גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מריצים מניות בשורט

אחד הביטויים השליליים של מכירה בחסר, שנחשבת בדרך כלל לגיטימית מאוד בשוקי הון חופשיים, הוא מתקפת שורט. התוקפים מחפשים מניות שכמות השורט אצלן גבוהה מאוד ושמחירן, לדעתם, גבוה מדי. הם נכנסים לפוזיציית שורט משמעותית בהן, ואז מפיצים שמועות שליליות על החברה. הלחץ כלפי מטה על המניה גובר, והיא נופלת, כמו שקיוו

בשוק הון נורמלי וחופשי מכשיר ההשקעה שנקרא "מכירה בחסר" או "Short sale" הוא מכשיר ככל מכשיר. ולמה לא בעצם? עד כמה שהדבר ייראה מוזר לקברניטי המשק שלנו, משקיע מבצע השקעה על מנת להרוויח כסף, לא משום סיבה אחרת.

ממשלות וגופים מטעמן משקיעים מסיבות שונות כמו יצירת מקומות עבודה, יצירת תשתיות, שיפור רמת החיים וכו'. המשקיע הפרטי משקיע אך ורק על מנת להרוויח. אז אם אתה מאמין שמחיר המניה יעלה, אתה קונה אותה על מנת להרוויח. מהצד השני, אם אתה מאמין שמחיר המניה עומד לרדת, אז אתה "משקיע" במכירתה על מנת לקנותה, מאוחר יותר, במחיר נמוך ממחיר המכירה, וכך אתה מרוויח. השקעה היא השקעה היא השקעה.

למכירה בשורט יש עוד הרבה צדדים חיוביים. מכירות בשורט ממתנות עליות חדות, וממתנות ירידות חדות שלאחר מכן. מכירות בשורט, במקרים מסוימים שנזכיר, יוצרות מצבים "בריאים" יותר למסחר. התרומה של מכירות בשורט לנזילות גם היא חשובה, שלא לדבר על תרומתן לקיזוזי מס בשווקים נורמליים.

מכירות בשורט הן מכשיר מקובל בכל בורסה. אצלנו, בישראל, מכירה בשורט היא עדיין דבר שאינו מקובל על הציבור הרחב. "שורטיסט" אצלנו זה, בדרך כלל, ספקולנט שהולך נגד המשקיעים. אבל תנסו לשכנע אותנו למה אחד שמאמין שמחיר עולה נחשב כמשקיע סולידי ואחד שמאמין שהמחיר ירד נחשב לספקולנט.

הקטע הזה לא נכתב כוויכוח פילוסופי אלא על מנת להציג עוד צד של שוק הון שלא כל כך מוכר אצלנו (למרות שבאוצר כבר הכינו מסמך להפעלה מסודרת של מכירות בחסר בישראל). הרוב הגדול של השורטיסטים הם מה שקרוי "Straight short sellers", משקיעים שמאמינים שמחיר המניה גבוה מדי, ושמוכרים את המניה על מנת לקנותה בחזרה במחיר נמוך יותר. אלו לא אותם אנשים שקונים "פוטים" או מוכרים "קולים". אלו אנשים וחברות שממש מוכרים את המניות עצמן בחשבון שורט מיוחד.

כמו שיש אנשים שיש להם בחשבון 1,000 מניות IBM, ככה יש אנשים שיש להם בחשבון מינוס 1,000 מניות IBM. הראשונים קנו את מניות ה-IBM שלהם ב-140 דולר המניה, שילמו את דרישת המרג'ין של ה-%50 (70,000 דולר היתרה ניתנים כהלוואה מהברוקר). האחרונים מכרו 1,000 מניות IBM ב-140 דולר למניה, וגם הם, בדיוק כמו הקונים, הביאו מהבית 70,000 דולר למימון העסקה, למרות שבמקרה שלהם נכנסו לחשבונם 140,000 דולר, מרג'ין זה מרג'ין.

חוקי המרג'ין (הסכום שהמשקיע חייב להביא מהבית שהוא %50 מערך הקנייה לאותן מניות המוכרות כ-marginable stocks) הם כאלו שהשקעת המשקיע חייבת לעמוד תמיד על סכום של %50 מערך ההשקעה בהתחלה. אם IBM, במקרה שלנו, ירדה למחיר של 130 דולר למניה, אלו שקנו אותה ב-140 דולר צריכים להביא מהבית עוד 5000 דולר (כי שווי ה-%50 ירד כעת ל-65,000 דולר). לעומתם אלו שמכרו בשורט יכולים לקבל בחזרה את ה-5000 דולר שלהם.

בתחום הזה של המכירות בחסר קיימת גם תופעה שנקראת "מתקפת שורט", "Short attack" בסלנג הוול-סטריטי. זה כבר צד לא כל כך חיובי של שוק ההון. בדיוק כמו שיש "מריצי מניות" כך יש "Raiders", "תוקפים", שהם ספקולנטים שמחפשים מניה שמחירה, לדעתם, גבוה מדי, והם עורכים עליה התקפת מכירות בשורט לאחר שנכנסו לפוזיציה משמעותית של שורט בעת שעלתה.

נא לזכור שאסור באיסור חמור לבצע מכירה בשורט על מניה שיורדת. לשורטיסט מותר לבצע מכירה אך ורק נגד המגמה, ורק לאחר שהפעולה שקדמה למכירה גם היא היתה פעולת קנייה, זה החוק בארה"ב.

כך עשו את זה בקלסטרום על מנת להדגים מתקפת שורט נשתמש במניה הישראלית קלסטרום, שחלק מהקוראים יודעים שאנחנו די אוהבים אותה. מניה זו עלתה, בשלוש שנים, מ-5 דולרים ל-32 דולר, וירדה, בשלושה חודשים, מ-32 דולר ל-9.5 דולרים. כעת חזרה המניה למחיר של כ-23 דולר.

בחודש יולי האחרון, כשהדאו הגיע לרמה של מעל 9,300, כמות המניות שבשורט בבורסות האמריקאיות הגיעה לשיא של כל הזמנים. יותר ויותר משקיעים האמינו אז שחייב לבוא תיקון ולכן מכרו, תוך כדי העליות התלולות, מניות שלא היו להם (חשוב לציין שעל מנת למכור בשורט אתה חייב להלוות ממישהו את המניות שאתה מוכר. את הפעולה הזו מארגן הברוקר שלך והכול בכתובים).

כמויות השורט שיש על כל מניה מתפרסמות באופן שוטף. אפשר לראות זאת במכשירים האלקטרוניים של הבלומברג, הרויטרס ואפילו באינטרנט (לכו למשל ל-Yahoo, העלו את המניה ושייטו לאתר ה-Profile שלה. בצד ימין למטה כתוב Short Interest). נכון לסוף השבוע שעבר היתה פוזיציית השורט ב-Yahoo ‏8.81 מילין מניות מתוך ה-37.5 מיליון המניות שבשוק, כ-%23 מהכמות הצפה).

ל-Yahoo יש אומנם 93.7 מיליון מניות, אבל רק כשליש הונפק, היתר "סגור" אצל המייסדים, הכמות הרשומה למסחר נקראת כמות צפה.

"התוקפים" מחפשים, בדרך כלל, מניות שכמות השורט אצלן גבוהה מאוד ושעלו, לדעת ה"תוקפים", ללא סיבה. במניית קלסטרום היו למעלה מ-1.1 מיליון מניות בשורט באוגוסט, אחוז מאוד גבוה לפחות מ-9 מיליון מניות שרשומות למסחר (לקלסטרום יש 11.4 מיליון מניות אבל רק 8.7 מיליון נסחרות). המניה, אז ב-32 דולר, נראתה יקרה מאוד, וחבורת ה-raiders, כפי שתראו בהמשך, לא בדיוק בודקת.

השורט שהיה בקלסטרום לא נעשה בגלל שמישהו בשוק, באותה תקופה, חשב שהמחיר מוגזם אלא מסיבה שונה לחלוטין. החברה גייסה, באותה תקופה, סכום כסף גדול באגרות חוב להמרה. כאשר אתה מגייס באגרות חוב להמרה, אתה צריך לצפות שגופים שקנו את אגרות החוב ימכרו, כנגדן, מניות רגילות בשורט. לחברה היה ידוע שכמיליון מניות נמכרו בשורט כנגד אגרות החוב להמרה שלה.

"זה היה ידוע, וזה דבר מקובל ואפילו בריא", אמר זיו נדיבי, נשיא החברה, "אבל לנפילה כזו לא ציפינו". האמת היא שגם נדיבי וגם היו"ר, יואב שטרן, רכשו מניות של קלסטרום במחיר של 27 דולר זמן קצר לפני תחילת הנפילות. הנהלת החברה אף הוציאה הודעה לשוק שאינה מסוגלת להבין את הנפילות כיוון ששום דבר רע לא קרה, להיפך, העסקים פורחים והכול מתנהל בדיוק על פי הציפיות של האנליסטים, שכולם היו בהמלצות קנייה למניה.

כשהירידות מתחילות, מפיצים שמועות מה שמסתבר היום הוא שכמה תוקפים נכנסו לפוזיציית שורט, ולאחר מכן, משהחלו הנפילות בבורסה, "דאגה" הקבוצה להפיץ ידיעות "רעות" על החברה (זו לא היתה המניה היחידה שהתמוטטה בצורה הזו, תוקפים "התלבשו" על כמה מניות). בין השאר הופץ מכתב שוק שמציין שקלסטרום כנראה בצרות, ונוצר, במהירות, לחץ אדיר על המניה שנפלה.

הפצה של מכתבי שוק, באמצעות פקס או אינטרנט, הפכה למגיפה של ממש בארה"ב. האינטרנט מאפשר העברת אינפורמציה במהירות, ביעילות ובזול למיליוני אנשים. "אם אתה מעביר מסר באינטרנט שסיסקו או מיקרוסופט בצרות, אנשים לא כל כך מתייחסים, הם בודקים, שואלים וכו'", הסביר לנו ברוקר אמריקאי שעיסוקו במכירות קמעונאיות, "אבל אם אתה מעביר הודעה שקלסטרום או אורבוטק בצרות, הרבה אנשים מוכרים מייד כי אלו מניות "זרות" שלרוב האמריקאים אין הזמן והחשק לבדוק מה איכותן".

בשוק כמו של וול-סטריט אינך יכול למנוע דברים כאלו. התוקפים למיניהם אינם מעזים לעלות על מניות מתוך אלו המרכיבות את מדד ה-S&P שמא הם עלולים להיתקל באינטרס של גוף זה או אחר, ולכן הם משוטטים להם בין המניות החלשות יותר ומנסים את מזלם.

"זו סתם ספקולציה פרועה", הסביר לנו מייק, סוחר הסחורות העתידיות מפילדלפיה, "איני יודע מי זו קלסטרום, אבל אני יודע מי בחבורות האלו כבר סידרו לכמה מהם, לא פעם, Short squeeze".

קורה שהמניה ממשיכה לעלות המונח הזה, Short squeeze, מתאר מצב שבו שורטיסטים נכנסים לפוזיציית שורט, ואז מישהו מתחיל לקנות את המניה ומעלה את מחירה עד לרמה שבה השורטיסטים נבהלים, מתחילים לרכוש אותה בחזרה, ומעלים את מחירה בצורה חדה.

זה קרה לאחרונה הרבה פעמים עם מניות האינטרנט. אתה רואה שמניה כמו Yahoo עולה ועולה ועולה עד למחיר אבסורדי, ואז אתה מחליט לעשות שורט. מכרת 1000 מניות שאין לך ב-100 דולר למניה. מה קורה אם המניה ממשיכה ל-120 דולר? אתה נבהל וקונה בחזרה. גם מפסיד 20,000 דולר, וגם יוצר ביקוש נוסף למניה. גם הנושא הזה, של Short squeeze הוא אומנות בפני עצמה בוול-סטריט. הכול חלק מהמשחק.

ומה בסוף הסיפור של קלסטרום? המניה התמוטטה כאמור עד מתחת ל-10 דולרים, ואז הוציאה החברה את מאזניה הרבעוניים, והמכירות והרווח עלו במעל %150, כרגיל. המניה חוזרת לה לרמת ה-23-22 דולר, כל האנליסטים יוצאים בהמלצות קנייה חזקה, וכאילו לא קרה דבר.

ובעוד אנחנו מספרים לכם על שורט וכו' מודיעים לנו מניו-יורק, שמניית אנטראמד (Entremed שסימולה ENMD בבורסת נאסד"ק) התמוטטה לאחר שהעיתון המכובד "וול-סטריט ג'ורנל" כתב ששתי תרופות הפלא, למעשה שני "סוכנים" ביולוגיים, אנדוסטאטין ואנג'יוסטאטין, שהחברה טוענת שכאשר הם מחוברים יחד הם יכולים לגרום להיעלמות תאי סרטן אצל עכברים, לא בדיוק עובדים.

שני ה"סוכנים" הללו העלו את המניה הזו השמיימה בזמנו, ועל זה כתבנו גם בקשר לפוטנציאל של פארמוס וגם בקשר למניה אמריקאית אחרת. בכל מקרה, סיפרנו לחבר שלנו בפילדלפיה שאנחנו כותבים משהו על שורטיסטים וכו', והוא מספר לנו על אנטרמד. מאז עלתה המניה, הצטברה עליה פוזיציית שורט רצינית, כמיליון מניות. הכתבה הורידה את המניה בכ-%25, וזאת לאחר שכבר ירדה מהשיא בכ-%10.

האם היתה כאן "מתקפת שורטיסטים"? חלילה לנו מלחשוד בעיתון כה מכובד כמו ה"וול-סטריט ג'ורנל", אבל מייק ידידנו טוען שזה מאוד מוזר שעיתון כזה בכלל יקדיש יותר מדי לחברה כזו.

נראה שגם נשיא אנטראמד לא שקט. "לצערי", אמר הנשיא בתגובה למאמר, "גלגלי המדע סובבים לאט, וכך גם הוצאתם של מחקרים בנושאים ספציפיים. מאמר משמיץ בעיתון צורך הרבה פחות זמן וידע". לך תדע.

עוד כתבות

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"