גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה של איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock
איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

איראן מתכוננת למתקפת תגמול ישראלית על שטחה או על שלוחיה. ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל לבחור בתגובה שתמנע הסלמה במתיחות, שנגרמה ממתקפת הטילים והכטב"מים של טהראן בסוף השבוע.

האם זה מה שיעצור את הנשק האיראני? 
חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל
ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

איראן הודיעה ביום רביעי כי היא מכינה את חיל האוויר שלה לתקיפות, וכי חיל הים שלה יחל ללוות ספינות איראניות מסחריות בים האדום. טהראן גם החלה בפינוי צוותים מאתרים בסוריה שלחיל משמרות המהפכה האסלאמית יש נוכחות גדולה בהם, אמרו גורמים רשמיים ויועצים סורים ואיראנים.

משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחותם של הקצינים הבכירים שלהם בסוריה, בעוד שקצינים בדרג הביניים משנים את מיקומם במדינה, אמרו גורמי ביטחון סורים.

ישראל הודיעה כי בכוונתה להגיב, אך גורמים רשמיים אומרים כי יגיבו במועד שיבחרו ובצורה אחראית.

ממשל ביידן דוחק בישראל שלא להגיב ובמקום זאת להסתפק בכך שברית בתיווך ארה"ב, הכוללת את ישראל ומדינות ערב, הדפה בהצלחה את המתקפה של איראן בשבת. מתקפה זו כללה יותר מ-300 כטב"מים, טילי שיוט וטילים בליסטיים.

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

שר החוץ של בריטניה, דיוויד קמרון, ושרת החוץ הגרמנית אנאלנה בארבוק ביקרו בישראל ביום רביעי כדי לפגוש את ראש הממשלה בנימין נתניהו ולחזק את המסר של מניעת ההסלמה.

בנאום לממשלה לאחר מכן, אמר נתניהו כי תשובתו לדיפלומטים הייתה כי "נקבל את ההחלטות שלנו, ומדינת ישראל תעשה כל מה שנדרש כדי להגן על עצמה".

ישראל תגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

לאופן שבו ישראל תגיב יש פוטנציאל להרחיב את העימות של ישראל בעזה עם חמאס, הנתמך על ידי טהראן, למלחמה אזורית רחבה יותר. זאת תוצאה שנראה שרוב הצדדים משתוקקים להימנע ממנה, אם כי גובר החשש שישראל ואיראן עלולות לפרש לא נכון זו את כוונותיה של זו.

כדי לעודד את ישראל להגביל את תגובתה, אמר הבית הלבן ביום שלישי כי יטיל שורה של סנקציות כלכליות על איראן, לרבות על ארגון משמרות המהפכה ותוכניות הטילים והכטב"מים שלו. סנקציות אחרות עשויות להיות מופנות אל תעשיית הנפט של איראן וליכולתה להגדיל את הכנסות הממשלה.

כדי לאותת על כך שישראל שוקלת את המסר של ארה"ב ובעלות בריתה, הבטיחו גורמים ישראלים ביום שני למדינות המפרץ ולמדינות ערב אחרות, שתגובת ישראל למתקפה של איראן לא תסכן את ביטחונן וככל הנראה תהיה מוגבלת בהיקפה, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל. ישראל תזהיר ככל הנראה את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ועשויה להגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן, כך לפי גורמים ערבים אזוריים.

משמרות המהפכה של איראן נקטו מבעוד מועד אמצעי חירום עבור מתקניהם ברחבי סוריה. חלק מחברי משמרות המהפכה פינו את הבסיסים שלהם בסוריה ואחרים עושים זאת בלילות, כאשר יש סבירות גבוהה יותר לתקיפות ישראליות. רק חיילים בודדים נשארים מאחור כדי להגן על מאגרי הנשק.

מתקנים בסוריה המקושרים לאיראן נתפסים על ידי מומחים צבאיים כאופציה שתאפשר לישראל להגיב, אך להימנע מסחרור חילופי מהלומות, שיובילו להתלקחות רחבה יותר.

זירת החיסול של הגנרל האיראני חסן מהדווי בדמשק / צילום: Reuters, Firas Makdesi

חיזבאללה הגדיל את מספר לוחמיו בגבול הסורי עם ישראל

טהרן, במקביל, אמרה שהיא תגיב לכל פעולה ישראלית, ואותתה על כך שאינה מעוניינת להמשיך במלחמת הצללים שלה עם ישראל - שנלחמה בעיקר עם שלוחיה - וכעת היא תתערב ישירות.

"הפעולה הקטנה ביותר נגד האינטרסים של איראן תיענה בהחלט בתגובה חמורה, נרחבת וכואבת נגד כל מבצעיה", אמר נשיא איראן, אבראהים ראיסי.

ישראל כבר מעורבת בחילופי אש כמעט יומיומיים עם הנציג החזק ביותר של איראן, הארגון הצבאי הלבנוני חיזבאללה. הצבא הישראלי אמר ביום שלישי כי פתח בתקיפות אוויריות והרג שני מפקדים בכירים בחיזבאללה ופעיל בדרג נמוך יותר שהיו מעורבים בשיגור רקטות וטילים נגד טנקים לעבר שטח ישראל. חיזבאללה אישר את כל שלושת ההרוגים.

בתגובה, פתח חיזבאללה ביום רביעי במתקפה על עיר בצפון ישראל עם כטב"מים וארטילריה, ולפי צה"ל פצע 12 חיילים. צה"ל הגיב בתקיפות אוויריות בדרום לבנון.

נראה כי חילופי האש האחרונים עם חיזבאללה בגבולה הצפוני של ישראל הם במסגרת כללי ההתקשרות ששני הצדדים קבעו באופן לא רשמי בתחילת המלחמה בעזה, כאשר חיזבאללה החל לירות על שטח ישראל, אך נמנע מלעורר מלחמה גדולה יותר. אך גם שני הצדדים האלה מסתכנים בחישוב שגוי.

חיזבאללה היה בכוננות גבוהה יותר במהלך המתקפה האיראנית בסוף השבוע, מתוך ציפייה לפעולת תגמול ישראלית בו-זמנית שעלולה לכוון לעמדות חיזבאללה, לדברי אדם המכיר את פעולות חיזבאללה. אך הארגון הוריד כעת את רמת הכוננות שלו, משום שחיזבאללה צופה שישראל לא תפגע בו בלבנון בתגובה למתקפה של איראן, אמר אותו אדם.

במקום זאת, קיבל חיזבאללה את עצתה של איראן לנקוט אמצעי זהירות בסוריה, משום שישראל עלולה לפגוע בבסיסי משמרות המהפכה, במחסנים ובעמדות חיזבאללה שם, הוסיף אותו אדם.

גורמי ביטחון סורים אמרו ביום רביעי כי חיזבאללה הגדיל בימים האחרונים את מספר לוחמיו בגבול הסורי עם ישראל, כדי לאסוף מידע מודיעיני על התקפות ישראליות אפשריות על לוחמיו ועל מתקניו.

התקיפה של איראן בשבת הייתה פעולת תגמול על מה שלדבריה היה תקיפה ישראלית על בניין דיפלומטי בדמשק, שהרגה קצינים בכירים בצבא האיראני. ישראל לא לקחה אחריות על התקיפה בדמשק, ואמרה שהבניין שימש למטרות צבאיות.

תוכנית הגרעין של איראן 

איראן פעלה גם להגן על תוכנית הגרעין שלה בסוף השבוע. ראש סוכנות האטום של האו"ם, רפאל גרוסי, אמר ביום שני לכתבים כי המתקנים האיראניים היו סגורים בסוף השבוע. הם נפתחו מחדש ביום שני. בעוד שבשנים האחרונות הגבילה איראן את המעקב של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית אחר מיקומים הקשורים לתוכנית הגרעין שלה, לפקחים יש כעת גישה קבועה למתקני ההעשרה העיקריים של המדינה.

אנשים המכירים את תוכנית הגרעין של איראן אומרים כי איראן שומרת את החומר הבקיע המועשר ל- 60%, בדרגת כמעט-נשק, במכלים הניתנים להעברה בקלות, כדי שיוכלו לשנע אותו במידת הצורך. עם זאת, פעולה כזאת תתגלה כנראה על ידי אנשי סבא"א או על ידי המצלמות, ועלולה לגרום משבר. איראן התחייבה להתנהל בשקיפות בנוגע לתוכנית הגרעין שלה.

שרי החוץ של האיחוד האירופי דנו בשיחת וידאו ביום שלישי בסנקציות חדשות נגד איראן. ראש מדיניות החוץ של הגוש האירופי, ג'וזפ בורל, אמר כי בריסל תתחיל לעבוד על צעדים חדשים. עשויים להידרש כמה שבועות כדי לאשר אותם, אמרו דיפלומטים.

צעדים אלה יכללו סנקציות על איראן בגין מסירת טילים וכטב"מים למיליציות פרו-איראניות במזרח התיכון, סנקציות שצרפת וגרמניה דחפו לנקוט לפני התקפת סוף השבוע של איראן. הן גם יכינו את הקרקע לסנקציות על אנשים וישויות איראניות, אם יוכח שטהרן שלחה טילים לרוסיה עבור מלחמתה נגד אוקראינה.

חלק מן המדינות החברות באיחוד האירופי גם דוחפות להציב שוב את חיל משמרות המהפכה של איראן ברשימת ארגוני הטרור של הגוש, כפי שעשתה ארה"ב, צעד שנדחק בעבר על ידי מכשולים משפטיים ודיפלומטיים. האיחוד האירופי כבר מטיל סנקציות על משמרות המהפכה בשל עבודת הארגון לפיתוח נשק להשמדה המונית.

צה"ל המשיך לפעול גם נגד חמאס בעזה בימים האחרונים, ואמר שפתח במתקפות נגד 40 מטרות ברחבי הרצועה.

הפעילות בעזה הואטה בשבועות האחרונים, בהשוואה לתחילת המלחמה, משום שישראל שקלה האם לצאת למבצע מכריע בעיר רפיח שבדרום הרצועה - שיותר ממיליון פלסטינים הגיעו אליה כדי למצוא מחסה - ומשום שבכירים ישראלים התמקדו באיראן בימים האחרונים.

ישראל אמרה ביום רביעי כי הנמל הדרומי שלה באשדוד שימש לראשונה להעברת סיוע שנכנס לעזה. זהו נתיב שממשלת ישראל אמרה מוקדם יותר החודש שייפתח כדי להקל על המשבר ההומניטרי, בעקבות לחץ של ארה"ב.

הנשיא ביידן אמר בפוסט ב- X ביום רביעי כי 3,000 משאיות נכנסו לעזה ב-12 הימים מאז שלחץ על נתניהו בשיחת טלפון להגביר את הסיוע. "זה עדיין לא מספיק", כתב ביידן. "אנחנו ממשיכים להאיץ בישראל להגביר את המשלוחים היבשתיים, האוויריים והימיים".

חמאס, בהצהרה ביום רביעי, הודה לאיראן על המתקפה על ישראל בסוף השבוע וביקר את מדינות המערב על כך שעזרו לישראל להדוף את הטילים והכטב"מים.

בנואה פאוקון ואדם חמסדין תרמו למאמר זה.

עוד כתבות

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד