גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צייר לנו טירה

בימאי האנימציה היפני הייאו מיאזאקי, שסרטו "הטירה הנעה" משחק בימים אלה בישראל, הוא עוף מוזר ועקרוני: הוא מסרב להפוך את סרטיו למשחקים, הוא מסרב לייצר מהן רינגטונים, או לפרסם אותם על בקבוקי קוקה-קולה. ועדיין, האיש אימפריה >

מספיק מבט חטוף בטריילרים היפני והאמריקאי שנעשו לסרט "הטירה הנעה" (שעלה בשבוע שעבר לאקרנים בארץ), מבית היוצר של סטודיו ג'יבלי - אולפני האנימציה היפנים, כדי להבחין בהבדלים ביניהם. הטריילר היפני, שנוצר על ידי אולפני ג'יבלי עצמם, מציג חלקים מפחות מעשר סצנות, המתחלפים באיטיות לצלילי מוסיקה עדינה ומציגים את הרגעים הקסומים והמיסטיים ביותר בסרט. הקריינות מצטרפת לפסקול רק בשניות האחרונות ומציגה את שם הסטודיו, המוכר היטב ביפן, ואת תאריך העלייה של הסרט.

לעומתו, הטריילר האמריקאי, שאותו יצרו אולפני דיסני, מפיצי הסרט בארצות הברית, נפתח בהכרזה מלאת פאתוס של הקריין, שלא נפסקת כמעט לכל אורכו של הסרטון, המראה יותר מ-40 סצינות המתחלפות במהירות ומציגות את הרגעים הדרמטיים ביותר מהסרט עצמו. הכול לצלילי מוסיקה אנרגטית ובומבסטית.

עודד הורוביץ מ"סרטי אורלנדו", מפיצי הסרט בארץ, אומר שההבדל בין הטריילרים משקף יפה את ההבדל בין התרבויות. "התרבות האמריקאית לא יכלה להשתמש בטריילר היפני האיטי והלירי שעשו בסטודיו ג'יבלי. אחרי שהם קנו את הזכויות להפצת אחד הסרטים הקודמים של ג'יבלי בארצות הברית ניסו דיסני לקצר את הסרט עצמו, אבל כאשר הדבר נודע לסטודיו ג'יבלי הם כמעט ביטלו את העסקה כולה".

סטודיו ג'יבלי, שאותו הקים הבימאי והמאייר הייאו מיאזאקי ביחד עם עמיתו, איסאו טאקאהאטה בשנת 1985, תואר לא אחת כ"דיסני של היפנים", אם כי נראה שהתואר חוטא ליצירתיות ולמקוריות המאפיינים את סרטיו. כיום, רבים מהאנימטורים האמריקאיים רואים במיאזאקי מעין גורו ומשתמשים בסרטיו כהשראה. אנשי קולנוע מכל העולם מעריצים את עבודתו; בימאי הקולנוע המנוח אקירה קורסוואה אמר שלפני שצפה בסרטיו של מיאזאקי לא האמין שיוכל להתרגש כל כך מסרט אנימציה. ביפן, אין ילד שלא מכיר את השם הייאו מיאזאקי או את לוגו רוח היער של סטודיו ג'יבלי. סרטי הסטודיו זוכים להצלחה כלכלית אדירה ומרוויחים מאות מיליוני דולרים. ועדיין לפני מספר שנים, היה השם מיאזאקי ידוע במערב רק למשוגעים לדבר.

החשיפה הראשונה לסרטי הסטודיו במערב התרחשה כאשר "הנסיכה מונונוקי" הופץ בארצות הברית על ידי מיראמקס, חברה בת של דיסני. "המסע המופלא" שעלה לאקרנים ברחבי העולם לפני כשנתיים בהפצת דיסני הרוויח בארצות הברית רק 10 מיליון דולר, עקב הפצה מוגבלת, אך ביסס את מעמדו של מיאזאקי במערב ואף זכה בפרס האוסקר האמריקאי לסרטי אנימציה, אחת הזכיות הבודדות של סרטים שאינם אמריקאים בקטגוריה זו. גם פסטיבל ונציה, שיתקיים בחודש ספטמבר השנה, יעניק למיאזאקי פרס על מפעל חייו. זו הפעם הראשונה בתולדות הפסטיבל שהפרס מוענק ליוצר אנימציה.

מראה גם את הכיעור

האנימציה היפנית (אנימה) שהתפתחה לאורך המחצית השנייה של המאה הקודמת והגיעה לשיאה בשנות השמונים, היא אחד מסגנונות היצירה הפופולאריים ביותר ביפן. בשנת 2000, כמחצית מהסרטים שהופצו ביפן היו סרטי אנימה. סרטים אלו עסקו בכל נושא אפשרי: סרטי ילדים, סרטים אלימים ביותר ואף סרטי פורנו מאויירים. תעשיות גדולות אף יותר מסרטי הקולנוע הן סרטי די.וי.די לצפייה ביתי, סדרות טלוויזיה, שחלקן הגדול מיוצא למערב, וחלקן אף מתוכננות במערב ו"מיוצרות" ביפן ומשחקי וידיאו הנעשים על פי הסדרות והסרטים הללו.

עם הזמן התפתח זרם נוסף של יוצרים יפנים שעסק בשאלות חברתיות ופילוסופיות באמצעות האנימה, ולעיתים, כמו במקרה של מיאזאקי, שילבו את השאלות בסרטי אנימציה המיועדים בראש ובראשונה לילדים. בסרטיו של מיאזאקי אפשר לראות כמה מהמאפיינים המסורתיים של האנימה היפנית, כמו דמויות עם עיניים גדולות ועגולות וצבעוניות עזה, אך הוא משכיל לשלב בסרטיו גם התייחסויות תרבותיות לאגדות שמקורן במערב, למיתולוגיות של עמים שונים ולקלאסיקות מערביות, וכך הוא יוצר סרטים קוסמופוליטיים מאוד המדברים אל ליבם של ילדים ומבוגרים בכל רחבי העולם.

לקהל הרגיל לצפות בסרטי האנימציה של דיסני צפויה חוויה שונה לגמרי בצפייה בסרטי סטודיו ג'יבלי. "מבחינה ויזואלית הסרטים של מיאזאקי נראים כמו שנראו הסרטים של דיסני פעם", אומר צביקה אורן, מבכירי האנימטורים בישראל. "זה בגלל שהוא עדיין מאייר ביד חלק גדול מהפריימים. דיסני הם פשטניים ושטחיים ומכוונים לילדים לא חכמים, בסרטים של מיאזאקי יש יותר מורכבות, אבל גם יותר ריאליזם בנושאים כמו מוות ואלימות. לפעמים אתה רואה בסרטים שלו מידה של רוע וכיעור שאצל דיסני נזהרים מאוד מלהראות".

מיאזאקי גם מרבה לעסוק בסרטיו בשאלות פוליטיות וחברתיות. בסרטו "טירה בשמיים", 1986, מתאהבת בת אצולה בכורה פחם עני ובסוף הטוב עוברת לחיות עמו בביתו הדל. "בסרטים של דיסני, למשל, הסוף תמיד הפוך; שם מן הסתם כורה הפחם העני היה עובר לגור איתה והופך למלך," אומר רז גרינברג, שהקים את אתר המעריצים הישראלי של הייאו מיאזאקי והשוקד בימים אלו על עבודת המאסטר שלו בנושא במסגרת לימודי תקשורת באוניברסיטה העברית. "העבודה על סרט בדיסני היא תהליך קבוצתי, על כל סרט יושבת ועדה שלמה שקובעת מה יהיה הכיוון שלו ואיך העלילה תתפתח. הסרטים של הייאו מאיזאקי הם מאוד אישיים. כשרואים סרט שלו ברור מאוד מי עשה את הסרט".

גרינברג מספר שמיאזאקי, שגדל ביפן של אחרי מלחמת העולם השנייה וצפה בארצו הופכת למעצמה כלכלית ובתיעוש הגובר הושפע מאוד מהתהליכים להם היה עד וביטא את השקפותיו בסרטיו. "בתחילת הקריירה שלו הוא היה שמאלן רדיקלי, מרקסיסט, בסרטיו הראשונים, על אף שהם מיועדים לילדים, הוא ביטא בבירור את הדעות שלו על הדיכוי של מעמד הפועלים. 'טירה בשמיים', למשל, הוא סרט פנטזיה שנוצר בהשראת שביתת הכורים תחת שלטון תאצ'ר באנגליה. "הנסיכה מונונוקי" הוא מעין אלגוריה על התפרקות הקומוניזם, רואים בסרט שמיאזאקי עצמו עבר משבר אידיאולוגי באותה התקופה, שנבע מכך שרעיונות כל כך יפים שבהם הוא כל כך האמין שימשו בעצם לניצול ולשחיתות של השלטון".

"את השקפת העולם הפציפיסטית שלו אפשר לראות עד היום, למשל ב"הטירה הנעה", המתייחס למלחמה כאל משהו מופשט שתמיד קיים ברקע, לא משנה למה ומאילו סיבות. גם המחויבות שלו לנושאים אקולוגיים מאוד נוכחת בסרטים. בסרט 'נאוסיקה מעמק הרוח' הוא מתעסק בנושא וגם בשאר סרטיו אתה יכול לראות את הקשר שלו לטבע. מישהי אמרה פעם שאפשר ממש להריח את הפרחים בסרטים של מיאזאקי".

הורוביץ אומר שבתעשיית סרטי האנימציה בארצות הברית, הנשלטת היום על ידי כחמש חברות ענק, ישנה דבקות בערכים הכול-אמריקנים: "בשביל להיות מעצמה תרבותית התעשייה הזו חייבת להיות חלק מהקונצנזוס האמריקאי. ערכי המשפחה בסרטי האנימציה האמריקאיים מאוד ברורים ומסורתיים, לא מדברים על מיניות, יש טוב ורע, והטוב תמיד מנצח. הגיבורים תמיד טובי לב, והרעים תמיד רעים לגמרי גם מבחינה ויזואלית".

הדמויות בסרטיו של מיאזאקי אינן חד ממדיות. האוול, המכשף הטוב שתפקידו להציל את העולם, אינו גיבור כל יכול. הוא ספק נער ספק גבר אינפנטיל, שמקבל התמוטטות עצבים של ממש כאשר סופי, גיבורת הסרט, מבלגנת את בקבוקי הצבע לשיער ושערו הצבוע בלונד הופך לג'ינג'י ולאחר מכן לשחור. מכשפת הביצות האימתנית מתפרקת במהלך טיפוס במדרגות לארמון והופכת לזקנה טובת לב וטורדנית, והכישוף המוטל על סופי, גיבורת הסרט, ההופך אותה מנערה צעירה לאישה זקנה לא יכול להיפתר בקסם, אלא רק אחרי שהיא תעבור מסע פנימי של הבנה והתבגרות.

גם בהפצת הסרטים מנסה מיאזאקי לתת ביטוי לתפיסתו הקפדנית בנושאי חינוך וחברה. "עד היום", מספר גרינברג, "לא אישר מיאזאקי להשתמש באף אחד מסרטיו לצורך יצירת משחקי וידיאו, למרות שזהו שוק ענק ביפן. מיאזאקי טוען שמשחקי וידיאו גרועים לילדים, הוא חושב שילדים צריכים לשחק בחוץ ולהיות פעילים ולא לשבת כל היום מול הטלוויזיה ומול המחשב".

הורוביץ מספר שכאשר רכש את הזכויות להפצת סרטי סטודיו ג'יבלי בארץ, הוא נדרש לחתום על מסמך ארוך המפרט איסורים רבים הנוגעים לשיווק הסרטים: "אסור לנו לעשות שום קידום לסרט באמצעות חבירה לרשתות מזון מהיר או חברות של משקאות תוססים, אסור להשתמש בתמונות מהסרט כטפטים לטלפונים סלולרים או כרינגטונים, אסור לנו לקדם את הסרט בשום אמצעי שלא בריא לילדים, רק באמצעות דברים חינוכיים שטובים להם. וכמובן שאסור בתכלית האיסור לגעת בסרט או לשנות אותו בכל דרך שהיא".

"אני לא אוהב את הסרטים של דיסני", צוטט מיאזאקי בשנת 1998, "אני מרגיש שהם מזלזלים בקהל". אך אחרי ההצלחה התקשורתית לה זכה המסע המופלא, רכשה חברת דיסני את הזכויות להפצת כל סרטי סטודיו ג'יבלי בצפון אמריקה. לכאורה, מדובר בצעד הגיוני ומתבקש. מעצמת האנימציה האמריקאית מתחברת למעצמת האנימציה היפנית. למעשה, אומרים גורמים שונים בתעשייה, כך מנסה דיסני להשתלט על השד היפני ולשמור אותו עמוק בבקבוק. ואכן, הפצת הסרטים של סטודיו ג'יבלי בארצות הברית מעלה תמיהות.

הורוביץ מסביר שהדרך בה מודדים את רווחיות הסרט היא לפי הרווח הממוצע של עותק במשך שבוע "הפצה של בלוקבסטר אמריקאי טיפוסי תתבצע בדרך כלל ב-3000 ומעלה עותקים, כלומר ב-3000 ומעלה בתי קולנוע בו זמנית. הפצה מוגבלת, של סרטים שלא בטוחים בכוחם למשוך קהל, תתבצע בכמה עשרות עותקים ותוגדל אם יראו שכל עותק שהופץ מרוויח מספיק כסף. בשבוע שבו עלה לאקרנים בארצות הברית 'הטירה הנעה', הסרט הרווחי ביותר בארצות הברית היה 'מר וגברת סמית'. הוא הרוויח כ-13,000 דולר לעותק. את 'הטירה הנעה' הפיצו בכמה עשרות עותקים, והוא הרוויח מעל 11,000 דולר לעותק, ושאר הסרטים באותו הזמן הרוויחו פחות מ-10,000. ובכל זאת, במקום לעשות את הצעד המתבקש ולהגדיל את הפצת הסרט באופן משמעותי, הם הגדילו את ההפצה ל-200 עותקים בלבד".

* דיסני פוחדים ממיאזאקי?

"הם חושבים רחוק. הם ראו מה קרה להם עם חברות האלקטרוניקה היפניות, הם יודעים שכל פלישה תרבותית תבוא בטווח הארוך על חשבונם. המבקרים השתוללו מהסרטים של מיאזאקי, בניו יורק טיימס פורסמה ביקורת שאומרת 'סליחה דיסני ופיקסאר, מאסטר האנימציה מיאזאקי מחסל כל מתחרה'".

צביקה אורן לא מאמין שדיסני פוחדים ממיאזאקי. "הם מפיצים בצורה מוגבלת כי הם פשוט לא יודעים מה בדיוק לעשות עם הסרטים האלו. זה בשבילם משהו זר ומוזר. גם מבחינה כלכלית לא כל כך מעניין אותם כמה הם ירוויחו מזה. סך הכול דיסני עושים את רוב הכסף שלהם מדברים אחרים לגמרי. נדל"ן, פארקים, מלונות, תעופה, מוצרים נלווים. ההכנסות מסרטים מהוות אחוז זעום ממש בסך כל ההכנסות שלהם. הסרטים בשבילם הם לא יותר מסרטי פרסומת לשאר המוצרים שהם מוכרים". *

עוד כתבות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"