גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון
שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

עסקאות חדשות יוצרות משרות חדשות בחברות הביטחוניות הישראליות, כדי לאייש את פסי הייצור המתרחבים. כל זאת, בזמן שצוותי השיווק מדלגים בין מדינות העולם כדי לנצל את הביקושים. בד בבד, מחוץ לישראל, בטורקיה לא מסתפקים במטוסי F-16, רכיבים מזויפים הותקנו במטוסי קרב אמריקאים, בגרמניה קוראים קוראים להגדלה דרמטית של תקציב הביטחון, והודו משיקה מל"ט תקיפה חדש. על כל זאת בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית.

בלעדי | 100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות 
תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד 
בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל 

החברה הביטחונית שפתחה בקליטת עובדים מסיבית

החברה הביטחונית הממשלתית תומר, שמפתחת הנעה רקטית, בין השאר, למנועי טילים ומיירטים, קולטת כיום כ־60 עובדים חדשים - לאחר שמתחילת המלחמה היא קלטה כ־65 עובדים נוספים. כך נודע לראשונה לגלובס. 60 המשרות החדשות שמיועדות עבור תנופת הפיתוח והרחבת קווי הייצור, כוללות מהנדסים, אנשי מחקר ופיתוח, ומקצועות מיוחדים. בתומר מציינים כי הם זוכים להתעניינות ערה של מהנדסים ועובדי מחקר שמעדיפים לעבוד בתעשייה הביטחונית.

עסקאות חסרות תקדים כמו המכירה ההיסטורית של חץ 3 לגרמניה תמורת 14 מיליארד שקל הביאו להתגברות הביקושים למוצרים הביטחוניים מתוצרת ישראלית, לצד השפעת אירועים שונים ברחבי העולם, ובמרכזם: מלחמת רוסיה־אוקראינה, המתיחות עם סין במרחב אסיה־פסיפיק, וכמובן מלחמת חרבות ברזל.

כפי שהתעשייה האווירית הרוויחה בענק במושגים שלה מעסקת חץ 3, כך גם בתומר - שם מספרים כי לאחרונה הורחבו קווי הייצור בחברה גם בתחום מנועי החץ לאור העסקה עם גרמניה. בה בעת, נפתחו קווי ייצור חדשים לצורך מענה על ביקושים למנועים לטילים מדוייקים למגוון טווחים מ־30 עד ל־300 ק"מ, וביניהם: מנועים לטילים של אלביט, רומח, אקסטרא ורמפייג, וכן למיירט ברק MX של התעשייה האווירית.

הזמנה בינלאומית ראשונה ל-Crossbow של אלביט

אלביט הודיעה כי זכתה בחוזה בסכום של כ-53 מיליון דולר לאספקת מערכות מרגמה צריחית בלתי מאוישת 120 מ"מ בעלת מנגנון רתיעה רך, ה-Crossbow, לטובת התקנה על נגמ"שי פאנדור 6 X6 של לקוח אירופאי. החוזה יבוצע על פני תקופה של שש שנים.

חוזה זה הוא הראשון שנחתם עבור אספקה של מערכת ה-Crossbow מאז הצגתה לראשונה בתערוכת DSEI שנערכה בלונדון בשנת 2023. ה-Crossbow של אלביט מספקת הגנה ושרידות ברמה גבוהה לצוות המרגמה וכולל יכולת סגירת אש מהירה, כאשר יש ביכולתה לירות את הפצמ"ר הראשון בפחות מ-30 שניות. למערכת קצב מקסימלי של 10 פצמ"רים לדקה, עם קצב ממוצע של שישה פגזים לדקה. ניתן לבצע ירי של מגוון סוגי תחמושת 120 מ"מ מאושרי נאט"ו, כולל את המרגמה המונחית "עוקץ פלדה", המספקת טווח יעיל של עד 10 קילומטרים. לא נדרשת טעינת אינדקס לצריח ה- Crossbow , המציע יכולות של 360 מעלות.

המבוכה האמריקאית מיירוט המתקפה האיראנית

המתקפה האיראנית ב־14 באפריל לא הייתה היסטורית בהצלחתה רק עבור ישראל, אלא גם לארה"ב. במסגרת אותה מתקפה, ספינות הצי האמריקאיות שהוצבו במזרח הים התיכון, USS ארלי ברק ו־USS קרני, ביצעו 7-4 יירוטים מבצעיים ראשונים של טילים בליסטים באמצעות טילי SM-3 שמשוגרים ממערכת אגיס במתקפת האיראנית נגד ישראל.

אולם המתקפה הזו הובילה כעת גם למבוכה אמריקאית, וזאת משתי סיבות: ראשית, מחיר כל מיירט עומד על 28-12.5 מיליון דולר, כשלצורך ההשוואה - מיירט חץ 3 מוערך בכ־2 מיליון דולר "בלבד". שנית, קצב הייצור השנתי של מיירטי SM-3 צפוי לעמוד על 12 יחידות בלבד עד 2029. כלומר, מתקפת טילים בליסטיים קטנה יחסית מספיקה כדי לכסות את כל קצב הייצור השנתי.

האם מערכות חץ 3 יוצבו בבריטניה?

בריטניה נמצאת בשיחות בנוגע לאפשרות כניסה לתוכנית מערך ההגנה האווירית סקיי שילד - כך אישר מזכיר ההגנה גרנט שאפס בשיחה עם ה"סאן" הבריטי. לפי הדיווח, הצטרפות של לונדון למערך עשויה להוביל לסיטואציה שבה טילי חץ 3 מתוצרת התעשייה האווירית יוצבו על אדמת הממלכה, לצד מערכות נוספות כמו פטריוט האמריקאי או טילי איריס־טי מתוצרת גרמניה.

את תוכנית ההגנה האווירית האירופית יזם קנצלר גרמניה אולף שולץ בשנת 2022, כמענה לאיום מצד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. כיום מעורבות בפרויקט סקיי שילד 21 מדינות, כולל שווייץ הניטרלית.

הסנכרון של סקיי שילד בין מדינות שונות צפוי להוביל להפחתת עלויות בהשקעות בצבירת העוצמה, משום שכל המדינות ירכשו מערכות ויתאמו אותן בינן לבין עצמן. עבור בריטניה, שמגדילה את תקציבי הביטחון שלה לשנים הקרובות, זו סוגיה חשובה. לפי התכנון בלונדון, תקציב הביטחון צפוי לצמוח ב־75 מיליארד ליש"ט (כ־94 מיליארד דולר) עד שנת 2030 ולהגיע ל־2.5% מהתמ"ג.

בטורקיה לא מסתפקים במטוסי F-16

טורקיה צפויה בתקופה הקרובה לחתום על הסכם בסך 20 מיליארד דולר לרכישת מטוסי F-16 ושדרוג אלה הקיימים. בנוסף, שר ההגנה ישאר גולר סיפר בראיון לרשת CNN בטורקית כי באנקרה עדיין מעוניינים גם במטוסי יורופייטר טייפון. עד עתה גרמניה מנעה את המכירה בשל המדיניות הטורקית נגד ישראל.

"היורופייטר אינו נכס בלעדי של בעלי בריתנו בגרמניה", אמר גולר בראיון. "יש לנו עניין גם במטוסים אלה, אך יש בעיות מסוימות שחברינו בגרמניה נאבקים במסגרתן, שאנחנו, כחברים בנאט"ו, איננו מקבלים. היינו ברורים לגבי זאת. אני בטוח שהסוגיות הללו יסודרו בקרוב, וייתכן כי מכירות היורופייטר לערב הסעודית יהוו זרז לפתרון".

מעבר לכך, טורקיה אומנם הורחקה כבר בעידן טראמפ מתוכנית ה־F-35 בשל התעקשותה לרכוש מערכות הגנה אווירית מדגם S-400 מרוסיה, אבל שר ההגנה הטורקי מתעקש כי הנושא "עדיין על הפרק". לדבריו, גם פיתוח מטוס הקרב מהדור החמישי מייצור מקומי "קאאן" נמצא בעיצומו.

רכיבים מזויפים הותקנו במטוסי קרב אמריקאים

אזרח טורקי־אמריקאי שמתגורר בפלורידה, אונור אקסוי, נשפט ל־6.5 שנות מאסר בפועל בארה"ב, בגין הקמת עשרות חברות־קש ומכירת ציוד רשת מזויף מתוצרת סיסקו לצבא ארה"ב. הרכיבים אפילו הותקנו על מטוסי קרב מדגמי F-15, F-18 ו־F-22.

אקסוי הקים לפחות 19 חברות בניו ג'רזי ובפלורידה, 15 חנויות באמזון ועשר נוספות ב־eBay. במסגרת השיטה שלו הוא ייבא עשרות אלפי מכשירי רשתות מחשבים באיכות נמוכה מספקים בסין ובהונג קונג. מדבקות המותג, התוויות והמארזים הוחלפו בסימנים מסחריים מזויפים של חברת סיסקו. כך, הוא גרם ללקוחות הפוטנציאליים לחשוב כי מדובר במוצרים מקוריים. מחירי אותם מוצרים, כשהם אמיתיים, עומד על יותר מ־100 מיליון דולר, כשלפי הערכות אקסוי גרף לכיסו הכנסות בהיקף מיליוני דולרים.

"באמצעות תוכנית מתוחכמת ארוכת־שנים, אקסוי יצר וניהל את אחת מפעולות הסחר המזויף הגדולות ביותר אי־פעם", אמר התובע ויקאס חאנה מהתביעה הציבורית של ניו ג'רזי. "הפעילות שלו הובילה להחדרת עשרות אלפי מכשירים מזויפים מסין לשרשראות האספקה בארה"ב, וסיכנו את המשתמשים - כולל כאלה רגישים מאוד בצבא ארה"ב, כמו מטוסי קרב".

קריאה להגדלה דרמטית של תקציב הביטחון הגרמני

יעד נאט"ו להצבת תקציבי הביטחון של חברות הברית על 2% מהתמ"ג אינו מספיק לגרמניה כדי לשקם את הצבא שלה משנים של הזנחה. כך אמר מנכ"ל חברת ריינמטאל, ארמין פאפרגר, להתאחדות העיתונאים הכלכליים (WPV) בדיסלדורף. לדבריו, בברלין נדרשים להוסיף לתקציב הביטחון בסך 68.58 מיליארד אירו, לפחות עוד 30 מיליארד אירו. כלומר, עלייה נוספת של 43%.

בנושא הפגזים, סוגיה רגישה מאוד בכל מדינות המערב, ציין פאפרגר כי עד פרוץ מלחמת רוסיה־אוקראינה היו במחסנים של צבא גרמניה 4 מיליון פגזים. הפגזים הללו נורו, ומנכ"ל ריינמטאל מציין כי "לא הצלחנו להכניס כלום למחסנים שלנו במשך שנתיים" - סיטואציה דומה לזו שבצרפת, באיטליה ובספרד.

כיום קצב ייצור הפגזים של גרמניה עומד על 70 אלף יחידות בשנה בלבד, כשפאפרגר סיפר כי חברתו מוכנה לבנות מתקני ייצור בגרמניה, ברומניה ובליטא כדי להגביר את הקצב עד ל־1.1 מיליון יחידות בשנה.

מל"ט התקיפה החדש של הודו

חברת הטכנולוגיות הביטחוניות והאוויריות ההודית פליינג וודג' חשפה בבנגלור את FWD-200B - מל"ט התקיפה הראשון שמעוצב ומיוצר בהודו. המל"ט מיועד לפעול בגובה בינוני ולמשך טווחי פעילות ארוכים.

המל"ט החדש מסוגל לשאת 100 ק"ג, וכך ניתן להשתמש בו הן באמצעי איסוף מתקדמים והן בחימושים כבדים.

סוהאס טז'אסקנדה, מייסד פליינג וודג', ציין כי התוצאה המוצלחת התקבלה לאחר כישלונות לא מעטים של גופים הודים שונים, כמו DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו (מקביל של מפא"ת וסיב"ט בישראל).

עוד כתבות

מחשב העל Israel-1 של אנבידיה

העולם נכנס לעידן ה–ChatGPT, איך יכול להיות שלישראל אין מחשב על?

התוכנית להקמת מחשב־על לאומי עברה גלגולים רבים מאז שנכללה בהמלצות ועדת הבינה המלאכותית ב־2021, וטרם נבחר זכיין או מיקום ● זאת בזמן שהצרכים והדרישה לתשתיות מחשוב רק הולכים ומתעצמים בעידן ה־ChatGPT ● בינתיים, לוואקום הממשלתי נכנסים יזמים פרטיים

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

אודי מוקדי, מייסד ויו''ר סייברארק / צילום: דיויד שופר

תמורת 1.54 מיליארד דולר: סייברארק הישראלית רוכשת את חברת Venafi

סייברארק תשלם כ-1 מיליארד דולר במזומן וכ-540 מיליון דולר במניות עבור Venafi, חברה העוסקת בניהול זהויות מכונה ● העסקה צפויה להיסגר במחצית השנייה של 2024 בכפוף לאישורים רגולטוריים

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין" ● חדד דחה את הטענה: "עדותו הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך והאינטרסים שלו ושל פילבר אינם מנוגדים"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הפתיעה אפילו את עצמה: דוחות טובים לוויקס


מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • וויקס עקפה את הציפיות הן בהכנסות והן ברווח; מעדכנת את התחזיות כלפי מעלה • מדור חדש

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

חברות המזון הפרטיות. האם תהיה שקיפות? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בג"ץ מאותת: חברות מזון ייאלצו לחשוף רווחיות של מוצרים

ויסוצקי, אסם, שטראוס, קימברלי קלארק, סוגת, יוניליוור, סנו והחברה המרכזית למשקאות קלים עתרו לבית המשפט העליון במטרה להימנע מחשיפת נתוניהן ● מסתמן כי העתירות יידחו, והרכב השופטים קבע: למפקח על המחירים יש סמכות לדרוש את הנתונים

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

דרור מרמור, גורי נדלר, רות שוורץ, ארז קמיניץ וענאיה בנא, בפאנל בנייה, דיור והתחדשות עירונית כמנוע צמיחה / צילום: תמר מצפי

בנייה עירונית במרכזי יישובים ערביים גדולים כמפתח לצמיחה

בכנס גלובס שוחחו בכירים בפאנל על האתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית ● עוד נידונה השאלה: האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים? המשתתפים הסכימו כי הגיע הזמן לשינוי

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: גופות ארבעת החטופים חולצו מתת-קרקע בג'באליה במבצע של צה"ל והשב"כ

צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • כל העדכונים

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

סין שורפת את כל הגשרים עם ישראל, וחמאס מתחזק ביהודה ושומרון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תיראה איראן אחרי מותו של ראיסי, היחסים של ישראל וסין במשבר ולמה חמאס מתחזק ביהודה ושומרון ● כותרות העיתונים בעולם