גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להיות עורכת

גם אני הייתי פעם שולחת חומר לעורך, וכשהוא נגע בו בטלפיים הגסות שלו וכמובן דפק אותו, לא רציתי כלום, חוץ מלקרקף אותו. ואז ידעתי: אין לי ברירה, איאלץ להיות העורכת

לא יודעת למה אני נותנת להן כזה כוח, אבל כשהן כתובות הן חודרות אותי יותר מכל דבר אחר. הן בסך הכול מילים, אבל אני סאקרית של טקסטים. ויצא ככה שבסביבת העבודה שלי, בגדול, מסתובבים הרבה כאלה. קבלת ההחלטות שלי יושבת על החולשה הזו. טקסט טוב יביס כל תוכנית אחרת שהייתה לי, גם אם העיתון עשוי בדיוק לפי התוכניות, והוא תכף יורד לדפוס. גם אם הכול מוכן ונגמר הזמן, לא אגיד לא. מסיבה פשוטה: טקסט טוב לוקח הכול.

טקסט משובח יודע לעשות דברים טובים למוח: הוא יצרן אפקטיבי של דופאמין, או במילים אחרות, קו ייצור לעונג.

איך אני יודעת שראיינתי מישהו סוחף ומגרה באמת? כשאני כבר לא יכולה לחכות עד הרגע שאתיישב מול המחשב כדי לתמלל את הדברים. זה איתות מהימן לזה שמשהו חזק קרה בשיחה.

אני יודעת לצפות את זה גם אצל הכתבים במערכת. עיתונאים מזדרזים לכתוב אם הצליחו לגרוף חומרים טובים באמת. כשהחוויה עוד חיה בהם, כשזה בוער.

כשאני מבקשת מאנשי מקצוע שהם לא עיתונאים לכתוב את הרעיונות שלהם, יוצא לי לא פעם להיתקל בתגובת בעתה: חרדת כתיבה. הם נתקפים בהלה מהאפשרות שהרעיון שלהם יהפוך לטקסט שאנשים ממש יראו. עד כדי כך חזקה יראת המילה הכתובה. כי למילים כתובות מתייחסים אחרת. איך אמר לי פעם בראיון איש טלוויזיה ותיק: אני יכול להגיד דברים בטלוויזיה, אבל כשאני כותב אותם בעיתון פתאום הם מקבלים הרבה יותר תוקף, יש למילה הכתובה קיום חזק יותר.

לכל אחד מאיתנו יש אנשי השראה, אנשים שאסף עם השנים אחרי שגילה שהם מעוררים אותו למחשבה, להזדהות, לפעולה. כשאני בוחנת את הרשימה שלי, מתבהרת עובדה פשוטה: הם רובם אנשים כותבים. גם אם כבר אין להם דופק. אלה אנשים שהרטוריקה והוורבאליות היו החלק הכי מהותי בעשייה שלהם. והספרים שלהם נערמים אצלי. הם מורי הדרך הכי גדולים שלי. הם הביאו הקלה, עזרו לסחוב את המשא הזה שנקרא חיים. הספרייה היא הלב של הבית, בשבילי, כי היא מאכלסת אותם.

וירג'יניה וולף כתבה ספרים קאנוניים, אבל אף אחד מהם לא מהנה אותי כמו היומן האישי שלה. אוסקר וויילד כתב בכלא מכתבים שמיען לבן זוגו, אבל תפקדו כיומן לכל דבר. אין לי ספק שבשני המקרים היה לכתיבה האישית אפקט תרפויטי אדיר. שני היומנים הפכו לימים לספרים בפני עצמם. בעיניי הם הרבה יותר משמעותיים מהספרות העלילתית שלהם. הריאליסטי, האישי והאותנטי לוקח. איך אומרת וירג'יניה וולף: "כמה מעט אני יכולה להעלות על הכתב ממה שחי כל כך מול עיניי. הכתיבה עצמה, לא היותי נקראת, מרגשת אותי".

וויילד סלד מכתיבה ריאליסטית, אבל הוא מתעלה על עצמו בתיעוד מחשבותיו כשהוא כותב על עצמו. לצלול ליומן שלו, שנכתב כשהתנפץ אל השפל של חייו, זו חוויה מסעירה בעיניי יותר מכל שנינה שהשחיז.

כתיבה טובה יודעת לאבחן ניואנסים של רגש, להמשיג תחושות, לקרוא להן בשם, לאפיין כירורגית את הדבר המסוים הזה שתופסים בחושים. זה קשור בהרבה התבוננות. והרבה הקשבה. הכתיבה חייבת את זה, זה הדלק שלה.

כתיבה מיומנת באה גם עם קריאה מרובה. זה הולך יחד, אין קיצורי דרך. שואלים אותי כל הזמן: איך יש לך זמן? אז זהו, שאין לי. זה לא זמן, זה סדרי עדיפויות. תראו מה קרה לי עם החדש של פראנזן. חיכיתי לו הרבה זמן, וכשהגיע ליטפתי את הכריכה של 'טוהר', מגרגרת בשמחה, מסרבת להפנים שאין לי זמן לצלול עכשיו ל-736 עמודים. כי על השולחן נערמו הרבה כתבות שצריך לקרוא, והעיתון הרי לא יערוך את עצמו. ולכי תתמסרי עכשיו לסאגה, שיושבת על אדריכלות עלילתית כבדה.

אבל אז מה קרה? הגוף קלט את המסר והתגייס, הוא ארגן לי תקלה. סידר לי וירוס נחוש, איבדתי את הקול, שכבתי מעוכה במיטה ולא יכולתי לעשות כלום חוץ מלהתמסר לגאונות הזו.

את 50 העמודים הראשונים אין מצב שהייתי שורדת, אילולא ידעתי שזה, ובכן, פראנזן. כמה ביטחון צריך כדי להרשות לעצמך עמודי פתיחה שנראה כאילו לא יזיקו להם עוד כמה ימי עריכה. ככה זה כשאתה אפוף בתוך אווירת המה-זה-משנה-אני-הגדול-מכולם. יש פה עסק עם קוראים מכורים שהביאו את זה על עצמם, וחוזרים לעוד כי הם צריכים את החומר: שרשרת מפוארת של קליימקסים מזככים.

לנו, האנשים הרגילים, אין את הפריבילגיה הזו של מי שכל נוכחותו הספרותית מגרה אותך ובו זמנית מצליפה בעליונות מופגנת שאומרת: אני פראנזן, ואתם לא.

אנחנו, האנשים הרגילים, יודעים שמי שלא מתחשב בקוראים, יגלה כמה הפתיל שלהם קצר. הם לא ייאבקו על הזכות לקרוא חומרים מייגעים. אבל לך תגיד את זה לכתב שמתאהב בטקסט של עצמו, גם כשהוא לגמרי מחרחר, ומתעקש ש'לא ישנו לו'. האנשים האלה, שקנאים לסגנון שלהם, יכולים למוטט את המשכתבת המותשת, שהתאמצה שעות ארוכות לנכש את היבלית ולהדק את החומרים. מי כמוני מבינה לליבם של שני הצדדים הנצים?

גם אני הייתי פעם שולחת חומר לעורך, וכשהוא נגע בו בטלפיים הגסות שלו וכמובן דפק אותו, לא רציתי כלום, חוץ מלקרקף אותו. ואז ידעתי: אין לי ברירה, איאלץ להיות העורכת. כמה אפשר להשתרך אי שם בסוף שרשרת המזון, שבה אוסף של מקבלי החלטות מבלגנים את החומרים שלי. מצד שני, זה השלב שבו איבדתי את הנכס ההוא שלא מדברים עליו, את המשפט האלמותי שעושה את החיים קלים יותר: 'זה לא אני, זה העורך עשה'.

vered-r@globes.co.il

עוד כתבות

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל מתקרב לרמה של 3.78 שקלים, שיא של חמישה חודשים

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי

זה מה שאומר ציר בית הנבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית הנבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר הציר הדמוקרטי

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם