גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עושים עסקים בהודו

השוק הגדול של הודו נחשב אטרקטיבי ליצוא הישראלי. טיפים להתנהלות נכונה מול אנשי העסקים המקומיים

הודו היא מדינה רבגונית, השנייה בגודלה מבחינת שטח ואוכלוסייה באסיה ומתאפיינת בהבדלים מהותיים בין איזורי המדינה השונים. לאחר שנים רבות, שבהן הודו נחשבה לשוק סגור יחסית, הונהגו בה רפורמות כלכליות, שפתחו את השוק לפעילות של חברות זרות. קצב הצמיחה המהיר, ההשקעות הגדלות בתשתיות ועליית רמת החיים הופכים את הודו, גם בעידן של מיתון, לאחד משוקי היעד האטרקטיביים ליצוא הישראלי.

כינון יחסים דיפלומטיים מלאים בין ישראל ובין הודו לפני כעשור פתח בפני חברות ישראליות שוק ענקי מבחינת היקף האוכלוסיה וצרכי המשק המקומי. לחברות ישראליות יש יתרון גם בשל המוניטין שצברו ולא במעט בגלל הקירבה הגיאוגרפית בין המדינות והיחסים המתהדקים ביניהן.

שלומית איתן, מנהלת המחלקה הכלכלית במכון היצוא, מנדבת טיפים לעסקים מוצלחים עם ההודים:

* תהליך המשא ומתן - ההודים נחשבים לאנשי עסקים ממולחים ולמומחים בניהול משא ומתן עסקי. הם יודעים לאתר נקודות תורפה אצל מי שניצב מהצד השני, כדי לנצל זאת לתועלתם. אין להפגין להיטות או לחץ לסגור עסקה. כמו ישראלים רבים, הם יודעים לאלתר ולמצוא פתרונות מהירים לבעיות. בהודו, כל דבר נתון למיקוח ולמשא ומתן. בנוסף, בהודו לא מקובל להשיב בשלילה, ולכן נהוג להשתמש בביטויים "חמקניים", מעורפלים ולא מחייבים, כתחליף לתשובה שלילית ברורה.

* שירות - ההודים מעוניינים בגיבוי טכנולוגי ובשירות מתמשך, כאשר מדובר בשיווק מוצרים עם אוריינטציה טכנולוגית. הם לא יסתפקו רק ברכישת המוצר. היקף הסיוע והגיבוי הטכני והיכולת להעמיד לרשות הלקוח הדרכה וגיבוי, קריטיים בכל הקשור לסגירת עסקות בתחום זה.

* קבלת החלטות - תהליך קבלת ההחלטות בהודו איטי, ולכן אין להסיק כי העדר תגובה נובע מחוסר רצינות של הגורם איתו מנהלים משא ומתן. סבלנות וסובלנות הן מילות מפתח בניהול משא ומתן, שנועד להביא לתוצאות, אם כי לא תמיד בטווח המיידי. ההודים מנהלים עסקים בסגנון ובאווירה נינוחה יחסית, ולא בסגנון אמריקני תכליתי. עסקים רבים הם עסקים משפחתיים, וראש המשפחה הוא בעל הדעה.

* תרבות עסקית - ההודים מקפידים על עמידה בזמנים ודיוק, לרוב לגבי אנשים אחרים. הם עצמם לא יקפידו להגיע בזמן לפגישה שנקבעה. חשוב לשמור על גמישות בסדר היום ולקבוע פגישות כמה שבועות לפני ההגעה להודו. יש לחתור לקיום פגישות בדרג הגבוה ביותר של חברה או גוף ממשלתי, משום ששם מתקבלות ההחלטות באופן ברור. עם זאת, למנהלים בדרגי ביניים יש השפעה כלשהי על התהליך.

* ההודים יעדיפו להיפגש בין השעות 16-11. התקופה הטובה ביותר לביקורי עסקים בהודו היא בחודשים אוקטובר-מארס, ובכל מקרה כדאי לבדוק מראש, האם אין חג או אירוע אחר, שיקשה על קיום פגישות.

* יש חשיבות רבה ליצירת קשר אישי לאורך זמן וכימיה אישית עם הגורם בהודו. עם זאת, יש בהודו הערכה רבה ליכולת המקצועית ולתארים אקדמאים או מקצועיים של איש העסקים הזר.

* לתרבות האירוח והקשר האישי-אינטימי יש השפעה רבה על תהליך ניהול המשא והמתן. כאשר מגישים תקרובת, מקובל לסרב בנימוס בתחילה, אך להעתר בפעם השנייה או השלישית. יש להעתר מיד להצעה לשתיית משקה, שכן סירוב יחשב כעלבון.

* אין צורך לתרגם כרטיסי ביקור להודית, ורוב אנשי העסקים דוברי אנגלית שוטפת, אם כי המבטא אינו תמיד ברור. רצוי לבוא לפגישות בלוויית אדם מקומי, שסומכים עליו, או לשכור איש מקצוע, שיקל על ההתמצאות בסבך הביורוקרטיה. לא תמיד יש ערך למסמכים כתובים, וההודים אוהבים לחתום על "מזכרי הבנה", מבלי שהללו יהוו מסמכים מחייבים מבחינתם.

* חשוב מאד להפגין בהודו נוכחות לאורך זמן ולא להסתפק בביקורים חטופים, שנועדו לקצור פירות מהירים.

* מגע פיזי - בהודו נמנעים ממגע פיזי עד כמה שניתן. לא מקובל לחבק או לנשק בעת מפגש. חלק מההודים אף יימנעו מלחיצת ידיים עם נשים. כשנפגשים, מקובל לברך במילה "נמסטה", תוך הצמדת כפות הידיים והכפפתן, בצירוף קידה קלה. ברכה כזו נחשבת לתחליף מקומי הולם ללחיצת ידיים. מאד לא מקובל בהודו להצביע בידיים או באצבעות או לנופף בידיים. יש להימנע גם ממגע ברגליים או בנעליים של אדם אחר.

* הקלות למשקיעים זרים - הודו ירשה מהאימפריה הבריטית את תפיסת הניהול הביורוקרטי, המשתנה בקצב איטי בשנים האחרונות. כדי למנוע סחבת וסרבול, שירתיעו משקיעים זרים, פועלות ברוב המחוזות בהודו יחידות מיוחדות המסונפות ל-FIPB - רשות ההשקעות הממשלתית, שנועדו לספק למשקיעים זרים פתרונות מהירים.

* פעילות בהודו - חברות זרות, המבקשות לפעול בהודו גם במסגרת של נציגות או משרד, חייבות לקבל אישור מראש של הבנק הממלכתי Reserve Bank. בנוסף, עליהן להרשם אצל רשם החברות ההודי בתוך 30 יום מתחילת פעילותן במדינה. משרד קישור אינו יכול לעסוק בפעילות מסחרית או לקבל הכנסות כלשהן בהודו, ופעילותו מוגבלת מכל בחינה לתקופה של שלוש שנים. חברות זרות רבות מפעילות בהודו "משרד פרויקט", המשמש כמסגרת אידיאלית לפעילות לתקופה קצובה, כמו השתתפות במכרז/ביצוע פרויקט ועוד.

* כדאי להעזר בשירותי עורך דין מקומי, שיוכל לייעץ לגבי מסגרת ההתאגדות המועדפת, יתרונות וחסרונות של פעילות באזור מסוים וכן ההטבות הניתנות לפעילות בתחום או אזור כלשהו. מספר פירמות לעריכת דין מעניקות למשקיעים ואנשי עסקים זרים שירות כולל, המורכב גם מייעוץ בתחומים אחרים כמו חשבונאות ומיסוי.

* טיפים כלליים:

- כדאי להחזיק מטבעות שונים בארנק, כדי לשלם עבור מוניות וכו', משום שההודים עשויים להימנע מלתת עודף, בתואנה שאין להם כסף קטן.

- רצוי להימנע ממתן נדבות ברחוב וממגע עין עם קבצנים ורוכלים למיניהם.

- כאשר מבקרים במקדשים, מומלץ להכניס את הידיים לכיסים, כדי להימנע ממעשי הונאה מקובלים, כשיבקשו ללחוץ את ידיכם, להצמיד אליכם שרשרות ולדרוש קבלת תשלום בתמורה.

עוד כתבות

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

דיווח: טנקים ישראלים השלימו את כיתור מזרח רפיח

צה"ל השלים שורת תרגילים בצפון: "דימה לחימה בלבנון" • דיווח: הסיבה לפיצוץ במו"מ לשחרור החטופים - הדרישה של חמאס להפסקת אש של 12 שבועות • הבית הלבן: סיפקנו לישראל אלטרנטיבות לפעולה נגד חמאס • בריטניה וארה"ב לא מוכנות להציב חיילים ברציף ההומניטרי ברצועה - הפתרון: קבלן ישראלי • מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור בלבנון • עדכונים בולטים

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון