גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיליון רעיונות של דולר

מנהלים שרוצים להפוך את ארגונם לחדשן צריכים להיפטר ממספר מיתוסים שגויים. במקום לרטון שהעובד ירצה העלאה בשכר, הם צריכים ללמוד איך לתמרץ את עובדיהם להציף אותם ברעיונות

לפני שמונה שנים ערכה חברת הייעוץ Arthur D. Little סקר על מנכ"לי חברות פורצ'ן-500 והציגה להם את השאלה "מה יהיה הכי חשוב לנהל במילניום השלישי?". 92% מן המנכ"לים ענו, שהנושא שהכי מעסיק אותם הוא ניהול "חדשנות", כלומר איך להפוך לארגון שמייצר דרך קבע רעיונות חדשים, מיישם אותם ומתרגם אותם לרווח.

"כאשר ראיתי את האחוז הגבוה הזה בשעתו", מספר ד"ר חיים אמסל, פסיכולוג ארגוני ומרצה בפוליטכניק ברחובות, "הופתעתי מאוד. שיערתי שעל סדר היום של מנכ"לים אלו יעמדו נושאים בוערים, שהיו אז באופנה, כמו גלובליזציה, באג 2000 והתייעלות פיננסית. החשיפה לנתון הגבוה הזה המחישה, שהמנהלים הבכירים הפנימו את התובנה, לפיה חדשנות בזירה הניהולית של היום היא הגורם המרכזי שמעניק לארגונם יתרון יחסי. למדתי גם מן הסקר, שהמנהלים מצויים במצוקה כיון שאינם יודעים בדיוק איך לנהל אותה".

"הרבה מנהלים סבורים בטעות, שהם יכולים להעביר את הנושא לצוות הפיתוח או ליחידה בודדת בתוך הארגון, אבל זהו מיתוס שגוי. ניהול חדשנות הוא נושא בפני עצמו, שצריך לעניין את המנכ"ל בראייה מערכתית. הנושא מצריך לימוד מיומנויות מיוחדות, כמו איך מתרגמים יצירתיות לרווח".

* האם זה לא תפקידו של מנהל השיווק?

"לא. הנושא הזה הרבה יותר עמוק ורחב והוא כולל בין השאר איתור ויישום חידושים בפס הייצור, איתור הטכנולוגיה המתאימה והחדשנית ביותר ליישום הרעיון וכן בזיהוי צרכים, שהלקוח אפילו עדיין אינו מודע אליהם.

"בהקשר הזה של זיהוי צרכים, איש השיווק, למשל, ישאל את הלקוח 'מה דעתך על הטעם החדש של קוקה-קולה?'. מנכ"ל בארגון חדשן ישאל 'איזה צורך משרת אצלך הטעם החדש: תדמית? בריאות? אקולוגיה?'. אלו הן שתי שאלות שונות. השאלה השנייה חותרת ליישום של חדשנות והיא באה מתוך ראיה לטווח ארוך".

* מהם הקשיים המרכזיים של מנהל שבוחר להפוך את ארגונו לחדשן?

"קיימות מספר משוכות בדרך. חדשנות כרוכה בנטילת סיכונים גבוהים יותר והרבה מנהלים, הנמדדים מרבעון לרבעון, חוששים ש'יחכו' להם בפינה, או שהרקורד שלהם ייפגע אם הניסיונות שלהם לחדשנות ייכשלו. בארץ במיוחד יש נטייה לתת משקל יתר לכישלון, הרבה יותר מאשר לעצם הניסיון, וקיימת סגידה למנהלים מצליחים, בלי לבדוק אם הצלחתם לכאורה נבעה מתוך עשיית מהלכים שבלוניים.

"הקושי השני הוא ביכולת שלנו לפרגן לרעיונות של אחרים. מאוד קשה למנהלים לומר לעובד שבא אליהם עם רעיון: 'זה רעיון טוב, בוא נרוץ על זה'. הנטייה הבולטת יותר היא לחפש את הכשלים ברעיון ולבטל אותו. מנהלים גם מודים בפני בגלוי, שהם חוששים מ'עובד מלא רעיונות', מפני שהם למדו שעובד כזה ירשה לעצמו בבוא היום לבקש העלאה במשכורת.

* איך מעודדים עובדים לחשוב על רעיונות חדשים, ולשטוח אותם בפני ההנהלה?

"לפני הכל, להנהיג מדיניות של הכרה והערכה לרעיונות שמוצגים בפניך. בלי לשפוט, בלי לבקר, בלי לבטל על הסף. מנהל חכם שרוצה להפוך את הארגון שלו לחדשן, יעודד עובדים כאלו להעיז, לקחת סיכון בלשתף את רעיונותיו ולבדוק אותם עד הסוף.

"בארץ, המשפט הכי שכיח אצל מנהלים שמביאים בפניהם רעיון הוא 'תכלס' איך אני רואה מזה כסף?'. זוהי שאלה מסרסת. זוהי תפיסה, שמפספסת את העיקר ואת הטווח הארוך. בחדשנות אתה צריך להשלים עם זה שיהיו גם רעיונות שלא תראה מהם כסף.

"דרך נוספת לתמרץ עובדים להעלות רעיונות, היא לאפשר להם להיות חלק מצוות הפיתוח. זה כשלעצמו נותן להם תחושת בעלות על הרעיון, ומגביר מוטיבציה. מאוד מתסכל עובדים לראות שמישהו אחר בארגון מיישם את הרעיון, ודי בכך כדי לגרום לעובדים בעתיד לשמר את רעיונותיהם לעצמם.

"נקודה שלישית, שהיא קריטית בהנעת עובדים לחדשנות, היא הענקת בונוסים כספיים לא רק למי שהגה את הרעיון, אלא לכל הצוות שעוזר ביישומו".

* האם מנהל שמעודד את עובדיו להעלות רעיונות לא מסתכן בכך שהוא יוצף ברעיונות סרק, שיבזבזו זמן?

"בוודאי שקיימת אפשרות כזו, אבל בניהול חדשנות, הסיכון היחיד של המנהל הוא מצב שהוא לא יוצף ברעיונות. גם אם עובד מנסה להגיע עם רעיון שווא כדי לעשות לעצמו קצת "שיווק" אצל המנהל, לא כדאי לפטור אותו ב'הרעיון שלך לא טוב'. הדרך הנכונה היא לומר לו, 'המשך לעבוד על זה, גבש את הרעיון, עשה שיעורי בית'.

"בדרך הזו משיגים שתי מטרות: העובדים לומדים את המסר ש'בארגון הזה רעיונות זה welcome', ושנית הם לומדים לשכלל מפעם לפעם את הרעיונות שלהם.

"מעבר לכך, קיימות דרכים לנהל את הצפת הרעיונות, למשל באמצעות הקמת צוותי סינון. בהקשר הזה הבחנתי בטעות שכיחה אצל מנהלים. הם סבורים בטעות שהם צריכים רעיון אחד של מיליון דולר. בפועל מה שהם צריכים זה מיליון רעיונות של דולר בודד, זוהי הדרך להפוך ארגון לחדשן.

"בשנת 2004 חברת טויוטה היפנית עברה במכירות את חברת ג'נרל מוטורס. אחת הסיבות להצלחה הזו, היא שהחברה דרשה באופן שיטתי מן העובדים רעיונות לשיפורים קטנים בכל מודל חדש שיצא. את הגישה הזו הם יישמו בהתמדה ב-15 השנים האחרונות. במילים אחרות, כאשר מחפשים רעיון אחד גדול, יש אפשרות שהרף הגבוה שמציבים יעשה פעולה הפוכה. ישתק את התהליכים. לעומת זאת, רעיונות קטנים יותר קל להזיז. בדרך כלל מהרעיונות הקטנים צצים גם הגדולים.

עוד כתבות

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות