבור בקיץ הקרוב לשכונה חדשה שנבנית עבורינו בקיבוץ חצרים. רבים התפזרו ברחבי הארץ, מצפון ועד דרום".

מה את זוכרת מאירועי השבת השחורה?

"ב־7 באוקטובר היינו צריכים לחגוג את חג המשק, שזה יום הולדת לקיבוץ. תכננתי לקום בשש וחצי בבוקר כדי לסייע בארגון המשחק 'חפש את המטמון', והאזעקה העירה אותי מעט קודם בבהלה. קיבלנו הוראות להסתגר בבתים ולנעול דלתות, והתחלנו לשמוע יריות נון־סטופ. הבית של ההורים נשרף כליל. אל הבית שלי (שנמצא במגורי הצעירים בקיבוץ בארי - ה"ו) המחבלים ניסו לפרוץ, למזלי ללא הצלחה. הוא חטף הרבה כדורים.

"חבורה של גיבורים הצליחו לשחרר אותנו, כמו רס"ן בנימין (בנג'י) טרקינסקי ז"ל (קצין אג"ם של חטיבה 7, שנפל בקרב בבארי תוך כדי פינוי פצועים ואזרחים מהשטח - ה"ו). אל המלון בים המלח הגענו ב־4:00 לפנות בוקר ב־8 באוקטובר, מפויחים ויחפים, בלי בגדים.

"במלון הובלתי את מערך איסוף התרומות והציוד בעבור המפונים. המדינה לא תפקדה", אומרת שביט, "אבל אנשי מדינת ישראל באו לתרום והמלון דיוויד לקח אותנו תחת חסותו. העמותות אחים לנשק וישראייד עזרו לנו לנהל את כל האירוע הזה, כשהיינו שבורים.

"קיבלנו תרומות רבות מעם ישראל היפה, אפילו טלפונים, לפטופים ומכוניות. זו הייתה הפעם הראשונה שבה הקיבוץ מבקש עזרה ולא ההפך - רוצים לתת ולסייע לאחרים".

לנסוע לנאס"א, למרות הכול

עוד כשהיא עמוק בתוך הטראומה שביט הייתה צריכה להחליט אם להמשיך עם התוכנית שלה לטוס לוושינגטון, לטובת הפרויקט בנאס"א, או להישאר בישראל. "המשפחה עודדה אותי לנסוע", היא מספרת.

אבל למרות שהחליטה להמשיך, היא מעידה על עצמה: "אני לא אותה קשת של לפני 7 באוקטובר. אני לא מצליחה לחוות שגרה כמו פעם, או לעבוד ולהתרכז כמו פעם. למזלי, הסביבה בעבודה והקהילה היהודית עוטפים אותי באהבה. הם ידעו מה עברתי ואמרו לי: אנחנו כאן בשבילך. הבוס שלי (חוקר נאס"א ד"ר אליעד פרץ - ה"ו) ממש דאג, תמך ועזר עד שמצאתי דירה משלי".

כיום שביט מתגוררת בוושינגטון הבירה ועובדת בפרויקט של נאס"א, בשיתוף המכון הלאומי לתקנים וטכנולוגיה של ארה"ב, NIST. הפרויקט מכונה קנדל (CANDLE), והוא נועד להפוך את מלאכת מדידת עוצמת האור שמופקת מן הכוכבים, מה שמכונה "שטף האור", ליותר מדויקת. "הרבה מהידע שאנחנו צוברים על כוכבים מופק מהמדידה הזאת, למשל ידע לגבי הבהירות והגודל, ואפילו האפשרות למצוא כוכבי לכת חוץ־שמשיים (אקסו־פלנטות, כוכבי לכת הנמצאים מחוץ למערכת השמש ומקיפים כוכב אחר - ה"ו). שיפור ביכולות המדידה תשפיע על כל אחד מהפרמטרים האלה", מסבירה שביט.

הבעיה עם האופן שבו מודדים את שטף האור של כוכבים כיום היא שהיא נעשית ביחס לכוכב אחר, "אבל זה לא מקור אור מספיק טוב. המטרה היא לדייק את המדידה בעזרת יצירת כוכב מלאכותי בחלל - בעל מקור אור ידוע, שאליו יהיה ניתן להשוות את שטף האור של הכוכבים. החלק שלי בפרויקט הוא בפיתוח התוכנה שתכייל את המערכת ותנתח את הנתונים. כלומר, אני כותבת את הקוד לזה".

את שמחה שהחלטת לנסוע?

"אני ברגשות מעורבים. הלב שלי הוא עם קיבוץ בארי, עם החברים שעדיין חטופים ואלה שלא חיים יותר. אי אפשר לחשוב על העתיד, ואי אפשר באמת להמשיך הלאה, עד שהחטופים לא יחזרו".

לצד זאת, מוסיפה שביט, "אני מרגישה שאני צריכה לממש את עצמי עבור אנשי בארי שמתו והקריבו את עצמם, כדי שאני אוכל לחיות. אני עושה את זה למענם. הקיבוץ היה הגב שלי לכל אורך הדרך".

מה החלום שלך?

"אני רוצה לגלות משהו משמעותי, שאף אחד לא גילה עד היום. משהו שיעזור לאנשים. אני רוצה להיות משמעותית".

גם פרס נובל הוא חלק מהחלום?

"נובל הוא לא מה שחשוב. מה שחשוב זה לתרום".

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מתחזקות העליות בוול סטריט; נאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עולה ביותר מ-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק