גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לוחמה של כטב"מים וטילים מעמידה במבחן מערכות הגנה שאספקתן מוגבלת

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages
עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

התבוסה הכמעט מוחלטת של מטח הכטב"מים והטילים של איראן נגד ישראל בשבת הייתה הצלחה עבור מערכות ההגנה האווירית, אך גם תזכורת מפוכחת לכך שיש מחסור בנשק המסוגל ליירט תקיפות מסוג זה.

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה? 
סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת 

מדינות ברחבי העולם החלו לחזק את ההגנה האווירית שלהן בשנים האחרונות, בעקבות המלחמה של רוסיה באוקראינה, החששות מפני המתיחות באזור אסיה-פסיפיק והסכסוך המחודש במזרח התיכון. עם זאת, החברות המייצרות מערכות הגנה אווירית מתקשות לעמוד בביקוש הגואה, ומדינות המזמינות את הטכנולוגיה מתמודדות עם המתנה ארוכה ועלויות גבוהות.

לאחר שנים של השקעה מצומצמת, רדיפה עולמית אחרי טילים גרמה לכך שנדרשות כעת כשנתיים או יותר כדי לספק כמה מיירטי הגנה אווירית. מחסור ברכיבים מסוימים, כמו מנועים רקטיים, תורם לעיכוב הזה.

"אני מודאג מכך שהיינו בסוג של חופש ועכשיו אנחנו משחקים בתופסת", אמר למחוקקים ג'ון היל, סגן מזכיר החלל וההגנה מפני טילים, בשבוע שעבר.

לייצור מערכות הגנה אוויריות - והטילים שהן יורות - נדרש בדרך כלל זמן רב ולעיתים קרובות הן עולות הרבה יותר מן המטרות שהן שואפות להפיל, במיוחד במקרה של כטב"מים. הפוטנציאל של נחילי כטב"מים אוטונומיים קטנים מציב אתגרים נוספים לציוד של היום, וטכנולוגיות חדשות להתמודדות עם האיומים המתפתחים הללו נמצאות עדיין בפיתוח.

ישראל כנראה תתקשה להתמודד אם תעמוד בפני מתקפות רבות

המתקפה של איראן על ישראל בסוף השבוע בלטה בהיקף העצום שלה: יותר מ-120 טילים בליסטיים, למעלה מ-30 טילי שיוט וכ-170 כטב"מים. הישראלים יירטו את רוב הטילים הבליסטיים באמצעות מערכות הגנה אווירית של חץ, אמרו בכירים בארה"ב. כארבעה עד שישה טילים הופלו על ידי משחתות אמריקאיות, ואחד יורט על ידי סוללת הגנה אווירית אמריקנית מסוג פטריוט.

את רוב הכטב"מים הפילו מטוסי קרב אמריקנים, אם כי חלקם הושמדו על ידי מטוסים בריטיים, צרפתים וישראלים.

תבוסת המטח האיראני התאפשרה בזכות מערכת ההגנה האווירית המתוחכמת והרב-שכבתית של ישראל, וסיוע שסיפקו ארה"ב ושותפים מערביים וערבים אחרים. אך ישראל כנראה תתקשה להתמודד אם תעמוד בפני גלים רבים של מתקפות, כפי שחוותה אוקראינה במשך יותר משנתיים של מלחמתה עם רוסיה, אומרים אנליסטים בתחום ההגנה.

"נראה היה שישראל די הצליחה, אבל החיסרון הוא שכמות גדולה של מיירטים הושקעה בתהליך", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים. "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם".

במהלך השנים האחרונות הסתמכה אוקראינה במידה רבה על ציוד שסופק ממדינות המערב כדי ליירט יותר מ-2,000 טילים בליסטיים, טילי שיוט וסוגים אחרים של טילים, כמו גם אלפי כטב"מים. עם זאת, שיעורי היירוט של קייב יורדים והולכים ככל שאוזלים לה הטילים.

השבוע, אמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ל-PBS שרוסיה הצליחה להרוס לאחרונה תחנת כוח גדולה משום שלכוחות הצבא של קייב אזלו הטילים כדי להגן עליה. רוסיה ירתה 11 טילים, ולאוקראינה היו רק שבעה להתמודד נגדם.

אך למערב לא נותרו כמויות גדולות של טילים ומערכות הגנה לתת לאוקראינה. קיימת כבר רשימת המתנה ארוכה למערכות פטריוט, שנועדו ליירט טילים בליסטיים. שווייץ, לדוגמה, הזמינה חמש סוללות פטריוט בשנת 2022, אך הראשונה תגיע רק בעוד שש שנים, ותחלוף עוד שנה עד שהיא תפעל, אומרים בממשלה.

גורמים במערב חוששים שהעלויות רק יגדלו

המערכות גם אינן זולות: כל סוללת פטריוט, שניתן לחמש ב-32 טילים, עולה בסביבות מיליארד דולר.

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל, או יותר מ-550 מיליון דולר, לדברי יהושע קליסקי, חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב.

גורמים במערב חוששים שהעלויות רק יגדלו, משום שהם נאלצים להפיל כטב"מים זולים יותר עם טילים בשווי מיליון דולר, וההוצאה הזו תגדל אם האויבים יפעילו נחילים של כלי טיס בלתי מאוישים אלה.

רוסיה כבר נוקטת אסטרטגיה זו, ויורה כטב"מים ארוכי טווח לעבר ערים אוקראיניות כדי לבזבז טילי הגנה אווירית אוקראינים שהמלאי שלהם דליל. קצינים אוקראינים מתלוננים שחסר להם ציוד כדי להתמודד עם המטח המתמיד של כטב"מים בקו החזית.

גורמים רשמיים בפנטגון אמרו שהם רוצים שהייצור של אמצעי הגנה נגד כטב"מים יגבר באופן דרמטי, מתוך הכרה בכך שירי טילים של מיליוני דולרים ליירוט משהו שעולה רק אלפי דולרים אינו בר קיימה.

"אי אפשר לחסל כטב"מים זולים בלי מיירטים זולים", אמר לכתבים כריס ברוס, סמנכ"ל האסטרטגיה ב- Anduril Industries, בכינוס שנערך לאחרונה כדי לחשוף את המיירט האוטונומי החדש של החברה, Roadrunner.

כטב"מים קטנים, שמילאו תפקיד גדול יותר באוקראינה, מציבים אתגרים ייחודיים למערכות ההגנה המסורתיות.

"יכולת הזיהוי היא בעיה גדולה"

"קשה יותר לזהות את הקטנים יותר מאשר את הגדולים יותר. אתה יכול לראות גמל ממרחק אבל כנראה לא עכבר", אתמרה אדיטיה דבארקונדה, מנכ"לית Dedrone, סטארט-אפ המפתח טכנולוגיה לסיכול כטב"מים על ידי שיבוש קישורי התקשורת שלהם. "יכולת הזיהוי היא בעיה גדולה, גדולה, גדולה".

כוחות ארה"ב הסתמכו במידה רבה על מערכת ההגנה שלה מפני טילים, Aegis, הממוקמת על ספינה, כדי להגן על כלי השיט והספנות המסחרית שלהם בים האדום, כמו גם על מערכת ה- Phalanx, המשתמשת במקלעים כדי לפוצץ כטב"מים שמגיעים.

עדיין אין פתרון טכני טוב להתמודדות עם נחיל של כטב"מים זולים ואוטונומיים, אומרים גורמים בצבא ובתעשייה.

ארה"ב וישראל בוחנות כעת מערכות מיקרוגל ולייזר נגד כטב"מים שפותחו על ידי חברות פרטיות, המציעות את היכולת להמשיך לירות כל עוד יש הן טעונות. זה יאפשר למערכת, באופן תיאורטי, לסייע בהורדת נחיל של כטב"מים מבלי שתאזל התחמושת.

Epirus, סטארט-אפ אמריקני המתמחה בנשק מיקרוגל עוצמתי, אמר שהוא עשוי להפעיל חלק מהמערכות שלו במזרח התיכון עד הקיץ אם צבא ארה"ב ייתן את האישור לכך, ו-10 מערכות עד לסוף השנה. ליחידת ה- Raytheon של RTX, אחת מחברות ההגנה האמריקניות הגדולות ביותר, יש חוזה עם צבא ארה"ב למערכות מיקרוגל בעוצמה גבוהה נגד כטב"מים, כאשר אבות הטיפוס הראשונים מתוכננים למסירה בשנה הבאה.

המערכות החדשות הללו עוד לא נבדקו בקרב והן מוגבלות בטווח, אך תומכי הטכנולוגיה אומרים שהן מציעות את ההגנה הטובה ביותר נגד נחילי כטב"מים.

"בעימותים עתידיים, ככל הנראה, ידרשו מערכות נגד כטב"מים מערכות עתירות אנרגיה, מערכות בעלות אנרגיה מכוונת או מערכות נשק לייזר כדי להיות מסוגלות לעשות זאת", אומר תומס הנדריקס, איש הון סיכון בקבוצת Decisive Point וקצין לשעבר בכוחות המיוחדים של צבא ארה"ב. "לא ראיתי כל כך הרבה פתרונות בני קיימא לכך".

לכתבה זו תרמו ענת פלד ומיכאל ר' גורדון.

עוד כתבות

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בתל אביב; טבע מזנקת בכ-8%, קמטק ב-6%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.3% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, משנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, לאחר שסמכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן